GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Advertisements

Fuat ŞURGUN Dr.Refik Saydam İlköğretim Okulu Bahçelievler/İstanbul
SELİM İLERİ.
BİR KADINI BEKLEMEK ATAOL BEHRAMOĞLU
İSTANBUL 'da Gün Doğumu Tayfun AVINCA.
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
ATT İ LA İ LHAN’ın HAYATI VE MAV İ C İ L İ K AKIMI.
İSTANBUL ŞİİRLERİ.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
CAHİT KÜLEBİ Hayatı Sanatı Eserleri Seçme Şiirleri.
ORHAN VELİ KANIK
SALAH BİRSEL
GARİP AKIMI (BİRİNCİ YENİ AKIMI)
Hayatı Edebiyat Yaşamı Eserleri Ödülleri
KİMDİR BU? GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR Mücahid SERÇEK
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
TÜRKÇE / Şiir Türleri ve Söz Sanatları
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
GARİP AKIMI (I. YENİ).
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
ŞİİR.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
HAZIRLAYAN SERPİL ÖZDEMİR
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
EDİP CANSEVER.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
FETHİYE MEHMET ERDOĞAN ANADOLU LİSESİ MÜCAHİD SERÇEK TÜRK ED. ÖĞRT.
SERBEST NAZIM VE TOPLUMCU ŞİİR ( )
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
ORHAN VELİ KANIK MEHMET ALİ SEL.
NAMIK KEMAL.
1980 Sonrası Şiir - Bu dönem de şiir ideoloji ve düşünceyi yayma aracı olmaktan çıkmıştır. - Şiir araç değil amaç olmuş ve esas konusunun birey olduğuna.
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
Garip Akımı Birinci Yeniciler
GAR İ P DI Ş INDA YEN İ L İĞİ SÜRDÜREN Şİİ R.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
Servet-İ fünun edebİyatI
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
Cumhuriyet Döneminde Öykü ( Hikaye )
1 2. YENİ HAREKETİ 1940 Sonrası Şiiri LÜTFİ BAŞDAŞ 12/D 1789 İSMAİL MALAZGİRTLİ 12/D 1694.
GARİPÇİLER(GARİP AKIMI)
ALİ CANİP YÖNTEM ( ).
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
EDİP CANSEVER.
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
1914’te İstanbul’da doğmuş,burada başladığı ilk öğrenimini Ankara’da sürdürmüştür. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe.
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.

CEMAL SÜREYA INCELEME Yağız Fırat BORAN 12-D.
GARİP ŞİİR. Garip Hareketi’nin etkisinin sürdüğü yıllarda şiiri onlar kadar bayağılaştırmak istemeyen, her biri kendine özgü şiir tarzını oluşturmuş aşağıdaki.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
ORHAN VELİ KANIK.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
1980 SONRASI MİSTİK DUYARLILIK ŞİİRİ
Sunum transkripti:

GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR Garip Hareketi'nin etkisinin sürdüğü yıllarda, şiiri onlar kadar bayağılaştırmak islemeyen, her biri kendine özgü şiir tarzını oluşturmuş bazı şairler şiirdeki lirizmi kaybetmeden yeniliği sürdürmüşlerdir.

TEMSİLCİLERİ Atillâ İlhan Fazıl Hüsnü Dağlarca Behçet Necatigil   Atillâ İlhan Fazıl Hüsnü Dağlarca Behçet Necatigil Cahit Külebi Salah Birsel Sebahatlin Kudret Aksal Cahit Zarifoğlu Erdem Beyazıt Hilmi Yavuz

ATTİLÂ İLHAN (1925-2005) Garip Akımı ve İkinci Yeni şiirine karşı çıkmış; Maviciler adıyla tanınan toplumcu gerçekçi şiir akımını başlatmıştır. Şiire yeni bir ses düzeni, taşkın, coşkulu bir anlatım ve kendisine özgü bir duyarlılık getirmiştir. Yapıtlarında toplumsal konulardan bireysel konulara kadar bir dizi konuyu kültürel doku zenginliği ile ele almıştır. Bağımsızlık, adalet, eşitlik, özgürlük, barış, halkçılık gibi temaları evrensele yakın bir söylemle işlemiştir. Eleştirilerinde toplumcu gerçekçilik ilkelerine bağlı kalmıştır. "Sisler Bulvarı", "Yağmur Kaçağı", "Ben Sana Mecburum" adlı şiir kitaplarındaki şiirleriyle genç şair kuşağını etkilemiştir. İlk romanı "Sokaktaki Adam"dan sonraki romanlarında tarihsel konulara ağırlık vermeye başlamıştır.  

Elde Var Hüzün Korkunun Krallığı Ayrılık Sevdaya Dahil ATTİLA İLHAN ŞİİR: Duvar, Sisler Bulvarı Yağmur Kaçağı Ben Sana Mecburum Bela Çiçeği Yasak Sevişmek Tutkunun Günlüğü Böyle Bir Sevmek Elde Var Hüzün Korkunun Krallığı Ayrılık Sevdaya Dahil Kimi Sevsem Sensin

ATTİLA İLHAN Sokaktaki Adam, Kurtlar Sofrası, Sırtlan Payı, Yaraya Tuz Basmak, Bıçağın Ucu, Dersaadette Sabah Ezanları, O Karanlıkta Biz: Roman Abbas Yolcu, Batı'nın Deli Gömleği: Gezi Yazısı Kartallar Yüksek Uçar, Yarın Artık Bugündür, Yıldızlar Gece Büyür: Senaryo

FAZIL HÜSNÜ DAĞLARCA (1914-2008) İlk şiirlerini "Havaya Çizilen Dünya" adlı yapıtıyla yayımlamıştır. "Çocuk ve Allah" adlı yapıtında soyut konulara yönelmiştir. Şiirlerini yalın ve duru bir Türkçeyle oluşturmuştur. Önceleri ölçülü ve uyaklı şiirler yazmış, daha sonra serbest şiire yönelmiştir. Her yapıtında yeni konulara ve yeni söyleyiş özelliklerine yer vermiş, zamanla bireysel çizgiden uzaklaşarak toplumsal anlayışta şiirler yazmıştır. Destan tarzında yazdığı şiirleri bunun en güzel örneğidir. Kurtuluş Savaşı ile ilgili epik-lirik şiirler de yazmıştır.

İstanbul-Fetih Destanı, Çanakkale Destanı, 19 Mayıs Destanı, FAZIL HÜSNÜ DAĞLARCA ESERLERİ Havaya Çizilen Dünya, Çocuk ve Allah, Daha, Çakır'ın Destanı, Üç Şehitler Destanı, İstanbul-Fetih Destanı, Çanakkale Destanı, 19 Mayıs Destanı, Anıtkabir, Asû, Delice Böcek, Yedi Memetler: Şiir

BEHÇET NECATİGİL (1916-1979) İlk şiirleri Varlık dergisinde çıkan Behçet Necatigil, Cumhuriyet döneminin kendine özgü bir çizgisi olan şairlerindendir. Rahat, gösterişe kaçmayan, sembollere dayalı, şiir geleneklerini gözeten bir anlayıştadır. Önce Garipçi çizgide yürüyen Necatigil, sonra onlardan ayrılmıştır. Şiirlerinde kendi evinden başlayarak öteki evleri, sokağı, çevreyi, giderek dış dünyayı ve toplumu sorunlarıyla anlatmıştır. Hem hece ölçüsüyle hem de serbest ölçüyle yazmıştır. İlk şiirleri anlamca açık, sonrakiler kapalıdır. Şiir dışında inceleme, çeviri, radyo oyunu alanlarında da eserleri vardır.    

Kapalı Çarşı, Çevre, Evler, Eski Toprak, Dar Çağ, BEHÇET NECATİGİL ESERLERİ Kapalı Çarşı, Çevre, Evler, Eski Toprak, Dar Çağ, Yaz Dönemi, Divançe, Beyler, Sevgilerde: Şiir Yıldızlara Bakmak, Gece Aşevi, Üç Turunçlar, Pencere: Radyo oyunu Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü, Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü: Derleme

CAHİT KÜLEBİ (1917-1997) İlk şiirleri "Nazmi Cahit" takma adıyla Gençlik dergisinde yayımlanmıştır. Daha sonra Varlık dergisinde yayımlanan şiirlerinde de aynı imzayı kullanmıştır. Şiirlerinde, yalın bir dil ile zaman zaman kötümser, güvensiz, kendi türküsünü söylemiştir. Yarım uyaklar, iç sesler, duygu ve düşüncelerine eklediği zarif benzetmelerle özgün bir söyleyişe sahiptir. Yurt köşelerindeki yaşamı, modern bir biçim ve yeni bir romantizmle yaşatma, anılarla güçlü, içten bir duyarlık, onun şiirlerinin başlıca özelliğidir. "Atatürk Kurtuluş Savaşında" kitabından Nevit Kodallı, bir Atatürk Oratoryosu meydana getirmiştir.  

Şiir Adamın Biri Rüzgâr Atatürk Kurtuluş Savaşı'nda Yeşeren Otlar Süt ESERLERİ Şiir Adamın Biri Rüzgâr Atatürk Kurtuluş Savaşı'nda Yeşeren Otlar Süt Yangın Bütün Şiirler

SALAH BİRSEL (1919-1999) 1955'ten sonra Garip şiirinden tamamen sıyrılarak bağımsız bir şiir yapısı kurmuş; konularını alaysamalı bir tutumla işlemiştir. İroni ve humor özellikleri taşıyan şiirleriyle modern şiirimizi tema ve dil bakımından geliştirmiştir. Asıl ününü 1970'lerde peş peşe yayımlanan"deneme'leriyle kazanmıştır.

ESERLERİ Dünya İşleri, Hacivat'ın Karısı, Ases, Kikirikname, Haydar Haydar: Şiir Şiirin İlkeleri, Sen Beni Sev, Kendimle Konuşmalar, Şiir ve Cinayet, Kurutulmuş Felsefe Bahçesi, Halley Kimi Kurtarır, Sergüzeşt-i Nono Bey ve Elmas Boğaziçi, Amerikalı Tolstoy, İstanbul-Paris, Siz Zavallı Sarı At, Gandhi ya da Hint Kirazının Gölgesinde, Hafiyeler Önde Gider, Nezleli Karga: Deneme Boğaziçi Şıngır Mıngır, Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu, Kahveler Kitabi: Anı Dört Köşeli Üçgen: Roman Kuşları Örtünmek, Yalnızlığın Fırınlanmış Kokusu: Günlük

SABAHATTİN KUDRET AKSAL (1920-1993) İlk şiirlerinde Orhan Veli ve Oktay Rıfat'ın etkisinde kalmış, bireysel sevinç ve mutlulukları dile getirmiştir. 1960'lardan sonra düşünce yönü ağır basan şiirler yazmıştır. Bu şiirlerinde felsefi düşünceye ağırlık vermiştir. Öykü ve tiyatrolarında ruh tahlillerine ve biçim kaygısına önem vermiştir.  

Gazoz Ağacı, Yaralı Hayvan: Öykü ESERLERİ Şarkılı Kahve, Gün Işığı, Bir Sabah Uyanmak, Eşik, Zamanlar, Bir Zaman Düşü, Buluşma: Şiir Gazoz Ağacı, Yaralı Hayvan: Öykü Evin Üstündeki Bulut, Şakacı, Bir Odada Üç Ayna, Tersine Dönen Şemsiye, Kahvede Şenlik Var, Kral Üşümesi, Önemli Adam: Oyun

Yer yer gerçeküstü öğeler ve eski şiir kalıplarını kullanmıştır. CAHİT ZARİFOĞLU (1940-1987) İlk şiirlerinde İkinci Yeni akımının etkileri görülür madde-ruh çatışması, Batı diktasına karşı Doğu protestosu temalarını işlemiştir. Şiirlerinde dinsel inançları çerçevesinde ele aldığı Anadolu insanlarının acı, umut ve sevgilerini yansıtmıştır. Son şiirlerinde ise İslamcı düşüncedeki insan sevgisi, toplumsal mutluluk anlayışını işlemiştir. Yer yer gerçeküstü öğeler ve eski şiir kalıplarını kullanmıştır.  

ESERLERİ Şiir İşaret Çocukları, Yedi Güzel Adam, Menziller, Korku ve Yakarış, Gülücük, Ağaç Okul Oyun: Sütçü İmam Roman: Savaş Ritimleri Deneme: Bir Değirmendir Bu Dünya Çocuk hikâyeleri Serçekuş, Katıraslan, Ağaçkakanlar, Yürekdede ile Padişah, Küçük Şehzade, Motorlu Kuş, Kuşların Dili

Sebeb Ey, Risaleler: Şiir ERDEM BEYAZIT (1939-2008) Tok, kavgacı, destana yatkın bir üslupta söylediği şiirlerinde ayrıca ince duyarlılıklar geliştirmiştir. İslâmî ton bütün şiirlerine yayılmıştır. ESERLERİ Sebeb Ey, Risaleler: Şiir  

HİLMİ YAVUZ (1936-...) İlkin daha çok, İkinci Yeni akımının etkisinde imgeci şiirler yazmıştır Sonraki yıllarda gelenekçilikle çağdaş bir bakışı kaynaştıran, biçim ve özün dengelendiği bir düzey sergilemiştir. İslam mistisizmi, özellikle de tasavvuftan yararlanarak kendine özgü bir sözcük dağarcığı geliştirmiştir.   ESERLERİ Şiir Bakış Kuşu, Doğu Şiirleri, Yaz Şiirleri, Gizemli Şiirler, Zaman Şiirleri, Hüzün ki En Çok Yakışandır Bize, Gülün Ustası Yoktur, Erguvan Şiirler, Çöl Şiirleri, Akşam Şiirleri, Yolculuk Şiirleri, Hurufi Şiirler, Büyü'sün Yaz: