CUMHURİYET ÖNCESİ YÜKSEK ÖĞRETİM REFORMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ATATÜRK’ÜN OKUDUGU OKULLAR
Advertisements

BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
TEVHİD-İ TEDRİSAT (ÖĞRETİMİN BİRLEŞTİRİLMESİ) ve LAİK EĞİTİM
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
EUROPEAN UNIVERSITIES ASSOCIATION (EUA) AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ 10 Ekim 2007.
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
CUMHURİYET ÖNCESİ ÜNİVERSİTE REFORMU
Hukuk Fakültesi Dekanlığı
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
OSMANLI’DA HUKUK.
CUMHURİYET ÖNCESİ YÜKSEK ÖĞRETİM REFORMLARI
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
ORTAÖĞRETİM REFORMLARI
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ GELİŞMELER VE FAALİYETLER ( SONRASI) Prof Dr Halit Tanju Besler ( ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı
TANZİMAT DÖNEMİ.
OSMANLI DÖNEMİNDE EĞİTİM
Hayat Boyu Öğrenme –LLP (Lifelong Learning Programme) ERASMUS PROGRAMI Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları DEÜ Mühendislik Fakültesi 2011/2012.
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ PROF. DR. SEBAHATTİN BALCI KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ (28 – 29 Mart 2013, İstanbul, Türkiye)
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’un Hayatı
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ BİREY DERSANELERİ.
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİ OLUŞTURAN BİLİM DALLARI
MAARİF NAZIRI EMRULLAH EFENDİ VE TUBA AĞACI NAZARİYESİ
AİT ve 3. Ders - Çalışma Soruları. 1. Tanzimat Fermanı’nda, aşağıda verilenlerden hangisinde ıslahat yapılması öngörülmemiştir? A. Yargı B. Vergi.
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
29 Nisan 2016, Otel Altınyazı, Avanos, Nevşehir. Turizm Eğitimine Hizmet Ödülleri, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi tarafından 2008 yılında başlatılan.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN YENİLEŞME HAREKETLERİ
NÂZIM HİKMET RAN ( ) Selanik'te doğmuştur.
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
Gerileme Dönemi Islahatları
19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI
YENİLİKLER VE OSMANLI DEVLETİ
OSMANLI İMPARATORLUĞU GERİLEME DÖNEMİ ISLAHATLARI SORU PROĞRAMI
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
IĞDIR ÜNİVERSİTESİ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ TARİH BÖLÜMÜ
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
DÜNYA’DA VETERİNER HEKİMLİK ÖĞRETİMİ
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Türk Medeni Kanununun Kabulü (17 Şubat 1926): Evlenme, boşanma, miras ve aile hukuku ile ilgili kanunlar medeni hukuk kapsamındadır. Avrupa devletlerinde.
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
III. Ahmet LALE DEVRİ Yenilikleri Yenilikleri Nedim hazırlayıcısıdır?
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Darülfünundan Üniversiteye
GÖLCÜK ADNAN MENDERES ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 2015
Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı
Türkiye’de Karşılaştırmalı Hukukun Gelişimi
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
Osmanlı Siyasi Tarihi (Yıkılış Dönemi)
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

CUMHURİYET ÖNCESİ YÜKSEK ÖĞRETİM REFORMLARI

17.y.y’dan itibaren başlayan yenileşme hareketleri, askeri alanlardaki reformlarla sınırlı kaldı. 18 ve 19 y.y’larda bu hareket zaman zaman eğitim kurumlarını da içine alarak devam etti.

1773’te açılan Mühendishane-i Bahri-i Hümayûn’la başlayan eğitim alanındaki yenileşme süreci, Tanzimat döneminde modern bir üniversitenin açılması aşamasına kadar gelmeştir. Ancak Üniversitenin başlangıç tarihi olarak farklı görüşler vardır. Bazı tarihçiler Osmanlı Medreseleri’nin de (özellikle Fatih Külliyesinin) üniversite olarak kabul edilebileceğini savunmaktadırlar.

1865’te mevcut eğitim kurumlarının incelenmesi, yenilenmesi ve yeni okullar açılması için geçici bir komisyon oluşturuldu (Muvakkat Maarif Meclisi). Bu komisyon 1846 yılında hazırladığı raporu yüksek meclise sundu. Raporda; bir Darülfünun kurulması yönünde kararlar da vardı. Raporda Darülfünun’un niteliği hakkında fazlı bilgi bulunmamasına rağmen, şu üç özelliği onun nasıl bir okul olacağı hakkında bazı mesajlar vermektedir.

1) Darülfünun yalnızca bir meslek grubuna eleman yetiştirmeyecek, her türlü ilim ve fennin verildiği bir yer olacaktır. 2) “İkmal-i Kemalat-ı İnsaniye” İnsanın erdemlerini artıracak bütün ilimler okutulacaktır. 3) Osmanlı bürokrasisinde görev almak isteyenler de Darülfünunda eğitim alabileceklerdir.

Buradan anlaşılan “her ne kadar padişah ve komisyonu başta özellikle din vurgusu yapmalarına rağmen” Darülfünun’un meslek okulu düşüncesinden çok yeni gelişmeleri anlayıp kavrayacak nitelikte modern öğrenciler yetiştireceğidir. Ayrıca raporda burada okutulacak kitapların tercüme ve telifi için bir Encümen-i Daniş (Bilim Komisyonu- Bilimler Akademisi) kurulması tavsiye edilmiştir.

İLK DARÜLFÜNUN DENEMESİ Öngörülen Encümen-i Daniş 1851 yılında açıldı. Diğer taraftan okulun inşaatı devam etmekteydi. Ancak inşaatın bitmesi beklenmeden dersler başlatıldı.(13 Ocak 1863) Dersler Ethem Paşanın nezaretinde halka açık konferanslar şeklinde devam ediyordu. Bu şekilde dersler iki yıl devam etmiş başarılı olanlara (şehadetname) adlı sertifikalar dahi verilmiştir. Derslere sebebi bilinmeyen bir yangının çıkması sonucu son verilmiştir.

Bu oluşuma bir Darülfünun demek tartışmalıdır Bu oluşuma bir Darülfünun demek tartışmalıdır. Çünkü henüz bir kurum düzeyinde ne örgütlenebilmiş ne de buralarda okuyabilecek seviyede öğrenci ve alt yapı mevcuttur. Başlıktan da anlaşılacağı üzere bu bir denemedir ve başarısızlıkla sonuçlanmıştır diyebiliriz. Zaten aceleci davranılarak başlatılan dersler “Cemiyet-i İlmiye Osmaniye” ve “Mecmua-i Fünun” kadrolarının destek ve çabasıyla konferans şeklinde yapılıyordu.

İKİNCİ GİRİŞİM:DARÜLFÜNUN-I OSMANİ 1867’de Fransız eğitim bakanı Victor Duruy’e Osmanlı eğitim kurumlarını sistemleştirmesi için bir rapor hazırlatıldı. Bu rapordan da etkilenerek 1869’da Maarif-i Umumiye Nizamnamesi (Eğitim Kanunu) çıkartıldı. Bu kanun göre Darülfünun-ı Osmani üç şubeden meydana gelecekti: 1- Edebiyat 2- Hukuk 3- Fen

20 Şubat 1870’te açılan Darülfünun-u Osmani 1873’e kadar öğretime devam etmiştir. Öğrenci, öğretim görevlisi, sosyal kültürel ve ekonomik yapının yeterli olmaması Darülfünun-u Osmani’nin de başarısız olmasına sebep olmuştur. Bu okulun kapatılmasıyla ilgili olarak bir başka görüş te Cemalettin Afgani’nin açılışta söylediği “peygamberlik sanatlardan bir sanattır” sözüdür. Bu söz medresenin bu yeni eğitim kurumuna yönelik dini propaganda yapması için bir neden oluşturmuş , bu yüzden eğitim iki yıl ancak devam edebilmiştir

DARÜLFÜNÛN-U SULTANİ Darülfünun-u Osmani’nin 1873’te kapatılmasının ardından Cevdet ve Savfet Paşa’ların katkılarıyla Mekteb-i Sultani’nin (Galatasaray) ileri sınıflarına Mecelle (medeni kanun) ile Roma Hukuku dersleri konulmuştu. 1874’maarif bakanı olan Savfet Paşa Avrupa tarzı Üç Okul kurdurdu. Bunlar: 1) Hukuk Mektebi 2) Mühendis Mektebi 3) Edebiyat Mektebi

Darülfünun-u Sultani kendinden öncekilerden farklı olarak bir meslek ihtisaslaşmasına gitmiştir. İlmi bir tez hazırlayanlardan hukukçuların Adliye Nezaretinde, mühendislerin Nafia Nezaretinde istihdam edilmelerine karar verilmiş, tez hazırlamayanlara dava vekilliği, kondüktörlük, edebiyat mektebinden mezun olanlara ise öğretmenlik hakkı verilmiştir Mekteblerin ve sınıfların ayrı ayrı programlarının düzenlendiği lisans ve doktora programlarının düzene sokulduğu Darülfünun-u Sultani de 1881 yılında kapanmıştır.

Darülfünun-u Şahane Türkiye’de kesintisiz olarak devam eden üniversitenin kuruluşu , II.Abdülhamit’in tahta çıkışının 25.yıldönümünde 1 Eylül 1900’de , Darülfünun-u Şahane adıyla açılan okulla olmuştur. Bu okul: -Yüksek Dini İlimler Fakültesi -Fen Fakültesi -Edebiyat Fakültesi ; bölümlerinden oluşuyordu.

Tıp ve hukuk mektepleri yükseköğretim kurumu olarak kabul edilmesine rağmen Darülfünun yönetimine dahil edilmemiştir. II. Meşrutiyet döneminde tıp ve hukuk mekteplerinin de Darülfunun’a dahil edilmesiyle şube sayısı beşe çıkmıştır 1-Ulûm-ı Şer’iyye (ilahiyat) 2- Ulûm-ı Hukuk 3- Ulûm-ı Tıbbiye 4-Fünun (Fen Bilimleri) 5- Ulûm-ı Edebiye

Darülfünunlar başlangıçta bir üniversite anlayışından çok bir yüksekokul anlayışına sahip eğitim kurumları iken, Tıbbiye ve Hukuk Mekteplerinin de katılması ile bir “üniversite” niteliğine bürünmüştür. 1912 senesinde yeni bir ıslahat programı uygulanmış, Eczacı ve Dişçi Mektepleri Tıp Fakültesine bağlanırken, Şam’daki “Şam Mekteb-i Tıbbiyesi” de İstanbul Darülfünun’una bağlanmıştır.

1915 yılında Darülfünun da bir “İnas Darülfünun’u açılmıştır 1915 yılında Darülfünun da bir “İnas Darülfünun’u açılmıştır. Darülfünun içerisinde konferans salonunda Edebiyat, Riyaziyat ve Tabiiyat alanlarında kız öğrencilere eğitim vermeye başlanmıştır. Mütareke döneminde kız öğrenciler erkeklerle aynı sınıflarda eğitim görmeye başlamıştır.

Tarihimizde üniversitelere ilk kez özerklik tanıyan ve bunu hukuki temele oturtan girişim 21 ekim 1919 tarihli Nizamnamedir. Bu tüzük; seçimli, katılımlı, tüzel kişilikli ve özerk bir üniversite anlayışını ortaya çıkarmıştır. 1919’un önemli bir yeniliği de Emin (rektör), Reis (dekan), muallim (profesör) terimlerinin kullanılmasıdır.

Darülfünun-u Osmani 1924 yılında çıkarılan 493 sayılı yasa ile İstanbul Darülfünun’u adını almıştır.