ÇEVRE SORUNLARI ve MEDYA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TARLADAN SOFRAYA DEĞER ZİNCİRİ
Advertisements

SOYU TÜKENMEKTE OLAN HAYVANLAR PINAR ERDEM 5C 131.
Su ! Neden Önemli ?... Ramsar DSİ GAP BM Tatlı Su Yılı
Biliyor musunuz? Dünyadaki insanların % 25’i günde sadece 1 doların altındaki gelirleriyle sefil bir hayat yaşıyorlar.
ORGANİK TARIM.
TÜRKİYE’ DE ÇEVRE SORUNLARI
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI
EGE ORMAN VAKFI EĞİTİM SUNUSU.
Serdar GÜNİZİ TBD İstanbul Finansal Şirketlerde Teknoloji Nereye Gidiyor ?
TÜRKÇE DERSİ PROJE ÖDEVİ
Türkiye’nin Coğrafi Bölgeleri
Prof. Dr. Harun Raşit UYSAL
Doğu Anadolu Bölgesi.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
MADDE DÖNGÜLERİ.
Çevre Koruma Haftası 5-11 Haziran.
NÜFUS POLİTİKALARI.
BATMAN BELEDİYE BAŞKANLIĞI “EKOLOJİK BELEDİYECİLİK”
GAIA YEŞİL İSTANBUL PROJESİ İ STANBUL´UN SORUNLARI Hava kirliliği Su Elektrik üretimi Betonlaşma ve yeşil alanların neredeyse hiç kalmaması.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
İstanbul-25 Nisan 2008 “Hayata Artı” GENÇLİK PROGRAMI.
GREEN MARKETING KONFERANSI
KURGU KUŞAĞI PLASTİK POŞET.
İZMİR YEREL GÜNDEM 21 ORTAKLIĞINDA KIRSAL KALKINMA ÇALIŞMALARI Yrd.Doç.Dr.Arife Karadağ&Ahmet Tomar Mustafa Harputlu.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
DOĞA KORUMA ANLAYIŞI
SEL ÖNLEME ÇALIŞMALARINDA AĞAÇLANDIRMA VE TERASLAMANIN ÖNEMİ
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
SU VE SAĞLIK Dr.Mustafa Sülkü
SONUÇLARI, ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
BİZİM OLDUĞU HALDE BİZİM OLMAYAN ŞEY NEDİR?
Küresel Isınma ve Türkiye. Türkiye’de beklenen yüzey sıcaklığı değişiklileri.
Anons:Tehlikenin Farkında mısınız? Haberin adı:İnsanlar Ölebilir Muhabir:Nihal Aşkın Yayın tarihi :28 Mart 2008 Yayın kurumu:Yeni Asır Gazetesi Ek:29 Mart.
YENİLENEBİLİR ve YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI
Hayatın Kaynağı Su.
SEMRA ULUDAĞ FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENİ
KÜRESEL ISINMA.
ÇEVREYİ KORUMADA YEŞİL KİMYA EĞİTİMİ
ÇEVRE TAVSİYELERİ CAÇEKOTAD.
TEMA HAZIRLAYAN :OZAN DORUK YAVUZ. Varoluş Nedeni Toprak...Toprak...Toprak... Ülkemiz yılda 743 milyon ton toprağını erozyonla kaybediyor. Oysa yaşam.
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI VE MESLEKİ AMAÇLAR
Rehber Öğretmenleri Paylaşım Toplantısı Nisan 2010.
Teknoloji ve medeniyetin gelişmesine bağlı olarak insanların ekonomik ve sosyal yaşamı, doğaya bakış açısı ile doğa ile etkileşimi önemli ölçüde değişime.
DÜNYA NEREYE GİDİYOR. ORMANLAR YANIYOR!.... BUZULLAR ERİYOR!.... BUZULLAR ERİYOR!....
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
Kazanım 6. Üretime katkıda bulunma konusunda görüş oluşturur.
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
Çevremiz neden kirlenir?
Denetim Faaliyetlerinde İklim Değişikliği Ersin Çelik - Mustafa Keleş Yasama Uzmanları Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı – Denetim Bürosu.
Misyon Coca-Cola Hayata Artı Vakfı'nın misyonu çevresel ve toplumsal sorunlara sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve kamu kuruluşları ile birlikte.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
 Adların yerini çeşitli yönlerden tutan sözcüklerdir. İzmir’de doğdum; ama yıllardır oraya gitmedim. Bu cümlede, “İzmir” adını tekrar etmemek için, bu.
Ü CRETSIZ AILE IŞÇISI Aile fertlerinden bir ya da bir kaçının sahip olduğu işletmelerde herhangi bir ücret almaksızın çalışan aile fertleridir. Bu kişiler.
İNSAN FALİYETLERİNİN EKOSİSTEMLERİN SÜRDÜREBİLİRLİĞİ ÜZERİNE ETKİLERİ
DAHA AZ ÇÖP Hikmet SIRMA. ÇEVRE NE DEMEKTİR ? İnsanların ve diğer canlıların yaşamları boyunca ilişkilerini sürdürdükleri dış ortama çevre denir.
MADDE DÖNGÜLERİ. Madde Döngüleri Tüm canlılar dünyanın yüzeyinde ya da yüzeye çok yakın ince bir toprak katmanında yaşarlar ve güneş enerjisinin dışındaki.
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
Do ğ a insanların ve di ğ er canlıların ya ş amını sürdürdü ğ ü do ğ al ortamdır denilebilir. Do ğ a bize her ş eyi verir ama bizler bu verdiklerinin.
Tanıtım Çalışma Grubu
ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ. ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ.
YAŞAM KAYNAĞIMIZ SU.
YAŞAMIN TEMEL KAYNAĞI : SU YAŞAMIN TEMEL KAYNAĞI : SU Kaynak : Karikatürcüler Derneği-TEMA Vakfı-Cartoon Yayıncılık “Doğa ve İnsan Karikatür Yarışması”
MADDE DÖNGÜLERİ.
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
ASİT YAĞMURLARININ OLUŞUMU VE ZARARLARI. ASİT YAĞMURU NEDİR? Asit yağmurları, fosil yakıtların yakılmasıyla, sanayi tesislerinden, konutların ısıtılmasından.
Sunum transkripti:

ÇEVRE SORUNLARI ve MEDYA (SU KITLIĞINA İLİŞKİN FARKINDALIK YARATMADA MEDYANIN ROLÜ) İlhami ARSLAN,Yapımcı, TRT İzmir Radyosu İZMİR’DE SU KITLIĞI ve STRATEJİK YAKLAŞIMLAR TOPLANTISI 14 Kasım 2007, iZMİR

Bir kamu görevi.. Anayasa ve ilgili yasalar devlete ve kamu hizmeti yapan medya kuruluşlarına, giderek bozulan insan - çevre ilişkileri konusunda görevler vermektedir Doğa / doğal kaynak insan ilişkilerine odaklanması gereken bu görev, aynı zamanda bir çevre eğitimi etkinliğidir. Hiç kuşkusuz bu eğitimde geniş kitlelere ulaşma olanağı veren iletişim araçlarının önemli rolü bulunmaktadır.

1990’lı yılların başında Türkiye’de herhangi bir kitapçı.. -“Sizde çevre konulu kitap var mı ?” -“Nasıl yani, kitabın adı mı Çevre? Şurada bir tercüme kitap olacaktı, bir bakalım!” 10-15 yıl öncesine kadar medya.. Gazetelerde çevre’den pek konu edilmiyor.. Edildiğinde de sebep-sonuç ilişkisi içinde yaklaşılmıyor. Radyoda ve televizyonda özgün programlar yok, az sayıda yabancı belgesel var..

Yıl 2007.. Kitapçılarda çevre konulu yayınlar için özel bölümler.. Radyo ve televizyonlarda çevre konulu haberler.. Özel programlar, belgeseller. Sadece belgesel yayınlayan yerli ve yabancı televizyon kanalları.. Gazetelerde özel sayfalar.. Çevre haberleri için özel muhabirler..

Yıl 2007.. Sadece doğa koruma ve çevre konularının ele alındığı dergiler.. Çevreci kuruluşların çevre eğitimi amaçlı yayınları.. İnternette çok sayıda çevre koruma amaçlı site.. Yalnızca çevre konulu yayınların katılabildiği özel yarışmalar.. Ve.. Artan sayıda ticari kuruluştan çevre konulu yayınlara - yarışmalara parasal destek..

Bu sevindirici noktaya nasıl geldik? Gençlerimiz ve çocuklarımız çevre sorunlarına çok duyarlı. Bu duyarlılığının gerisinde, birebir yaşadıkları ile medyadan öğrendikleri çevreye yönelik saldırılar var: Hava kirliliği, deniz kirliliği, sahillerin yağmalanması, orman alanlarının daralması, erozyon, yaylalara bile tırmanan betonlaşma.. Küresel ısınma ve iklim değişikliğinin gözlenebilir, ölçülebilir etkileri : Kuraklık, su kıtlığı, üretimde azalma ve bunlara bağlı olumsuzluklar..

Medyanın çoğu için çevre, bugün de “flaş haber” konusu Bir Greenpeace yetkilisi: “Skandalları seven bir medya ve bunu hızla tüketen bir kitleye sahip olduğumuz için, çevresel sorunlar bir çıbana dönüşüp patlamadıkça gündemde yer bulması pek mümkün olmuyor.” Soruna nesnel yaklaşan, doğruları yansıtan ve takipçi olan medya mensupları (ve organları) da eksik değil.

Tarafsızlık, ama nasıl.. Çevre katledilirken hukuk tanımazlık sürerken klasik anlamda tarafsızlık söz konusu olabilir mi? Medyadan beklenen doğadan yana olmak. Eksilen geri gelmiyor. Birinci sınıf tarım arazisine evler, fabrikalar kurduğunuz, doğa harikası bir kıyıya tesis yaptığınız zaman, o toprağı, o güzelliği sonsuza dek kaybediyorsunuz. Zehirli kimyasallarla maden işlendiğinde, ticari gübreler ve ilaçlar gereğinden fazla kullanıldığında, enerji üretiminde fosil yakıtlara ağırlık verildiğinde doğada neler olup bittiğini bilmek gerekiyor.

Doğayı kim daha çok tüketiyor? Doğayı en çok zenginlerle çok yoksullar tüketiyor.. Peki bu nasıl bir çelişki ? Zengin tüketim toplumlarında hemen hiç kimse sahip olduğu tüketim kalıplarından ve konfor taleplerinden özveride bulunmuyor. Hatta, fazlasını istiyor. “6 milyar dünyalı, günümüzdeki bir ABD’linin tükettiği kadar et, süt –hatta su- tüketse, dünya gibi birkaç gezegen daha gerekiyor!”

Doğal kaynaklar üzerindeki en büyük tehditlerinden biri yoksulluk. Beslenme başta olmak üzere temel ihtiyaçlarını güvenceye alamamış insan doğa korumayı lüks olarak görüyor.. Birleşmiş Milletler, 2015 yılına kadar yoksulluğu yarı yarıya azaltmayı amaçlayan Bin Yıl Bildirgesi’ni yaşama geçirmeye çalışıyor. Çünkü yoksulluk sınırının altında yaşayanlar sağlıklı içme suyundan yoksun.

Medya için de geçerli soru: Neler yapılmalı, nasıl yapılmalı da doğa, insan etkinliklerinden daha az zarar görmeli, gelecek nesillere daha az bozulmuş bir emanet bırakılmalı? Sorun ‘kaynak paylaşımındaki adaletsizlikte’ düğümleniyor. Çevre konusunda da haklıların değil, güçlülerin dediği oluyor...

İLK HEDEF : FARKINDALIK YARATMAK.. Su.. “Bolluk yanılgısı” içinde olduğumuz birinci doğal kaynak. Su.. 21. yüzyılın en stratejik maddesi.. Hava ve toprak için de durum pek farklı değil.. Dünya nereye gidiyor, gezegenimizin sınırları neler ? -Her üç kişiden biri (2 milyar insan) sağlıklı sudan yoksun.. -Çin ve Hindistan 15 yıl sonrasının yeraltı sularını kullanıyor ! -Dünya nüfusunun %43’ü sınır aşan nehirlerin oluşturduğu 261 su havzasında yaşıyor.. “SU HERKESİ İLGİLENDİRİYOR..”

Farkındalığı küreselden yerele taşımak.. Dünya öyle de Türkiye nasıl ? Bölgem, kentim, köyüm nasıl ? Nehirler, göller, sulak alanlar kuruyor.. KURUTULUYOR!! Türkiye son 40 yılda Van gölünün üç katı büyüklükte sulak alanını kaybetti.. Su bulabilmek için Konya havzasında 950 metreye, Hatay Reyhanlı’da 350 metreye inmek gerekiyor.

Tarım, sanayi, evsel kullanım.. Medyadan beklenen.. Ev kadınından üst düzey yöneticiye, çiftçiden sanayiciye herkeste farkındalık yaratmak.. Her kesiminden insanın sorunla ilgili sebep - sonuç ilişkisi kurabilmesine katkıda bulunmak.. Tarım, sanayi, evsel kullanım.. Suyu en çok kullanandan başlamak..

Anlayış değişimine katkıda bulunmak.. Doğanın efendisi değil doğanın bir parçası olduğumuzu vurgulamak.. Katılımcı ve gönüllü olmanın önemine işaret etmek.. Kötüye gidişin yanı sıra kurumsal ve bireysel başarıları ilgi çekici yöntemlerle kamuoyuna duyurmak..

Farkındalık çok önemli.. Farkında olan kişi çevre eğitimine açık hale geliyor. Davranışlarını iyi yönde değiştiriyor Bireysel ve toplamsal gücünün farkına varıyor Sadece yakınmıyor, çözüm de üretiyor

Farkına varanların medyadan beklentileri: SESİMİZE KULAK VER MEDYA Çevremiz daralıyor, duyarlılık artıyor.. Her iki süreç de çok hızlı.. Ama duyarlılığın daha hızlı artması gerekiyor.. İş işten geçiyor, çözüm seçenekleri azalıyor.. Artık yalnız çevreciler değil bir zamanlar bilgi vermekten kaçınan kamu görevlileri bile yakınıyor : “Nerde bu medya, olanı biteni görmüyor mu?”

Şimdi, katılımcılık ve eylem zamanı.. Medyanın konusu, hayat.. Hayatın devamlılığı tehlikede.. Olanı biteni medyadan takip ediyoruz.. Medya okuryazarlığı önemli.. Medya bu konuda da dürüst ve gerçekçi olmak; doğadan, bizden ve çocuklarımızdan yana olmak zorunda..

SONUÇ.. Farkında olan hatasını anlayandır.. İnsan çevreyi kirletmiş, bozmuş; kendini yenileme gücü olmayan çevreyi tüketmiştir. 35 yıl önce ‘Kalkınmanın sürdürülebilirliği’ni tartışırken şimdi ‘Yaşamın sürdürülebilirliği’ni tartışır hale geldik.. Doğa hükmedilecek, alt edilmesi gereken bir varlık değildir.. Doğal kaynaklarda gelecek kuşakların da hakkı vardır..

En yakın örnek: Kazdağları Medya çevrecileri bu kez daha iyi ‘duydu’. Medyanın ilgisine çevreciler bile şaşırdı.. Önemli olan ‘takipçi’ olmak.. Doğayı önemsemeyenler çabalarına hiç ara vermiyor.. Kazdağları da gösterdi ki, Sözün bittiği yerdeyiz..

doğada olup bitene ilgisiz kalmayın sevgili dinleyiciler..” Son söz yerine.. TRT Radyo 1’de her Cuma saat 14.00’te yayınlanan, 2008’de Cuma 12.05’te yayınlanacak olan Yeşil Bakış programının kapanış çağrısı “Sağlıcakla kalın, doğada olup bitene ilgisiz kalmayın sevgili dinleyiciler..”