İNSAN – BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yazılım Geliştirme Süreci
Advertisements

Günümüz şartları altında insanların en büyük kaygısı artık can ve mal güvenliği haline geldi. Pek çok güvenlik sistemi artık karşılanamayacak kadar pahalı.
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
Yeni Bir Çığır Açan Kullanıcı Dostu ALLPLAN
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
TEKNOLOJİYİ KULLANMAK VE TEKNOGERÇEKÇİ OLABİLMEK
Yazılım Proje Yönetimi
1 “Selas-KALITATIF” GRUP GÖRÜŞMELERİ MODELİ. Selas-KALITATIF Modeli “Paket Çözüm” “Selas-KALITATIF” Soyut kavramların, somut bilimsel temellere oturtulması.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
TASARIM KURALLARI Hazırlayanlar : Emel SARGUT, Pınar KIRKEL, Elif AKYOL, Ayşenur KONUR,Nurdan ÖZEN Ders : BTÖ 416 İnsan Bilgisayar.
Bölüm 7 – Tasarım kuralları
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
Elements of Gameplay Betül Altındiş.
Derya Duygu KARSLI
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
BTP102 VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 1
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
ERP KONSEPT EĞİTİMİ.
DYNED NEDİR, NASIL KURULUR?
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Gameplay Unsurları (Chapter 7 - The Elements of Gameplay) Meryem YILMAZ BTÖ 517 Değişen Eğitim ve Yeni Teknolojiler Güz.
SABPO METODOLOJİSİ KULLANILARAK FIPA UYUMLU ÇOK-ETMENLİ BİR OTEL REZERVASYON SİSTEMİNİN TASARIMI VE GERÇEKLEŞTİRİLMESİ Ayşegül Alaybeyoğlu, Geylani Kardaş,
TASARIM KURALLARI (DESIGN RULES)
BTÖ 711 – İnsan-Bilgisayar Etkileşimi, Bahar Dönemi 2015
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
E ğ itimde Kalite nedir? *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ko ş ullara uygunluktur. *Kalite, ögrencilerin ihtiyaçlarıdır. *Kalite, amaçlara uygunluktur.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Sistem Analizi Sistem Analisti
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
NetKafem Kullanımı Basit, Maliyeti Düşük, İşlevleri Güçlü
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik
Bilgisayar Yazılımları ? ? ? ?
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Arama BBY256 Bilgi Mimarisi. Bulmak için Tasarım Farklı bilgi arama modelleri İnsanların bilgi arama davranışları Bu davranışların öğrenilmesi.
Sistem Analizi ve Tasarımı
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
YAZILIM DEĞERLENDİRME
SAP SE, merkezi Walldorf, Almanya'da bulunan, Avrupa'nın en büyük yazılım şirketidir.
Tablet Menü.
İşletim Sistemleri Arasındaki Temel Farklılıklar
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
Tablet Menü.
7 SEVİYE YAKLAŞIMININ TASARIMA ETKİSİ
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
SİSTEMİN AMACI Yönetim sistemlerinin kurulmasında, uygulanmasında ve sürdürülmesinde çok önemli sıkıntılar ve kayıplar yaşanmaktadır. isgsis bu sıkıntıları.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Problem Çözme Yaklaşımları
Neden Bilişim
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Fırat Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sisteminin Kullanılabilirliği: Nitel Analiz Arş. Gör. Habibe Kazez Lisans Öğrencileri: Merve Koparır, Songül Çimendağ,
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Chapter 7 design rules 22/02/2019 Sedef SERT.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İZODER Ses Yalıtımı Komisyonu Başkan Yardımcısı
Sunum transkripti:

İNSAN – BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ BÖLÜM – 7 : DİZAYN KURALLARI Zekeriya Sezgin BİRSURED N10124449

GİRİŞ Dizayn kuralları, kullanıcı için yazılım veya donanım kullanılabilirliğini maksimuma çıkarmak için kullanılır.(maximum usability) Dizayn kuralları, o kuralın uygulanma zorunluluğuna(authority) ve genele uygulanabilmesine(generality) bakılarak sınıflandırılabilir.

GİRİŞ 3 tip dizayn kuralı bulunmaktadır ve bunlar : Prensipler (Principles) Standartlar (Standards) Rehberler (Guidelines)

PRENSİPLER (PRINCIPLES) Bu kural tipi en soyut olanıdır. Genele uygulanabilirliği (generality) yüksek olup; uygulama zorunluluğu (authority) düşüktür. İlke kurallar da 3’e ayrılır: Öğrenebilirlik Esneklik Dayanıklılık

ÖĞRENEBİLİRLİK Öğrenebilirliğin temel amacı; interaktif bir sistemin, deneyimsiz kullanıcıların o sistemi en baştan kullanabilmeleri ve en yüksek verimi almalarını saylağan özellikleridir. Öğrenebilirliği destekleyen 5 adet özel prensip vardır. Bunlar tahmin edilebilirlik, sentezlenebilirlik, aşinalık, genellenebilirlik, süreklilik.

ÖĞRENEBİLİRLİĞİ DESTEKYELEN PRENSİPLER Tahmin edilebilirlik Kullanıcının, geçmiş etkileşimlere dayanarak gelecekteki hareketin yapacağı etkiyi tahmin edebilmesini sağlamaktır. Sentezlenebilirlik Kullanıcının, geçmiş operasyonların şu anki durum üzerine olan etkisini değerlendirebilmesini sağlamaktır.

ÖĞRENEBİLİRLİĞİ DESTEKYELEN PRENSİPLER Aşinalık Kullanıcının, diğer bilgisayar tabanlı sistemlerdeki bilge ve tecrübesinin yeni bir interaktif sistemde ne kadar uygulanabildiğidir. Genellenebilirlik Kullanıcının, spesifik bir etkileşim hakkındaki bilgisini diğer uygulamalardaki benzer durumlar için kullanabilmesini sağlamaktır.

ÖĞRENEBİLİRLİĞİ DESTEKYELEN PRENSİPLER Süreklilik Benzer durumlarda benzer girdi-çıktı davranışının ortaya çıkmasıdır. Örnek olarak uçaklarda mürettebata yönelik uyarılar ; Kırmızı : Anında eylem Sarı : Nihai eylem Yeşil : Eylem gereksiz (Tavsiye)

ESNEKLİK Esneklik, son kullanıcı ve sistem arasında çeşitli yollardan yapılan bilgi alışverişlerinin tümüne verilen addır. Esnekliği etkileyen 5 faktör vardır. Bunlar diyalog başlatıcı, çoklu kullanım, !task migratability!, yerini alabilme, düzenlenebilirlik.

ESNEKLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Diyalog başlatıcı Kullanıcıya girdi girmede yeterliği özgürlüğün sağlanması anlamına gelmektedir. Çoklu Kullanım Sistemin birden fazla kullanıcı etkileşimini desteklemesine çoklu kullanım denir.

ESNEKLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Task Migratability Görev kontrolünün sistem ve kullanıcı arasında değişebilmesidir. Yerini alabilme Eşit değerlerin birbirinin yerini alabilmesine denir. Örnek olarak bir arayüze 1.5 inç girildiği zaman bu özelliğe sahip bir arayüzün bunun 3.81 cm olduğunu anlaması gerekmektedir.

ESNEKLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Düzenlenebilirlik Bir yazılımın kullanıcı arayüzünün kullanıcının isteğine göre sınırlı da olsa değiştirebilmesine olanak tanınmasıdır.

DAYANIKLILIK Bu prensip kullanıcının bir etkileşim sırasında ve sonucunda ulaşmak istediği hedeflere ulaşmasını sağlayan tüm özelliklere denir. Dayanıklılığı etkileyen 4 faktör vardır. Bunlar, gözlenebilirlik, kurtarılabilirlik, duyarlılık, görev uyumluluğu.

DAYANIKLILIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER Gözlenebilirlik Bir sistemin iç durumunun arayüzdeki farkedilebilir simgelerle ortaya konmasıdır. Kurtarılabirlik Kullanıcının yapılan hatayı farkettikten sonra o hataya sebep olan eylemi geri alabilmesidir. Duyarlılık Kullanıcı ile sistem arasındaki iletişim hızına denir.

DAYANIKLILIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER Görev Uyumluluğu Sistem hizmetlerinin kullanıcının yerine getirmek istediği görevleri ve onları anlamasını sağlama derecesine denir.

STANDARTLAR Bu kural tipi daha spesifik olup kısıtlı uygulaması bulunmaktadır. Uygulama zorunluluğu (authority) ise daha yüksektir. Standartlar genel olarak bir interaktif sistem yaratmak için kullanılan donanım veya yazılımlarda kullanılır.

STANDARTLAR Randall B. Smith, donanım ile yazılım arasındaki dizayn standartlarını etkileyen karakteristik farkları belirtmiştir. Donanım için belirlenen standartlar, fizyoloji veya ergonomik faktörleri anlamak üzerine kurulmuştur. Yazılım için belirlenen standartlar ise; psikoloji veya kavramsal bilime dayanmaktadır.

STANDARTLAR Donanım ve yazılım arasındaki bir diğer farklılık da “değişim” den kaynaklanmaktadır. Donanım yazılıma göre değiştirilmesi daha zor ve pahalıdır. Sonuç olarak da donanım için değişim ihtiyacı yazılım için olduğundan çok daha az olmaktadır. Standartlar da stabil olduğundan donanım için yazılıma göre daha uygundur.

STANDARTLAR Bu sebeplerden dolayı standart enstitüleri yazılımdan önce donanımlara standartlar belirlemiştir. Örnek olarak; Birleşil Krallık Savunma Bakanlığı, ekipman tasarımcıları için insan faktörleri üzerine Geçici Savunma Standardı belirlemiştir. Bu standart 12 maddeden oluşmaktadır.

STANDARTLAR Giriş Gövde Ebadı Gövde dayanıklılığı ve mukavemeti Çalışma yeri tasarımı Gerilim ve tehlikeler Görüş ve ışıklandırma Görsel ekran İşitsel bilgilendirme Sesli iletişim Kontroller Sürdürülebilir tasarım Sistemler Bu maddelerden sadece son 3’ü yazılım ile ilgilenmektedir.

STANDARTLAR ISO 9241 kullanılabilirliği Etkililik Verimlilik Memnuniyet olmak üzere 3 başlıkla vermektedir. Bir standardın gücü onun ne kadar geniş bir kitleyi uymaya mecbur kılabildiğindedir.

REHBERLER Daha tavsiyeci ve genele uygulanabilir. Birçok rapor rehberlerle doludur. Kavramsal rehberler erken yaşam döngüsü için uygulanabilir. Spesifik rehberler geç yaşam döngüsü için uygulanabilir.

REHBERLER Birçok rehber bulunurken bunlara en tipi örnek Smith ve Mosier tarafından ortaya konmuştur. Bu rehber temel kategorileri şunlardır: Veri girişi Veri görüntüleme Dizi kontrolü Kullanıcı rehberliği Veri aktarımı Veri koruma

ALTIN KURALLAR VE BULUŞSAL YÖNTEMLER Geniş yelpazeli tasarım kuralları Tasarım kuralları için kullanışlı bir kontrol listesi Hiçbirşey kullanmamaktansa bu kuralları kullanarak dizayn yapmak daha iyidir. Bunlara ik adet örnek: Norman’ın 7 Prensibi Shneiderman’in 8 altın kuralı

NORMAN’IN 7 PRENSİBİ Hem dünyadaki hem de kafadaki bilgiyi kullan. Görevlerin yapısını basitleştir. Herşeyi görünür yap. Atamaları doğru yap. Kısıtlamarın gücünü sömür ; hem doğal hem de yapay olanların. Hata için tasarla. Diğer herşey çöktüğünde, standartlaştır.

Shneiderman’in 8 altIn kuralI Tutarlılık için çabala. Sık kullanıcıların kısayol kullanmasını sağla. Bilgilendirici geribildirim sağla. İletileri kapanış sağlayacak şekilde tasarla. Hata önleme ve basit hata düzeltme sağla. Eylemlerin kolay gerialımına izin ver. Kontrolün içsel konumunu destekle. Kısa dönem hafıza yükünü azalt.

HCI TASARIM DESENLERİ Başarılı tasarım çözümleri hakkındaki bilgilerin tekrar kullanılmasına yönelik bir yaklaşım. Mimari kaynaklı : Alexander örneği Bir desen belirli bir konu içerisindeki tekrarlayan problemlere değişmeyen bir çözümdür. Örnekler: Her odanın iki tarafındaki ışık (mimari) Güvenli bir yere geri dön (HCI) Desenler izole durumda değildir. Bunun yerine birbirine komple tasarım yaratabilecek dillerle bağlıdır.

DESEN KARAKTERİSTİKLERİ Tasarım pratiğini yakalar teoriyi değil. İyi tasarım örneklerinin ortak gerekli özelliklerini yakalar. Çeşitli seviyelerde tasarım bilgisi sunar. Değerleri somutlaştırır ve arayüz tasarımında neyin insancıl olduğunu belirtir. Girişimci ve okunabilirdir. Böylece tüm ilgili kişiler ile iletişime geçebilir. Bir desen dili yaratıcı olmalı ve komple tasarımların geliştirilmesine yardımcı olmalı.

...TEŞEKKÜRLER...