İNTERNET’TE ALIŞVERİŞİN KENTİN EKONOMİK VE FİZİKSEL DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜMÜNE KATKISI Yrd. Doç. Dr. K. Mert Çubukçu Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMAN SERİLERİ MADENCİLİĞİ KULLANILARAK NÜFUS ARTIŞI TAHMİN UYGULAMASI
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
MATLAB Bilgisayar Programlama Yrd.Doç. Dr. Aslıhan KURNUÇ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Teknoloji Omnibus Teknoloji kullanıcıları raporu Mart 2007.
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
GELECEĞİN ŞEHİRLERİ İÇİN AKILLI ÇÖZÜMLER
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
Tarımsal Pazarlama Aykut ORDUKAYA AB Uzmanı
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
Yrd. Doç. Dr. Yaprak Gürsoy İstanbul Bilgi Üniversitesi,
1 Güldane Taşdemir İnterpromedya Genel Müdür yılında, Kurumsal ve büyük ölçekli kurumlarda, veri güvenliği, sanallaştırma, iş sürekliliği,
NLP ALGISAL DAVRANIŞ KONTROLÜ
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
– Arasında Gerçekleştirilen Faaliyetler Arasında Gerçekleştirilen Faaliyetler.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Dünyada Devekuşu Üretimi ve Ticareti Akademi Teknoloji Üretim Danışmanlığı Ekim 2004 ÜRGÜP Hakan YILDIZ Hakan YILDIZ.
İbrahim HACIİBRAHİMOĞLU
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
YÖN339 Ders - II Taşımacılık Yönetimine Giriş
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
AMAÇ HEDEF DAVRANIŞLAR
GERÇEKLEŞEN DÜŞLER.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
Hızlı Tüketim Ürünleri
Hacettepe Üniversitesi
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Metro Ulaşımının Dünya Şehirlerine Faydaları….
Hızlı Tüketim Ürünleri
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
BÜTÜNLEŞİK KIYI YÖNETİMİ
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
İşletmeyi neden kurarız ?
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
Internet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) İle Bir Model Önerisi Araş. Gör. Dr. Aykut Hamit.
Yrd. Doç. Dr. Ali İhsan KADIOĞULLARI
İstanbul’da hizmetler sektörü
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Manisa Bölge Müdürlüğü Dünya Nüfus Günü 1987 yılından itibaren her yıl 11 Temmuzda kutlanmaktadır.
Pazarlama Çevresi Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
BİLGİ TOPLUMU VE DİJİTAL VATANDAŞLIK.
Araştımanın Kapsamı Her ay Türkiye kent / kır genelini temsili nitelikte, toplam 18 ilde gerçekleştirilen OMNIBUS araştırmanın EYLÜL ayı çalışmasında C-LINE.
ANTİKA Eski model otomobillerin dizilerde, filmlerde gösterilip ilgi görmesi üzerine mailce grubu üyelerinden nisa hanım mailce grubu üyeleri.
Bölüm 04 Veri Toplama ve Örnekleme
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
Pazar Fırsatları ve Pazar Çevresi
©McGraw-Hill Education, 2014
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
KOCAELİ SANAYİ ODASI VE SANAYİ GELİŞİMİ
BİTKİ ÖRTÜSÜ VE UĞRADIĞI ZARARLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

İNTERNET’TE ALIŞVERİŞİN KENTİN EKONOMİK VE FİZİKSEL DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜMÜNE KATKISI Yrd. Doç. Dr. K. Mert Çubukçu Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Dünya Şehircilik Günü 28. Kolokyum 8 – 10 Kasım 2004, Ankara

KENTULAŞIM TEKNOLOJİ Çerçeve Kent – Ulaşım – Teknoloji İlişkisi

Çerçeve Londra örneği Kent – Ulaşım İlişkisi Yürüme mesafesi Elektrikli tren, metro ve otobüs Buharlı trenler Metro ve araba

Çerçeve Ulaşım – Teknoloji İlişkisi U Alternatif midir? Tamamlayıcı mıdır? T UT

Çerçeve - Kavramsal düzey, - Spekülatif yaklaşım, - Ampirik çalışma eksikliği. Ulaşım – Teknoloji İlişkisi

Varsayım Kentte üretilen alışveriş amaçlı toplam yolculuk sayısı kentin fiziksel ve ekonomik yapısının bir göstergesidir.

Amaç İki soru: 1.Kentlerde üretilen alışveriş amaçlı yolculuk sayısını etkileyen faktörler nelerdir? 2.İnternet’in popüler olmaya başladığı yıllarda teknoloji ve kent içi alışveriş yolculukları üretimi arasında nasıl bir ilişki vardı? 2.İnternet’in popüler olmaya başladığı yıllarda teknoloji ve kent içi alışveriş yolculukları üretimi arasında nasıl bir ilişki vardı?

Literatür Yolculuk üretimini etkileyen faktörler: 1.Bireylere ait sosyal ve ekonomik karakteristikler: gelircinsiyet çalışma durumu yaş araba sahipliliği hane halkı büyüklüğü 2.Kente ait demografik ve fiziksel karakteristikler:? nüfus nüfus yoğunluğu çalışan yüzdesi

Literatür Alışveriş amaçlı yolculuk üretimini etkileyen faktörler (ek olarak): perakende satış yapan işyeri sayısı toplam ticaret taban alanı ticari alanlara ulaşılabilirlik

Model Genel Yolculuk Üretim Modeli: Y i = f (A i, X i ) Y i : ise kentte üretilen toplam alışveriş yolculuğu sayısı, A i : kent i’nin fiziksel ve demografik karakteristiklerini gösteren vektör, X i : yolculuk yapan kişilere ait sosyo-ekonomik karakteristikleri gösteren vektör.

Model Alışveriş Amaçlı Yolculuk Üretim Modeli: Y Ai = f (A Ai, X Ai ) A Ai DUKKAN: perakende satış yapan işyeri sayısı, YOGUNLUK: nüfus yoğunluğu, SICAKLIK: alışverişe uygun hava sıcaklığına sahip günlerin yüzdesi. X Ai ORTAYAS: Yaşları arasındaki kişilerin nüfus içindeki yüzdesi, GELIR: Kentteki ortanca yıllık hane halkı gelir miktarı.

Model Teknoloji’nin alışveriş yolculukları üzerindeki etkileri: 1.Teknoloji-tabanlı ürünlere olan talebin ürettiği yolculuklar (ulaşım-teknoloji ilişkisi tamamlayıcı). 2.Evden alışveriş ile elimine edilen yolculuklar (ulaşım-teknoloji ilişkisi alternatif).

Model Teknoloji’nin alışveriş yolculukları üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla... Alışveriş Amaçlı Yolculuk Üretim Modeli: Y Ai = f (A Ai, X Ai, T Ai, ) T Ai : kent i’nin teknolojik karakteristiklerini gösteren vektör, BILGISYR: Evde bilgisayara sahip hane halkı yüzdesi, MODEM: Evde modeme sahip hane halkı yüzdesi.

Model “Evde bilgisayara sahip hane halkı yüzdesi” “Evde modeme sahip hane halkı yüzdesi” Soru:Doğru değişken seçimleri midir? Cevap: 1990’lı yıllar için evet, sonrası için hayır.

Veri Örneklem: Nüfusu 1 milyonu geçen A.B.D. metropolitan kentleri Örneklem Büyüklüğü: 49 Yıl: ~1995 (1 yıllık veri) Veri Kaynakları: 1. ABD Federal Otoyol İdaresi tarafından toplanan Ulusal Kişisel Ulaşım Anketi, 2. ABD Sayım Bürosu’nun yaptığı Ekonomi Anketi, 3. ABD Sayım Bürosu’nun Eyalet ve Metropolitan Kentler Veri Almanağı, 4. ABD Ulusal Meteoroloji Veri Merkezi, 5. ABD Sayım Bürosu Bilgisayar ve Yan Ürünleri Sahipliliği Anketi.

Veri Örnekleme ait betimleyici istatistikler (n=49)

Sonuçlar ln (YOLCULUK) i = β 1 A Ai + β 2 X Ai + β 3 T Ai + ε i En küçük kareler regresyon yöntemi ile alınan sonuç:

Sonuçlar 362 milyon alışveriş yolculuğu üretilen ortalama değerlere sahip bir hipotetik kentte: DEĞİŞİM YOLCULUK SAYISI  Perakende işyeri +1      yaş grubu +%1    51 milyon   Nüfus yoğunluğu +1 kişi      Elverişli havalı gün +%1    1,95 milyon   Bilgisayar sahipliliği +%1    17,79 milyon   Modem sahipliliği +%1    21,83 milyon  4,04 milyon 

Değerlendirme İki soru, iki cevap: S1.Kentlerde üretilen alışveriş amaçlı yolculuk sayısını etkileyen faktörler nelerdir? C1.Perakende sektör büyüklüğü, yaş grublarının yapısı, nüfus yoğunluğu, hava durumu. S2.İnternet’in popüler olmaya başladığı yıllarda teknoloji ve kent içi alışveriş yolculukları üretimi arasında nasıl bir ilişki vardı? C2. Teknolojik ürünlere olan ilginin ve İnternet üzerinden alışverişin net etkisi yolculukların azalması yönündedir.

Değerlendirme Cevap bekleyen diğer sorular:  Elimine edilen alışveriş yolculuklar tamamen yok mu oldu?  Faktörler arasında etkileşim var mıdır ?  Faklı amaçla yapılan yolculuklarda (iş, eğitim) durum nedir ?