Atatürk’ün Türk Müziğine Verdiği Önem

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Atatürk’ün Müzik İle İlgili Sözleri
Advertisements

1881’de Selanik’te doğdu. Annesi Zübeyde Hanım, babası Ali Rıza Efendi’dir. Sırasıyla, Mahalle Mektebi, Şemsi Efendi Okulu, Selanik Mülkiye Rüştiyesi,
CUMHURİYETİN GETİRDİKLERİ
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
TEVHİD-İ TEDRİSAT (ÖĞRETİMİN BİRLEŞTİRİLMESİ) ve LAİK EĞİTİM
ATATÜRK VE SANAT.
Öğrt: İHSAN DURAK.
SINIF:5-d OKUL: İHLAS İ.Ö.O
ATATÜRK, BÜTÜN SANAT DALLARINA ÖNEM VERDİĞİ GİBİ, MÜZİĞE DE BÜYÜK ÖNEM VERMİŞTİR YILINDA SOFYA’DA ASKERİ ATEŞE OLARAK GÖREV YAPTIĞI DÖNEMDE, ÇOK.
Atatürk İlkeleri Atatürk İlkelerinin amacı
Erkan AĞRİKLİ Tarih Öğretmeni
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
18.YIL TARİH KONU TEKRARI.
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK ATAMIZI TANIYALIM .
RESİMLERLE ATATÜRK’ÜN HAYATI
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
ATATÜRK'ÜN MÜZİK ALANINDA YAPTIĞI YENİLİKLER
Mustafa Kemal ATATÜRK.
İNKILAPLAR.
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
ATATÜRK’ÜN İNKILAPLARI
BAŞKENT İKTİSATÇILAR DERNEĞİ GENEL MERKEZİ
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
1926’ da Türk Medeni Kanunu çıkarılarak kadın-erkek eşitliği sağlandı.
Serkancatarih O bir ödemiş fatihi.
4+4+4 Kesintili Eğitim Yasasının yürürlüğe girmesiyle birlikte , Eğitim ve Öğretim yılından itibaren, ilköğretim kurumlarında okutulacak haftalık.
ATATÜRK VE MÜZİK Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yeri olduğuna inanıyordu. 14 Ekim 1925'te İzmir Kız Öğretmen Okulu'nu ziyaretlerinde öğrencilerin.
ATATÜRK’ÜN HAYATI
Hazırlayan: Şenel Akbaş
CUMHURİYETLE GELEN DEĞİŞİKLİKLER SUNUMU.
BAŞÖĞRETMENİMİZ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN ÖZLÜ SÖZLERİ VE FOTOĞRAFLARIYLA ÖĞRETMENLERLER GÜNÜNDE BİZLERLE....
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
ATATÜRK’ÜN SANAT İLE İLGİLİ SÖZLERİ
ATATÜRK İNKILAPLARI.
ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAPLAR
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
Çalışma 5 Adım Adım Türkiye Hazırlayan : Selma GENÇ
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
ULU ÖNDER ATATÜRK ’DEN GÜNÜMÜZE EĞİTİM
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
TÜRKİYE’DE EĞİTİM REFORMLARI
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
ATATÜRK’Ü ANLAMAK. ATATÜRK’Ü ANLAMAK.
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
ATATÜRK İLKE VE İNKILAPLARI
Çalışma soruları eğitim kültür. Tevhid-i Tedrisat ve Maarif Teşkilatı kanunlarının çıkarılması ile eğitim alanında öncelikle aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
ATATÜRK İLKELERİ.
Türkiye' de Müzecilik ve Osman Hamdi Bey
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sanat, Spor ve Atatürk
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
Müzik Nedir?.
ATATÜRK İLKELERİ.
Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Yapılan İnkılaplar
MÜZEYYEN SENAR Rugeyye Koca 11/F 2. HAYATI; Cumhuriyet tarihinin en eski sanatçısı ve en değerli sanatçısı olan Müzeyyen Senar 1918 yılında Bursa’da Dünya’ya.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
ÜLKEMİZDE GÖRÜLEN MÜZİK TÜRLERİ
ATATÜRK İLKELERİ
Mustafa Kemal Atatürk'ün Sanat Sevgisi Ve Sanata Kattıkları.
Sunum transkripti:

Atatürk’ün Türk Müziğine Verdiği Önem Hazırlayan:Ozan Doruk YAVUZ 6/B 513

Atatürk’ün Türk Müziğine Verdiği Önem Atatürk, bütün sanat dallarına önem verdiği gibi, müziğe de büyük önem vermiştir. 1913 yılında Sofya’da askeri ateşe olarak görev yaptığı dönemde, çok sesli müziğe ilgi duymaya başlamış, klasik müzik konserlerine ve operalara giderek bu tarz müzik türlerini yakından tanıma fırsatı bulmuştur. Cumhuriyetin ilan edilmesinin ardından bir çok yeniliklere imza atan Atatürk, topluma öz Türk musikisi dışında, klasik müzik ve operayı da sevdirmek ve tanıtmak için çalışmalarda bulunmuş, bu tür müzik konserlerini izlemeye giderek, halkında bu yeni müzik türlerini sevmesini arzulamıştır. Türk toplumuna evrensel müziğin çok sesli ezgilerini tanıtmayı, sevdirmeyi amaçlayan Atatürk, Türk musikisinin gücünü ve etkisini hiç bir zaman görmezden gelmemiş, şarkılar ve türküler onun günlük yaşamının bir parçası olmuştur adeta. Türk kültüründe önemli bir yere sahip olan türkülerin toplumun bir aynası olduğunu, hüznü ve sevinci içerisinde barındırdığını iyi bilen Büyük Önder, “Müzik hayatın neşesi, ruhu, sevinci ve her şeyidir” demek suretiyle, müziğin yaşamın ta kendisi olduğunu ifade etmiştir.

Atatürk’ün beğendiği bestekâr, güfteci ve güçlü yorumcular arasında bulunan; Münir Nurettin Selçuk, Saadettin Kaynak, Mustafa Nafiz, Afitap, Yesarî Asım Arsoy, Hamiyet, Safiye Ayla, Müzeyyen Senar, Selahattin Pınar ve daha nice sanatçıların seslendirdiği şarkı ve türkülerden başka, Atatürk’ün tren yolculukları sırasında Necip Celal Andel’in Seyyan (Oskay) tarafından seslendirilen “Yıllar” tangosunu dinlemesi, O`nun müziğin her dalı ile yakından ilgilendiğinin göstergesidir. Atatürk’ün bir başka türlü sevdiği ve dinlerken duygulandığı Rumeli türkülerini de unutmamak gerekir. Falih Rıfkı Atay, ‘Çankaya’ adlı kitabında, Atatürk’ün Rumeli türkülerini dinlerken hissettiklerini “Rumeli türkülerini söylerken derin ve onulmaz bir gurbet ve sıla acısı gözlerinde yaşarırdı” sözleriyle açıklar. Şarkı ve türkü dinlemekten büyük keyif alan Atatürk, söylenen şarkı ve türkülere kendiside zaman zaman eşlik etmiş, sahnedeki sanatçılar ile yakından ilgilenmiştir. Atatürk’ün müziğe verdiği önem ve müziğin gelişimine dair yaptığı çalışmalar, onun bir sanat aşığı olduğunun ispatıdır adeta.

Hayatta müzik lazım değildir.Çünkü hayat müziktir. Müzikle ilgisi olmayan varlıklar insan değildirler. Eğer söz konusu olan insan hayatı ise müzik mutlaka vardır.Müziksiz hayat zaten mevcut olamaz.

Atatürk Döneminde Müziğin Gelişimi Adına Yapılan Çalışmalar Makam-ı Hilâfet Mızıkasının İstanbul’dan başkent Ankara’ya getirilerek ‘Riyaset-i Cumhur Musiki Heyeti’ adı altında yeni bir yapıya dönüştürülmesi (1924). Tevhid-i Tedrisat Kanununun (Öğretimi Birleştirme Yasasının) yürürlüğe girmesiyle genel müzik eğitiminin lâik bir temele oturtulması (1924). Ankara’da Musiki Muallim Mektebinin kurulup açılması (1924). Tekke ve zaviyelerin kapatılmasıyla tekke müziğinin varlık nedeni ve ortamının kaldırılması (1924).  Müzik öğrenimi için Avrupa’ya yetenekli gençlerin gönderilmeye başlanması (1925).  Halk müziği ezgilerinin derlenmeye başlanması (1925) ve notaya alınan ezgilerin yayımına geçilmesi (1926).  Batı müziği bölümü eklenmiş olan İstanbul’daki Dârülelhanın konservatuvara dönüştürülmesi (1926).  İstanbul Belediye Konservatuvarı’nda geleneksel Türk Sanat Müziği eserlerinin saptanmasıyla görevli Tesbit ve Tasnif Heyeti’nin kurulması (1926) ve bu eserleri seslendirmek için Konservatuvarda İcra Heyeti’nin oluşturulması (1927).  Avrupa’daki müzik öğrenimini tamamlayarak yurda dönen gençlerin Musiki Muallim Mektebinde görevlendirilmesi (1927-1930). Çok sesli müziğe temel olmak üzere müzik teorisi kitaplarının yayımlanmaya başlaması (1928) Balkan Oyunları Müzik Festivali’nin düzenlenmesi (1931).  Halkevlerinin kurulması ve halkla bütünleşmek üzere etkinliklerinin başlaması (1932). 

Atatürk’ün ünlü 10. Yıl Söylevi’nde Türk müzik kültüründe “çağdaşlaşma” amacını belirtmesi (1933) ve TBMM’nin açılış söylevinde evrenselleşmeyi açıkça dile getirip kültürel hedef olarak göstermesi (1934).  İlk Türk operası kabul edilen Öz Soy’un Adnan Saygun tarafından bestelenip sahnelenmesi (1934).  Millî Musiki ve Temsil Akademisi Kanunu’nun çıkarılması (1934).  Müzik alanını da kapsayan Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’nün kurulması (1935).  Başta Paul Hindemith olmak üzere, Avrupa’dan ünlü müzik uzmanlarının davet edilerek görevlendirilmesi (1934-1935-1936).  Ankara Devlet Konservatuvarı’nın kurulması ve öğretime başlaması (1936).  Musiki Muallim Mektebi’nin Gazi Terbiye Enstitüsü’ne aktarılarak bağlanması (1937- 1938).  Türkiye’de bilimsel yöntemle uygulanan en büyük ve en geniş kapsamlı halk ezgileri derleme çalışmalarının başlaması (1937).  Türkiye’nin ilk büyük halk müziği arşivi olarak Ankara Devlet Konservatuvarı’nda Türk Halk Ezgileri Arşivi’nin kurulması (1937).  Ankara’da Askerî Mızıka Okulu’nun kurularak öğretime başlaması (1938).

Beni Dinlediğiniz ve İzlediğiniz İçin Teşekkür Ederim