YAZI DEVRİMİ TANZİMAT DÖNEMİ II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANA DİLİ TÜRKÇE EĞİTİMİNİN GELİŞİMİ
Advertisements

I.MEŞRUTİYET VE MUTLAKİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
HAZIRLAYANLAR: Osman SÖKMEN Erkan BERBER
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
SÜLEYMAN CURA İLKÖĞRETİM OKULU
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
TÜRK DİLİNİN GELİŞİMİ VE TARİHSEL DÖNEMLERİ
MATEMATİK ALANINDA YAPTIĞI ÇALIŞMALAR
Alfabemizde 29 harf vardır.Her harfin büyüğü ve küçüğü vardır.
OrhunOrhun ve Yenisey (Yeniçay) anıtlarından önceki devirleri bilmiyoruz, bu anıtlardan o çağlarda Türk Dilinin oldukça gelişmiş, olgun bir durum almış.
BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI ÖNCESİ’DE OSMANLI DEVLETİ’NİN GENEL DURUMU
Sofya Manastır İstanbul Selanik Mustafa Kemal’in hayatının ve düşüncelerinin şekillenmesinde dört şehir etkili olmuştur. Bu şehirler.
ALSANCAK KORUMA VE GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
ATATÜRK İNKILAPLARI.
YAZI REFORMLARI Türkiye Cumhuriyeti’nde bugün kullanılmakta olan alfabeye gelinceye kadar Türklerin kullandıkları alfabeler: Göktürk Uygur Arap.
ATATÜRK İNKILÂPLARI Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inkılâpçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti’nin çağdaş.
HALKEVLERİ HAZIRLAYAN: MÜRŞİDE ARI.
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
BÜYÜK HARFLERİN KULLANILDIĞI YERLER
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ HAZIRLAYAN ETKENLER
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
TÜRKİYE’DE EĞİTİM REFORMLARI Dr. Mustafa Ergün
YAZI DEVRİMİ Hazırlayan: Hilal Gül.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
Sesleri (Harfleri) Öğreniyoruz
ATATÜRK'ÜN ÖNDERLİĞİNDE GERÇEKLEŞENLER.
TANZİMAT VE ISLAHAT FERMANLARI
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Öğretmenler Günü.
MELİKE KARACA FİZİKOKİMYA.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
MAARİF NAZIRI EMRULLAH EFENDİ VE TUBA AĞACI NAZARİYESİ
ALFABEMİZDEKİ HARFLER
Türkçe veya Türkiye Türkçesi, batıda Balkanlar’dan doğuda Hazar Denizi sahasına kadar konuşulan Altay dillerinden biridir. Yaşı, en eski hesaplara göre.
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
NAMIK KEMAL.
Geçmişten geleceğe.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
OSMANLI İMPARATORLUĞU GERİLEME DÖNEMİ ISLAHATLARI SORU PROĞRAMI
BIZE İMZANı GÖSTER SANA KIM OLDUĞUNU SÖYLEYELIM! Herkesin kendine has bir imza tarzı vardır. Çoğu kişi bilmez ama bu imzalar kişinin karakteri hakkında.
Milli Eğitim Dergisi Yıl 2000 Sayı 146.
Dersimiz.com BAŞARILAR DİLER.
Azeri Türklerinin Hızla Modernleşmesinde Rol Oynayan Faktörler
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
HAZIRLAYANLAR: Osman SÖKMEN Erkan BERBER
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
Abece, insanların eski çağlardan bugüne ağız ve dil yoluyla bir takım sesler çıkartılmasını keşfetmesiyle birlikte seslerin yazıdaki karşılığı olan işaretlerin.
Cumhuriyet Bayramınız
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Darülfünundan Üniversiteye
ADIM 1 2 Harf Seç – 1 Sesli 1 Sessiz olsun. Örnek : «AS»
Dönemin padişahı 3. Ahmet, sadrazamı ise Nevşehirli Damat İbrahim Paşa’dır ile 1730 tarihleri arasında geçen süreye Osmanlı’ da ” Lale Devri” olarak.
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
Osmanlı Siyasi Tarihi (Yıkılış Dönemi)
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
TÜRKLERDE YAZI.
Sunum transkripti:

YAZI DEVRİMİ TANZİMAT DÖNEMİ II YAZI DEVRİMİ TANZİMAT DÖNEMİ II.MEŞRUTİYET DÖNEMİ CUMHURİYET’İN İLANINDAN SONRA ALFABE TARTIŞMALARI AYŞE PALAZEKİN

İlk kez 17. yy. da Katip Çelebi Arap alfabesinin Türk dili için yetersizliğini görür ve “Herkes onaylar ki, müddet’i ömründe doğru yazılmış bir kitap öğrenmemiştir.” der.(1) (1)Bilal.N.Şimşir,Türk Yazı Devrimi,Ankara:1992,s.18

Değişen tarihsel olayların sonucunda, yazı devrimi konusunda gerçek uyanış Tanzimat döneminde başlar.

Tanzimatla birlikte pek çok kurum yenilenmeye başlar Tanzimatla birlikte pek çok kurum yenilenmeye başlar. Bu yenilenme, eğitim alanını da etkiler.

Eğitim öğretim alanındaki değişiklikler Arap yazısı tartışmalarını da beraberinde getirir. Arap yazısı ile eğitim zor bir iştir ve öğretimi uzun zaman alır.

Antepli Münif Paşa Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye’de 11 Mayıs 1862 tarihinde verdiği konferansında, Arap harflerinin düzeltilmesi gerektiğini savunur.

Azerbaycanlı piyes yazarı Mırza Fethali “Harflerin Islahı” tasarısını sadrazam Fuat Paşa’ya sunmuştur. Alfabe konusunun din işleriyle bir alakası bulunmadığını, yeni yazının şeriatle ters düşmeyeceğini söylemiştir.(2) (2)Bilal.N.Şimşir,Türk Yazı Devrimi,Ankara:1992,s.20

Tanzimat aydın ve yöneticileri köklü bir değişikliğe açık değillerdi Tanzimat aydın ve yöneticileri köklü bir değişikliğe açık değillerdi. Arap yazısını biraz değiştirmenin yeteceğini düşünüyorlardı. Ama bu gelişmeler, alfabe sorununu ilk kez tartışmaya açmıştı.

Tanzimat’tan Meşrutiyet’e kadar geçen 70 yıl boyunca tartışmalara hakim fikir, yazıyı anlamayı kolaylaştıran ıslahatlar çerçevesindeydi.

Meşrutiyetle birlikte yeni rejim eğitim öğretim alanında atılım yapmak ister. Bu da beraberinde yazı sorununu getirir. Tartışmalar yeniden başlar.

Tartışmalar 2 ana grupta toplanır Islahatçılar Latinciler

II. Meşrutiyet döneminde bireysel düşüncelerin dışında, dernekler ve komisyonlar da kurulmuştu.

Maarif Nezaretinde 1909 yılında kurulan ”İmla Komisyonu”, Recaizade Mahmut Ekrem’in 1911’de kurduğu “Islah-ı Huruf Cemiyeti”, Müşir Gazi Ahmet Muhtar Paşa’nın başkanlığını yaptığı ve 1912’de kurulan “Islah-ı Huruf Encümeni” alfabe sorununa çare bulmaya çalışan dernek ve komisyonlardan başlıcalarıydı.

II. Meşrutiyet döneminde aydınların büyük çoğunluğu ıslahatçıydı II. Meşrutiyet döneminde aydınların büyük çoğunluğu ıslahatçıydı. Islahatçılar da kendi aralarında görüş ayrılığına düşüyorlardı. Ama genel görüş, Arap harflerine sesli harflerin eklenmesi ve harflerin ayrı yazılması ile sorunun çözümlenebileceği yönünde idi.

II. Meşrutiyet döneminde Arap harflerinde değişiklik yapılmasına karşı olan az da olsa İslamcı ve Türkçü yazarlar da vardı.

Cumhuriyet’in ilk yıllarında da tartışmalar devam ediyordu.

Latin Alfabesi taraftarlarının gerekçeleri: Eski yazı, güç ve geç öğreniliyor. Herkes birçok kelimeyi çeşitli şekillerde yazıyor.Bu harflerle belli bir yazım kuralı mümkün değil. Bu harfler yüzünden yabancılar Türkçe’ yi öğrenmeye rağbet etmiyor. Az çok öğrenim görmüş olanlar bile bir yazıyı yanlışsız okuyamıyorlar.Yayınları, sınırlı kişiler okuyabiliyor.Eğitim yaygınlaşmıyor.(3) (3)Mustafa Ergün,Atatürk Devri Türk Eğitimi,Ankara:1997,s111

Latin alfabesine karşı olanlar bu iddialara şöyle cevap veriyorlardı: Eski harfler 2-3 ayda öğrenilebiliyor.Öğrenmesi biraz daha güç ama kullanılması kolay. İmla farklılıkları, bilimsel bir kurulun bunları belirlememiş olmasındandır. Bir imla kılavuzu çıkarılarak bu iş halledilebilir. Yabancılar Türkçe’ ye bu harfler yüzünden ilgi duymuyor deniyor. Bu doğru değildir.Birçok yabancı aynı harflerle Arapçayı öğreniyor. Öte yandan, harflerini değiştirdi diye kaç kişi Arnavutça öğrenmeye başladı? Bugün yazılarda bilinmeyen kelimeler doğru okunamıyor.Bunlar Latin harfleri ile okunup yazılsa ne olacak? Eğitimin yaygın olmamasının nedeni, konuşma dili ile yazı dilinin birbirinden farklı olmasıdır.(4) (4)Mustafa Ergün,Atatürk Devri Türk Eğitimi,Ankara:1997,s112

Bu konulardaki tartışmalar, fikirler tam oturana kadar sürdü.

KAYNAKLAR: Bilal N. ŞİMŞİR,Türk Yazı Devrimi,Türk Tarih Kurumu Yayınları,Ankara:1992 Mustafa ERGÜN,Atatürk Devri Türk Eğitimi,Ankara:1997 M. Şakir ÜLKÜTAŞIR,Atatürk ve Harf Devrimi,Türk Dil Kurumu Yayınları,Ankara Rekin ERTEM,Elif Be’ den Alfabe’ ye,Dergah Yayınları,Ekim:1991