ANI (HATIRA) Bir kimsenin kendi başından geçen ya da kendi döneminde ortaya çıkan olay ve olguları gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anımsayıp anlattığı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

Servet-i Fünun Dönemi ANI(HATIRA).
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Günlük Betsi Levi 11-c.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
BİYOGRAFİ- OTOBİYOGRAFİ Doruk Dİlek Serhan Yüce
Dil ve Anlatım Performans Ödevi Ela Başaran Gülden Karademir

ANI Öykü Özfırat 11D.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
Öykü ( Hikaye ).
ANI ( HATIRA ) * AN I ( HATIRA ) T Ü R Ü Genel Özellikleri
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
Hazırlayan: Ali Akpınar
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
KİTAPLIKTA NELER VAR ? Şeyma KURPLİKAYA. Ders kitaplarımızın dışında, bilgiye ulaşmak için çeşitli kitaplar vardır. Ansiklopediler, dergiler, şiir kitapları,
GARİP AKIMI (I. YENİ).
Servet-i Fünun Dönemi Gezi Yazısı
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
ANI TÜRÜ Esra Gürçay.
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Gezi Yazısı-Anı)
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
ANI, BİYOGRAFİ, OTOBİYOGRAFİ, RÖPORTAJ GEZİ YAZISI
GÜNLÜK (GÜNCE)
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
ROMAN.
SERKAN ERDOĞAN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ
DENEME.
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Düşünceyi Geliştirme Yolları
GARİPÇİLER(GARİP AKIMI)
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
ELEŞTİRİ TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM SINIFI NO:139 Piribeyli Lisesi HAZIRLAYAN: YASİN MAYA 11/TM.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Hikaye.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
 Türkî-î basit, basit türkçe demektir. Sadece Türkçe kelimelerden oluşmuş ya da ağırlıklı olarak Türkçe kelimelerden oluşan unsurlara denir. Türkçe kelimelerle.
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
ANI Bir kimsenin başından geçen ya da kendi, döneminde ortya çıkan olay ve olguları Gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anlattığı yazı türüdür.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Alt Başlık. ELEŞTİRİ NEDİR?  Şiir, tiyatro, hikâye, roman, resim, heykel, film gibi bir sanat veya düşünce eserinin, zayıf ve güçlü yönleri göz önünde.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
Biyografi.
BİYOGRAFI (HAYAT HİKAYESİ) Biyografi Nedir? Biyografi Örnekleri Biyografi Terimi Biyografik Roman Biyografi Nasıl Ortaya Çıktı? Otobiyografi Biyografinin.
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

ANI (HATIRA) Bir kimsenin kendi başından geçen ya da kendi döneminde ortaya çıkan olay ve olguları gözlemlerine, bilgilerine dayanarak anımsayıp anlattığı yazı türüne anı denir. Andre Gide'nin dediği gibi, anı yazmak, ölümün elinden bir şeyler kurtarmaktır.

İnsan yaşadığı, tanık olduğu bireysel ya da toplumsal bir gerçeğin kendisiyle birlikte yok olup gitmesini istemez. Bunu ortaya koyarak topluma, tarihe bir katkıda bulunmak ister. Yaşadığı dönemle hesaplaşma, yaşadıklarını başkalarıyla paylaşma gereksinimi duyar. Bunlar ve bunlara benzer nedenler onu anılarını yazmaya zorlar. Bu yolla, geçmiş, akıyla karasıyla bellekte canlanır, adeta yeniden yaşanır.

İnsanoğlu, zamanı üç ana döneme ayırmıştır: Geçmiş, şimdi, gelecek İnsanoğlu, zamanı üç ana döneme ayırmıştır: Geçmiş, şimdi, gelecek. Geçmişi anılar, geleceği de umutlar oluşturur. İnsan, bir bakar geçmişin bellekteki izleri, içteki birikimleri olan anılar uyanmaya, canlanmaya başlar. Böyle durumlarda içinde bulunulan, yaşanan zaman diliminden kopulur, yeniden yaşanır geçmiş. Yahya Kemal bir şiirinde gelecekten umudun kesildiği, beklentinin kalmadığı bir dönem olarak adlandırır bunu:

Kâmildir o insan ki yaşar hatıralarla, Bir başka kerem beklemez artık gelecekten. Anılarla yaşamak, gelecekten umudunu kesmiş kişilere mi özgüdür? Nurullah Ataç, Yahya Kemal'in bu kanısını paylaşmaz. Tersine, umutları bile geleceğin bir anısı olarak görür ve şöyle der:

Hayatın asıl zevklerinden biri de hatırlamak, sürekli oluş hâlindeki dünyaya bakmayıp içimizdeki olmuş âlemi seyretmek zevki değil midir? Bir Fransız şairi soruyor: "Ey hatıra! Sen bize Rabbin bir rahmeti mi, yoksa laneti misin?" Elbette bir lütfu: Yaşadığımızı onunla anlıyoruz; her saadet de her felaket de ancak biz onları içimizden seyredince, yani bizden uzaklaşmaya başlayınca, bizim gönlümüzün zenginliğini, asıl hayatımızı kurmuyor mu? Hayat hatıralardan ibarettir; hatta ümitler, gelecek günlerden beklediklerimiz de birer hatıradır: Geçmişte değil, gelecekte birer hatıra. Biz onları anarız, hatırlarız, onları da içimizde eski günleri gördüğümüz gibi görürüz, onlar da çoğu zihnimizden gelecek değil, geçmişin kisvesi ile "edeceğim, olacağım" diye değil; "ettim, oldum" diye geçer. (Günlerin Getirdiği, s. 30-31)

TÜRK EDEBİYATINDA ANI Kültigin ve Bilge Kağan anıtlarında Bilge Kağan ve Kültigin üzerlerine aldıkları görevleri nasıl yerine getirdiklerini anlatırlar. Bu açıdan söz konusu anıtlar Türk edebiyatının ilk anı örnekleri kabul edilir.

14. yüzyılda Hindistan'da güçlü bir imparatorluk kurmuş olan Babür Şah, "Babürname" adlı yapıtında anılarını yazmıştır. Eski edebiyatımızda anılara dayanan, anı niteliği taşıyan yapıtlar olarak vakayınameler, gazavatnameler, sefaretnameler sayılabilir. Türk edebiyatının batı tarzı anı türüyle tanışması Tanzimat edebiyatıyla başlar.

Özellikleri: Anılar, insan belleğinde iz bırakan olay ve olguları içerir. Yaşanmışı yansıtır. Gözlem ve izlenimlerden yararlanılır. Öznel bir anlatım vardır. Ancak doğruluk, yüreklilik, açık sözlülük gibi nitelikler aranır. Birinci tekil kişi kullanılır. Dönemin özelliklerini yansıtır. Anılarını yazanlar yalnızca sanatçılar, edebiyatçılar değildir. Politikacılar, bilim adamları, din adamları, imparatorlar, krallar, kumandanlar, yöneticiler de anılarını yazmışlardır. Anılar, biyografi(yaşam öyküsü), roman, şiir ve eleştiri türlerine kaynaklık eder.

DİĞER TÜRLERLE İLİŞKİSİ Anı - Otobiyografi İlişkisi: Anılarını yazanlar, geçmişi didikledikleri gibi, kendi yaşam öykülerini de sürekli didiklerler. Bu bakımdan anı türü, otobiyografi (öz yaşam öyküsü ) ile yer yer örtüşür. Anı yazılış amacı ve temel nitelikleri yönünden otobiyografiden ayrılır: Otobiyografide, yazar tümüyle kendisinden söz eder. Anlatının odak noktası, yazarın kişiliğidir. Anlatılanlar tümüyle bu kişiliğin oluşumunu hazırlayan etkenlerin çevresinde düğümlenir. Yazar, bu çevrenin dışına çıkamaz. Anı yazılarında da yazar, kendi iç dünyasına yönelir. Ancak, dış dünyadan kopuk bir yönelim değildir. Yazarın ana kaygısı kendisini değil, yaşadığını anlatmaktır.

Anı - Günlük İlişkisi: Anı ve günlük yazarının yaşamından beslenen bir yazı türüdür. Her iki türde de yazarlar, kendi iç dünyalarına bakarak dış dünyayı vermeye çalışırlar. Her ikisinde de yazarların kendilerini tanıma ve tanıtma çabası sezilir. İçtenlik, görüleni çarpıtmadan söyleyiş, bu tür yazarların ortak nitelikleridir. Birbirinden ayıran en önemli yan, anıların geçmişe, günlüklerin geleceğe yönelik olmasıdır. Günlüklerle anılar arasındaki ayrımı Suut Kemal Yetkin şöyle belirliyor: "Günlük, ileriye doğru gider; anı geriye doğru iner. Biri yaşanırken, öbürü yaşandıktan sonra yazılır." (Günlerin Getirdiği, s.43). Günlük yazarı gününde önemsediği olayları, kişileri yazar. O an için ne varsa günlüğün konusu olur. Oysa anıların üzerinden zaman geçmiştir, önemli olanlar anılarda vardır.

KİTAPLAŞAN ANILAR Ahmet Rasim Eşkâl-i Zaman, Muharrir, Şair, Edip ile Falaka; Halit Ziya Uşaklıgil Kırk Yıl, Saray ve Ötesi; Ahmet İhsan Tokgöz Matbuat Hatıraları; Hüseyin Cahit Yalçın Edebi Hatıralar; Yahya Kemal Beyatlı Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım; Yusuf Ziya Ortaç Portreler, Bizim Yokuş; Samet Ağaoğlu Babamın Arkadaşları; Ahmet Hamdi Tanpınar Kerkük Anıları; Mehmet Kemal Acılı Kuşak; Nadir Nadi Perde Aralığından, Olur Şey Değil; Oktay Akbal Şair Dostlarım; Salah Birsel Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu; Vedat Nedim Tör Yıllar Böyle Geçti...