Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
SANAL ZORBALIK MOBBİNG E-İLETİŞİM SEBEPLERİ KORUNMA YOLLARI
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
ZORBACA DAVRANIŞLAR.
BÜYÜYEN TEHLİKE: SİBER ZORBALIK
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
Okullarımızda Yaygın Bir Sorun:
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
BÜYÜYEN TEHLİKE: SİBER ZORBALIK
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
İçindekiler Zorbalığın Tanımı
AKRAN BASKISI.
AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
AKRAN ZORBALIĞI.
ŞİDDET VE YARDIM SINIRLARIMIZ
Asperger Sendromu ve Benzer Durumlarda Okul Psikolojisi Uygulamaları
AKRAN İLİŞKİLERİ VE AKRAN ZORBALIĞI
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Kırıkkale Rehberlik ve Araştırma Merkezi
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
ZORBALIK.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
SANAL ZORBALIK.
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
ŞİDDET NEDİR???.
Siber Zorbalık.
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ÖFKE YÖNETİMİ. Öfke: aşırı kızgınlık duygusudur. Öfke gerekli bir duygudur. Öfke duygusunun yaşanma biçimi onu iyi veya kötü kılar.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Şahinbey Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Suisit-İntihar-Özkıyım
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
ZORBA OLMA! KANKA OL!.
Travma Nedir? YAŞAMA TEHDİT! VÜCUDUN BÜTÜNLÜĞÜNE TEHDİT!
Madde Bağımlılığına Giriş: Temel Kavramlar ve Tanı Kriterleri
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ZORBALIK –AKRAN ZORBALIĞI VE BAŞ EDEBİLME YÖNTEMLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
Çocuklarımızı internette ne gibi tehditler bekliyor?
AKRAN ZORBALIĞI.
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
ŞİDDET.
Zorbalık Nedir? Bir kişinin, kendisinden daha güçlü bir ya da daha fazla kişi tarafından, kasıtlı olarak, sürekli biçimde olumsuz eylemlere maruz bırakılmasıdır.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Zeka geriliği VE ÇOCUK VE ERGENLERDE PROBLEM DAVRANIŞLAR
BİLECİK İL REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ Öfke ve Öfke Kontrolü ÖFKE VE ÖFKE KONTROLU BİLECİK İL REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
Sunum transkripti:

Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu Zorba (2011) Yönetmen: Lee Hirsch Akran örselemesi üzerine belgesel bir çalışma. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu Tanım Türkçe'ye akran örselemesi, veya akran zorbalığı olarak çevirebileceğimiz "bullying" görüngüsü toplumsal yaşantının sürdürüldüğü her ortamda kendini gösteren önemli bir sorundur. Genel olarak zorbalık, saldırganlık yoluyla kişilerarası güçlülüğün vurgulanmasıdır. Akran örselemesi, hedef olanda ruhsal sıkıntıya yol açan, kötü niyetle gerçekleştirilen, olumsuz ve yineleyici fiziksel ve/veya sözel eylem olarak tanımlanmaktadır. Süreğen zorbalık eylemleri güç dengesizliğini kalıcılaştırır ve hedef olanları daha da savunmasız duruma getirir. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu Tanım Çocuk ve ergenlerin bir arada bulundukları okul ortamlarında yaşanan örseleyici eylemler gelişimsel süreci olumsuz etkilemeleri nedeniyle son 20 yıldır ilgi odağıdır. Çocuklar arasında erken yaşlarda doğrudan agresyon yaygın iken ergenlik yıllarıyla birlikte dolaylı agresyon öne çıkmaya başlar. Erkek çocuklar daha çok gözdağı verme ve fiziksel örseleme gibi doğrudan eylemleri yeğlerken, kız çocuklar daha çok dışlama ve dedikodu yayma biçiminde dolaylı yöntemleri kullanmaktadır. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu *Her bir zorbalık davranışı 1 dakikadan az sürer. *Ortalama oran: %30 *6-8 sınıf döneminde peak… *Öğretmenler olayların 1/25’inin farkna varır ve müdahele eder. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Akran Örselemesi DOĞRUDANYüz Yüze Sözel Aşağılama, küçük düşürme, alay-sataşma, taciz Fiziksel İtip-kakma, vurma, saldırı Psikolojik Gözleri döndürme, kötü bakışlar, tehdit savurma, şantaj Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Akran Örselemesi DOLAYLI Birinin arkasından Dışlama Yalnız bırakıp gitme, kaçınma İlişkisel agresyon İnsanlara kurbanla arkadaş olmamalarını telkin etme Dedikodu İnsanların kurban hakkında düşüncelerin düşürmeye çalışmak Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Yeni Gündemlerden: Siber-zorbalık! Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Saldırganın ve Kurbanın Özellikleri Saldırgan: Yüksek kendilik saygısı, populer, başka suç olayları ve madde kullanımıyla ilişkili Edilgen Kurban: Sessiz, kaygılı, güvensiz; yaş ilerleyince edilgen konum atılır ancak kalıcı belirtiler yıllarca devam eder. Kıskırtıcı Kurban: Tepkisel, sarsak; karşılık verir, etkili olmaz, dikkat ve hareketlilik belirtileri olabilir. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu The Bullying Circle Bully Starts the bullying and takes an active part Defender of the Victim Dislikes the bullying and helps or tries to help the victim Follower/Henchman Takes an active part, but does not start the bullying V Possible Defender Dislikes the bullying and thinks he ought to help but doesn’t Supporter Supports the bullying but does not take an active part Passive Supporter (Possible Bully) Likes the bullying but does not display open support Disengaged Onlooker Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu Risk altında çocuklar Özürlüler Kültürel, dinsel, etnik azınlık mensupları Cinsel azınlık mensupları (homophobic bullying) Sınıfa sonradan dahil olanlar Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Akran Örselemesinin Psikiyatrik Sonuçları İçselleştirme, psikosomatik belirtiler Depresyon Hayattan zevk alamama Düşük kendilik saygısı Özkıyım riski! TSSB belirtileri Okul başarısında düşme Okuldan kaçma, Okul fobisi Bulgular çocuk istismarı sonuçları ile paralel Saldırganlarda psikiyatrik belirtiler Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu Okul tarayanların %71’inde AÖ öyküsü var. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Kolombiya Okul Kurşunlaması (1999) Okulda uzun süre örselenen 2 genç, 12 öğrenci-1 öğretmeni öldürüp, pek çoğunu yaraladılar. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu Önlemler Güvenli bir okul ortamı yaratmak Zorbalık karşıtı eğitim, kampanya ve programlar Okul çalışanları, öğrenciler ve veliler için farkındalığı artırma Müfredata dahil etme Bildirimi kolaylaştırma Eşduyumu, birbirine saygıyı artırıcı çalışmalar Aile desteğinin derecesi. Çevrimiçi örseleme için önlemler Belirti gösteren çocuklara ruh sağlığı desteği Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu

Teşekkürler…

Doç.Dr. Osman Sabuncuoğlu: Klinik Hizmetler İçin Marmara Ün Vakfı / Çiftehavuzlar: 444 0 353 KimPsikoloji / Üsküdar: 0216 4287546 Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu