DAVRANIŞ YÖNETİMİ HAZIRLAYAN: Yasemin AKTEPE.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Advertisements

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ YÖNETİMİ
ÇOCUĞUNUZUN OKUL BAŞARISINDA ÖNEMLİSİNİZ!!!
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
ÇOCUK EĞİTİMİNDE FARKLI DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
« Anne-baba olmak zor değildir; ama Anne-babalık etmek zordur» WELL
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
ANNE BABA TUTUMLARI.
GELİŞİM PİSKOLOJİSİ.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
HOŞGELDİNİZ.
İstediğiniz davranışları nasıl arttırabilirsiniz? a) Överek b) Gülümseyerek, sarılarak, öperek c) Sevdiği bir işi yaparak ( Örneğin bir öykü okuyarak,
OKULA UYUM SÜRECİ.
ÇOCUK VE ÖZGÜVEN Veli Seminerleri.
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ANNE BABA TUTUMLARI VE ÇOCUKLA İLETİŞİM
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
ÖZEL EĞİTİME MUHTAÇ ÇOCUKLARIN AİLELERİNE ÖNERİLER
ETKİLİ İLETİŞİM.
Engelli Çocukların Ailelerine Öneriler
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
İLETİŞİM BECERİLERİ SEMİNERİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Engelli Çocuk Ailelerine Önemli Uyarılar
ANNE BABA TUTUMLARI.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Etkili Anne - Baba Tutumları
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
EVDE BAŞARIYI ARTTIRMAK İÇİN NELER YAPABİLİRİZ
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
HOŞGELDİNİZ.
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
AİLE EĞİTİMİ ÇALIŞMALARI. ÇOCUĞA; İNANDIĞINIZI, GÜVENDİĞİNİZİ VE SEVDİĞİNİZİ BELLİ EDİNİZ !
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 4. 2PATNOS RAM EĞİTİM BAŞARISINI YÜKSELTMEDE, SAĞLIKLI VE MUTLU İNSANLAR YETİŞTİRMEDE “AİLENİNİN ROLÜ”
AİLELERE ÖNERİLER Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Bizler anne babalar olarak kimi zaman bu değerli hazinenin farkında olamıyoruz.
ÇOCUĞUNUZA İSTEDİĞİNİZ DAVRANIŞI ÖĞRETİN Eğer yaptıkları bir davranış için ödüllendirilirlerse çocuklar o davranışı tekrarlarlar. Bu yüzden istediğiniz.
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
DAVRANIŞ YÖNETİMİ HAZIRLAYAN: ZİNET BOZKURT Gelişim evrelerinin getirdiği doğal zorluklara yakın çevreninin olumsuz etkileri katıldığında çocukta bunlara.
DAVRANIŞ YÖNETİMİ Gelişim evrelerinin getirdiği doğal zorluklara yakın çevreninin olumsuz etkileri katıldığında çocukta bunlara tepki olarak çoğunlukla.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
DAVRANIŞ YÖNETİMİ HAZIRLAYAN: MUSTAFA AKBÖRK.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
DAVRANIŞ YÖNETİMİ HAZIRLAYAN: ZİNET BOZKURT.
ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ GELİŞİMİ
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ YÖNETİMİ HAZIRLAYAN: Yasemin AKTEPE

Gelişim evrelerinin getirdiği doğal zorluklara yakın çevreninin olumsuz etkileri katıldığında çocukta bunlara tepki olarak çoğunlukla davranış bozuklukları görülebilir.Bu olumsuz davranışların kontrolüne DAVRANIŞ YÖNETİMİ denir.

Örneğin, çocuk, sosyal-duygusal gelişimi gereği yaşıtlarıyla oyun oynaması gereken bir yaşta, sürekli yalnız kaldıysa, ileride içine kapanık bir çocuk ve yetişkin olabilir….

ÇOCUĞUNUZDA İSTEDİĞİNİZ DAVRANIŞI NASIL ARTTIRIRSINIZ ÇOCUĞUNUZDA İSTEDİĞİNİZ DAVRANIŞI NASIL ARTTIRIRSINIZ? Eğer yaptıkları bir davranış için ödüllendirilirlerse çocuklar o davranışı tekrarlarlar. Bu yüzden istediğiniz davranışı ödüllendirin ve böylece o davranışı arttırmış olun. İstenen davranışlar sessizce oturmak veya oynamak, dağılan oyuncakları toplamak, veya kardeşle oyuncakları paylaşmak olabilir. Böyle sessizce yapılan şeylerin bazen hiç farkına bile varmayız.

İstediğiniz davranışları nasıl arttırabilirsiniz İstediğiniz davranışları nasıl arttırabilirsiniz? a) Överek, b) Gülümseyerek, sarılarak, öperek, c) Sevdiği bir işi yaparak ( Örneğin bir öykü okuyarak, Tv' de sevdiği bir programı izlemesine izin vererek, parka götürerek gibi.), d) Küçük bir hediye vererek ( Örneğin bir paket şekerleme gibi),

Olumlu davranışları hemen, açık bir biçimde ve her seferinde ödüllendirin. Çocuğunuza sizin hoşunuza giden şeyin ne olduğunu söyleyin. Olumsuz davranışları her seferinde tutarlı biçimde görmezden gelin. Bu davranışı başkasının ödüllendirmesine izin vermeyin. Olumsuz davranışlarıyla ilgi çektiklerinde çocuklar sıklıkla bu durumdan hoşnut olurlar.

Onlara dargın olduğunuz zaman bile aslında onlara ilgi göstermiş olursunuz bu nedenle yalnızca görmezden gelmeye çalışın. Bağırarak, vurarak, küserek de olsa ilgilenmek istenmeyen davranışları arttırır. Eğer onun şeker yemesini istemiyorsanız bu isteği duymazdan gelin, hiç pes etmeyin. Bunu her şeker isteyerek ağladığında yapmalısınız.

BAZEN İSTENMEYEN DAVRANIŞLARI GÖRMEZDEN GELMEK MÜMKÜN OLMAYABİLİR Eğer davranışlar tehlikeli ve yıkıcı ise o zaman HAYIR demek zorunda kalabilirsiniz ya da onu oradan uzaklaştırmak ve hareketlerini kısıtlamak gerekebilir. Sürekli eleştiri bir süre sonra çocuk için anlamsızlaşır. Eğer HAYIR sözünü çok sık duyarsa kulaklarını tıkamaya başlayacaktır. Anne babaların yerine getiremedikleri boş tehditleri bir süre sonra çocuğun anne babalarının sözüne inanmamasına neden olur.

İSTENMEYEN DAVRANIŞLARI NASIL AZALTIRSINIZ? Sonunda pes edip ödüllendirdiğinizde çocuğun istemediğiniz davranışını sürdürmesini sağlamış olursunuz. Eğer her seferinde şeker almak için çığlık atmasını istemiyorsanız çığlıklarını duymazlıktan gelin ve böylece sizin söylediğinizi yapan biri olduğunuzu öğrensin. Eğer beş on dakika sonra pes ederseniz eğer o süre boyunca bağırırsa sizin sonunda boyun eğeceğinizi öğrenecektir. Bu nedenle pes etmeden sonuna kadar gidebilmelisiniz

Genellikle anne babalar yalnızca çocukların olumsuz davranışlarını onların tutturucu hallerini görürler, sorun çıkarmadığı iyi davrandığı zamanları farketmezler. Halbuki istediğiniz davranışı övmeniz ve istemediğiniz davranışı görmezden gelmeniz gerekir.

Baskıcı, aşırı disiplinli, aşırı koruyucu ve alaycı, aşağılayıcı aile tutumları da uyum ve davranış bozukluklarına yol açar. Uyum ve davranış bozuklukları yalnızca ailenin yanlış tutumlarına bağlı olarak gelişmez, çevresel faktörlere bağlı olarak da gelişebilir.

NASIL DAVRANAN BİR ÇOCUK İSTERSİNİZ Net ve açık kurallar koyun: Örneğin yatağa yatış saati, yemek zamanları belli değişmez düzen içinde gerçekleşsin.Bu tür bir değişmezlik çocuğun kendini güvende hissetmesini sağlar. 2. Yapmasını istediğiniz şeyleri net vetutarlı biçimde anlatın

3. Yeni istenen davranışlar öğretin: a) Yönlendirme: Göstererek, yardımcı olarak ve yapabilmesine izin vererek yeni bir davranış öğretebilirsiniz b) Her seferde tek bir adım: Zor işleri daha küçük adımlara bölerek çocuğun her seferde bir adım öğrenmesini sağlayabilirsiniz. c) Başkalarından öğrenme: Çocuklar anne babalarını örnek alır onlar gibi davranırlar. d) Çocuğunuzun sizin istediğiniz gibi birşey yaptığını farketmeye dikkat edin ve onu hemen övün.

ÇOCUĞUNUZA DUYGULARIYLA NASIL BAŞ EDECEĞİNİÖĞRETİN 1. Çocuğunuzun size anlattıklarını dikkatle ve sessizce dinleyin 2. Onların duygularını anladığınızı kısaca ifade edin ( evet, anladım gibi) 3. Çocuğunuzun tanımlamaya çalıştığı duygusunun adını koyun. (çok kırılmış olmalısın vs.. gibi) Unutmayın : Tüm duygular kabul edilebilir ancak bazı davranışlar kabul edilemez ve sınırlanmalıdır.

ELEŞTİRİ DEĞİL İŞBİRLİĞİ Çocuğunuza olumlu tutumları öğretirken eleştiri yerine işbirliği yaparak birlikte çalışın. Şunları yapmaktan kaçının: Suçlamak 2. İsim takmak 3. Tehdit etmek: 4. Emir vermek 5. Konferans çekmek:

Gereksiz uyarılar 7. Acındırma cümleleri 8. Kıyaslamalar 9. Alay etme 10. Geleceğe yönelik tahminler

SORUNLARLA BAŞETMEK İÇİN NE YAPABİLİRSİNİZ? Problemi tanımlayın 2. Problem ve sizin isteğiniz hakkında bilgi verin 3. İsteğinizi kısaca tek kelimeyle belirtin 4. Kendi duygularınızı anlatın:

CEZALANDIRMAK YERİNE NELERYAPILABİLİR: 1. O andaki duygunuzu çocuğun kişiliğine saldırmadan net şekilde anlatın: " okulda arkadaşının canını yakmana çok üzüldüm." 2. Kendi beklentinizi ifade edin: " Bundan sonra arkadaşlarınla daha iyi anlaşacağını umuyorum" 3. Çocuğa kendini affettirme yolu gösterin: " Arkadaşına iyi davranarak bir daha onu üzmeyebilirsin" 4. Çocuğunuza seçme şansı verin " 5. Problemi çözmek için beraber çalışın.

ÖVGÜ Övgüler çocuğun kendine güvenini arttırır ve yaptığı işe daha da hevesle sarılmasını sağlar. Överken şunlara dikkat edin: 1. Genel şeylerden kaçının. Onun yerine gördüğünüz şeyi tanımlayın. 2. Geleceğe yönelik yansıtmalar yapmayın, şimdiye yönelin 3. Kendi duygularınızı anlatın 4. Çocuğun övülmeye değer davranışını kısaca tanımlayın

UNUTMAYIN Kİ!! !!Çocuk ödüllendirildiğinde başardığını anlayacaktır ve bu onun bu davranışı sürdürmesini güçlendirecektir. Övgü anne babaların da kendilerini iyi hissetmelerini sağlar, devamlı eleştirmek ve tehdit etmek anne babaların da kendilerini kötü hissetmelerini sağlar. !! İstediğiniz davranışı övün ve istemediğiniz davranışı görmezden gelin.

!!Çocuklarınızı yaptıkları herhangi bir hatadan dolayı cezalandırmadan önce dinleyin ve yaptığı hatalı davranışın niçin hatalı olduğunu, kendisine ve ailesine zararlarını anlatın yoksa çocuğunuz bunu bilemez. !! Çocuğunuza sevginizi sözel olarak ifade edin, ona sarılın, göz kontağı kurun, onu öpün. Çocuk kendisinin ailesi tarafından sevildiğini ve değer verildiğini bilmeli ve bunu yaşamalıdır

!!Çocuklarınıza bir insan olarak, yaptıklarıyla, yaşantılarıyla değerli olduğunu, önemli olduğunu belli edin. !!Aile ortamı bir mutluluk ortamı olmalıdır. Bu da bahsedilen davranışların gösterilmesi ile mümkündür. Çocukların anne ve babaları tarafından kabul edilip, sevilip desteklenmesi başka hiçbir kimsenin yapamayacağı kadar onları mutlu ve yaşantılarında doyumlu kılar.

Çocuklarınızı asla başkalarıyla kıyaslamayın !!Çocuklarınızı asla başkalarıyla kıyaslamayın. Kardeşi, arkadaşı, akraba çocukları ile kıyaslanan çocuk hiçbir gelişme kaydedemeyeceği gibi onlara karşı düşmanlık duyguları geliştirir. Kendine olan güveni sarsılır ve kendini değersiz hissetmeye başlar

!! Çocuklarınızın herhangi bir davranışını değerlendirmede; tepkide bulunmadan önce, kendinizi onun yerine koyarak onun yaşındaki birinin ihtiyaç ve düşüncelerini anlamaya çalışarak davranışını değerlendirin. Bu tutum hem onu daha iyi anlamanızı, hem de bazı olumsuz davranışlara yönelmemenizi sağlar.

Aile üyeleri (anne, baba, büyükanne, dede vb !! Aile üyeleri (anne, baba, büyükanne, dede vb.) çocuğa yaklaşımlarında tutarlı olmalıdırlar. Biri farklı, diğeri farklı davranmamalı, çocuğu birbirine karşı korumamalıdırlar. Bu çocukta olumsuz davranışlara neden olur. !! Çocuğunuza karşılıksız destek olunuz. Çocuğunuz sizleri her zaman onu destekleyin birileri olarak görmelidir. Bu onun kendine olan güvenini artırdığı gibi, sizinle olan ilişkilerini de olumlu yönde geliştirecektir

!! Korkutarak, cezalar vererek çocuğunuza istediğiniz davranışı kazandırmaya çalışmayınız. Korkutarak, çocuğunuzun yanlış yaptığı davranışı düzeltmediğiniz gibi yeni sorunlar oluşmasına da neden olmuş olursunuz. !! Çocuklarınızı başkaları ile değil kendileri ile yarıştırın. Başkaları ile paylaşmayı, dostluğu ve kardeşliği öğretin. Kendisi ile yarışan çocuk başarıyı yakalar ve her zaman kazanır. Başkası ile yarışan çocuk kıskanmayı ve bencilliği öğrenir. 

Şunu hiçbir zaman unutmayınız; çocuğunuz sizden farklı bir insandır !! Şunu hiçbir zaman unutmayınız; çocuğunuz sizden farklı bir insandır. Onun farklı duygu, düşünce, yetenek, ilgi ve ihtiyaçları vardır. O sürekli değişme ve gelişme içindedir. Buna bağlı olarak da farklı ihtiyaçları vardır. Bizler gibi düşünemez ve davranamaz.

ÇOCUKLAR GELECEĞİMİZDİR. HEP BERABER GELECEĞMİZE SAHİP ÇIKALIM

SUNUM BİTMİŞTİR TEŞEKKÜRLER