Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Firma Teorisi (Tam Rekabet Piyasası)
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Bir eksik rekabetçi firma;
Ek 2A Diferansiyel Hesaplama Teknikleri
6. PİYASALAR 1 Tam Rekabet Piyasası Monopol Piyasası
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Maliyetler.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Üretim faktörleri Üretim faktörleri: Mal ve hizmetleri elde etmek için kullanılan kaynaklar Emek: İnsanların mal ve hizmet üretiminde sarf ettikleri bedensel.
Kâr Maksimizasyonu.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
ÜRETİM, MALİYETLER VE FİRMA DAVRANIŞLARI
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim ve Maliyetler.
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Mal piyasalarında denge
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Azalan Verimler Yaklaşımı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim Maliyetleri (Cost Production)
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Üretim ve Maliyetler.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
FİRMA MALİYETLERİ VE GELİRLERİ
Maliyet Analizi.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Bölüm 4 Üretici Teorisi.
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Üretim ve Maliyetler.
©McGraw-Hill Education, 2014
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
EKON203 Mikroiktisat BÖLÜM 7
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 11 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Bölüm 4 Üretici Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

4. Hafta Arz Teorisi

Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar belirli bir dönemde bir firmanın mal ve hizmet satışından elde ettiği miktar Maliyetler belirli bir dönemde bir firmanın mal ve hizmet üretiminde katlandığı harcamalar Karlar maliyetin üstünde elde edilen fazlalık See Section 6-2 in the main text.

Maliyetler ve ekonomist Muhasebe maliyeti bir dönemde firma tarafından gerçekleşen ödemeler Fırsat maliyeti bir kaynağı onun en iyi alternatifinde kullanmama sonucu katlanılan kayıp Süpernormal kar piyasa faiz oranının üstünde elde edilen karlar Ekonomistler fırsat maliyetini firmanın toplam maliyetlerine dahil eder See Section 6-2 in the main text.

Üretim Kararı Herhangi bir üretim seviyesi için, firma maliyetlerini minimize etmeye çalışır Karını maksimize etmeyi amaçlar Karlar MALİYETLERE ve GELİRE bağlıdır her ikiside üretim miktarı ile birlikte değişir. Marjinal maliyet (MC) üretim 1 birim arttığında toplam maliyetde meydana gelen artıştır Marjinal gelir (MR) üretim 1 birim arttığında toplam gelirde meydana gelen artıştır See Sections 6-5 in the main text.

Kar maksimizasyonu Eğer MR > MC, üretimdeki bir artış karı arttıracaktır. Üretim Q1 E MC, MR MC MR Eğer MR < MC, üretimdeki bir düşüş karı arttıracaktır. Dolayısıyla kar maks MR = MC See Section 6-3 in the main text, and Figure 6-3. (firma değişken maliyetleri karşılayabildiği sürece)

Maliyetler ve Arz

Üretim Seviyesi Kararı MALİYETLER GELİRLER Teknoloji & üretim faktörlerini kiralama maliyetleri Talep eğrisi AR MR TC eğrileri (kısa & uzun dönem) AC (kısa & uzun dönem) KONTROL: kısa dönemde üret? uzun dönemde kapa? See the introduction to Chapter 7 in the main text, and Figure 7-1. Animation effects offer a suggested sequence for discussion, summarising the material in this chapter. MC Üretim seviyesinin seçimi

Üretim fonksiyonu Üretilen çıktı miktarı üretim sürecindeki girdi miktarına bağlıdır Üretim faktörü (“girdi”) çıktıyı üretmek için gerekli mal ve hizmet miktarıdır Üretim fonksiyonu veri girdi miktarıyla üretilebilecek maksimum ürün miktarını verir See Section 7-1 in the main text.

Kısa dönem – Uzun dönem Kısa dönem firmanın girdi üzerinde kısmi uyum sağlayabildiği dönemdir. ör. firma emek miktarını değiştirebilir ama sermaye miktarını değiştiremez. Uzun dönem firmanın tüm faktörlerin miktarını değiştirebildiği dönemdir. Uzun dönem toplam maliyet eğrisi firma tüm girdi seviyelerini değiştirebildiğinde her üretim seviyesini üretmenin minimum maliyetini gösterir. See Section 7-3 in the main text.

Ortalama maliyet Ortalama maliyet, toplam maliyetin üretim seviyesine bölünmesiyle bulunur. Uzun dönem ortalama maliyet (LAC) eğrisinin genelde U şeklinde olduğu varsayılır: LAC Ortalama maliyet Çıktı See Section 7-3 in the main text.

Ölçek ekonomileri Ölçek ekonomileri – veya ölçeğe göre artan getiri – çıktı artarken uzun dönem ortalama maliyetler azalırsa ortaya çıkar: LAC Ortalama maliyetler Çıktı See Section 7-4 in the main text, and Figure 7-3(a).

Ölçeğe göre azalan getiri –çıktı artarken uzun dönem ortalama maliyetler yükselirse: LAC Ortalama maliyet Çıktı See Section 7-4 in the main text, and Figure 7-3(c).

Ölçeğe göre sabit getiri – çıktı artarken uzun dönem ortalama maliyetler değişmezse: LAC Ortalama maliyet Çıktı See Section 7-4 in the main text, and Figure 7-3(b).

Firmanın uzun dönem üretim kararı AC1 TL Çıktı (haftalık ürün) MR LAC LMC Q1 LMC = MR Karar: Eğer fiyat LAC1 ’in üstünde ya da seviyesindeyse üretim Q1. Eğer fiyat LAC1‘in altındaysa firma işini kaybeder NOT: LMC herzaman LAC’nin minimum noktasından geçer. See Section 7-6 in the main text, and Figure 7-5.

Kısa dönem Sabit üretim faktörü Sabit maliyetler Değişken maliyetler girdi seviyesi değiştirilemeyen faktör Sabit maliyetler çıktı seviyesiyle değişmeyen maliyetler Değişken maliyetler çıktı seviyesiyle değişen maliyetler STC = SFC + SVC See Section 7-7 in the main text.

Emeğin marjinal verimliliği Emeğin marjinal verimliliği, diğer tüm faktörlerin girdileri sabitken, değişken faktör 1 birim arttırıldığında çıktıda oraya çıkan artıştır. Emek değişken faktörken sermaye sabitdir. See Section 7-7 in the main text.

Azalan verimler kanunu Biri dışında tüm faktörler sabit tutulduğunda, azalan verimler kanunu: değişken girdinin belirli bir değerinin üstünde, değişken girdideki artışlar o girdinin marjinal ürününü sürekli olarak azaltır. ör. sermayeyi arttırmaksızın emek miktarını arttırmak azalan getiri yaratır. See Section 7-7 in the main text.

Firmanın kısa dönem çıktı kararı TL Firma çıktı seviyesini SMC=MR olan Q1 seviiyesinde belirler eğer fiyat SATC1 ‘nin üstündeyse firma Q1 miktarı kar ederek üretir eğer fiyat SATC1 ve SAVC1 arasındaysa firma Q1 miktarı zararla üretir eğer fiyat SAVC1 ‘nin altındaysa firma hiç üretim yapmaz. SMC SATC SATC1 SAVC See Section 7-8 in the main text, and Figure 7-8. SAVC1 SMC = MR MR Q1 Çıktı

Uzun dönem maliyet eğrisi LAC SATC1 Çıktı Ortalama maliyet LAC SATC2 SATC3 SATC4 See Section 7-9 in the main text, and Figure 7-9.

Firmanın çıktı kararı – Özet See Table 7-10 in the main text.