Ölüm ve Ölümcül Hastalık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

MUSTAFA YEŞİLADA
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ.
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
BİR HAYAT REHBERİ! BİR HAYAT REHBERİ! ♫ Lütfen sesi açınız! ♫ Lütfen sesi açınız!
Olumlu Disiplin Yöntemleri
I am a student. Ben öğrenci-y-im. Ben hasta-y-ım.
Şerife duran bilmeceler
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
Acil Durum Yönetimi Eğitimleri
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Distimik bozukluk Siklotimik Bozukluk
İşyerinde UyUmsuZluK Artırma Yolları
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
Bipolar Duygudurum Bozukluğu
Psikoloji.
Kanserli hasta ve iletişim becerileri
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
Ölüm Sistemi ve Kültürel Bağlamı Ölümü ve Yaşamı Tanımlamak/ Ölümle İlgili Konuları Gelişimsel Bir Bakış Açısından Ölüm Kişinin Kendi Ölümüyle.
DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM VE DOĞUM
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
YAS SÜREÇLERİ NİLÜFER ARDA ÖMER PAMUK
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
( ) STRATEJ İ K PLANLAMA E Ğİ T İ M ÇALI Ş MALARI “SWOT ANALİZİ” NEDİR?
HAZIRLAYAN SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI
ÖFKE ve KONTROLÜ.
Sağlık Ortamlarında İletişim
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ Dr. Fuat TANHAN İstanbul-2008.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
“Öfke”.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
STRES YÖNETİMİ Stres Nedir? İngiliz dilinde stres:İnsan tecrübesi
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
Eğitimin ve Toplum.
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Semineri
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
Etik Türleri.
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
BİREY VE MESLEK İNSANI OLARAK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
BÖLÜM- 3: STRES ve EKLEMLERİMİZ Doç. Dr. Gülten HERGÜNER.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
SAĞLIK TURİZMİ VE HEMŞİRELİK
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÇALIŞANIN MOTİVASYONU DEMEKTİR.
HAZIRLAYAN MİRAC ULUDAĞ SİNİR SİSTEMİ HASTALIKLARI.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ÇOCUKLUK ÇAĞI KANSERLERİNDE PALYATİF BAKIM
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
BİR HAYAT REHBERİ! ♫ Lütfen sesi açınız!.
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
DİŞ HEKİMLİĞİNDE ANKSİYETE BOZUKLUKLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

Ölüm ve Ölümcül Hastalık Pelin Sağlam 06010759

Hastalık, bireyin o güne kadar getirdiği tüm yaşam dengeleri için bir tehdit oluşturan, stres yaratan bir yaşam olayı, bir engellenmedir Böyle bir durum, bireyin psikolojik, sosyal ve ekonomik açıdan uyum sağlama çabalarına neden olur. Hastalık bireyi geniş bir bağlamda etkiler. hastalık Kısa süreli geçici hastalık durumu ölüm

Hastalıkla birlikte, o güne kadar getirilen, günlük yaşamı sürdürmekte kullanılan tüm mekanizmalar, geleceğe yönelik beklentiler, planlar, kısacası tüm dengeler bozulmak yitirilmek ya da en azından sarsılmak gibi tehditlerle karşı karşıyadır.

Kayıp Nedir? Bireyin yaşamında kendisi için önemli olan nesnelerin (kişiler, organlar, işlevler, hayvanlar vb) yitirilmesi olarak algılanabilir. Böyle bir yitim karşısında birey yas tutar Bu çok doğal, beklendik bir duygulanım sürecidir. Bunun yaşanılmaması, bastırılması, yok sayılması gibi tepkiler yasın kronikleşerek patolojik bir hale gelmesine; depresyon, psıkosomatık hastalıklar, patolojik yas gibi klinik tabloların oluşmasına yol açar.

Bir bireyin yaşamında rastlayacağı en kaçınılamaz kayıp olgusu ise ölümdür. Yüzyıllardır ölüm üzerine düşünülmüş, yazılıp çizilmiştir. Tek Tanrılı dinsel öğretilerde yer alan yaşamın ölümden sonra da süreceği gibi inançların yanısıra ölümü bir şeytan, bir canavar halinde düşünerek onu “kişileştirme” çabaları da bir biçimde bizi gerçekle yüzyüze gelmekten alıkoyar. Günlük yaşamımızda da ölüm kavramını daha olumlu hale dönüştürmeye çalışır, ölen yakınlarımız için göç etti, Tanrıyla buluştu, ebedi huzura erdi vb. ifadeler kullanmayı yeğleriz.

Hastanelerde "X bey öldü" demek yerine, "X numara ex oldu", ya da “hasta masada kaybedildi" demenin yeğlenmesi, ölüm kavramının simgelediği kayıp olgusuyla doğrudan yüzyüze gelmekten uzak durulduğunu göstermektedir. Yalom'a göre "Biz ölüm hakkında çoğunlukla olguları konuşuyoruz. Onun bizde yarattığı duyguları, dehşeti değil“ Bireyin kayıpların en somutu olan ölüm olgusuna verdiği tepki biçimi, onun daha önce yaşadığı diğer tamamlanamamış -yaşayıp bıtırılememış zorlanmış ya da aceleye getirilmiş ayrılmalarının artıklarını taşır.

Kayıplar karşısında bireyin yaşadığı yas tutma sürecinde üç temel ögeyı her zaman göz önünde tutmak gerekir. 1- Her kayıp, bireyde kaçınılmaz bir elem, acı süreci başlatır. 2- Her kayıp, geçmiş kayıpları tazeler 3- Her kayıp, eğer düzgünce yaşanırsa psikolojik büyüme ve yenilenme için bir araç olabilir. Yani her kayıp olgusunun birey için ne anlam ifade ettiğinin, O'nda hangi korkuları, tehlikeleri ortaya çıkardığının ve hangi eski acıları tazelediğinin her zaman gözönünde tutulması gerekir.

ÖLÜMCÜL HASTALIK TANISI ALAN BiREY NELER YAPAR? Böyle bir durumla karşılaşan bireyin, sorunun üstesinden gelebilmek için harcadığı çabalar şu şekillerde görülebilir: 1. Hastalıkla ilgili bilgi edinme Böyle bir bilgilenme hem sorunun çözümüne katkıda bulunur, hem de duygusal yaşamın düzenlenmesine, kendine saygının sürdürülmesine yardım eder. 2. Doğrudan eyleme girme Hastalığın tedavisi için uygun yerlere vb başvurmak bu çabalar çerçevesinde ele alınabilir Bireylerin eylemde bulunabildikleri durumlarda, kendilerinde kaygı yaratan içinde bulundukları ortama egemen oldukları, onu kontrol edebildikleri duygusunun oluşması önemlidir. Bu kontrol hissi bireye başa çıkma gücü verir. Kontrolün yitirildiği duygusu bireyde depresyon, çaresizlik ve ümitsizlik gibi duygulara yol açar. Kontrolünün olduğunu hisseden kişiler davranışlarının sorumluluğunu alabildiği için terapilerden daha çok yararlanabilirler.

ÖLÜMCÜL HASTALIK TANISI ALAN BiREY NELER YAPAR? 3. Eylemin ketlenmesi Birey içinde bulunduğu durumla başa çıkmakta kendisi için tehlikeli olabilecek, impulsif, şaşırtıcı davranışlarda bulunabilir (Hekime gitmemek, ilacı reddetmek gibi) 4. Intrapsisik çabalar Intrapsisik çabalar bağlamında ölümcül hastalarda yaşananlarla ilgili olarak, önce Yalom'un tanımladığı iki savunmadan söz edilebilir. Yalom bu grup hastalarda ölüm korkusunu bastırmakta yaygın ve güçlü biçimde kullanılan iki inanç ya da sanrıdan söz eder. Bunların ilki, kişinin özel olması, diğeri ise bir kurtarıcı gelecek inançlarıdır . Özel olma, insan biyolojisinin ve kaderinin olağan yasalarının ötesinde, bireyin kişisel dokunulmazlığı ve incitilemez olduğu inancıdır. Bir kurtarıcı gelecek inancı ise bize, dışarıdan bir guç tarafından gözetildiğimiz, korunduğumuz duygusunu verir.

ÖLÜMCÜL HASTALIK TANISI ALAN BiREY NELER YAPAR? 5. İntrapsişik çabaları kanserli hastalarda tanımlayan diğer yazar Kübler-Ross’dur. Yadsıma __ “hayır ben ölemem” Yüzyüze gelinen gerçekten kaçınmak için sığınak görevi görür. Öfke __ “neden ben?” Tanrıya öfke, çevredeki insanlara yöneltilebilir. Pazarlığa Girme __ “dua edersem ………., iyilik yaparsam……..” Dünyanın adil olduğna dair doğuştan gelen inancın, hatalıktan sonra yeniden sağlanmaya çalışılması. Depresyon Bu aşamada hastalar ölümlerinin yasını tutar. Kübler-Ross’a göre kedere hazırlık dönemidir Kabullenme Hasta ölüm fikrine alışmış, sakin, yorgun.

Kübler-Ross’un yaklaşımına getirilen eleştiri: Tanımlanan aşamaların ölüm sürecinde yaşananları yeterince açıklayamadığı, "aşama" sözcüğünün teknik bir terim olduğu ve her hastanın geçeceği herbir aşamayı açıklayabilmesi gerektiği, ancak bu ölçüleri karşılayamadığı ve süreçte yaşanan anksiyete üzerinde de yeterince durulmadığı vb. nedenlerle eleştirilmektedir Kübler-Ross’un yaklaşımının katkıları: Kübler-Ross’un klinik deneyimlerine dayanarak tanımladığı bu yaklaşım alanda çalışanlar için önemli bir rehberdir Kuşkusuz, bir hastanın duygusal tepkilerini anlayabilmenin yararlı bir yolu, hangi duygunun, en çok ne zaman ortaya çıktığı ve bunlarda hangi etkenlerin rol oynadığı ve bunların hastalığın iyileştirilmesinde amaçlanan hedeflere ve tedavi manipulasyonlarına nasıl yardımcı olacağını incelemektir. Ve ancak böyle bir yaklaşımla uygun psikolojik müdahaleler geliştirilebilir.

DinLediginiz için TesekkürLer…