TÜRKİYE’DE ULAŞIM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NEREDE VE NASIL YAŞIYORUZ
Advertisements

NEREDE VE NASIL YAŞIYORUZ
TÜRKİYE’DE BÖLGE SINIFLANDIRMASI
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
EKONOMİK GÖSTERGELER Gayri Safi Milli Hasıla(2007): 658 Milyar ABD Doları İthalat(2008) : 201,8 Milyar ABD Doları İhracat(2008) : 132 Milyar ABD Doları.
NECDET YILMAZ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ 2008 ISPARTA
GEÇMİŞTE VE GÜNÜMÜZDE PAYLAŞTIĞIMIZ AVRUPA TOPLU ANKET SONUÇLARI DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ, KÜTAHYA GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, GAZİANTEP HARRAN ÜNİVERSİTESİ,
COĞRAFİ BÖLGELER.
Türkiye’nin Coğrafi Bölgeleri
Nerede, Nasıl Yaşıyoruz?
TÜRKİYE DE ULAŞIM SİSTEMLERİNİN GELİŞİMİ
TÜRKİYE’DE TARIM.
Kazanım 3. Yaşadığı bölgedeki insanların yoğun olarak yaşadıkları yerlerle coğrafi özellikleri ilişkilendirir.
TÜRKİYE’NİN YERALTI ZENGİNLİKLERİ
TÜRKİYE BÖLGELER COĞRAFYASI
MARMARA BÖLGESİ YERYÜZÜ ŞEKİLLERİ:
DÜNYADAKİ DENİZ ULAŞIMINDA KULLANILAN BOĞAZ VE KANALLAR
Çevre Dostu Ulaşım Ulaşım ne işe yarar? Ulaşım Yolları
Ulaşım Türleri ve Ulaşım Araçları
YURDUMUZUN COĞRAFİ BÖLGELERİ
ADI: ÜLKEMİZİ GELİŞTİRELİM
Fırat Nehri Şanlıurfa Platosu Dicle Nehri Gaziantep Platosu
TÜRKİYE’DE SANAYİ SEKTÖRÜ
TÜRKİYE DE NÜFUSUN VE YERLEŞMENİN DAGILIŞINI ETKİYELEN FAKTÖRLER
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
TÜRKİYE’DE SANAYİ.
ÜLKEMİZDE NÜFUS Rasitgokhansucu.com.
BAŞLICA YERYÜZÜ ŞEKİLLERİ.
TÜRKİYE’DE ARAZİ KULLANIMI
EGE BÖLGESİ.
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
TÜRKİYE BÖLGELER COĞRAFYASI
NÜFUS VE YERLEŞME.
Coğrafi Bölgeler.
Sosyal Bilgiler 6.Sınıf Konusu
5.SINIF SOSYAL BİLGİLER BÖLGEMİZİ TANIYALIM “AKDENİZ BÖLGESİ”
No Konu Ürettiklerimiz
ÜLKEMİZDE NÜFUS ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
BÖLGEMİZİ TANIYALIM.
7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
TÜRKİYE’DE TARIM.
TÜRKİYE’DE ULAŞIM İnsanın hem kendisi, hem de ürettiği çeşitli eşya ile ham maddelerin bir yerden başka yere taşınmasına ulaşım ya da ulaştırma denir.
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
1 DELL CONFIDENTIAL. 2 NASIL İŞLER? AMAÇ: –Müşterinin teknik desteği kendi adresinde alabilmesidir. –Müşteri Dell Destek Hattını arar. (Hafta içi 9:00-17:30)
TÜRKİYE’DE ULAŞIM:.
NÜFUS : Belli bir yerde yaşayan insan sayısına denir.
Sabancı Gönüllüleri Programı nedir? Tüm Sabancı Topluluğu’nu kapsayan bir sosyal sorumluluk programı İki ana platform 1.Online eğitim 2. Gönüllülük Projeleri.
KUTLU OLSUN TUTUM ve YATIRIM HAFTASI TÜRK MALLARI.
Arıcılığın Yeri ve Önemi
Ulaşım Sorunları.
TÜRKİYEDE SANAYİ ERCE Mola 11-f 768.
TÜRKİYE’DE GÖRÜLEN BAŞLICA İKLİM TİPLERİ
TÜRKİYE BÖLGELER COĞRAFYASI Hazırlayan: Esra ARTUÇ.
DÜNYA ÜZERİNDEKİ ÖNEMLİ BOĞAZLAR VE KANALLAR.
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Dağılışı
KPSSOKULU.NET 101 SORUDA COĞRAFYA.
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
ÖZET GİRİŞ MATERYAL VE METOT BULGULAR TARTIŞMA VE SONUÇ KAYNAKLAR
TÜRKİYE’DE GÖRÜLEN DOĞAL AFETLER
TÜRKİYE’DE ULAŞIM SİSTEMLERİ. A.DOĞAL FAKTÖRLER 1.COĞRAFİ KONUM  Ülkemiz konumu itibariyle üç kıta arasında köprü konumundadır.  Bu özelliği ile Kafkaslar,
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
TÜRKİYENİN SU VARLIĞI.
4. ÜNİTE : ÜRETTİKLERİMİZ
KOCAELİ SANAYİ ODASI VE SANAYİ GELİŞİMİ
4. ÜNİTE : ÜRETTİKLERİMİZ
Deprem öncesi yapılması gerekenler Deprem çantası hazırlanmalı Raflar duvarlara sabitlenmeli Ağır cisimler raflarda altlara yerleştirilmeli Duvardaki lamba,
ULALIŞIM TEKERLEK NEDİR?? ULAŞIM NEDİR??. TEKERLEK NEDİR??? TEKERLEĞİN TARİHÇESİ.
TÜİK MAYIS İHRACAT RAKAMLARI
TÜİK NİSAN İHRACAT RAKAMLARI
Sunum transkripti:

TÜRKİYE’DE ULAŞIM

İnsanların veya üretilen mal ve hizmetlerin bir yerden başka bir yere taşınmasına ulaşım veya ulaştırma denir. Bir ülkede ulaşım yollarının sıklığı, uzunluğu, niteliği, taşıtların çokluğu o ülkenin ekonomik gelişmişliğini ortaya koyar. Ülkemizde 1950′den sonra ulaşım yollarının sıklaşması ve ulaşım araçlarının yaygınlaşmasıyla sanayi ve ticarette büyük gelişmeler meydana gelmiştir.

ULAŞIMI ETKİLEYEN FAKTÖRLER : 1-) YERŞEKİLLERİ : Dağların geniş yer kaplaması, sıradağların doğu-batı yönünde uzanması, ortalama yükselti ve engebenin fazla olması ulaşımı zorlaştıran ana etkenlerdir. Ayrıca yerşekillerinin karmaşık olması köprü ve tünel yapımını zorunlu kılmaktadır.

2-) İLKİM : Don olayı, kar, sis ve seller ulaşımı olumsuz etkiler. Çığ ve heyelan olayları da ulaşımı zorlaştırmaktadır.

3-) BEŞERİ VE EKONOMİK FAKTÖRLER : Yol, köprü, tünel yapımı ve bakımı, gerekli sermaye, teknik iş gücü ve inşaat makineleri ulaşımı etkileyen beşeri ve ekonomik faktörlerdir.

KARAYOLU ULAŞIMI :

En yaygın ulaşım türüdür En yaygın ulaşım türüdür. Yük taşımacılığının % 70′i, yolcu taşımacılığının % 90′ı karayolu ile yapılmaktadır. 1950′den sonra karayolu yapımı artmış, ulaşım araçları çoğalmıştı r. Şu anda karayolları Türkiye’nin hemen her yerine ulaşabilmektedir. Ülkemizde karayolu uzunluğu toplam 65 bin km’yi aşmıştır. Ancak, petrol ihtiyacının büyük çoğunluğunun ithalatla sağlanması, yol yapım ve bakım masraflarının çok olması karayollarının pahalı ulaşım yolu olmasına neden olmuştur. Akdeniz, Karadeniz ve Doğu Anadolu bölgelerimiz dışında diğer bölgelerimiz karayolu yapımına daha elverişlidir.

 Akdeniz, Karadeniz ve Doğu Anadolu bölgelerinde yerşekillerinin engebeli olması, yol yapımını zorlaştırmış bu bölgelerde ulaşımda geçitlerin kullanımını zorunlu kılmıştır. Akdeniz, Karadeniz ve Doğu Anadolu bölgelerimizde ulaşımı kolaylaştıran geçitler şunlardır: a) AKDENİZ BÖLSESİ’NDE ; Çukurova’yı Hatay’a bağlayan Belen Geçidi. Çukurova’yı İç Anadolu’ya bağlayan Gülek Boğazı. Taşeli platosunu İç Anadolu’ya bağlayan Sertavul Geçidi. Antalya’yı Göller yöresine bağlayan Çubuk Geçidi.

b) DOĞU KARADENİZ’DE ; Kop ve Zigana geçitleriyle Çoruh Vadisi kıyı ile iç kesimleri birbirine bağlamaktadır. (Özellikle Trabzon’u Erzurum’a bağlar. c) DOĞU ANADOLU’DA ; Pülümür, Karlıova, Sakaltutan geçitleri bu bölgede kuzey-güney yönünde ulaşımı kolaylaştırmaktadır.

Ülkemizde En İşlek Karayolları : Edirne, İstanbul, Ankara ve Adana arası ile İstanbul, İzmit, Bursa ve İzmir, Aydın, Denizli arasındadır. Otoyollar ise; Edirne, İstanbul, Bolu ve Ankara arasında, Mersin, Adana, Gaziantep, Hatay çevresinde ve İzmir, Aydın, Denizli arasında bulunur.

DEMİRYOLU ULAŞIMI :

Türkiye’de ilk demiryolu hattı 1866 yılında İzmir – Aydın arasında yapılmıştır. Demiryolu taşımacılığı karayolu taşımacılığına göre daha ekonomiktir. Cumhuriyet’in ilk yıllarında demir yollarına önem verilmiştir. 1950′den sonra demiryolu yapımı azalmıştır. Şu anda ülkemizde demiryollarının uzunluğu 8607 km’si anahat olmak üzere 10.300 km ’yi geçmiştir. Ülkemizde yerşekillerinin engebeli ve ortalama yükseltinin fazla olması demiryolu yapımını zorlaştırmıştır.

Doğu Karadeniz Bölümü, Antalya Bölümü, Hakkari Bölümü ve Menteşe yöresi demiryolu ulaşımının olmadığı alanlardır. Yolcu ve yük taşımacılığında demiryolunun payı yaklaşık % 10 ile % 15 arasındadır. Demiryolları kara içinde en ucuz taşıma sistemidir.

DENİZYOLU ULAŞIMI :

En ekonomik ulaşım türüdür En ekonomik ulaşım türüdür. Çünkü deniz taşıtlarının yük ve yolcu kapasitesi fazladır. Yol yapımı ve yenileme giderleri yoktur. Liman yapımı giderleri fazladır, fakat bir kere yapılır, uzun yıllar kullanılır. Kıtalar arasında ithalat ve İhracat deniz yolu ile daha kolay ve ucuzdur. Ülkemizde coğrafi konum bakımından deniz ulaşımına elverişlidir. Çünkü; 1.    Üç tarafı denizlerle çevrilidir. 2.    Karadeniz; İstanbul ve Çanakkale Boğazı ile diğer denizlere açılır. 3.    Akdeniz, Süveyş Kanalı ve Cebelitarık Boğazı’yla diğer deniz ve okyanuslara bağlanır. 4.    Kıyılarımızda doğal limanlar çoktur. Ancak Dünya deniz ulaşımı ticaretinde ülkemizin önemli yeri yoktur.

Önemli Limanlarımız : İstanbul Limanı: Yük ve yolcu trafiği bakımından en büyük limanımızdır. İhraç ürünlerinin çoğu bu limana boşaltılmakta daha sonra yurdun diğer kesimlerine gönderilmektedir. Ayrıca yolcu gemileri için transit limanıdır. İzmir Limanı: İstanbul limanından sonra en işlek limandır. Güney Marmara ve Ege Bölgesi’nin ürünleri bu limandan ihraç edilir. Mersin Limanı: Yükleme ve boşaltma yönünde İstanbul’dan sonra en kapasiteli limandır. İhracat limanı ve Ortadoğu’ya yönelik transit liman özelliğindedir.

Antalya Limanı: Özellikle yaş meyve ve sebze ihracatında ve turizm amaçlı kullanılmaktadır. Demiryolu bağlantısı olmadığından hinterlandı geniş değildir. Samsun Limanı: Orta Karadeniz’in en önemli limanıdır. Trabzon Limanı: Doğu Karadeniz’in en önemli limanıdır. Zigana Geçidi, limanın gelişmesine katkıda bulunmuştur. İran transit limanı özelliğindedir. Buraya gelen mallar karayolu ile İran’a taşınır. Demiryolu bağlantısı yoktur. Ayrıca Bandırma, İzmit, Zonguldak gelişme gösteren limanlarımızdır. Kuşadası, Çeşme- Bodrum, Marmaris, Antalya turizm amaçlı yat limanlarımızdır.

Bir limanın iç bölgelerle olan ulaşım bağlantısı özelliğine Hinterland (artülke-artbölge) denir. Hinterlandın büyüklüğü ve genişliği; ulaşım kolaylığı ve çokluğu, liman çevresindeki ekonomik etkinliklerin kapasitesi ve niteliğine bağlıdır. Hinterlandı geniş limanlar gelişmeye elverişli limanlardır.

Deniz Ticaret Filomuz : -    Yeni iş alanları oluşması -    Döviz kazandırması -    İç ve dış ticareti canlandırması -    Yerli üretime yeni pazarlar sağlaması açısından büyük önem taşır. Deniz ticaretinde en çok taşınan yükler, petrol, sıvı gaz, kuru yük ve konteynırdır. Ülkemizin ticari mallarının %80′i deniz yolu ile taşınır. Ancak gemilerimizin yük taşıma kapasiteleri yeterli olmadığı için malların önemli bir kısmı yabancı bayraklı gemilerle taşınmaktadır.

HAVAYOLU ULAŞIMI :

En hızlı ulaşım şeklidir En hızlı ulaşım şeklidir. Ülkemiz ulaşımında payı en az olan ulaşım sektörüdür. Çünkü hava ulaşımı yüksek teknoloji ve büyük sermaye istemektedir. Son yıllarda hava ulaşımında önemli artışlar meydana gelmektedir. Ülkemizde havayolu, yolcu taşıma, ithalat ve haberleşme alanlarında kullanılmaktadır.

Önemli Hava Alanlarımız Şu İllerdedir : İstanbul (Atatürk ve Sabiha Gökçen havaalanı), Ankara (Esenboğa havaalanı), İzmir (Adnan Menderes havaalanı), Antalya, Adana, Erzurum, Diyarbakır, Bodrum, Malatya, Elazığ, Van, Samsun, Muğla (Dalaman), Konya, Isparta, Eskişehir, Trabzon ve Kayseri’dedir.

KAYNAKÇA : http://www.bilgiustam.com/turkiyede-ulasim http://tr.wikipedia.org/wiki/Ulaşım http://tr.wikipedia.org/wiki/demiryolu_hatları