YARATICILIĞIN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Advertisements

BATIKENT İLKYERLEŞİM ANAOKULU
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
YARATICI ÖĞRENCİ YETİŞTİRME Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
İÇERİK YARATICILIK NEDİR? YARATICILIK ve ÖZELLİKLERİ
3.Ünite Öğrenme, Bellek, Düşünme ATATÜRK ve ZEKA,,,YARATICILIK
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
YARATICILIĞIN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
TÜBİTAK BİLİM PROJELERİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Öğrencilerin birbirlerini tanımasına, görüşlerini, çözümlerini birebirleriyle paylaşmalarına el verişli yeni bir öğrenme tekniğidir.
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
SIRA DIŞI DÜŞÜNME. SIRA DIŞI DÜŞÜNME NEDİR?  Zihninizdekileri anlamlı bir şekilde kurgulayabilmektir  Orjinal bir yaklaşımdır  Uyuşmaz fikirlerin.
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
Bilgisayarla tanışmak ya da bilgisayar eğitimine başlamak için okulöncesi yıllar, çoğu eğitimci tarafından uygun dönem olarak değerlendirilmektedir. Öğrenmeyi.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
H.Ü. EV EKONOMİSİ YÜKSEK OKULU ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ
Öğretim Teknikleri - III
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
ÇOCUKTA YARATICILIK Yard. Doç Dr. Deniz Özcan.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İLK OLARAK ÖĞRENCİMİZİ TANIMAYA ÇALIŞALIM.SONUÇTA HER İNSANIN KENDİNE GÖRE BİR TARZI VARDIR. EĞER BİZ ÇOCUĞUMUZUN İLETİŞİM VARDIĞIMIZ ZAMAN ONA DAHA RAHAT.
Çalışma Yaprağı.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
HOŞ GELDİNİZ  REHBERLİK SERVİSİ. TEST ÇÖZME TEKNİĞİ.
DİĞER TUTUMLAR.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler a) Sıfır-Bir-Bir Buçuk Yaş Bu dönemde bebek varlığını sürdürmek için tamamen başkalarına bağımlıdır.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ANA BABA VE ERGENLİK.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
YARATICI DÜŞÜNME.
GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
AİLEDE İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

YARATICILIĞIN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Çocuğun bulunduğu ortama uyum gösterme zorunluluğu, Otoritenin baskın olduğu tutum ve davranışlar,böyle bir çevrede yaşaması, Küçük düşürücü ve alaycı tutum ve davranışlar, Çocuklarla yeterince ilgilenilmemesi,tartışılıp konuşulmaması,izlenimlerinin anlatılmasına olanak tanınmaması, Kişinin kendisinin katı ve hoşgörüsüz yapıda olması, Özellikle eğitimcilerin ayrıntılara çok yer veren tavırları, Yenilikçi yaklaşımlara katılmasına imkan verilmemesi, Çocuğun soru sormasının engellenmesi ve ona soru sormaktan kaçınılması Çocuğun içtenlik ve doğallığının kısıtlanması,

Çocukların yarış içine sokulması ve hep başarıların vurgulandığı bir çevrenin yaratılması, Çocuğun tek yönlü düşünmeye yöneltilmesi ve yeni düşünceler üretmesine olanak tanınmaması, Çocuğun yanlış yapmaktan, yenilgiye düşmekten, alay edilmekten korkması, Çocuğun mükemmelliyetçi olarak yetiştirilmesi ,

Oyunlarda kızlar ve erkeklerin oynayacağı oyunlar olarak cinsiyet ayrımı yapılması,

Çocuğun teşvikten yoksun, eleştirici ve tenkit edici bir ortamda bulunması Çocuğa bol materyal verilmemesi Çocuğun yaş ve gelişim düzeyine uygun olmayan etkinliklerin verilmesi Çocuğun sınırlı bir hayat görüşü içerisinde yetiştirilmesi

Her ihtiyacının anne ve baba tarafından karşılanması, Çocuğa uyarıcı çevre olanaklarının sağlanmaması, Çocuğun aile ve eğitim ortamında kazandığı olumlu davranışlarının hayata geçirilmesine fırsat verilmemesi, Çocukların bazı davranış biçimlerini taklit etmeye yönlendirilmesi, Çocuğa öğrenme merak etme isteği uyandıracak ortamlar sağlanmaması,

NOT: Eğitim uzmanları, hazır resimleri boyamanın öğrencileri kopyacılığa alıştırdığını ifade ediyor. Boyama kitaplarının çocuklarda hayal gücünü sınırladığı fikrine, konunun uzmanlarının yanı sıra kitapları basan yayınevi sorumluları da katılıyor. Anaokullarında ve kreşlerde öğrencilere verilen boyama kitaplarının öğrencilerin yaratıcılığını sınırladığı ve hayal güçlerini engellediği belirtiliyor.

YARATICILIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER Coon’un aktarımıyla yaratıcılığı engelleyen faktörler şunlardır: a) Duygusal engeller:Utangaçlık, aptal yerine koyulma korkusu, yanlış yapma korkusu, belirsizliklere karşı hoşgörü yetersizliği ve aşırı özeleştiri bu gruba girer. b) Kültürel engeller:Toplumsal değerler bir kültürden diğerine değişmektedir. Bazıları yaratıcılığı desteklediği gibi bazıları da engellemektedir. Hayal etmenin boşa harcanan zaman olarak kabul edilmesi, çok oyunun sadece çocuklar için olduğunun düşünülmesi, ... Kültürel engellere örnek olabilir.

c) Öğrenilen engeller:Eşyaların kullanımı (fonksiyonel kalıplaşma), anlamların verilmesi, ihtimallerin beklenilmesi ve kutsallaşmış tabularla ilgili gelenek engellerini kapsamaktadır. d) Algılama engelleri:Adetler, problemlerin önemli olan ögelerini tanımada başarısızlığa yol açabilir. Bunlara aşağıdaki engel de eklenebilir. e) Yüklü program engelleri:Kalıplaşmış konular yığını olan ve belli süre içinde tamamlanılması gereken eğitim programları da yaratıcılığa engel olabilmektedir...

YARATICILIĞI ENGELLEYEN ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ Öğrencinin cesaretini kırma Güvensizlik Aşırı eleştiren Davranışlarında bir uçtan diğerine gidip gelen Heyecanı olmayan Düz okumayı vurgulayan Dogmatik ve katı Alanla ilişkisini sürdüremeyen Genelde yetersiz Dar ilgileri olan Sınıf dışında tartışma ve konuşma yeteneği olmayan(Chambers;1973).

YARATICILIĞIN SÖNDÜRÜLMESİ Yaşamdan doyumun engellenmesine ve yüksek düzeyde gerilimlere neden olur. Yaratıcılığın gelişmesindeki en kritik yaş dilimi 5-6’dır.Okula başlama ile otoriteyi ve kuralları öğrenen çocukta yaratıcılık durur. 8-10 yaş arası çete dönemidir.Çete üyelerince benimsenmek için yaratıcılık gösterilmez. 13-15 yaş ergenliğe giriş ve karşı cinsin kendini beğenmesini sağlamak için yaratıcılığın engellendiği dönemdir. 17-19 yaş meslek seçimi,ÖSS yaratıcılığı geriletirken 3-5 yaş çocuğun ilk kez yaratıcı ögeler ortaya koyduğu dönemdir.

Mükemmeliyetçilik;her zaman en iyiyi,en güzeli yapmaya yöneltilen çocuk hata yapmamaya,ahlak sınırlarını aşmamaya,gösterişli ve güzel şeyler yapmaya başlar.Kendini “en…”hırsından kurtaramadığı için hayal üretemez olur.Çocuğun kendi seviyesinin altında eğitim alması da yaratıcılığı köreltecektir.Çünkü çocuk kendinden bir şeyler katmayacaktır ve varolan kapasitesini kullanacaktır.Yetersiz çevre koşulları;çocuğun merakını tatmin etmez.Cinsiyet rollerinin yanlış veya eksik tanımlanması;örneğin sadece kıza göre oyuncak,erkeğe göre araba diyerek oyuncakta sınırlamalara gidilmesi de çocuğun hayal gücüne etki eden olumsuz bir faktördür.

YARATICILIK TESTLERİ Yaratıcılık testleri çoğunlukla açık uçlu sorulardan oluşur. Bunlar bilinmeyen problem çözümlerinin geliştirilmesini teşvik eden sorulardır. Örneğin, bir şekil verilir ve bu şekli kullanarak çeşitli obje ve eşyanın üretilmesi istenir. Ya da bazı resimler gösterilir ve bu resimlerle ilgili çeşitli soruların üretilmesi, üretilen sorulara cevap verilmesi istenir. Bu testler sonucunda çocukta istenen yaratıcı düşüncenin olup olmadığı saptanmış olur. Çocuğun verdiği her cevap onun akıcılık puanını gösterir. Aynı kategoriye girmeyen değişik cevaplar ise onun esneklik puanını verir. Orjinallik ise değişik, ender ve orjinal cevaplar bulabilmesidir.

Birinci bölümde, çocuğun verilen yumurta biçiminde kesilmiş kartonu beyaz kağıda yapıştırması, bu şekilden bir resim yapması ve bu resme bir başlık bulması istenmiştir. Testin ikinci ve üçüncü bölümlerinde ise çocuklara çeşitli çizgileri kapsayan test verilmiş bunları tamlayarak anlamlı resim yapmaları ve bu resim için ilginç başlık bulmaları istenmiştir. Araştırmanın sonucunda zeka bölümü ve yaratıcılığın boyutları arasında pozitif yönde fakat kuvvetli olmayan bir ilişki bulunduğu görülmüştür. Bu sonuçlara göre her çocukta yaratıcılık ve zekanın bulunduğu ve bu yeteneklerin gelişmesinde en önemli dönemin anaokulu yılları olduğu vurgulanmıştır.

Kelime İlişkileri Dersinize bazı kelimelerin bize diğer kelimeleri nasıl çağrıştırdığını tartışarak başlayın. Böylece kelimeler arasındaki ilişkileri kolayca bulabilirsiniz deyin. Birkaç örnek verin. Örneğin süt bana ineği çağrıştırır. Çünkü inek süt verir. Problem: Öğrencilerden liste halinde verilmiş kelimeler arasındaki ilişkileri bulmaları istenir. Etkinlik. Öğrencilerin aşağıdaki boşluklaraı doldurarak cümleler yapmaları istenir. …….………….bana………………çağrıştırır. Çünkü…………...……………. Öğrencilerin birbirlerine danışmalarına izin verilir.