ÇOCUKLARDA OYUN Psk.Dan.Mehmet Turgut.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

ORİJİNAL YOGA SİSTEMİ İLE BAŞARIYA GİDEN YOL
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Şİddet Muhammet GÜLER.
Yaratıcı Drama Atölyesi
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Öğrenci Merkezli Eğitim
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
ROL OYNAMA.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
REHBERLİK.
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ÖZGÜVENLİ GELECEK PROJESİ
ÇEVRE DOSTU POŞET TASARLAYALIM
Mentör Öğretmenlik.
Oyunun Özellikleri ve Önemi
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
OYUNUN GELİŞİM ALANLARINA ETKİSİ VE ÇEŞİTLİ ÖRNEKLER
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
OYUN VE OYUNUN ÖNEMİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Zekâ Oyunları.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Duyuşsal Alan.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Zekâ Oyunları. Zekâ oyunları, boş zamanlarını değerlendirmek için aktivite arayanların, günlük yaşamın stresinden kurtulmak için biraz olsun soluk almak.
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARDA OYUN Psk.Dan.Mehmet Turgut

‘’Çocuğun Dünyasına Girebilmenin En Önemli Yolu:Oyun’’ ÇOCUKLARDA OYUN ‘’Çocuğun Dünyasına Girebilmenin En Önemli Yolu:Oyun’’

Oyuna Dair Birkaç Söz… Küçük çocuğu olan, onun hatırı için onunla çocuklaşsın.(Hadis) Çocuk oyunla büyümelidir ( Eflatun ) Oyun oynamayan bir çocuk, yalnızca çocukluğun eğlencesini kaçırmakla kalmaz, aynı zamanda tam anlamıyla gelişmiş bir yetişkin de olamaz.(Whitley) Oyun, hayatın özüdür ve bebeğin her şeyi öğrenebileceği tek yoldur.(Tudor-Hart)

Oyun Nedir? Belli bir amaca yönelik olan veya olmayan, kurallı yada kuralsız gerçekleştirilen fakat her durumda çocuğun isteyerek ve hoşlanarak yer aldığı fiziksel, bilişsel, dilsel, duygusal ve sosyal gelişimin temeli olan, gerçek hayatın bir parçası ve çocuk için en etkin öğrenme sürecidir.

Oyuna İlişkin Özellikler-1 Oyun çok hareketli, yaratıcı ve esnek bir ortam teşkil eder. Oyun kuralları değişebilir;ancak bunu oyun oynayanların kabul etmesi gereklidir. Oyun günlük işlerin dışında yapılan ve maddi bir sonuç beklenmeden yapılan etkinliklerdir. Oyun, ‘iş’ in karşıtı olarak ifade edilmektedir. Sınırlandırılmış bir zaman ve belli bir mekan içerisinde yapılmaktadır.

Oyuna İlişkin Özellikler-2 Oyunda aktif katılım şarttır. Oyunun, oynayanlar üzerinde olumlu etkisi vardır. Oyun bazı hallerde çok yoğun dikkat gerektirir. Oyun özgür ve rahat bir ortam içerir. Oyun deney ve araştırma içerir. Oyun zihni ve bedeni çalıştırır. Oyun farklı kişilerle (çocuklarla) sosyal kaynaşmayı sağlar. Oyun her zaman kişinin (çocuğun) ilgisini çeken ve beyni uyaran bir araçtır.

Oyuna İlişkin Özellikler-3 Oyunda birey mutluluk ve heyecan duyar. Oyun üretimi,yaratıcılığı, özgüveni, empati duygusunu geliştirir. Oyunda birey kurallara uymayı, paylaşmayı, hoşgörüyü, problemlere çözüm getirmeyi, belli bir disiplin içinde düşünmeyi, toplumsal rolleri, araştırmayı, uzlaşmayı, sorumluluk almayı, kendini ifade etmeyi, karar vermeyi ve sonuçlarına katlanmayı öğrenir.

Oyun ve Çocuk Oyun çocuğu tanımada en önemli yollardan biridir.Çünkü çocuk oyun içerisinde özgürdür, her türlü yapmacıktan uzaktır, içindeki duygu, düşüncelerini rahatça oyununa yansıtır. Bu yüzden çocuğun nasıl bir ruhsal durumda bulunduğunu, olaylara ne tür tepkiler verdiği oyun içerisindeki davranışları dikkatli bir şekilde gözlemlenerek ortaya çıkarılabilir.

Oyun ve Yaratıcılık Oyun, çocuğun yaratıcılığını en özgür şekilde ortaya koyduğu ortamdır.Çocuk oyun sayesinde kendini tanımaya başlar, kendi güçlerini sınayarak bazı alanlarda girişimlerde bulunmaya doğru yol alır.(Haluk Yavuzer)

Oyunun Gelişim Alanlarına Etkisi 1.Sosyal Gelişim Üzerine Etkileri 2.Kişilik Gelişimi Üzerine Etkileri 3.Zihinsel Gelişim Üzerine Etkileri 4.Duygusal Gelişim Üzerine Etkileri 5.Dil Gelişimi Üzerine Etkileri 6.Fiziksel ve Psikomotor(Bedensel) Gelişim Üzerine Etkileri

1.Sosyal Gelişim Üzerine Etkileri Çocuk oyun ile kazandığı olumlu davranışları pekiştirip, olumsuz davranışları değiştirme olanağı bulmaktadır. Çocuk oyun oynayarak kuralları öğrenir ve ilerde topluma uyumlu bir yetişkin haline gelir. Çocuk oyun oynayarak akranları ile iyi ilişkiler geliştirir ve dünya ile ilgili düşünceler geliştirirler.

Çocuk oyun oynayarak kendine uygun olan toplumsal rolleri geliştirir. Çocuk oyun ile karşısındakine saygı gösterme, yenilgiyi kabul etme, sorumluluk alma gibi sosyal açıdan çok önemli davranışlar geliştirir. Çocuk doğru yanlış, güzel çirkin, iyi kötü, haklı haksız gibi kavramlar ve ahlaki anlayışları oyun sırasında öğrenir, dener ve kendine uygun olanı pekiştirir.

2.Kişilik Gelişimi Üzerine Etkileri Oyun oynayan çocuğun duyguları keskinleşir ve yeteneklerinin farkına varır. Oyun oynayan çocuk dürüstlüğü benimser. Oyun pasif çocuğu aktifleştirip cesaretlendirir. Oyun karar verme, analitik düşünme, problem çözme becerilerini geliştirir.

Oyun oynayan çocuk kendine güvenme ve başkalarının haklarına saygılı olma konusunda gelişme gösterir. Oyun oynayan çocuğun işbirliği yapma yeteneği oluşur.

3.Zihinsel Gelişim Üzerine Etkileri Oyun çocuğun dünyayı ve çevresini keşfetmesine, gerekli bilgileri edinmesine, merak duygusunu tatmin etmesine olanak sağlar. Oyun yoluyla çocuk mantık yürütmeyi, seçim yapmayı, sebep sonuç ilişkileri kurmayı, dikkatini toplamayı, kendini bir amaca yöneltmeyi öğrenebilir. Oyun büyüklük, şekil, renk, boyut, ağırlık, hacim, ölçme, sayma, tartma, zaman, mekan, uzaklık, uzay ile ilgili kavramların kazanılmasında etkilidir.

Oyun, eşleştirme, sıralama, sınıflama, analiz, sentez, değerlendirme, problem çözme gibi zihinsel süreçlerin işleyişlerini kazandırma ve hızlandırmada etkilidir. Oyun anında çocuk düşünme, algılama, kavrama, mukayese etme, akıl yürütme ve öngörüde bulunma gibi sürekli bir zihinsel faaliyet içerisindedir. Oyun oynayan çocuk plan yapma, taktik geliştirme ve işbirliğine gidip fikir alışverişinde bulunma yeteneklerinde gelişme gösterir.

4.Duygusal Gelişim Üzerine Etkileri Mutluluk, dostluk, sevinç, korku, acı, acıma, kaygı, düşmanlık, kin, nefret, sevme, sevilme, güven duyma, bağımlılık, bağımsızlık, ayrılık, ölüm gibi pek çok duygusal tepkiyi çocuk oyun yolu ile öğrenmektedir. Oyun çocuğun saldırganlık dürtüsünü ve birikmiş enerjisini boşaltmasını sağlamaktadır Çocuk yaşadığı duygusal sorunu oyunda ortaya koyabilmekte ve bu sorunu çözümleme yoluna gidebilmektedir.

Açıklama!!! Çocuk oyun yoluyla, gerçek yaşamda kendisini rahatsız eden durumları veya diğer kişilerle paylaşamadığı olumsuz duyguları ifade edebilir ve bu olayları sembolik olarak oyununa yansıtabilir. Çocuklar oyun yoluyla sadece etkilendiği olayları sergilemekle kalmayıp, aynı zamanda da anlatamadığı kaygılarını dile getirir ve olayı somutlaştırarak kendi istediği bir çözüm yolu bulmaya çalışırlar. Bu şekilde de kaygılarından kurtulabilirler.

Örnek; Eğer çocuk yasak olan bir şeyi yaptığı için annesi tarafından cezalandırılırsa, kızgınlık ve suçluluk duygusunun üstesinden rol oyunlarıyla gelir. Rol oyununda kendisi anne olur ve bebekleri azarlar. Burada artık kendisi(çocuk) suçlu değil, cezalandırıcı konumundadır.

Çocuk ailesinde ve çevresinde gördüğü bütün toplumsal rollere yönelik olarak duygusal tepkilerini oyunlarına yansıtmaktadır. Çocuk oyun esnasında son derece özgür ve bağımsız hareket ederek duygularını ortaya koyar ve rahatlar. Oyun yoluyla çocuk kendini ifade etme ve çevresiyle uyumlu ilişkiler kurma gereksinimini giderir.

5.Dil Gelişimi Üzerine Etkileri Çocuk oyun esnasında dili; sözlü olarak ifade edilenleri anlama, yeni sözcükler kazanma, duygu ve düşüncelerini anlatma, bir problem durumu çözümleyebilme, tahminde bulunma, bilgi aktarma amacıyla kullanır. Konuşma becerisi artar, söz dağarcığı gelişir, rahat konuşma ve düşüncelerini açıklama alışkanlığı kazanır, soru sormayı, yeni bilgiler edinmeyi, bilgilerini başkalarına açıklama alışkanlığını edinir.

Oyun ortamında çocuk, yeni sözcükler öğrenir, daha düzgün ve kurallı cümleler kurmayı öğrenir. Öğrendiği sözcüklerle arkadaşlarına bir şeyler anlatmayı, onları dinleyip anlamayı, bu yolla da dili kullanmayı öğrenir.

6.Fiziksel ve Psikomotor(Bedensel) Gelişim Üzerine Etkileri Oyun çocuğun kas gelişimini hızlandırmaktadır. Koşma, atlama, sıçrama, tırmanma, sürünme gibi fiziki güç gerektiren oyunlar da çocuğun solunum, dolaşım, sindirim ve boşaltım gibi sistemlerinin düzenli çalışmasını sağlamaktadır.

Çocukların yürüme, koşma, atlama, tırmanma, kayma, inme, çıkma,fırlatma, yakalama, sıçrama, zıplama, sallanma gibi eylemlerle sürekli hareket halinde olmaları, onların büyük kas gelişimini desteklemekte ve etkilemektedir. Çocukların, el ve parmak kaslarının gelişimi olan küçük kasların gelişimi ise tutma, koparma, kesme, bağlama, çözme, düğümleme, yoğurma, delme, boyama, dikme, örme ve geçirme gibi etkinliklerin oranında artmaktadır.

ÇOCUKLARLA EVDE OYNAYABİLECEĞİNİZ BAZI OYUNLAR Aşçılık oyunu Kutu oyunları Masal anlatma Gazete oluşturma Bloklarla oynama Puzzle yapmak Sinema günü Kitap okuma saati Bilim Dergileri ve Deney Etkinliği