Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
KÜYEREL BAĞLAMDA KADIN
REKLAMCILIK Hafta 2.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAMCILIK Hafta 2.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
TUTUMLAR VE TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
TÜKETİCİ DAVRANIŞI MODELLERİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
KİTLE İLETİŞİMİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
HAFTA I.
TÜKETİCİ PAZARI ve TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞI
OYA KARAAĞAÇ ARYA SPONSORLUK VE İLETİŞİM DANIŞMANLIĞI
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Kişisel satış, Satış geliştirme, Reklam ve Halkla İlişkiler
TÜKET İ C İ DAVRANIŞI TÜKET İ C İ SATIN ALMA SÜREC İ.
2. Pazarlama Planının Hazırlanması
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
İNTERNET VE İNTERNET ÜZERİNDEN PAZARLAMA FAALİYETLERİNİN BAŞLAMASININ TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ BTEP 301 – KONU 6.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
XII.BÖLÜM DURUMSAL FAKTÖRLER
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Bolum 4- 2.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
ALGI YÖNETİMİ Thank you Richard and thank you Kevin for your valuable insight into what makes great brands and the pitfalls that lie in store for all of.
Reklâm BBY 401, 1 Kasım 2007 Reklâm UmutAl Umut Al H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
2.BÖLÜM NİHAİ Tüketici, Örgütsel Tüketici, Tüketici Satınalma Karar Süreci ve Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler Nihai pazarlar ve Nihai tüketici.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Pazarlama İlkeleri.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler:
DİĞER TUTUMLAR.
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
TÜKETİM PSİKOLOJİSİ VE SATIN ALMA MOTİFLERİ
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
6 Tüketici Pazarlarının Analizi 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 6-2 Bölüm Soruları  Tüketici özellikleri satın.
Tüketici Davranışları
Tüketici Karar verme Süreci
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
ALGILAMA İLETİŞİM.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
SATIŞ GELİŞTİRME -PROMOSYONU
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
MAN 353 Tüketici Davranışının Temelleri
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN

REKLAM VE TOPLUM Reklam Popüler Kültürü Yansıtır Tüketim davranışını etkilemeyi hedefleyen reklam bir yandan toplumu etkilerken diğer yandan toplum tarafından etkilenmektedir. Reklamın Sosyal Etkisi Reklam Popüler Kültürü Yansıtır Marka Değerini Yansıtır Aidiyet Duygusunu Yansıtır Toplumsal Değerleri Yansıtır

Reklamın Sosyal Etkileri Popüler Kültürü Yansıtır Reklam, popüler kültür ürünlerini markalarla buluşturarak onların yeniden üretilmesine katkıda bulunur. Örn: Popüler dizi karakterleri. Marka Değerini Yansıtır Reklam bir markanın tüketiciler arasındaki değerini belirler. Ancak miktar ve değer arasında doğrusal bir ilişki kurulamaz. Devamlılık önemlidir. Aidiyet Duygusunu Yansıtır Kişisel iletiler, mesajlar. Ya da belli bir günde belirli bir grubun hedef alınması «Anneler Günü» «Dünya Tıp» Günü. Topumsal Değerleri Yansıtır Reklam teması o toplumun kültürel yapısı üzerine şekillenir. Bu nedenle kültürel yapıyı tekrar üretir. Çatışma dönemleri – milliyetçilik, sosyal meselelere duyarlılık – kadına karşı duyarlılık v.b.

Toplumu Biçimlendiren Öğe Olarak Reklam Materyalizm’i Destekler Tek Tip Yaratır Bilinçaltını Etkiler Tüketim Üzerinde Etkilidir Maliyeti Yükseltir Etki Alanı Genişletir Çocukları Etkiler

Toplumu Biçimlendiren Öğe Olarak Reklam Materyalizmi Destekler En büyük eleştiri noktasıdır. Kişileri gerçekte ihtiyaç duymadıkları şeyleri almaya sevk eder. Tek Tip Yaratır Kültürel farklılıkları tek tip davranış kalıplarına doğru şekillendirir. Bilinç altını etkileme gücü vardır Kişilerin çeşitli şekillerde bilinçaltları etki altına girebilir. Üçüncü kişiler ve tüketici. Ünlülüler ve UGG botları, Ünlüler ve sigara tüketimi. Tüketim Üzerinde Etkilidir Reklamda İYİ ya da KÖTÜ yoktur. Tek amaç SATMAKTIR.

Toplumu Biçimlendiren Öğe Olarak Reklam Medya Tercihlerine Etki Eder. Bir firmadan çok büyük reklam alan bir yayın kuruluşu, o firma ile ilgili olumsuz bir haberi vermekten çekinecektir. Maliyetleri Yükseltir Reklam maliyeti her şekilde tüketici tarafından ödeneceğinden, nihai maliyeti yükseltir. Etki Alanını Genişletir Tv izleyen bir kişi ortalama 500-3000 reklam iletisi ile karşılaşır. Medyanın geçim kaynağı reklamdır. Bu nedenle toplum bedava tv izlemek istiyorsa reklam izlemek zorundadır. Ya da kablo tv gibi ücretli yapılar kazanabilir. Çocuklar Üzerinde Etkilidir Özellikle 7 yaş altı çocuklar gerçek ile hayal arasındaki ayrımı fark edemez. Çocuklar reklam ve satış ilişkisi de kuramaz. Çocuklar bu ürünlere ulaşamayınca büyük bir tatminsizlik duygusu yaşamaktadır. Ayrıca çocukların toplam tüketimdeki payı oldukça büyüktür.

REKLAM VE DEĞİŞEN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI Pazarlama sadece bir ürünü üretmek reklamını yapmak ve ikna etmek değildir. Pazar yerindeki müşteriyi etkileyen duygusal, düşünsel faktörler nelerdir. Tüketici kimdir, tutumları nelerdir. Tüketiciyi tanımak modern reklamın vazgeçilmez bir unsurudur.

Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler Bu faktörleri pazarlamacı etkileyemez ama göz önünde bulundurmak zorundadır. Sosyal Faktörler: Kültür ve alt kültür, sosyal sınıf, referans grupları, roller ve aile Psikolojik Faktörler: Güdülenme, algılama, tutumlar, öğrenme, kişilik Kişisel Faktörler Demografik ve durumsal faktörler ile yaşam biçimi

Sosyal Faktörler Kültür ve Alt Kültür Kişi içinde doğup büyüdüğü kültür tarafından biçimlendirilir. Bu nedenle hayat algısı ve beklentileri bu kültür tarafından şekillendirilecektir. Bazı gruplar kültürün içinde yaşam tarzı, inanış ya da ırk olarak farklı bir alt kültür oluşturabilir. Sosyal Sınıf: Kişilerin tüketim davranışları genel olarak ait oldukları sosyal sınıf tarafından belirlenir. En Üst: (A Sosyo Ekonomi) Toplumun seçkinleri, nesillerdir zengin olanlar, ünlü işadamları, çok ünlü doktorlar v.b. Üstün Altı (B Sosyo Ekonomi) Yeni zengin olan grup, özel işletme yöneticisi, gazeteci, kamu üst düzey yöneticisi v.b. Ortanın Üstü (C1 Sosyo Ekonomi) Üniversite mezunu, kariyer sahibi gruptur. Ne olağan üstü bir statüsü ne de olağan üstü bir parası vardır. Ortanın Altı (C2 Sosyo Ekonomi) Ev almak hayatının en önemli konusu olan kitledir. Esnaf, memur, v.b. Semt pazarını takip eder, fiyatları bilir. İmajdan çok fiyata önem verir. Altın Üstü (D Sosyo Ekonomi) Geçinip gidenler, En büyük hayali ev almak olan gruptur. Haytının büyük bölümü tv karşısında geçer. Altın Altı (E Sosyo Ekonomi) İşsizler, ucuz işgücü, fakir fukara. Ucuzluk ve taksit önemlidir. Bu ailelerde söz babaya aittir.

Sosyal Faktörler Referans Grupları Roller Aile Kişinin davranış, değer ve arzularını etkileyen gerçek veya hayali kişi ya da gruplardır. Roller Kişi günlük hayatını bir takım rolleri değiştirerek sürdürür. Patron, koca, baba, arkadaş, iyi çocuk v.b. Tüketim davranışlarını bu roller de etkiler. Aile Aile ve ortak kullanımı amaçlayan ürünler için aile yapısının bilinmesi çok önemlidir. Evli ve çocuğu olmayanlar Evli ve 18 yaş altı çocuğu olanlar Evli ve 18 yaş üstü çocuğu olanlar Boşanmış Anneler Tek başına yaşayan Erkekler

Psikolojik Faktörler Motivasyon/Güdü Algı Tutumlar Öğrenme Kişilik Kişinin ihtiyaçları nedir – Kişinin Aruzları Nedir Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Algı Kişinin geçmişinden, kültüründen getirdiği algılama örüntüleridir. Kadının yeri mutfaktır gibi. Kurum imajı, ürün imajı, fiyat, kişi algısı etkileşim içindedir. Tutumlar Davranışları belirleyen temel düşüncelerdir. Tutumları değiştirmek oldukça zordur ancak tutmuları bilmek önemlidir. Öğrenme Kişilerin birçok davranışı öğrenme yoluyla gerçekleşir. Kişilik Kişiler kendiler ve çevreleriyle ilişkiler kurarken belirli bir kişilik edinirler. Reklam bu kişilik’i doğru tanımlayabilirse başarılı olmaktadır. Sevecen, şefkatli anne.

Kişisel Faktörler Demografik Faktörler Durumsal Faktörler Yaş, cinsiyet, medeni hal, gelir, v.b. Durumsal Faktörler Kişinin o ürünü tüketmesini sağlayan veya engelleyen kişiye ait özgün koşullardır.

Tüketicinin Karar Alma Süreci İhtiyaçların Belirlenmesi Tüketicinin Bilgilenme Süreci Satın Alma Satın Alma Sonrası Değerlendirme Geri-Bildirim

Tüketicinin Karar Alma Süreci Sorunun Belirlenmesi Kişinin bulunduğu durum ile olmak istediği durum arasındaki farkı hissetmesiyle ortaya çıkan «ihtiyaç» durumudur. Bilgileri ve Seçenekleri Arama Kişi çevresinden, internetten, reklamlardan ve mağazalardan seçeneklerle ilgili değişik bilgileri toplar. Seçeneklerin Değerlendirilmesi Elde edilen bilgiler ve seçenekler aynı zamanda bir değerlendirme sürecine sokulur. Satın Alma Kararı Kişinin tercihlerine ve değerlendirmelere göre satın alma davranışı gerçekleşir. Satın Alma Sonrası Davranışlar Kişinin üründen veya verilen yan hizmetlerden memnuniyeti bu ürün ve markaya yönelik sadakati sağlayabilir ya da tekrar kullanmasını önleyebilir. Aynı şekilde bu kişi çevresini de etkileyecektir.