ÖĞRENME STRATEJİLERİ Doç.Dr.Sevgi Turan
Çerçeve Öğrenme yaklaşımı nedir? Öğrenmeyi desteklemek için neler yapılabilir? Güdülenme stratejileri Öğrenme stratejileri Zaman ve çaba yönetimi
DEFNE Akademik ilgili Çalışma alanına ilgi duyuyor Alanında iyi olmak istiyor Açık akademik planları var Öğrendiği şeyler onun için önemli Derse hazırlık: Derse ilgili ön çalışmaları yaparak ve kafasında cevaplamak istediği sorular ile geliyor Derste bu sorulara yanıt arıyor ve bu yanıtlar yapılandırmakta olduğu bilgi için anahtar özellikleri oluşturuyor Öğrendiklerinin kendisi için önemini sorguluyor
DOĞU Üniversiteye özel bir alana merakı nedeniyle gelmemiş Belirli bir meslekte iyi olmak gibi bir arzusu yok Bir iş edinmek istiyor İlk tercihi olan alanda değil Hazır bulunuşluk düzeyi daha düşük Derse hazırlık: Derse hazırlıksız ve kafasında bir soru olmaksızın geliyor Sadece geçmek için yeterli en az çabayı sarf etmek istiyor Derste anahtar noktaları göremiyor, söylenen her şeyi not tutuyor Eğer herşeyi not alır ve ezberlerse sınavda sorun yaşamayacağını düşünüyor
Yüksek düzeyde katılım Defne Kuramsallaştırma Uygulama İlişkilendirme Açıklama Tanımlama Not-alma Hatırlama Doğu Pasif yöntemler Aktif yöntemler Düşük düzeyde katılım (Biggs J., 1999)
Bireysel Farklar:ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI Derinlemesine öğrenenler Yüzeysel öğrenenler Stratejik öğrenenler
Bireysel Farklar:ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI
ASSIST Alt boyutlar Anlam arama: Öğrenmek için kavramanın gerektiğinin farkındadırlar. İleri sürülen fikir ve mantığı eleştirel bir şekilde irdelerler Fikirleri ilişkilendirme: Fikirleri daha önceki bilgi ve deneyimleri ile ilişkilendirirler Kanıt kullanma: Kanıt arar ve bu kanıtları sonuçlarla ilişkilendirirler. Fikirlerin altında yatan ilke ve örüntüleri araştırırlar Düşüncelerle ilgilenme: Ders konusuna içsel ilgi duyarlar.
ASSIST Alt boyutlar Amaç eksikliği: Bulundukları yerde olmayı değersiz görür, o alana ilgi duymazlar. İlişkilendirmeden ezberleme: Bilgileri birbirleri ile ilişkilendirmeden ezberler, uygulaması gereken işlemleri rutin bir şekilde gerçekleştirirler. Programa bağlılık: Sadece, dersten geçmek için gereken bilgileri öğrenmeye odaklanırlar. Kalma korkusu: Başarısız olacaklarını düşünerek endişe hissederler.
ASSIST Alt boyutlar Çalışmayı düzenleme: Çalışma ile ilgili sürekli bir çaba gösterirler. Çalışmak için uygun ortam ve materyalleri ararlar. Zaman yönetimi: Zamanlarını ve sarf edecekleri çabayı etkin bir şekilde yönetirler. Değerlendirme farkındalığı: Ölçmenin neleri gerektirdiğinin ve değerlendirme ölçütlerinin farkındadırlar. Başarı: En yüksek başarıyı elde etmeyi önemserler. Etkinliği izleme: Çalışma yollarının etkinliğini izlerler.
Hacettepe’de Durum 26 79 60 50 42 98 76 62,5 20 66 41 En düşük puan En yüksek puan Ortalama Beklenen ortalama Derinlemesine 26 79 60 50 Stratejik 42 98 76 62,5 Yüzeyel 20 66 41
Hacettepe’de Durum
ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME Öğrenme stratejileri yani öğrenmeyi kolaylaştırmada izlenebilecek yolları açıklar
Bilgiyi işleme kuramı
BİLİŞSEL SÜREÇLER DİKKAT ALGI TEKRAR KODLAMA GERİ GETİRME Bilginin bellekler arasında aktarılmasını sağlayan zihinsel etkinlikler DİKKAT ALGI TEKRAR KODLAMA GERİ GETİRME
Örnek-1 5 birim 5 saniye
Örnek-1 BR TMİ TT RTAT VIBM
Örnek-1 BRT MİT TRT ATV IBM
Örnek-2 15 kelime 15 saniye
Örnek-2 Kız Karaciğer Yağmur Mor Bağırsak Flüt Mavi Arp Bulut Pankreas Erkek Çocuk Rüzgar Piyano Kırmızı
Örnek-2 Mor Yeşil Kırmızı Çocuk Kız Erkek Pankreas Karaciğer Bağırsak Flüt Arp Piyano Rüzgar Bulut Yağmur
Akademik çalışmaları nasıl yönetebiliriz?
OLGU: DENİZ BİYOLOJİ ÇALIŞIYOR Perşembe akşamıydı ve Deniz ertesi gün olacağı Biyoloji sınavı için son hazırlıklarını tamamlıyordu. Geçen Pazar gecesi bu hafta Biyoloji sınavına nasıl çalışacağını planlamıştı. Ne öğrenmesi gerektiğini, nasıl çalışması gerektiğini ve her bir konuya çalışmayı ne zaman tamamlayacağını belirledi. Çalışmaya pazartesi başladı. Ana fikirleri genel olarak kavramaya ve öğrendiği önemli bilgileri hatırlamaya çalıştı. Okuduğu her bir bölümü kendi ifadeleri ile tanımladı, önemli bilgilerin altını çizdi ve olası soruların ne olabileceğini düşünerek kendi çalışma sürecini izledi.
OLGU: DENİZ BİYOLOJİ ÇALIŞIYOR Çarşamba gecesi çalışırken sınıfta tartışılan bağışıklık sisteminin hücreleri ve görevlerini açıklamada güçlük yaşadığını fark etti. Farklı hücreleri satırlara, özelliklerini ve görevlerini sütunlara yazarak bir tablo oluşturmaya karar verdi. Tablodaki bilgileri tamamladığında konu ile ilgili oluşturduğu soruları daha iyi yanıtlayabildiğini gördü.
OLGU: DENİZ BİYOLOJİ ÇALIŞIYOR Perşembe akşamı saat 7 gibi, Deniz odasında çalışırken oda arkadaşı yanında bir diğer arkadaşı ile birlikte kütüphaneden döndü. Arkadaşları birlikte hafta sonu tiyatroya gitmek için nasıl buluşacaklarını heyecanlı bir şekilde konuşmaya başladılar. Onlar bugün için çalışmalarını bitirmişlerdi. Deniz son bir saatlik çalışmasını tamamlamak üzere aşağıdaki çalışma salonuna gitmeye karar verdi. Arkadaşlarına saat 8 gibi pizza için döneceğini söyledi. Tekrar çalışmaya başladığında notları arasında anlamadığı bazı bilgiler olduğunu fark etti. Bu notları açıklamasını istemek için bir arkadaşını telefonla aradı.
OLGU: DENİZ BİYOLOJİ ÇALIŞIYOR Deniz 20 dakika kadar daha çalıştıktan sonra kendini yorgun hissetti ve az sonra yiyeceği karışık pizzasını düşünmeye başladı. Bu gece yarım saat daha çalışmaya ihtiyacı olduğu aklına geldi. Beş dakika kadar ara vermeye karar verdi ve çalıştığı yerden kalktı. Ardından masasına geri döndü ve çalışmasını tamamladı.
Deniz en uygun biçimde öğrenebilmek için neler yaptı?
Deniz en uygun biçimde öğrenebilmek için neler yaptı? Amaç ve eylem planını belirledi Çeşitli öğrenme stratejileri kullandı Öğrenmediğini fark ettiğinde öğrenme stratejisini değiştirdi. Çalıştığı konuyu anlayıp anlamadığını izledi Çalışma ortamını düzenledi Güdülenme stratejisi kullandı. Yorulduğu ve motivasyonu düştüğünde ara verdi
Neden bazı öğrenciler diğerlerinden daha başarısız? Yapabilecekleri, öğrenmeleri ve güdülenmeleri ile ilgili yanlış inançları Etkili olmayan öğrenme davranışlarının/alışkanlıklarının farkında olmama Etkili öğrenme ve güdülenme stratejisini sürdürmede sorunlar Öğrenme ve çalışma davranışlarını/alışkanlıklarını değiştirmeye hazır olmama
Akademik çalışmaları nasıl yönetebiliriz? Kendinin mentorü olma
Akademik çalışmaları nasıl yönetebiliriz? Güdülenme: Harekete geçme: içsel-dışsal güdülenme Sebat Kendiyle konuşma, kendini ikna etme, çevreyi düzenleme, kendini ödüllendirme Öğrenme stratejileri Zaman kullanımı Fizik çevre Sosyal çevre Performansı izleme
Akademik ortamda öz-yönetim nasıl gerçekleşir? Dembo, 2004
Teşekkürler... sturan@hacettepe.edu.tr