BERNA MORAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SELİM İLERİ.
Advertisements

Hayatı Edebi Yaşamı Eserleri Ödülleri
KONFERANS (Konferans Sonrası İmza Günü Yapılacaktır)
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
ANI Öykü Özfırat 11D.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
Henry James Hayatı Ve Eserleri
Hayatı Edebiyat Yaşamı Eserleri Ödülleri
FATİH ERDOĞAN. Fatih Erdoğan 23 Nisan 1954'te İzmir'de doğdu. Yaşamının geri kalanını İstanbul'da geçiren yazar, Kültür Koleji ve 1973'te Robert Kolej'den.
ÇAĞDAŞ EDEBİTAYIMIZIN ÇAĞDAŞ İNSANI
MÜGE İPLİKÇİ.
T.C ERCİYES ÜNİVERSİTESİ
GARİP AKIMI (I. YENİ).
MİM KEMAL ÖKE.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
FİLİZ ÖZDEM İstanbul, 19 Temmuz 1965.
DENEME Yiğit İlkkutlu.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
Haldun Taner’İn hayatI
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
NAZAN BEKİROĞLU HAYATI VE ESERLERİ
9 Şubat 2015Ankara, Turkey1 TARİHSEL ELEŞTİRİ. Tarihsel Eleştiri Nedir? Sanatın, zaman karşısında bağımsız olarak irdelenebilme imkanını sunan bir eleştiri.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
SÜLEYMAN TARIK BUĞRA ( 2 EYLÜL ŞUBAT 1994 )
F E Z A G Ü R S Y.
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
TANZİMAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
ÖĞRENCİ ; -BÜŞRA YILDIRIM -10/E -425
ROMAN.
NAMIK KEMAL.
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
Servet-İ fünun edebİyatI
ELEŞTİRİ TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM SINIFI NO:139 Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM.
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Büyük Nutuk
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
F E Z A G Ü R S Y.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
III . ROMAN.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat, Tanzimat Edebiyatı'nın birçok türünde eserler vermiş yazarlarından Şemsettin Sami tarafından kaleme alınmış bir romandır.
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN (1875_1957) Aslen İstanbullu olan babasının memur olarak bulunduğu Balıkesir’de doğdu. Mekteb-i Mülkiye’yi bitirdikten sonra Maarif.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
ANI Bir kimsenin başından geçen ya da kendi, döneminde ortya çıkan olay ve olguları Gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anlattığı yazı türüdür.
HALİDE EDİP ADIVAR.
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
EDEBİYAT EĞİTİMİNDE ROMANIN KULLANIMI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

BERNA MORAN

Türkiye'de modern edebiyat eleştirisi alanında öncülerdendir Türkiye'de modern edebiyat eleştirisi alanında öncülerdendir. İstanbul’da doğdu. Ortaöğretimini Darüşşafaka ve Işık Lisesi’nde tamamladıktan sonra 1941’de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’ne girdi.

1945’te mezun olarak aynı bölümde asistanlığa başladı 1945’te mezun olarak aynı bölümde asistanlığa başladı. 1950-51 yılları arasında İngiltere’de Cambridge Üniversitesi’nde doçentlik çalışması yaptı. 1956’da doçent, 1964’te profesör oldu.

1981’de emekli oldu. Moran, 1972’de yayımlanan Edebiyat Kuramları ve Eleştiri adlı yapıtıyla büyük ilgi gördü ve 1973 Türk Dil Kurumu Bilim Ödülü’nü kazandı. Moran, daha sonra Birikim, Çağdaş Eleştiri gibi dergilerde yazdığı çeşitli incelemeleri Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış adlı incelemesine aldı.

Türk romanının doğuşunu ve o dönemin toplumsal koşullarını Batılılaşma olgusu içinde inceleyen bu kitap Türk edebiyatı eleştirisi geleneğinin en önemli eserlerinden biri olarak karşılandı. Berna Moran, Kasım 1993’te hayata veda etti.

Türk Romanı ana sorunsalının “Batılılaşma” olduğunu savunan; romanın işlevini, kurgusunu ve karakterlerini önemli ölçüde bu sorunsala dayandıran ve modern edebiyat eleştirileri ile okura yepyeni ufuklar açan Berna Moran.

İstanbul Üniversitesi Edebiyat bölümünde başlayan ve bir dönemi Cambridge üniversitesinde olmak kaydıyla devam eden akademik kariyeri profesör ünvanıyla 1981 yılında emekli oluncaya kadar devam etti.

Akademik kariyeri süresince yeni dergi ve yeni ufuklar da çeşitli incelmeleri yayınlandı. 1992 yılında Edebiyat kuramları ve eleştiri isimleri yayınlandığından Çalışma modern edebiyat eleştirisinde yeni bir çığır açtı. 1973 yılında TDK tarafından bilim ödülüne layık görüldü.

Berna Moran çalışmalarında Tanzimat ile başlayan “batılılaşma” sorunsalının Cumhuriyetin ilanıyla sona ermediği tam aksine 1950’li yıllar kadar daha da derinleşerek devam ettiğini savunmuştur. Ancak 1950’lerden sonra sorunun “sınıflılık” olarak biçim değiştirdiğini saptamıştır.

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Huzur” ve Oğuz Atay’ın “Tutunamayanlar” eserleri üzerine yaptığı eleştiri ve incelemeler büyük yankı uyandırmıştır.

ESERLERİ

Edebiyat Kuramları ve Eleştiri Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (1972) Alanında klasik sayılan Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, ülkemizde edebiyat eleştirisi alanında yaşanan kısırlığa bir cevap niteliği taşıyor. 1973 TDK Bilim Ödülü’nü kazanan bu temel eser edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini sistematik bir şekilde incelerken Türk edebiyatından verdiği örneklerle zenginleşiyor.

Berna Moran’ın ölmeden önce gözden geçirip güncelleştirdiği kitap, konusunda tek ve önemli bir referans eser...Bu kitabıyla, 1973 yılında Türk Dil Kurumu Bilim Ödülü'nü aldı.

İstanbul üniversitesi,İngiliz Dil ve Edebiyatı kürsüsündeki eleştiri derslerinden derlenmiştir.Kitap sanatçı,eser,okur ve dış dünya unsurlarına dayanarak bunların ilişkilerini açıklığa kavuşturmak;sanat nedir, edebiyat nedir sorusuna verilen cevapları irdelemek adına kuramları ve yöntemleri gözden geçiren kitaptır.

Beş kısımdan oluşan kitap;edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini sistematik bir biçimde anlatır.Yansıtma kuramları,dış dünyaya ve topluma dönük eleştiri,anlatımcılık,sanatçıya dönük eleştiri,okur merkezli kuramlar,okura dönük eleştiri,edebiyat ve hakikat,edebiyatın tanımı ve değer ölçütleri sorunu,estetik yargılar ayrı ayrı ele alınmıştır kitapta.

Temelden alınan bu kuramlar;Platon’dan,Aristotales’ten Sokrates’ten yansıyan felsefi açılardan başlayarak verilir.Kitapta “Sanatçı Psikolojisi ve Kişiliği adlı bir bölüm vardır.Bu bölümde yazara dönük biyografi ve yazarı anlamadaki rol verilmiştir.”

Edebiyatın Tanımı ve Değer ölçütleri” sorunu bölümünde edebiyat kavramı tanımlanabilir mi edebiyatın işlevi tanımlanabilir mi sorularının yanıtları aranır.

Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış-1 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış - 1: Ahmet Mithat'tan A. H. Tanpınar'a (1983): Doğu-Batı sorunsalı çerçevesinde, tarihî gelişimi içinde Türk romanının incelenmesidir. Sekiz romancı, Ahmet Mithat, Recaizade Ekrem, Halit Ziya Uşaklıgil, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Peyami Safa ve Ahmet Hamdi Tanpınar ele alınıyor.

Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış -2 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış - 2: Sabahattin Ali'den Yusuf Atılgan'a (1990 İncelemesinin 2. cildinde 1950-75 döneminin on beş eserini ele alan Moran, bu dönemde düzen eleştirisi sorunsalının merkeze oturduğunu tespit ediyor. Bu etkenin geleneksel halk edebiyatına dönüşle ilişkisi ve Anadolu romanının özelliklerinin bu süreç içinde belirlenişi üzerinde duruyor.

Berna Moran, Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar’ı ile Yusuf Atılgan’ın Anayurt Oteli’ni özel olarak ele alıp inceliyor bu kitapta.

Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış -3 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış - 3: Sevgi Soysal'dan Bilge Karasu'ya (1994): 12 Mart ve 12 Eylül romanlarının toplumsal bir sorunsal çerçevesinde incelenmesi. Moran, Sevgi Soysal, Adalet Ağaoğlu, Latife Tekin, Orhan Pamuk, Pınar Kür, Bilge Karasu’nun romanlarını örnek alıp, yeni anlatı arayışlarını, “fantastik”e, “polisiye”ye, “büyülü gerçekçilik”e, “üst kurmaca”ya dönük yeni eğilimleri yorumluyor. 1993’te aramızdan ayrılan Moran’ın ölümünden sonra yayımlanan son eseri.

Edebiyat Üzerine Türk edebiyatının en önemli eleştirmenlerinden biri; belki de birincisidir Berna Moran. Edebiyat algımızda yön gösterici bir rol oynayan yazılarıyla, zengin fikrî altyapısıyla, tartışan ve tartışmayı açan metinleriyle bir ufuk çizgisidir. Bu kitap onun eserlerine girmeyen, kimi dergi ve gazetelerde yayımlanmış makale ve röportajlarından oluşmaktadır.

Moran, yazılarda yine aynı yetkinlikle edebiyat sorunlarını ele alır Moran, yazılarda yine aynı yetkinlikle edebiyat sorunlarını ele alır. Bazen İngiliz edebiyatına düşer yolu, bazen Türk edebiyatının rotasına odaklanır, bazen de kendi kitapları vesilesiyle eleştiri kavramının kendisini eleştirel bir okumaya tâbi tutar.