Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
3797 MEB TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
Advertisements

BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
SPOR VE ÇEVRE KAMU KURUM VE KURULUŞLARIN SPORA ETKİSİ
SOSYAL HİZMETLER VE ÇOCUK ESİRGEME KURUMU Genel Müdür Yardımcısı.
Zirve Üniversitesi Eğitim Fakültesi EYTPE ABD
TÜRK Eğitim Sistemi.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
DOÇ. Dr. M. F. ERGÜNGÖR  2010 YILINDA ANKARA’DA BİR GRUP GÖNÜLLÜ SAĞLIKÇI TARAFINDAN KURULMUŞTUR!
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK'ÜN HAYATI.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
GAP BÖLGESİ SEL PROJESİ YÖNLENDİRME KOMİTESİ TOPLANTISI
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI’NIN TARİHSEL GELİŞİMİNE GENEL BİR BAKIŞ
EĞİTİMİN YASAL -YÖNETSEL TEMELLERİ
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
EĞİTİM SÜRECİ Yönetim ve Denetim PDR ve diğer öğrenci kişilik hizmetleri Akademik:Öğretim ve araştırma.
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
ÖRGÜT VE ÖRGÜTLENDİRME
TÜRK Eğitim Sistemi.
ALACA MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
TERCAN M.KUTSİ BEĞDEŞ İLKOKULU
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
Türk Milli Eğitimi’nin Yasal Dayanakları
1 ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ TÜRK ÜNİVERSİTELERİNDE SPOR YÖNETİMİ.
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
TÜRK Eğitim Sistemi.
E-MÜFREDAT PROJESİ meb. gov
A-MEB’NA BAĞLI KURULUŞLAR 1.MİLLİ EĞİTİM AKADEMİSİ 2.YÜKSEKÖĞRENİM KREDİ VE YURTLAR KURUMU 3.FİLM,RADYO,TELEVİZYONLA EĞİTİM MERKEZİ.
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
İLKÖĞRETİM MEVZUAT LARI VE UYGULAMADA KARŞILAŞILAN SORUNLAR.
Çankaya Üniversitesi Personel Daire Başkanlığı
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME K.H.K. nin Tarihi : 25/8/2011, No : 652 Yetki Kanununun Tarihi.
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TÜRK Eğitim Sistemi.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KANUNLARDA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
Karşılaştırmalı Eğitim
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
YARARLANILABİLECEK KİTAPLAR
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI’NIN TARİHSEL GELİŞİMİNE GENEL BİR BAKIŞ
a AMAÇYAPI SÜREÇHAVA Türkiye Milli Eğitim Sisteminin Yasal Dayanakları 1. T.C. Anayasası, 2. Eğitim ve Öğretimi Düzenleyen Yasalar 3. Milli Eğitim Şuraları.
HAZIRLAYANLAR: Doç. Dr. Murat Gürkan GÜLCAN Zülfü TURAN
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMİN YASAL -YÖNETSEL TEMELLERİ
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
Sunum transkripti:

Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı Prof.Dr. Mustafa ERGÜN Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı

Örgüt Örgüt yapısı (güç ve yetkinin kullanılma biçimleri) Yapı, temel ve belirli görevleri kapsayan makamlar dizisi ile, bu makamların sahipleri arasındaki ilişkileri düzenleyen normlar dizisi

Gelenekleşmiş örgütlerde yapı durgun bir özellik gösterir ve süreçten üstün tutulur. Bu yapıya uymayan davranış da problemli kabul edilir. Böyle davranışlar örgüt mantığından sapmış sayılır. Halbuki bir örgütte sapmış kabul edilen davranış, diğerinde uygun görülebilir

3797 sayılı Millî Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Yasa ile de MEB’in görevleri belirlenmiştir. Buna göre; 1. Atatürk ilkelerine, devrimlerine ve T.C. Anayasası’nda belirtilen Atatürk Millîyetçiliğine bağlı, Türk Ulusu’nun millî, ahlakî, manevî, tarihi, kültürel değerlerini benimseyen, koruyan, geliştiren; ailesini, yurdunu, ulusunu seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasa’nın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı görev ve sorumluluklarını bilen, bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar yetiştirmek üzere, Bakanlığa bağlı her kademedeki öğretim kurumlarının öğretmen ve öğrencilerine ait bütün eğitim ve öğretim hizmetlerini plânlamak, programlamak, yürütmek, izlemek ve denetim altında bulundurmak. 2. Okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve her çeşit örgün ve yaygın eğitim kurumlarını açmak, yükseköğretim dışında kalan   öğretim kurumlarının diğer bakanlık kurum ve kuruluşlarınca açılmasına izin vermek.

3. Türk yurttaşlarının yurt dışında yapacakları eğitim ve öğretim hizmetlerini düzenlemek ve yürütmek. 4. Diğer bakanlık, kurum ve kuruluşlarca açılan, yükseköğretim dışında kalan örgün ve yaygın eğitim kurumlarının denklik derecelerini belirlemek, program ve yönetmeliklerini hazırlayıp onaylamak. 5. Türk Silahlı Kuvvetleri’ne bağlı ortaöğretim kurumlarının  program, yönetmelik ve öğrenim denklik derecelerinin belirlenmesi konularında iş birliğinde bulunmak. 6. Yükseköğretimin, millî eğitim  politikası bütünlüğü içinde yürütülmesini sağlamak için Yükseköğretim Yasası ile Bakanlığa verilmiş olan görev ve sorumlulukları yerine getirmek. 7. Okullardaki beden eğitimi, spor ve izcilik eğitimi ile ilgili hizmetleri yürütmek. 8. Yükseköğrenim gençliğinin barınma, beslenme ihtiyaçlarını ve maddî yönden desteklenmelerini sağlamak.

1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile Bakanlık Avrupai bir örgüte dönüşmüştür. Merkez örgütünde maarif nazırının başkanlığında, ilmî ve idarî iki daireden oluşan bir Meclis-i Kebir-i Maarif (büyük eğitim meclisi) ve il düzeyinde bu meclisin şubesi ve icra organı olarak, bir maarif müdürünün başkanlığında maarif meclisi kurulmuştur.

1879’da Nezaret  merkez örgütü, öğretim basamaklarına göre daireler halinde düzenlenmiş ve bu temelde, Cumhuriyet döneminde de geçerliliğini sürdürmüştür. Meşrutiyetten Önce Meşrutiyetten Sonra Mekâtib-i Aliye (yüksekokul) Tedrisat-ı Tâliye (ortaöğretim) Mekâtib-i Rüşdiye (ortaokul) Tedrisat-ı İptidaiye (ilköğretim) Mekâtib-i Sıbyaniye (ilkokul) Mekâtib-i Hususiye (özel okullar) Telif ve Tercüme Tahrirat (yazı işleri) Matbaalar (yayın) Muhasebat   Sicil İstatistik Levazım Evrak

Kurtuluş Savaşı yıllarında iki eğitim bakanlığı vardı Kurtuluş Savaşı yıllarında iki eğitim bakanlığı vardı. Ankara’da Maarif Vekâleti, İstanbul’da Maarif Nezareti. 1920 yılında Maarif Vekâleti; 1. Program Heyeti, 2. İlk Tedrisat Dairesi, 3. Orta Tedrisat Müdürlüğü, 4. Türk Asârı Atikası Müdürlüğü, 5. Sicil İstatistik Müdürlüğü

- 1923 - 1935: “Maarif Vekâleti”, - 1935 - 1941: “Kültür Bakanlığı”, - 1941 – 1946: “Maarif Vekilliği”, - 1946’dan sonra “Millî Eğitim Bakanlığı”, - 1950’den sonra “Maarif Vekâleti”, - 1960’tan sonra “Millî Eğitim Bakanlığı” , - 1983’ten sonra “Millî Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı”, - 1989’dan sonra “Millî Eğitim Bakanlığı”

Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkındaki 3797 sayılı Yasa’ya göre MEB bugün; olmak üzere dört bölümden oluşmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı, taşrada 81 il ve 58’i büyük şehir merkez ilçesi olmak üzere 850 ilçede örgütlenmiştir. MEB’in,  21 eğitim müşavirliği ve 17 eğitim ataşeliği olmak üzere 22 ülkede temsilciliği  bulunmaktadır.

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MERKEZ TEŞKİLATI (8/4334 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararına Göre) (1982) Müsteşar Müsteşar Yrd. (5) Ana Hizmet Birimleri Danışma ve Denetim Birimleri Yardımcı Birimler Olmak üzere beş grupta toplanır.

iki müsteşarlı dönem bitmiş, tek müsteşar ve 5 yardımcı. Genel müdürlükler 22’den 12’ye indirilmiş, 16 adet bağımsız daire başkanlığı, 32 adet bağımlı daire başkanlığı oluşturulmuştur. Tüm atamalar “personel genel müdürlüğü”nde toplanmış. Araştırma planlama ve koordinasyon kurulu ile Bilgi İşlem dairesi kurulmuştur. Öğretmen okulların genel Müdürlüğü kaldırılmış, öğretmen yetiştirme yüksek öğretime bağlanmıştır. “Öğretim genel müdürlüğü” Eğitim genel Müdürlüğü” ne dönüştürülmüştür. İlköğretim Genel Müdürlüğü “Okul Öncesi” hizmetlerini kapsayacak biçimde düzenlenmiştir.

179 Sayılı Kanun Hükmünde kararname ile (1983), 1926/789 tarih sayılı “Maarif Teşkilatına Dair Kanun” ile 1933/2287 tarih sayılı “Maarif Vekaleti Merkez Teşkilatı ve Vazifesi Hakkında Kanun” ve “ek ve tadilleri” yürürlükten kaldırılmıştır.

Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğü ile Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü kuruldu. Bakanlığın üstünde “Eğitim ve Öğretim Yüksek Kurulu” kurulmuştur. Bir de bakanlıkla ilişkileri sınırlı olan “Yüksek Öğretim Kurulu” bulunmaktadır.

179 Sayılı Kanun Hükmünde kararnameye göre Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı’ndaki sürekli kurullar şunlardır. Milli Eğitim Şurası, Gençlik ve Spor şuraları, Eğitim ve Öğretim Yüksek Kurulu, Gençlik Hizmetleri Kurulları, Mesleki ve Teknik Öğretim Yüksek Danışma Kurulu, Çıraklık Kurulu, Yaygın Eğitim ve Koordinasyon İşbirliği Kurulu, Öğrenci Disiplin Kurulları, Türkiye İzcilik Teşkilatı Milli İzcilik Kurulu, Gençlik Faaliyetleri Yüksek Disiplin Kurulu

Özel Eğitim, Rehberlik ve Danışma Hizmetleri 1980 yılına kadar Özel Eğitim Hizmetleri adı altında İlköğretim Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmüş, 1998’de Daire Başkanlığına dönüştürülmüş; 1992’de ise Genel Müdürlük olmuştur. 4359 Sayılı kanunla Bilgisayar Eğitimi ve Hizmetleri Genel Müdürlüğü görevlerinde de değişiklikler yapılmış, Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü adını almıştır.

Milli Eğitim Akademisi 3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri hakkında kanunun 55’inci maddesi bağlı kuruluş olarak yer almaktadır.

Merkez Örgütünün bugünkü yapısı, görevden çok biçimi başlangıç olarak almıştır. Bunun sonucunda, önce görevlerin tekrarı ve karışması; sonra aynı görevleri yapan birimlerin çoğalması gibi iki önemli sorun ortaya çıkmıştır. Örgüt modeli kadar, örgütteki insan öğesi de geliştirilmelidir. Zaten eğitimimizdeki birçok model değişmeleri, insan öğesinin gelişimi ile desteklenmediğinden, başarısız kalmıştır. . Bakanlığın bilimsel kurulu diye nitelendirilen Talim ve Terbiye Kurulunun, gerek nitelikleri gerekse görevleri bakımından görevini tam yapamıyor. Çünkü bilimsel nitelik ve hukuksal güvencesi yok.

”Eğitimimizde uzman gibi yönetici sınıfının da kabul edilmeyişi sonucunda, gerçekte var olan bu yöneticilerin doyumunu sağlamak için yapay yollara başvurulmuştur. Bunlardan biri olan ek görev mekanizması gereğince, en yüksek yöneticiler bile okul müdürlerinin maiyetinde çalışır duruma girmişler ve örgütte hiyerarşi, rol ve statü kavramları zedelenmiştir.(Bursalıoğlu, 2002, S,59)