OTİZM NEDİR ? Edirne 2003.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN : FATİME ÖNEL
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Şİddet Muhammet GÜLER.
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Dinleme ve Öğrenme Becerileri
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
OTİZM.
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OTİZM.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
DIŞKI KAÇIRMA(ENKOPRESİS)
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
OTİZM.
Sosyal İlişkilerde Güçlük ve İletişimdeki Zorluklar
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
DİĞER TUTUMLAR.
DİL GELİŞİMİ.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE AİLE ETKİSİ
Özel Gereksinimli Çocuklar
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
İletişim becerileri.
ÇOCUKLARDA RUH SAĞLIĞI BOZUKLUKLARI
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
AİLEDE İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

OTİZM NEDİR ? Edirne 2003

1943 Otİzm LEO KANNER İletişim (Sınırlı) İlgi ve yineleyici davranışlar OTİZM Sosyalleşme

OTİZMİN GÖRÜLME SIKLIĞI NEDİR ???

OTİZMİN GÖRÜLME SIKLIĞI ABD Hastalıkları Önleme ve Kontrol Merkezi (CCD) verilerine göre 68 çocuktan 1 i Otizm tanısı almaktadır. 1980-1990 10000/1 2014 68/1

NEDENLERİ NELERDİR ??? PSİKOJENİK Duygusal etkenler ve yetiştirme biçimi Çocuğun çevresinden öğrendiği özel davranışlar bütünü DAVRANIŞSAL Beynin bazı fonksiyonlarını yerine getirememesi ORGANİK Doğuştan gelen zihinsel kavramaya ait bir eksiklik KAVRAMSAL

İLK BELİRTİLERİ NELERDİR Sosyalleşme Ekolali Konuşma ve Konuşma Başlatma Oyun Becerileri

İLK BELİRTİLERİ NELERDİR İletişim Göz Kontağı Akran Etkileşimi Duygu ve İfadeleri Anlama

İLK BELİRTİLERİ NELERDİR İlgi ve Etkinlikler Yineleyici ve Takıntılı Hareketler Katı Rutinler Sahip Olma Nesne, Ses ve Koku Duyarlılığı

SOSYAL ETKİLEŞİM SORUNLARI Sosyal etkileşim için gerekli sözel olmayan davranışlarda yetersizlik • Sıra dışı göz kontağı özellikleri: Göz kontağı hiç kurmamak, çok kısa süreli kurmak yada alışılmadık biçimde kurmak. Örneğin, birden bire gözlerini karşısındakinin gözlerine dikmek ve kaçırmak gibi. • Jest ve mimik kullanımında sınırlılık: Konuşurken çok az jest ve mimik kullanmak. • Başkalarına yaklaşmada sıra dışı özellikler: Sosyal ortamların gerektirdiği mesafeyi ayarlayamamak: Başkalarına fazla yakın ya da uzak durmak. • Ses kullanımında sıra dışılık: Konuşurken alışılmadık ses kalitesi ve vurgu özellikleri göstermek.

Yaşa uygun akran ilişkileri geliştirememek • Arkadaşlık kurmakta zorlanmak: Çok az sayıda arkadaşa sahip olmak ya da hiç arkadaş edinememek. • Akranlarla etkileşimde bulunmamak: Kendi yaşıtlarıyla oynamada, konuşmada vb. çok isteksiz davranmak. Örneğin, yalnızca kendisinden çok küçük ya da büyük kişilerle etkileşimde bulunmak. • Yalnızca özel ilgilere dayalı ilişkiler geliştirmek: Belli kişilerle, yalnızca belli ilgilere dayalı olarak (favori konularda) etkileşimde bulunmak. • Grup içinde etkileşimde bulunurken zorlanmak: İş birliğine dayalı oyunların kurallarına uymakta zorlanmak.

Başkalarıyla zevk, başarı ya da ilgi paylaşımında sınırlılık • Yalnız olmayı tercih etmek: Başkalarının, genellikle aile üyeleriyle ya da arkadaşlarıyla birlikte yaptığı pek çok şeyi (TV izlemek, yemek yemek, oyun oynamak vb.) yalnız başına yapmayı yeğlemek. • Belli olay ya da durumlara başkalarının dikkatini çekme çabası göstermemek. Örneğin; şaşırtıcı bir durum karşısında başkalarına işaret etmemek, bir şey başardığında başkalarıyla paylaşmamak vb. • Sözel övgü karşısında tepki vermemek: Başkalarının kendisine yönelttiği övgü sözleri ya da sözel onaylamalar karşısında çok az tepki vermek ya da hiç tepki vermemek. Örneğin, hoşnutluk belirtisi göstermemek.

İLETİŞİM SORUNLARI Dil gelişiminde gecikme • İki yaşından büyük olup da tek bir sözcük bile söylememek. • Üç yaşından büyük olup da iki sözcüklük basit ifadeler (‘Baba git.’ vb.) kullanmamak. • Konuşmaya başladıktan sonra basit bir dil bilgisi yapısı kullanmak ya da belli yanlışları tekrarlamaya devam etmek. Karşılıklı konuşmada zorluk • Karşılıklı konuşma başlatmada, sürdürmede ve sonlandırmada önemli sorunlar göstermek: Örneğin; bir kez konuşmaya başlayınca konuşmayı uzun bir monolog şeklinde sürdürmek ve karşısındakilerin yorumlarını göz ardı etmek. • Konuşma konularında seçicilik: Kendi favori konuları dışındaki konularda çok zor ve isteksiz olarak konuşmak.

Sıra dışı ya da yinelenen dil kullanmak • Başkalarının kendisine söylediklerini tekrarlamak. • Televizyondan duyduklarını ya da kitaplardan okuduklarını, ilişkisiz zamanlarda ve bağlam dışı olarak yinelemek. • Kendisinin uydurduğu ya da yalnızca kendisine anlam ifade eden sözleri tekrarlamak. Gelişimsel düzeye uygun olmayan oyun • Senaryolu oyunlarda sınırlılık: Oyuncaklarla evcilik, okulculuk, doktorculuk vb. hayali oyunlar oynamamak. • Sembolik oyunlarda sınırlılık: Bir nesneyi başka bir nesne olarak (küpü mikrofon olarak vb.) kullanarak oyun oynamamak. • Oyuncaklarla alışılmadık biçimlerde oynamak. Örneğin; topu zıplatmak yerine sürekli olarak bir eliyle vurmak, legoları birbirine takıp bir şeyler yapmak yerine sıraya dizmek vb. • Sosyal oyunlara ilgisizlik: Küçük yaşlardayken, ‘ce-e’ vb. sosyal oyunlara karşı ilgi göstermemek.

SINIRLI/TEKRARLAYICI İLGİ VE DAVRANIŞLAR Sınırlı alanda, yoğun ve sıra dışı ilgilere sahip olmak • İlgi takıntıları: Bazı konulara karşı aşırı ilgi duymak ve başka konuları dışlayarak sürekli o konularla ilgili konuşmak, okumak, ilgilenmek vb. istemek. • Bazı sıra dışı konulara aşırı ilgi duymak. Örneğin; astrofizik, uçak kazaları ya da sulama sistemleri. • İlgi duyduğu konularla ilgili ince ayrıntıları anımsamak: Kendi favori konularındaki en ince ayrıntıları bile ezbere bilmek. Belli düzen ve rutinlere ilişkin aşırı ısrarcılık • Belli etkinlikleri her zaman belli bir sırayla yapmak istemek: Örneğin, arabanın kapılarını hep aynı sırayla kapatmak. • Günlük rutinlerde değişiklik olmamasını istemek. Örneğin; eve gelirken hep aynı güzergahı izlemek ya da eve geldiğinde önce televizyonu açıp sonra tuvalete gitmek. • Günlük yaşamdaki değişiklikler karşısında aşırı tepki göstermek: En ufak bir değişiklik karşısında aşırı kaygılanmak ya da öfke nöbeti yaşamak. • Değişiklikleri daha kolay kabullenebilmek için meydana gelecek değişikliklerle ilgili önceden bilgi sahibi olmaya gereksinim duymak.

Tekrarlayıcı (kendini uyarıcı) davranışlar • Sıra dışı beden hareketleri: Parmak ucunda yürümek, çok yavaş yürümek, kendi ekseni etrafında dönmek, durduğu yerde sallanmak, farklı bir beden duruşuna sahip olmak vb. • Sıra dışı el hareketleri: Ellerini sallamak, parmaklarını gözlerinin önünde hareket ettirmek, ellerini farklı biçimlerde tutmak vb. Nesnelerle ilgili sıra dışı ilgiler ve takıntılar • Nesneleri sıra dışı amaçlarla kullanmak: Örneğin, oyuncak arabanın tekerleklerini çevirmek ya da oyuncak bebeğin gözlerini açıp kapamak vb. davranışları tekrar tekrar yapmak. • Nesnelerin duyusal özellikleriyle aşırı ilgilenmek: Örneğin, eline aldığı her nesneyi koklamak ya da gözlerinin önünde tutarak ve evirip çevirerek incelemek. • Hareket eden nesnelere aşırı ilgi göstermek: Örneğin; tekerlek ya da pervane gibi dönen nesnelere, akan su ya da yanıp sönen ışık gibi hızlı hareket eden görüntülere uzun sürelerle bakmak. • Nesne takıntıları: Bazı sıra dışı nesneleri (bir silgi ya da küçük bir zincir parçası vb.) elinden bırakmak ya da gözünün önünden ayırmak istememek.

Anne ve babaların gözden kaçırmamaları gereken ve çocuğun gelişimsel olarak değerlendirilmesini talep etmelerini gerektirebilecek ilk belirtiler nelerdir ? Çocuk, 6 ayda gülümsemiyorsa, 12. ayda babıldamıyorsa, bir şeyi işaret ederek göstermiyorsa, el sallama gibi hareketler yoksa, 16. ayda tek sözcüklerle konuşmuyorsa, 24. ayda iki sözcüklü cümleler kurmuyorsa, 12. ayda adını söylediğinizde tepki vermiyorsa, Diğerleri ile göz kontağı kurmuyorsa, Oyuncaklarla oynamayı bilmiyormuş gibi görünüyorsa, Bir nesne ya da oyuncağa bağlanmış gibi görünüyorsa, Bazen işitmiyormuş gibi davranıyorsa, Yardım istemiyorsa, Diğerleri ile oynamıyor ve ilgilendiği şeyleri göstermiyorsa (ilgilerini paylaşmıyorsa), Gelişimde dil ve sosyal becerilerinde kayıplarla ortaya çıkan gerileme varsa, Aile çocuğun daha ayrıntılı değerlendirilmesini istemelidir.

Bu belirtilerin yanı sıra; çocuğun nesneleri gözleri ile izlememesi, dikkat çekmek için sesler çıkarmaması, kucağa alındığı zaman bundan hoşlanmaması ve tepki vermemesi ya da kucağa alınmak için istek göstermemesi, anne babanın hareketlerini ve yüz ifadelerini taklit etmemesi gibi davranışlar da otizmin erken belirtileri olarak kabul edilmektedir.

Sorular Çocuğunuz, İsmini söylediğinizde tepki vermez.   Sorular DDoğru YYanlış Çocuğunuz, 1 İsmini söylediğinizde tepki vermez. 2 İsteklerini ifade edemez. 3 Konuşması gecikmiştir. 4 Yönergelere uymaz. 5 Bazen sağırmış gibi görünür. 6 Bazen işitiyor bazen işitmiyor gibi görünür. 7 Bir şeyi işaret etmez, el sallamaz. 8 Önceleri birkaç sözcük söylerdi, babıldardı ama şimdi bunları yapmıyor. 9 Şiddetli öfke nöbetleri var. 10 Garip, tuhaf davranışları var. 11 Çok hareketlidir, işbirliği yapmaz ve oppositional 12 Oyuncaklarla nasıl oynayacağını bilmez. 13 Kendisine gülümsediğinizde size gülümsemez. 14 Göz kontağı zayıftır. 15 Bazı şeylere takılır, başka şeylerle uğraşmak istemez. 16 Tek başına oynamayı tercih eder gibi görünür. 17 Nesneleri sadece kendisi için alır. 18 Yaşına göre çok bağımsızdır. 19 Bazı şeyleri yaşıtlarına göre erken yapar. 20 Kendi dünyasında gibi görünür. 21 Diğerlerini dinlemiyormuş gibi görünür. 22 Diğer çocuklarla ilgilenmez. 23 Parmak uçlarında yürür. 24 Nesnelere, oyuncaklara sıra dışı bağlılığı vardır ya da belli şeyleri belli zamanlarda yapar (Örnek: Elinde sürekli olarak bir ip tutar ya da her zaman çorabını pantolonundan önce giyer.).  25 Bazı şeyleri dizmek ya da belli şekilde sıralamak için çok zaman harcar.

BECERİ GEREKSİNİMLERİ BECERİLER Akademik BECERİ GEREKSİNİMLERİ Akran Etkileşimi Dil ve İletişim Özbakım

Eğitim süresi ne kadar olmalı. •Haftalık 25 –40 saat •8 saat Eğitim süresi ne kadar olmalı? •Haftalık 25 –40 saat •8 saat ? •Bireysel, grup, kaynaştırma, oyun, spor vb.

TEDAVİ Nedenin kesin olarak bilinememesi tedavi yaklaşımlarını sınırlamaktadır. Şurası unutulmamalıdır ki otizm tedavisinin ilk ve en önemli aşaması ailenin hastalık hakkında bilgi sahibi olmasıdır. Çünkü tedavi içinde aile aktif olarak rol almalıdır. Bunun için tedavi ekibi ile işbirliği yapmak zorundadırlar. Gerginliğini üzerinden atamamış, sabırsız ve beklentisi yüksek olan ailelerin tedaviyi sürdürebilmeleri imkansızdır. Hastalığa özgü bir ilaç henüz yoktur. Ancak kendine ya da etrafına zarar veren, huzursuz, uykusuz, aşırı hareketli çocuklara bazı ilaçlar kullanılmaktadır. Şu anda asıl olarak üzerinde durulan çocukları otistik halden çıkarmaya yönelik davranış ve eğitim programlarıdır. Burada amaç çocuğun sosyalleşmesini ve ilişki kurabilmesini sağlamaktır. Çocuğun zeka düzeyine göre konuşma ve okuma yazma eğitimi verilebilir. Bu çabaların asıl amacı çocuğun dış dünyaya uyumunu sağlamaktır. Bu programların yetkili ve ehliyetli insanların katkısıyla sürdürülmesi gerekir. Kısa vadede sonuç beklemek doğru olmaz. Tedaviden alınacak sonuç çocuğun zeka düzeyi ile yakından ilgilidir. Zeka düzeyi düşük , konuşması geri çocukların tedaviden yararlanma oranları oldukça düşüktür. Otistik çocukların ancak % 10 u ileriki yaşamlarında başkalarına muhtaç olmadan yaşamlarını sürdürebilirken büyük kısmı yardımsız ve bağımsız yaşayamaz

Kendisi de bir zamanlar otistik olan ve İngiltere’de halen bakanlık danışmanlığı yapan Pakistan asıllı yazar Kamran Nazeer, son kitabında, iyi eğitim almış otistik çocukların toplum yaşamına ayak uydurabileceklerini anlatıyor.

OTİZM ENGEL DEĞİL, AŞILABİLİR GELİŞİM BOZUKLUĞUDUR Bugüne kadar otizmi tedavi etmek mümkün olmadı, doktorlar bozukluğun ne derece hafifletilebileceği üzerinde duruyorlar.

Sinemada Otizm Spektrum Bozukluğu

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER