Psikolojik Danışman ve Rehb.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
Advertisements

İLETİŞİM BECERİLERİ ve DANIŞMANLIK.
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
İLETİŞİM ENGELLERİ ‘SEN DİLİ’ & ‘BEN DİLİ’
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ…
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
Zor insanla başa çıkma yolları
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM MODELLERİ.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
BECERİLERİ SEMİNERİNE
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
İŞ HAYATINDA ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR.
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
HOŞGELDİNİZ.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Aile İçi İletişim.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE TUTUMLARI.
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
İLETİŞİM BECERİLERİ.
İLETİŞİM.
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
İLETİŞİM, ÖFKE KONTROLÜ VE ŞİDDET
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Sosyal Bilgiler İletişim
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
Telefon ç alar. Y ö netici, “ Bir saat i ç inde odama gelin, manzaraya bakacağız. ” der. Kapı a ç ıktır. Işıklar yanmaktadır. Y ö netici “ Manzara karanlık.
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
DUYGULARIMI KONTROL EDİYORUM
Dr. Tuncay Ergene Eğitim Fakültesi Hacettepe Üniversitesi
İLETİŞİM.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
İLETİŞİM ENGELLERİ.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
Gökçe Erinç Büyükşengür
OKUL AİLE İŞ BİRLİĞİ TANIM-KAPSAM-ÖNEM.
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
AİLE İÇİ İLETİŞİM AYŞE NEZAHAT KURUKAHVECİ İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
EMPATİ HAZIRLAYAN: Efe Demir BOZKURT OKULU: Özel Antakya Ata Koleji
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
Sunum transkripti:

Psikolojik Danışman ve Rehb. İLETİŞİM ENGELLERİ Murat BAKIRCI Psikolojik Danışman ve Rehb.

İLETİŞİM NEDİR? Genel anlamda ifade edildiğinde, “İletişim iki birim arasındaki bilgi, duygu ve düşünce alışverişidir.” “Kişilerarası iletişim bir kişinin bir başkasına ya da başkalarına bilinçli ya da bilinçsiz olarak mesajlarını iletmesi ve onların mesajlarını almasıdır.”

İLETİŞİMSİZLİK “İnsanların duygu, düşünce ve bilgilerini diğer insanlarla paylaşmalarında kendilerinden, karşıdaki kişilerden ya da çevresel koşullardan kaynaklı olumsuzluklar sonucunda iletişimin kurulamaması durumuna iletişimsizlik diyebiliriz.”

İLETİŞİM ENGELLERİ Kişinin kendinden yada karşıdaki kişiden kaynaklanan iletişim kurmayı engelleyen bazı tutum ve davranışları iletişimin kopmasına ve yanlış anlamalara neden olur; iletişimi bozan tutum ve davranışları iletişim engelleri olarak ifade edebiliriz.

EMİR VERMEK, YÖNLENDİRMEK Bu tür mesajların kullanımı karşıdaki bireye duygularının, ihtiyaçlarının ve sorunlarının sizin için önemsiz olduğu kanısı uyandırır. Kendisini anlamadığınızı ve işlerine karıştığınızı söyleyebilir. İnatlaşma, direnme, düşmanca duygular geliştirme ve karşılık verme davranışlarına yol açar. O kalemi elinden bırak!* O oda toplanacak! Çabuk bilgisayarı kapat! Kalemle uğraştığın zaman benim dikkatim dağılıyor ve söyleyeceğim şeyleri unutuyorum.*

EMİR VERME , YÖNLENDİRME

UYARMAK, GÖZDAĞI VERMEK Karşımızdaki kişiye «senden daha güçlüyüm ve sana istediğim her şeyi yaptırırım» mesajını verir. Düşmanlık duyguları geliştirip imkan bulduklarında sizi denemek isteyebilirler. Karnen gelince ben ne yapacağımı biliyorum!* Bekle birazdan ne olacak görürsün! Karnenin kötü olmasının sana neler kaybettireceğini düşündün mü?*

UYARMAK, GÖZDAĞI VERMEK

AHLAK DERSİ VERMEK Dış otorite ve zorunluluğu temsil eden –meli –malı içeren mesajlar karşısında gençler kendilerini savunmaya geçerek, kendisine güvenilmediği ya da kendisinin doğruyu bilemediği gibi bir hisse kapılırlar. Onu anlamaya yönelik sorular sormak daha etkili bir yaklaşımdır. Hadi dürüst ol ve doğruyu söyle!* Arkadaşlarına küsmen doğru değil!** Acaba unuttuğun bir ayrıntı var mı?* Arkadaşlarına küsmene sebep olan durumu merak ediyorum.**

AHLAK DERSİ VERMEK

ÖĞÜT VERMEK, ÇÖZÜM ÖNERMEK Öneri ve öğüt verme, üstünlük tavrı olarak algılanır ve gencin bağımlı kişilik geliştirmesine sebep olur. Genç, kendi fikirlerine önem verilmediğini düşünür. Ona fikirlerine güvenildiği ve saygı duyulduğu söylenerek hata yapması ve doğruyu bulması beklenebilir. Bana sorma, aç interneti, araştır, bul!* Bence öyle yapmamalıydın.** Sana yardımcı olmak isterdim ama şu an hiç müsait değilim.* En azından bu şekilde olmadığını görmüş olduk **

NUTUK ÇEKMEK, ÖĞRETMEK Bir soruna yönelik böyle bir yaklaşım sergilenmesi; gencin içine kapanmasına, anlaşılmadığını düşünmesine ve küsmesine sebep olur. Dinliyormuş gibi görünüp dinlememe ve üstünlük sergileme tavrına girebilirler. Çözüm olarak kendi duygularınızı anlatmak yerinde olur. Biz çocukluğumuzda babamızın yanında gülemezdik bile!* Zamane gençlerinin bunu anlaması çok zor! Bir büyüğün yanında gülmek bize saygısızlık olarak öğretildi bu nedenle hala öyle hissediyorum.*

NUTUK ÇEKMEK, ÖĞRETMEK

YARGILAMAK, SUÇLAMAK, ELEŞTİRMEK Kişinin benlik saygısını en fazla etkileyen iletişim engelidir. Karşı tarafı savunmaya iter ve yoğun kızgınlık ve öfke duygusu ortaya çıkarır. Kişi sizden uzaklaşarak kendisini eleştirmeyecek ve yargılamayacak kişilere yakınlaşır. Ne zaman verdiğin sözde durdun ki! Bunu yapmış olduğuna inanamıyorum.* Bu yaptığın beni gerçekten üzdü ve sana olan güvenimi yitirmek istemiyorum.*

YARGILAMAK, SUÇLAMAK, ELEŞTİRMEK

ÖVMEK, OLUMLU DEĞERLENDİRMEK Olumlu da olsa bu yaklaşım da bir yargılama biçimidir. Kişi söylediğimize inanmayabilir ve onu başımızdan atmaya çalıştığımızı düşünebilir. Sürekli övülme beklentisi geliştirebilir. Tamam kızım, bu kıyafet yakışmış işte! Oğlum çalışınca başaracağını biliyorsun! Ben bu kıyafetin sana yakıştığını düşünüyorum istersen bir de annenin (arkadaşlarının) fikrini alabilirsin.

ÖVMEK, OLUMLU DEĞERLENDİRMEK

AD TAKMAK, ALAY ETMEK Gençte hayal kırıklığı ve özgüven eksikliğine neden olur. Ani çıkışlar olabilir ya da sizden zamanla uzaklaşabilir. Ad takmak yerine düşüncemizi uygun kelimelerle ifade etmek yerinde olur. Tıpkı bir bebek gibi davranıyorsun!* O kıyafetle soytarıya dönmüşsün!** Senden daha olgun bir tavır beklerdim.* Bu kıyafetin sana pek yakışmadığını düşünüyorum.**

AD TAKMAK, ALAY ETMEK

YORUMLAMAK, TANI KOYMAK Bu mesajlar karşısında, kişi anlaşılmadığını düşünür ve konuşma isteği ortadan kalkar. Yapılan yorum doğru olduğunda rahatsızlık duyabilir çünkü insanlar eksikliklerinin bilinmesini istemezler. Eğer ortada bir sorun varsa suçlu aramak yerine çözüme yardımcı olmak daha iyidir. Ben senin neden böyle davrandığını biliyorum. Senin sorunun ne biliyor musun?* Tamam ben seni anladım!** Bana yaşadığın sorunu anlatır mısın?* Sana yardımcı olmak istiyorum.**

YORUMLAMAK, TANI KOYMAK

GÜVEN VERMEK, DESTEKLEMEK Bunların hepsi geçecek.* Zamanla bunu da aşacaksın. Üzülme bu kadar, başa gelen çekilir.** Bazen tüm sorunların üst üste geldiğini düşünürüm.* Üzgünsün!** Başlangıçta kişinin yararına gibi gözükse de abartı anlamı içerir ve kişi anlaşılmadığını düşünür. Duygu bildiren geribildirimler etkili olur.

GÜVEN VERMEK, DESTEKLEMEK

SORU SORMAK Okuldan çıkar çıkmaz eve geldin değil mi?* Okuldan sonra bilgisayarı açtın mı?** Canım eve kaç gibi geldin?* Bugün bilgisayarda herhangi bir işin var mıydı?** Üst üste sorular sormak kişide kendisine güvenilmediği ve yalan söylediği hissine neden olur. Yaptığı davranışın sorgulandığını düşünüp ani tepkiler verebilir.

SORU SORMAK

EMPATİ   Empati, bir başkasının duygularını, içinde bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir. Empatinin Üç Kuralı; Bir insanın kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak, olaylara onun bakış açısıyla bakmak, Karşıdakinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamak ve hissetmek, O kişiyi anladığını ona ifade etmek.

BEN DİLİ KULLANIMI ’Sen Dili’ --Hatalısın! Çok yanlış davranıyorsun! ’Ben Dili’ --Bu davranışın beni incitti, üzüldüm! ‘Sen Dili’ --Çok kabasın! Her zaman sözümü kesiyorsun! ’Ben Dili’ Bir şey söylemeye başlayıp ta bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum. Bireyin tepkisini, kendi duygu ve düşüncelerini açıklayarak ifade ettiği iletişim şeklindir. 1. Savunmaya itmez. 2. Suçluluk hissettirmez. 3. Duygunun nedeni anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur. 4. Ben iletisi alan kişi başkalarını düşünmeyi de öğrenir. 5. Yakınlaşmayı sağlar. 6. Anlaşmazlıkları azaltır. 7. Konuşan kişiyi rahatlatır.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER