Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mutluköy İlköğretim Okulu
Advertisements

HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Hazrlayan: Sebiha Şafak
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
Okumada Anlama Jocelyne GIASSON Böl. 1 : Okumada bir anlama modeli De Boeck, 1996 et 2008.
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ETKİLİ OKUMA.
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN.
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Temel Kavramlar ve İlkeler
OKUMANIN İLKELERİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ANLAMA TEKNİKLERİ I: OKUMA EĞİTİMİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İÇERİK ÖZEL DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ PUAN DERS KİTABI 1.Kazanımların tümünün doğrudan veya dolaylı yer almaması 2.İçerikte bilimsel hata bulunmaması.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Talim veTerbiye Kurulu Başkanlığı
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Mutluköy İlköğretim Okulu
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
OKUMA.
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE KURAM VE UYGULAMALARI MUSTAFA KILIÇLI SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS.
ARGÜMANTASYON.
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN

İÇİNDEKİLER 1. TÜRKÇE DERSİ İÇİNDE OKUMA ÖĞRENME ALANININ YERİ VE ÖNEMİ 2. OKUMA EĞİTİMİ VE NİTELİĞİ Okuma Süreci Bileşenleri Okuma ve Anlama Okuma Eğitiminin Amaçları 3.OKUMA EĞİTİMİ SÜRECİ Okuma Öncesi Etkinlikler Okuma Etkinlikleri Okuma Sonrası Etkinlikler 4. OKUMA TÜRLERİ Sessiz Okuma Sesli Okuma Paylaşmalı Okuma Rehberle Okuma Eşli (arkadaşla) Okuma Öğrencilerin Hep Birlikte Sesli Okuması Eleştirel Okuma Metinler Arası Okuma 5. OKUMA İLGİSİ VE ALIŞKANLIĞI 6. OKUMA HIZI

Türkçe öğretimi ve okuma Türkçe dersi; özellikleri dikkate alındığında öğrencilere “anadillerini kazandırmayı” hedefler. İlköğretimden başlayarak Türkçe dersinde okuma ve yazma becerilerinin kazandırılmasının yanı sıra öğrencilerin doğru ve hızlı okuyabilen, okuduğunu anlayabilen, sözcük dağarcığı geniş, dili sözlü ve yazılı olarak iyi kullanabilen bireyler olmaları hedeflenir.

Okumanın önemi Okuma beynin yetenek ve gücünü, kuvvetli düşüncelere karşı kullanmayı geliştirme amacı ile yapılır. Okuma alışkanlığı edinmiş bir birey, değişik düşünceleri yargılamada, bunlar üzerine kurulmuş mantık ve önermeleri fark etmede beceri kazanmış olacaktır. Birey dünya görüşünü okuma ile genişletir, bilgilerini okuma ile artırır .

Okumanın Amacı Güncel olayları anlama, günlük gereksinimleri karşılamak, Profesyonel ve mesleki ilgileri sürdürmek ve ilerlemek, Zaman doldurmak ya da bireysel doyum sağlamak, Entellektüel (?) gereksinimleri karşılamak, Bireysel ya da sosyal ilgi, istek ve gereksinimleri karşılamak, kendini geliştirmek.

ENTELLEKTÜEL Kapsamlı bilgi ve birikim gerektiren soyut konularla derinlemesine ilgilenen kişi. Kültür ve sanat konularında uzman kabul edilen, bu konulardaki bilgisi birikimi kültürel bir otorite olmasına olanak sağlayan ve toplum karşısında çeşitli konularda değerlendirmeler yapan kişi.

Okuma Nedir? Yazılı sembollerin kavranması olarak da ifade edilebilen okuma, sayfa üzerindeki alfabetik sembollerin yorumlanmasından daha fazlasını gerektirir.

Okuma Nedir? Bu bağlamda, okuma; okuma beceri ve alışkanlığı kazanma ile okuduğunu anlama ve değerlendirme gücü kazanma olmak üzere iki temel öğeden oluşur

Okuma alışkanlığı Bireylerin kendisini, çevresini doğru biçimde algılayıp, içinde bulunduğu sosyal çevreye uyum sağlaması yönünden de okuma alışkanlığını kazanmış olması önem taşımaktadır.

Okuma alışkanlığını etkileyen nedenler Sözlü kültür geleneğinden kaynaklanan nedenler Zihniyete yönelik nedenler Topluma yönelik nedenler Kültürel nedenler Eğitimle ilgili nedenler Ekonomik (yoksulluk) nedenler Zamana ve döneme ilişkin nedenler Medya merkezli (özellikle televizyona bağlı) nedenler

Okuma alışkanlığı Çok okuyan okuyucu: Bir yılda 21 kitap ve daha fazla kitap okuyan Orta düzey okuyucu: Bir yılda 6-20 kitap okuyan Az okuyan okuyucu: Bir yılda 1-5 kitap okuyan Okuyucu olmayan: Hiç kitap okumayan kişidir.

Okuduğunu Anlama Okuduğunu anlama yalnızca kavramları, şekilleri ve terimleri doğru bilmenin ötesinde bir süreçtir. Örneğin anlamlarını bilmeden bir öğrenci, kavram ve terimleri yineleyebilir. Oysa, okuduğu bilgiyi anlayan öğrenci bilgiyi en etkili bir biçimde kullanabilir .

İlköğretimde okuduğu anlama çalışmaları İlköğretim basamağında Türkçe dersleriyle kazandırılması amaçlanan okuduğunu anlama becerileri; okunan bir metne uygun başlık bulma, okuduğu bir metnin anafikrini bulma, anafikri destekleyici yardımcı fikirleri bulma, metinde geçen ve anlamı bilinmeyen sözcüklerin anlamını kestirme,

İlköğretimde okuduğu anlama çalışmaları okuduğu bir metni, özünü kaybetmeden kendi ifadeleriyle anlatma, metinde geçen olay yerini bulma, okuduğu metindeki kahramanların özelliklerini bulma, okuduğu metindeki neden-sonuç ilişkilerini bulma, metnin hangi amaca yönelik olarak yazıldığını açıklama şeklinde sıralanabilir .

Okuma eğitimi

Okuma Eğitiminin Amaçları Anlamak için okuma becerisi kazanabilme Eleştirel olarak değerlendirme becerisi kazanabilme Uygulama becerisini (yazılı materyalleri okuyarak anlatım gücü) geliştirebilme Okumayı zevkli bir alışkanlık biçimine getirebilme Sözcük dağarcığını geliştirebilme

Okuma eğitimi süreci okuma öncesi etkinlikler, okuma okuma sonrası yapılacak etkinlikler olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır .

Okuma öncesi etkinlikler; Okuma eğitimi süreci Okuma öncesi etkinlikler; okunacak metinle ilgili önceki bilgileri etkin hale getirme, okuma amacını oluşturma, tahminlerde bulunma ve metni gözden geçirme, elde edilen sonuçları ve bilgileri sınıflandırmadır.

Okuma eğitimi süreci Okuma etkinliği; Okuma sonrası etkinlikler öğrencilerin okuma aşamasında sözcüklerin işaretleri bu sözcüklerin kendi zihinlerindeki tanımları ve sözcük bilgileri kullanarak seslendirmeleridir. Okuma sonrası etkinlikler yanıt verme ve incelemedir.

Okuma türleri sessiz okuma, sesli okuma, paylaşmalı okuma, rehberle okuma, eşli okuma, koro halinde okuma, Eleştirel okuma, Metinler arası okuma.

Okumanın başarıya etkisi (Araştırmalara göre) Temel eğitim, bireyin verimliliğini yüzde 50 yükseltiyor Okumanın eğitimdeki verimliliği artırma oranı yüzde 30 Eğitimin ekonomideki verimliliği artırma oranı yüzde 44

ÖĞRETMENLERİN OKUMA ALIŞKANLIĞI Öğretmenler genelde kitap okumuyor yüzde 33.4’ü düzenli yüzde 63.3’ü bazen kitap okuyor yüzde 3.3’ü hiç kitap okumuyor

Gençlerin yüzde 70’i hiç okumuyor OKUMA ALIŞKANLIĞI Gençlerin yüzde 70’i hiç okumuyor Türkiye’de düzenli kitap okuma alışkanlığı oranı binde 1

Bir Araştırma (Üstün DÖKMEN tarafından yapılmıştır) Lise öğrencileri dakikada 135,5 kelime okurken Bu kelimelerden yalnızca 54,9’unu anlayarak okumaktadırlar.