TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ E TİCARET Sadık YAVAŞ Mehmet Yavuz KEKLİKOĞLU
İçerik Tanımlama Türleri Tarihi Araçları Kıyaslama İşletme etkileri KOBİ etkileri Yeni sahalar Tüketici etkileri Bilgi güvenliği Ödeme sistemleri
Telekomünikasyon ağları üzerinden değer değişimi amaçlayan aktivitelerin yapılması (EITO) İnternet ağları üzerinden kuruluşları ve bireyleri ilgilendiren her türlü ticari etkinliğe ait olan işlemin yapılması (OECD) Ödeme işlemlerinin internet üzerinden yapıldığı alış ve satış işlemi (ECOM)
E-business: firmanın kontrolü altındaki bilişim sistemleri ile, firma içi iş ve işlemlerin dijital ortamlarda yürütülmesi, E-commerce: firma sınırları dışındaki alış, satış gibi değer değişimlerinin dijital ortamlarda yürütülmesi. Kaynak: Loudon, & Traver
Radyo (1924) ve Televizyon (1949) reklamları EFT EDI (1987) www (1994) Kaynak: Loudon, & Traver
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ B2B gelişimi B2C gelişimi Kaynak: Loudon, & Traver Gelişim
Geleneksel TicaretElektronik Ticaret Satın Almayı Yapan Firma Bilgi Edinme YöntemleriGörüşmeler, dergiler, kataloglar, reklamlarWeb sayfaları Talep Belirtme YöntemiYazılı formElektronik posta Talep OnayıYazılı formElektronik posta Fiyat AraştırmasıKataloglar, görüşmelerWeb sayfaları Sipariş VermeYazılı form, faksElektronik posta, EDI Tedarikçi Firma Stok KontrolüYazılı form, faks, telefonOnline Veritabanı, EDI Sevkıyat HazırlığıYazılı form, fax, telefonElektronik Veritabanı, EDI İrsaliye KesimiYazılı formOnline Veritabanı, EDI Fatura KesimiYazılı formElektronik Posta, EDI Siparişi Yapan Firma Teslimat OnayıYazılı formElektronik Posta, EDI Ödeme ProgramıYazılı formOnline Veritabanı, EDI ÖdemeBanka Havalesi, Posta, Tahsildarİnternet bankacılığı, EDI, EFT Kaynak: Elibol & Kesici
Telefon, Faks ve Televizyon İntranet Extranet İnternet
Kredi kartı, e-kredi kartı EFT E-çek Smart kart ATM İntranet Extranet İnternet
Finanssal ürün ve hizmetlerin elektronik iletişim araçları ile sağlanması Bankacılık Finanssal yatırımcılık Forex (günlük işlem hacmi USD 4 trl)
Tek doğru sınıflama… yok Sektör bazında ayrım Teknoloji bazında ayrım Model bazında ayrım Aynı firma içinde birkaçı bir arada
İlişki temelinde ayrım Business-to-Consumer (B2C) Business-to-Business (B2B) Consumer-to-Consumer (C2C) ? (G2G)-(B2G)-(G2C) Teknoloji temelinde ayrım Peer-to-Peer (P2P) Mobile commerce (M-commerce) Nitelik temelinde ayrım Doğrudan e-ticaret Dolaylı e-ticaret
Kaynak: Kalaycı :2004
B2C Portal E-tailer İçerik sağlayıcı İşlem yapıcı Pazar yaratıcı Servis sağlayıcı Topluluk sağlayıcı B2B E-bayi E-tedarik Aracılık Sektörel konsorsiyum Sektörel özel ağlar
Güçlü arama araçları ve entegre içerik ve hizmetler Genel veya özelleştirilmiş(vortal) Geleneksel perakendeci online versiyonu Çeşitleri: Virtual merchants Bricks-and-cricks Catalog merchants Manufacturer-direct
Ses, görüntü, yazılım gibi içerik sunar. Genellikle üyelik, reklam geliri veya bedellidir. Kullanıcılarına bedelli işlemler sunar Örneğin: Finansal hizmetler Seyahat hizmetleri İş bulma hizmetleri
Bir nevi online hizmet alımı. Genellikle üyelik veya kullanım ücretli Ortak ilgi alanlıları toplayan siteler Arkadaşlık siteleri gibi Alıcı ve satıcıları buluşturan siteler Sahibinden.com gibi
B2B servis sağlayıcı Özellikli servis sunumu Toptan alıcı ve satıcıları buluşturan siteler
Belirli sektöre hitap eden siteler. İlişkili işler yürüten firmalar arasında bilgi akışı sağlamak için tesis edilen ağlar Bir nevi online toptancı.
7/24 Küresel erişim Muhtemel düşük fiyat Dijital ürün hemen teslim Bilgi çeşit ve yoğunluğu Fiziki ürün geç teslim Gümrük, vergileme Gizlilik, güvenlik Fiziki ürün deneme sınırlılığı
Küresel erişim CRM vd. sistemlerle entegrasyon Geribildirim imkanları Artan rekabet Kıyas imkanı, kârlılık düşüşü İçsel, dışsal bilgi yüklemesi
Kayıtlı ekonomi Ucuz kontrol imkanları Vergi artışı (satıcı ülke) İthalat vergi kaybı (alıcı ülke) Finanssal ürün vergi kaybı
Uluslararasılaşma imkanı Geri bildirime hızlı adaptasyon E-Tedarik E-pazaryeri E-CRM Önemli noktalar Kurumsal hazırlık Girişimci mantalitesi Rekabetçilik Güven
Zaman ve mekanı aşan ticaret Entegrasyon ve küreselleşme Gümrükleme ve vergi Tüm dünyaya erişim Yeni meslekler Etkinlik ve rekabetçilik
Maliyetler bağlamında: İşlem maliyetlerinde düşme Artan rekabetçilik, artan verimlilik Girdi, üretim ve dağıtım maliyetinde düşme Fiyatlar bağlamında: Aracılık azalışı Kolay araştırma imkanı Daha sık fiyat değişimi
Kaynak: Nêmcovâ & Dvorâk
Kaynak: Borits & No
Bilgi sunum gereği & negatif riskleri E-güvenlik:insanların kendilerine dair kişisel bilgilerin toplanması/kullanımı/transferinde kontrol hakları
Bilmiyoruz, ancak… Teknolojik gelişim tüm ticari aktiviteler için dominant unsur, Klasik Fortune 500 şirketleri, ÇUŞ’lar, belirleyici, Aşırı girişin sonucu sektörde eliminasyon, Artan düzenleme ihtiyacı/ilgisi, E-ticaret fiyatları, klasik fiyatlara erişerek, yatırımcısına normal kârlar getirebilir,
Pahalı teknoloji, kompleks yazılımlar, Klasik alışveriş ve dükkanın kültürel, sosyo- psikolojik konumu, İnternet ve PC erişiminde küresel dengesizlikler, Doygunluk ve tavan etkisi.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ Bizleri Dinlediğiniz İçin Teşekkür Ederiz. 46