E-İÇİŞLERİ UYGULAMASI İÇİN TÜMLEŞİK E-ÖĞRENME KATMANI TASARIMI VE GERÇEKLEŞTİRİLMESİ Yunus Özen ve İsmail Ertürk Akademik Bilişim 2012 Uşak 1-3 Şubat 2012
2/17 İçerik 1. Giriş 2. E-Devlet Uygulaması (EU) 3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Mevcut E-İçişleri Uygulaması Geliştirilen Temel Veri Modülleri Katmanı (EUTVK) Geliştirilen Tümleşik E-Öğrenme Katmanı (EUTÖK) 4. Değerlendirmeler ve Öneriler 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3/17 1. Giriş Sunulan Çalışmanın Amacı: E-Devlet uygulaması için tümleşik bir e-öğrenme katmanı tasarlanması ve Tasarlanan tümleşik e-öğrenme katmanının hedef kitle üzerinde uygulanması ve değerlendirilmesi. Başlatılma Sebebi: Bu çalışma, Türkiye’de kullanılmakta olan değişik E-Devlet uygulamalarının bugüne kadar bütüncül bir yaklaşımla ele alınmamasına bağlı olarak ortaya çıkan ve çalışanların etkin hizmet sunabilmelerinin önündeki önemli bir sorun olarak karşılaşılan öğrenme ihtiyacı sebebiyle başlatılmıştır. Katkıları: E-Devlet uygulamasına bütünleştirilebilecek bir e-öğrenme katmanı geliştirilmiş bulunmaktadır. Geliştirilen uygulama, E-Devlet çalışanlarının güdülenme düzeyini arttırmaktadır. Geliştirilen uygulama, E-Devlet çalışanlarının sunum başarımını ve etkinliğini olumlu etkilemektedir. Geliştirilen tümleşik e-öğrenme katmanının kullanımı, çalışanların E-Devlet uygulamasına uyum sağlamasını kolaylaştırmaktadır. 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
4/17 2. E-Devlet Uygulaması (EU) E-Devlet: E-Devlet; bilgi ve iletişim teknolojilerinin stratejik kullanımı sayesinde, bilgi toplumunun ihtiyaçlarına cevap verebilecek, vatandaşı ve kurumları ile elektronik ortamda iletişimde bulunarak verimliliği, şeffaflığı ve kalkınmayı sağlayacak bir yeniden yapılanma modelidir. Sorunlar: 1. Bürokratik engeller ve mevzuat eksikliği, 2. Teknolojik engeller, 3. Vizyon belirlemede yaşanan güçlükler, 4. Yönetim kademelerinde bilgi eksikliği, 5. Personelin yeniliğe ve teknolojiye karşı gösterdiği direnç, 6. Eğitim ve iletişim ihtiyacı, 7. Dönüşümü gerçekleştirecek bilgi altyapısının henüz oluşmamış olması. Sunulan çözüm ile, E-Devlet’e geçişte karşılaşılan bu sorunların bazılarının tamamen ortadan kalkacağı değerlendirilmektedir. 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
5/17 3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Mevcut E-İçişleri Uygulaması: 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
6/17 3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Tümleşik E-Öğrenme Katmanı (EUTÖK): 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Temel Veri Modülleri Katmanı (EUTVK): “EUTVK Modül İşlemleri” Sayfası Modül işlemleri sayfası, E-Devlet uygulamasında kullanılan modüllerin üst veri bilgilerinin tanımladığı sayfadır. 15 Nisan 2015 Çarşamba7/17 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Temel Veri Modülleri Katmanı (EUTVK): “ EUTVK E-Öğrenme İçerikleri” Sayfası EUTÖK uygulamasında ihtiyaç duyulan e-öğrenme içerikleri bu sayfada yönetilir. 15 Nisan 2015 Çarşamba8/17 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Temel Veri Modülleri Katmanı (EUTVK): “EUTVK Yetki İşlemleri” Sayfası E-Devlet çalışanlarının hangi modüller üzerinde işlem yapacaklarına dair yetkiler tanımlanır. Personelin uygulamadaki kullanım geçmişinde listeleneceği için yetki başlangıç ve bitiş tarihleri de uygulamada kaydedilmektedir. 15 Nisan 2015 Çarşamba9/17 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Tümleşik E-Öğrenme Katmanı (EUTÖK): “Anasayfa” Kullanıcı doğru kullanıcı adı ve şifresini girerek uygulamaya giriş yaptığında anasayfa sosyal ağ sitelerinde görmeye alışık olduğu mini besleme sayfasına dönüşmektedir. 15 Nisan 2015 Çarşamba10/17 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Tümleşik E-Öğrenme Katmanı (EUTÖK): “ Hata/İstek Bildirimleri” Modülü E-Devlet çalışanı kullanıcıların hata ve istek bildirimlerini uygulama üzerinden bildirebilmeleri için geliştirilmiştir. Öğrenme ortamından ayrılmadan bildirimler yapabilme olanağının yanı sıra kullanıcıların öğrenme başarımlarını ölçebilmek için somut veriler de sağlamaktadır. Hata/istek bildirim ekranları üzerinden uygulama kullanıcıları ile sorumluları arasında bir etkileşim kanalı oluşturulmuştur. 15 Nisan 2015 Çarşamba11/17 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Tümleşik E-Öğrenme Katmanı (EUTÖK): “ Modüllerim” Sayfası Kullanıcılar, «modüllerim» sayfasında yetkilendirildikleri modülleri görebilmektedir. Mevcut modül yetkilerinin yanında geçmişte herhangi bir zaman diliminde çalıştıkları modüllerin de tarihçesi bu sayfa üzerinde görülebilmektedirler. Kullanıcılara görev ataması yapılırken bu bilgi dikkate alınabilir. 15 Nisan 2015 Çarşamba12/17 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Tümleşik E-Öğrenme Katmanı (EUTÖK): “ Kütüphanem” Sayfası Kullanıcının aktif modül yetkilerine göre yapması gereken öğrenmeler listelenmektedir. Kullanıcı, ilgili içeriği daha önce kaç defa görüntülediğine dair istatistiksel veriyi de bu sayfada görebilmektedir. 15 Nisan 2015 Çarşamba13/24 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
3. Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi Geliştirilen Tümleşik E-Öğrenme Katmanı (EUTÖK): “ İçerik Görüntüleme” Sayfası Bu sayfada e-öğrenme içerikleri görüntülenir ve bu görüntüleme kaydı, uygulama tarafından tarih bilgisi ile birlikte saklanmaktadır. Kullanıcıların sunulan e-öğrenme içeriğini uygulama web sitesini terk etmeden doğrudan görüntüleyebileceği bir yapı kurgulanmıştır. 15 Nisan 2015 Çarşamba14/17 E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
15/17 4. EUTÖK Uygulaması Kullanımının Değerlendirilmesi Örneklem Bilgileri: 1. Cinsiyet: Erkek: %49, Kadın: %51 2. Yaş: 20-30: %29, 31-40: %34, 41-50: %27, 51-60: %10, 61-70: %7 Enstrümantasyon: Kullanıcı anketi ve yüz yüze görüşmeler, araştırmanın enstrümantasyonunu oluşturmaktadır. Doğruluk ve Veri Analizi Süreci: Pilot çalışma: Cronbach’s alfa = 0,93 (n=10) Final çalışma: Cronbach’s alfa = 0,98 (n=150) Kabullenmeler ve Araştırmanın Limitleri: 1. Uygulamaya katılan bütün kullanıcılar sorulara dürüst olarak cevap vermiştir. 2. Uygulamanın kullanıldığı bütün bilgisayarlar yaklaşık aynı teknik özelliklere sahiptir. 3. Veriler doğru bir şekilde kayıt ve analiz edilmiştir. 4. Doğruluk ve geçerlilik bütün ölçümlerde doğru ve kabul edilebilir seviyededir. 5. Kocaeli ilinde E-İçişleri uygulamasını kullanan 150 kişi araştırmanın limitidir. 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
16/17 5. Değerlendirmeler ve Öneriler Tümleşik e-öğrenme katmanı uygulaması (EUTÖK) tasarımı gerçekleştirilmiştir. EUTÖK örnek olarak uygulanmış, katkıları deneysel ve istatistiksel olarak incelenmiş bulunmaktadır. E-Devlet çalışanlarının büyük çoğunluğunun tasarımı gerçekleştirilen uygulamayı kullandığı ve memnun kaldığı bulunmuştur. EUTÖK uygulamasının, E-Devlet uygulamasının sunum başarımına olumlu etkisi saptanmış bulunmaktadır. E-Devlet çalışanlarının uygulama kullanım başarımına ve iş çıkartma yeteneklerine olumlu etki yaptığı belirtilmiştir. EUTÖK uygulaması, E-Devlet yöneticileri ile kullanıcılar arasındaki etkileşimi artırmış ve iletişimi kolaylaştırmıştır. Araştırmaya katılan kullanıcıların tamamı, benzer bir uygulamanın diğer E-Devlet uygulamalarında da bulunması gerektiğini belirtmişlerdir. Literatürde yer bulan son derece sınırlı çözümlere katkı sağladığı ve diğer yaygın E-Devlet uygulamalarında benzer yaklaşımların önemli katkılar sağlayacağı değerlendirilmektedir. 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi
17/17 TEŞEKKÜRLER 15 Nisan 2015 Çarşamba E-İçişleri Uygulaması İçin Tümleşik E-Öğrenme Katmanı Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi