Başarısız Çocuk Yoktur “Farkı Yaratan Farktır” DOÇ.DR. TURGAY BİÇER İstanbul, 2005
Bilgeler Diyor Ki Yeteneğin Seni Buraya Getirdi Karakterinse Burada Tutacak « Doğu Atasözü
ÇEVRE Nereye Gidiyoruz? Neredeyiz? Şimdiki Durum Arzu edilen durum Duygu Düşünce Davranış Arzu edilen durum Düşünce Davranış Duygular
BALIK MI HASTA SU MU KİRLİ?
PROBLEMİ YARATAN DÜŞÜNCEYLE ÇÖZÜME ULAŞILAMAZ EINSTEIN
ÖĞRENMEKTEN KİM SORUMLU? JOHN GRINDER ÖĞRENCİ % ? ÖĞRETMEN %?
ÖĞRENCİNİN SAHİP OLDUĞU KAYNAKLARI(Göz- Kulak- Burun- Koku- Tat- Dokunmak-hayal gücü)ETKİLİ KULLANDIRMAYI ÖĞRET VE İŞİ KOLAYLAŞTIR.
ÖĞRENMENİN GİZEMİ KONUYU KOLAYLAŞTIR VE SADELEŞTİR ÖĞRENCİYE KENDİNİ İYİ HİSSETTİR ÖĞRENCİYE KONUYU EĞLENCELİ BULSUN ÖĞRENMENİN KOLAY VE EĞLENCELİ OLDUĞUNA İNANDIR. BUNUN İÇİN DE GÖSTER ANLAT HAYAL ETTİR YAPTIR FARKLI BOYUTLARA VE AÇILARA GÖTÜR ÖĞRENCİNİN TAMAMLAMASINI İSTE
NEYİN OLACAĞINI YAPTIR, SÖYLE, GÖSTER ÖĞRENMENİN GİZEMİ NEYİN OLACAĞINI YAPTIR, SÖYLE, GÖSTER NEYİN OLMAMASI GEREKTİĞİNİ DEĞİL.
ÖĞRENMENİN GİZEMİ ÖĞRENMEYİ ÖĞRET, ÖĞRENMEMEYİ DEĞİL
ÖĞRENMENİN GİZEMİ 149162536496481100 NE KADARINI HATIRLAYABİLİYORSUNUZ?
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10’UN KARELERİ ASLINDA ÖĞRENMENİN GİZEMİ 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10’UN KARELERİ ASLINDA
ÖĞRENCİYE HER ZAMAN NE OLURSA OLSUN KENDİNİ İYİ HİSSETTİR ÖĞRENMENİN GİZEMİ ÖĞRENCİYE HER ZAMAN NE OLURSA OLSUN KENDİNİ İYİ HİSSETTİR
Direnç doğru yolda olmadığımızı göstermektedir
T.O.T.E. Model T : Test - Hedef O : Operate - Eylem T : Test - Kontrol Et E : Exıt - Çık
Doğal Öğrenme Deneyimleri Yürümeyi, koşmayı bisiklete binmeyi nasıl öğrendiniz?
Metaforik anlatım… Eğitim, okul, öğrenci, hata, kazanmak, kaybetmek, öğretmen,hayat, dostluk,… .Benim için ……………………..sanki, ………………………………………………………………….Çünkü,……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Öğrenmek; İşe yaramıyorsa, zorlaştırılmışsa, isteği karşılamıyorsa, karışıksa, ilginç değilse, zorlaşıyor
Çocuklar, Öğrenme İle Kötü Deneyimler Yaşayınca, Öğrenme Zorlaşıyor
Olumsuz Duygular Bireyin İkincil Kazançlarıdır Olumsuz Duygular Bireyin İkincil Kazançlarıdır. Ve Güçlü Bir Enerji Kaynağıdır
Korku Ve Kaygı Demektir DİRENÇ; Korku Ve Kaygı Demektir
Direnç doğru yolda olmadığımızı göstermektedir
Öğrenememek, aslında mucize ve ilginçtir Öğrenmek… Bir dizi Nörolojik ve davranışsal süreçler durumudur. Öğrenmek doğal bir durum ve olgudur. Öğrenememek, aslında mucize ve ilginçtir
Önce, Gördünüz, Duydunuz, Hissettiniz, Sonra, İstediniz Ve Denediniz Öğrenirken… Önce, Gördünüz, Duydunuz, Hissettiniz, Sonra, İstediniz Ve Denediniz Daha Sonra, Deneyerek, Yanılarak, Düzelterek Tekrarla Öğrendiniz Ve daha sonra, isteseniz de unutamazsınız…
B.A.G.E.L MODEL (Dilts) BODY POSTURE ACCESSING CUES GESTURES EYE MOVEMENT LANGUAGE PATTERNS VUCUT DURUŞLARI TEMSİL SİSTEMLERİ JESTLER VE MİMİKLER GÖZ HAREKETLERİ DİL KALIPLARI
Çocuklar, Öğrenme Şampiyonlarıdır
Öğrenmenin temel olgusu “MERAK”tır
İçinde Ne Yaptıklarını Çocukların Kafasının İçinde Ne Yaptıklarını Bilirsek İşler Kolaylaşır
Öğrenmek… Yanlış yapamama durumuna gelme durumudur
NLP Neuro Linguistic Programming Neuro - - - - - - Beyin, sinir sistemi, duyu organları Linguistic - - - Dil, Anlam, Semboller Programming - - Davranışlar
NLP- İLETİŞİM MODELİ İç temsiller FİLTRELER Genellenir Bilinçli Durum Fizyoloji FİLTRELER Genellenir Çarpıtılır / Silinir METAPROGRAMLAR Değerler İnançlar Tecrübeler Kararlar Bilinçli Bilinçsiz Davranış
NLP (Neuro Linguistic Programming) NLP bir yüksek performans disiplinidir. İnsanların sahip oldukları ve yarattıkları mükemmellikleri inceleyerek, onların tekrar başkaları tarafından üretilmesine öncülük eden bir Çalışmadır. NLP niçin sorusundan çok nasıl sorusuna odaklanırken farkında olunan süreçlerin yanı sıra farkına varılmayan süreçler doğrultusunda çalışır.
NLP Çözüm Getiren, İşe Yarayan Öznel Deneyimleri; Öğrenmeyi Öğrenmekle ilgilenir
Lider Eğitmen Uyum - Tutarlık Ne İstediğini Bilmek Duyusal Farkındalık Kazanmak Esneklik
Ön Kabuller Harita Bölge Değildir. ( Tecrübeler Özeldir) Her Davranışın Altında Olumlu Bir Neden Vardır (Olumsuz Dahi Olsa) İnsan Her Zaman Kendisi İçin Doğru Karar Verir (Yanlış Dahi Olsa) İletişim Karşındakinin Ne Anladığıdır. Başarısızlık Yoktur Yalnızca Deneyimler Vardır.
Ön Kabuller Birisi Yapabiliyorsa Herkes Yapabilir. Eğer Olabiliyorsa Birisi Yapmasa da Mümkündür İlgi Neredeyse Enerji Oradadır. İnsanlar Yeterli Kaynaklara Sahiptir. Ya da Yaratır. İnsan Mükemmel İşleyen Bir Sistemdir Farklı Şey İstiyorsan Farklı Şey Yap.
ÖN KABULLER Herkes Kendisi İçin Doğru Kararları Verir, Yanlış Dahi Olsa İnsanları Olduğu Gibi Kabul Et, Olmasını İstediğin Gibi Davran. Anlamak İstiyorsan Yap
Ön Varsayımları Çalışması Olumlu Niyetm Harita Bölge Değildir. Problem İlgi Neredeyse Enerji Oradadır Başarısızlık Yoktur Birisi İçin Mümkün Olan Herkes İçin Mümkündür İnsanlar Kendileri İçin Doğru Karar Verirler Egzersiz : 1.Bir problem durumu düşün. 2.Probleme ön varsayımlar açısından bak. 3.Tüm dikdörtgenleri tek tek dolaş ve arzu edilen duruma ulaş.
Kendinizi harika hissettiğiniz bir anınızı hayal edin ÖRNEK Bir problem düşünün Kendinizi harika hissettiğiniz bir anınızı hayal edin Problemi tekrar düşünün Şimdi daha heyecanlı bir deneyim düşünün Tekrar problemi düşünün Duygularınızı kontrol edin. Şimdi ne hissediyorsunuz
Başarı Süreci Ne İstediğine Karar Ver. Harekete Geç Kontrol Et. Neredesin? Esnek Ol. Amacına Ulaşana Kadar Denemeye Devam Et
Çocuklar, Öğrenme Ve Okul İle İlgili Güzel Duygular Yaşamalıdır
Yaratıcılık Öğrenme Deneyiminin En Önemli Ve Öznel Olgusudur. Yaratıcılık Doğal Hazinedir… Yaratıcılık Öğrenme Deneyiminin En Önemli Ve Öznel Olgusudur.
EQ (Emotional Intelligence) – DUYGUSAL ZEKA
Mayer Ve Salovey’in Yüksek Duygusal Zeka Kavramının Unsurları : Öz Farkındalık : Yaşamınıza Değişik Duygular Girip Çıktıkça Bunları Fark Etme Ve Tanıma Yeteneği, Kendinin Farkında Olmak Yeteneği
2) Duygularını Kontrol Etmek Yeteneği : Yaşamlarındaki Duyguların Akışını Kontrol Edemeyenler, Iq’ları Deha Seviyesinde Bile Olsa Yaşamın İniş Çıkışlarında Zor Günler Ve Bunalımlar Geçirirler, Başkalarına Zarar Veren Duygusal Tepkiler Gösterirler
3) Kendini Motive Edebilme Yeteneği : Bir İnsanın Zor Görevleri Başarmak Ve Önemli Hedefleri Elde Etmek İçin Yeterli Enerjiyi Ve Gücü Seferber Etmesini Öğrenmesi, Kendisi İçin Uygun Davranışları Üretebilme Ve Tüm Kaynaklarını Kullanabilme İradesini Gösterebilmesi
4) Başkalarının Duygularını Anlama Yeteneği : (Empati Kurma Becerisi) İnsan Çevresiyle Bir Bütün Oluşturduğu İçin Uyum Sağlama Ve Olumlu Etkin İletişim Kurabilme Yeteneği Sergilemelidir
5) Başkalarının Duygularını Düzenleme Ve Yönetme Yeteneği : Liderlik Ve Karizma Becerilerini İçerir
Hedefe Ulaşmanın Sistemi Olumlu ve Gerçekçi Hedef Koy Uygun Mu? Kanıtlarını Kontrol Et Engel Var Mı? Nasıl Yapacağına Karar Ver. Detaylandır. Kaynakların Neler? Nereden Başlayacaksın?
Her Problem Bir Çözümdür...(2) Bu Problemin Benim / Senin / Şirketin vs. İçin Anlamı Nedir? Bu Problem Bana / Sana / Şirkete Ne Demeye Çalışıyor? (Problemi Kaynak Olarak Kullanmak) Ne Yaparsak Çözüm Buluruz? Sence / Sizce Çözüme Ulaşmak İçin Ne / Neler Yapmak Gerekir? Diyelim x, y, k Yaparsak Çözüme Ulaşılabilir Mi? (Eğer Yanıt “Hayır” İse), Başka Ne / Neler Yapılabilir?
Her Problem Bir Çözümdür...(3) En Gerçekçi Olarak Ne Zaman Eyleme Geçeceksin / Geçilmeli? Diyelim Düşüncelerimizi Uygulamaya Başladık, Gelecekte Bir Sorun Çıkabilir Mi? (Yanıt” Evet” İse 3’ten Başlayarak Tekrar Sor), Kesin Bir Yanıt Alana Kadar Sormaya Devam Et. Yanıt “Hayır” İse, Çözüme Ulaşılmış Demektir. Kolay Gelsin...
Her Problem Bir Çözümdür...(4) Önce Eşleş ve Güven Sağla. Sonra Soruları Sormaya Başla. Karşındaki İnsanı Asla Zorlama. Sezgilerine Güven ve Liderlik Et. Soruları, Merakla, İlgiyle, Duyarlı ve Empatik Şekilde Sor. Karşındaki Kişiye Her Zaman Cesaret Vermeyi İlke Edin.
Stratejik Sorular Sizi Böyle Düşünmeye İten Şey Nedir? Bunun Sizin İçin Anlamı Nedir? Tam Anlamıyla Nasıl? Kim Diyor? Kime Göre, Neye Göre? Farklı Yapan Biri Var Mı? Sizi Engelleyen Şeyler Nedir? Her Zaman Mı? Asla Mı? Hiç Mi? Diyelim Oldu Ne Olur? Yaparsan / Yapmazsan Ne Olur? Yani? “X”in Anlamı “Y” Midir?
% 55 Beden Dili % 7 Kelimeler % 38 Ses Tonu Davranışlarımız beden hareketleri ses ve kelimelerden oluşur. Davranışlarımızın kalitesi bu sistemlerin kalitesine bağlıdır.
Temsil Sistemleri Görüntüler Sesler Duygular + Tad ve Koku Görsel Vısual V İşitsel Auditory A Dokunsal Kınesthetic K Kokusal Oldfactory O Tadsal Gustatory G
GÖRSEL TİPLER Görsel Öğreneler Görüntülerle düşünürler. Hızlı konuşurlar. Göğüs nefesi alırlar. Mimikler belirgindir. Yüksek tempoda konuşurlar. Görsel ağırlıklı cümleler + metaforlar kurarlar. Göz hareketleri yukarıdadır. MECAZLAR Şeffaf adam, yüz ruhun aynasıdır, geleceği parlak takım, akla karayı seçmek, gözünde büyütmek, ulaşılmaz adam, yenilmez takım GÖRSEL TİPLER
İŞİTSEL TİPLER İşitsel Öğrenenler Sözcükler önemlidir. Orta hızda konuşurlar. Göğüsle diyafram arasından nefes alırlar. Şiir gibi konuşurlar. Gözler kulak hizasında gidip gelir. Sözel şeylere tepki verirler. Mecazlar Duymazlıktan gelmek, kulağa hoş gelmek, Bir şey anlatamamak, sesine gıcık olmak, kulak asmamak, leb demeden leblebiyi anlamak. İŞİTSEL TİPLER
Dokunsal Öğrenenler Ağır Ve Yavaş Konuşurlar. Konuşma Araları Uzundur. Az Ve Öz Konuşmayı Tercih Ederler. Cümleler Dokunsal (Hissel) Ağırlıklıdır. Derin Diyafram Nefesi Alırlar. Monoton Bir Tarzda Konuşurlar. Gözler Konuşurken Sağ Alta Bakarlar. Mecazlar Konuya Dokunmak – Olayın Üstüne Gitmek – Kanı Isınmak – Konuyu Kavrayamamak – Kontak Kurmak – İlişkiyi Anlayamamak – Gücüne Gitmek – Akıntıya Kürek Çekmek – Ağırlığını Koymak – Soğuk Duş Etkisi Yapmak
Vücut Duruşları Görsel Öğrenenler - Geriye yaslanırlar başlar ve omuzlar yukarıdadır kısa ve çabuk nefes alırlar (göğüs nefesi) İşitsel Öğrenenler - Vücut ileri kaykılır baş önde yada yanda omuzlar arkada, kollar kapalıdır orta hızda nefes alıp verirler. Dokunsal Öğrenenler - Omuz ve beden düşüktür. Derin diyafram nefesi alınır.
MİMİKLER GÖRSEL Gözlerine dokunurlar ya da işaret ederler mimikler göz seviyesinin yukarısındadır. İŞİTSEL Kulak hizalarında işaret ederler, çenelerine ya da ağızlarına dokunurlar. DOKUNSAL - Göğüs ya da karınlarına dokunurlar mimikler boynun alt seviyesindedir.
Öğrenme Kalıpları : Mode Görmek Duymak Yapmak / Dokunmak Örnek Sayısı Sıklık Yoğunluk
Dil Kalıpları Görsel İşitsel Dokunsal Gör Bak Temiz Karanlık Aydınlık Işık Gösteri karışık İşitsel Duy İşit Ses Ahenk Güçlü Yüksek Gürültü Söyle Tiz/Pes Dokunsal Dokun Kavra Hisset Katı, Ağır Kaba İlişki Hafif Sıcak Soğuk
Göz Hareketleri Görsel Tasarlanan GT Görsel Hatırlanan GH İşitsel İH Duygular D İşitsel İç diyalog İid Boş bakmak = Resimlerle düşünmek
Strateji Bulmak V : Görsel A : İşitsel K : Dokunsal O : Kokusal ANA SİSTEMLER V : Görsel A : İşitsel K : Dokunsal O : Kokusal G : Tatsal ALT SİSTEMLER KONU (İÇERİK) e :dış, I: iç diyalog, t tasarlanan, h:hatırlanan
Alt Sistemler (Deneyim ve davranışları oluşturmada zihinsel alt bloklardır. Alt sistemleri değiştirmek tecrübe ve davranışı da değiştirir) Görsel İşitsel Dokunsal Duygu ve hislerin Yoğunluğu Dokusu Keskinliği Yeri Büyüklüğü Sıklığı Derinliği Sesin yüksekliği Tınısı Ritmi Derinliği Uzaklığı Katkısı Ara temposu sürekliliği Resimlerin : rengi, Büyüklüğü, uzak-lık Yakınlık, zıt renkler, Resmin yeri Hareketi Niteliği Çerçeveli ya da filmin parlaklığı
Etkili Liderlik… Sonra Önce Eşleş Yönlendir Güven Yaratır İklimi Sıcak Tutar Amaca Yöneltir
Mantıksal Düzeyler Robert Dılts’in Değişim, İletişim Ve Düşünce Sistemlerini Açıklayan Modeli Çevre Davranış Yeterlilik / Kapasite İnançlar Ve Değerler Kimlik Öz Neurological Levels
Öğrenme Seviyeleri Kimlik – Kim İnanç / Değerler –Niçin Beceri / Kapasite – Nasıl Davranış – Ne Çevre – Nerede Ne Zaman
Mantıksal Düzeyler Çevre Bu Çevrede Güzel İlişkiler Kurulabilir. Davranış Ben İyi İletişim Kuruyorum. Yetenek Ve Kapasite Herkesle İletişim Kurarım, İletişim Kurmak Benim İçin Çok Kolay. İnanç Özgüvenim iletişim kurmamda en büyük desteğimdir. Kimlik Ben Bir İletişimciyim Ve Kendime Çok Güveniyorum. Öz Ben İletişimci Olarak Doğdum / Konuştuğumda Etrafıma Yaradandan Mesajlar Veriyorum
İNANMALISIN... Bu Çevre İstediklerimi Bana Verebilir İstediklerimi Yapabilirim İstediklerimi Yapabilecek Becerileri Öğrenebilir Veya Geliştirebilirim
İnanmalısın... İstediklerimi Gerçekleştirebilirim Ben Başarılıyım Başarı İçin Yaratıldım...
Öğrenme Seviyeleri Bilinçli Yetersizlik Bilinçsiz (Çıraklık) Yeterlilik ( Cahillik) 2 3 4 Bilinçli Yeterlilik ( Kalfalık ) Bilinçsiz Yeterlilik ( Ustalık )
İdeal Öğrenme Durumu Duygular olumludur Zihin Berrak Kaslar Rahat Rahattır – Sakindir Keyif alır –Huzurludur Kendine güvenir - Coşkuludur Meraklıdır – Enerji doludur Doğaldır – Almaya hazırdır ( alfa) İyimserdir Zihin Berrak
Öğrenme Süreçleri… A : Ben Kimim Kim ? (Misyon) B : Meraklarım ve değerlerim Niçin ? (Motivasyon) C : Yeteneklerim stratejiler ve durumlar Nasıl ? ( Haritalar / plan ) D : Ne yapıyorum ? Ne yaptım ) Ne ? Spesifik davranışlar, eylemler – tepkiler E : Çevrenin – Dış uyanlar Nerede ? Ne zaman? Engeller fırsatlar
SONUÇLARI OLUŞTURMAK Olumlu ve gerçekçi amaç / hedef belirle Emin ol. Gerçekten istiyor musun? Kontrol et. Değiştirdiğinde / eğitimden sonra neler olacak Nasıl Yapacağına karar ver. Engel var mı? Kaynaklarını belirle Sorumluluk al, harekete geç
Sorular Yanıtlardır… Genellemeler İhtimal kipi Seni ne alıkoyuyor ? Gereklilik kipi Yaparsan / ne olur? Evrensel ölçütler Hiç ? Asla ? Her zaman?
Sorular Yanıtlardır… Çarpıtmalar Karmaşık Eşitlemeler -- X, Y Midir? Yargı ---- Böyle İnanmana Neden Olan Şey Nedir? Etki –Tepki --- Ne Yapıyorsun Da Böyle Oluyor? Zihin Okuma --- Nereden Biliyorsun?
Sorular Yanıtlardır Silmeler / Seçicilik Belirsiz İsimler Kim?Tam Anlamıyla Ne ? Belirsiz Fiiller Tam Anlamıyla Neler Oluyor? Kıyas Neye /Kime Göre ? Hüküm Kim Diyor? İsimleştirmeler Tam Anlamıyla Nasıl Oluyor?
STRATEJİK SORULAR SİZİ BÖYLE DÜŞÜNMEYE İTEN ŞEY NEDİR? TAM ANLAMIYLA NASIL? KİM DİYOR? KİME GÖRE, NEYE GÖRE? SİZİ ENGELLEYEN ŞEYLER NEDİR? HER ZAMAN MI? ASLA MI? HİÇ Mİ? DİYELİM OLDU NE OLUR? YAPARSAN NE OLUR? YAPMAZSAN NE OLUR?
DEĞİŞİM STRATEJİLERİ Zayıf almak Geç Kalmak Sınıfta Kalmak Yeniden Çerçevelemek : Yeni bir açı sınırları değiştirilebilir. Zayıf almak Geç Kalmak Sınıfta Kalmak Heyecanlı olmak Stres etmek Yanlış / HataYapmak Acele etmek Duygusal olmak Matematik zor
Hedef ve Amaç Belirlemek Olumlu Bir Sonuç Ortaya Koyun. Gerçekten İsteyip İstemediğinizi Kontrol Edin. Sonuçta Ne kazanacağınızı Tespit Edin. İsteklerinizi Spesifik Hale Getirin. Engelleri Ve Kaynaklarınızı Belirleyin Sorumluluk Alın, Harekete Geçin
Eğitim Çocuğu özgürleştirmelidir Kişiye kendi olma şansı tanımalıdır Kişiye özel olmalıdır Yeteneklerini geliştirme imkanı vermelidir Yaşamı sevdirmeli, ilham vermelidir Yaratıcı ve yenilikçi olmalıdır Keyifli olmalıdır
ÇÖZÜM STRATEJİLERİ S.C.O.R.E. MODEL C O R E S NEDEN CAUSE HEDEF&AMAÇ OUTCOME KAYNAKLAR R RESOURCES ETKİ E EFFECT PROBLEM S SYMPTOM
ÇÖZÜM STRATEJİLERİ S.C.O.R.E. MODEL C O R E S NEDEN CAUSE HEDEF&AMAÇ OUTCOME KAYNAKLAR R RESOURCES ETKİ E EFFECT PROBLEM S SYMPTOM
Başarısız ( Tembel)öğrenci Yoktur ! Kaynaklarını kullanamayan / Kullandırılmayan Öğrenci vardır