KONULAR Anadüşünce Açıklayıcı Anlatım

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
PARÇADA ANLAM.
GELİŞTİRME TEKNİKLERİ
Hazırlayanlar kimmiş biliyor musun?
Hayatla yüzleşmeyi dene!
YAZILI ANLATIM ÜRÜNLERİ
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
CÜMLE ANLAMI HAZIRLAYAN:BUKET MAMAHAR AÇIKGÖZ
Biraz moral bulalım.
PARAGRAFTA ANLAM.
SIFATLAR ÖN AD.
Aşağıdakilerden hangisi bir paragrafın ilk cümlesi olabilir
MURATHAN MUNGAN’ DAN.
ZEHRA ÇETİN
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE BAKIŞ AÇISI
Korkmuyorum Seni Sevmekten
ANLAMLARINA GÖRE SÖZCÜKLER.
UÇURTMA YARIŞI METNİ SUNUSU
ŞİİRDE ŞEKİL.
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
Aşağıdakilerden hangisinde mecaz anlamlı sözcük kullanılmamıştır?
Farklılıklara Saygı.
Hayatın Anlamı üzerine
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
ARI MAYA UÇMAYI ÖĞRENİYOR
1) “Meydanda telefon kulübesini göremiyor, ama, yine de arıyordu
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ulama yapılabilir?
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
1. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi soyut değildir
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
GÖKYÜZÜ HEDEF VE HEDEF DAVRANIŞLAR KONU ANLATIMI DEĞERLENDİRME
Dünya’mIz Hadi çocuklar Dünya’mızı daha yakından tanıyalım.
Yukarıdaki cümlede yapım eki almış kaç sözcük vardır
PARAGRAFTA ANLAM.
A:Asıl kök ve öz derinliklerdedir
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA

SEVGİ ZENGİNLİK BAŞARI
HAYAT BİLGİSİ 2.SINIF DÜNYA VE UZAY
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır? A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var. A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var.
SÖZCÜKTE YAPI VA EKLER.
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
MERHAMET ŞEVKAT FEDAKARLIK
FEDAKARLIK.
SIFATLAR( ÖN ADLAR).
ÇEVRE NEDİR?.
İbrahim hakkı i.ö.o. Hazırlayan:abdulkadir otlaca.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
HEDEF VE HEDEF DAVRANIŞLAR KONU ANLATIMI DEĞERLENDİRME.
HAYAT BİLGİSİ 2.SINIF DÜNYA VE UZAY.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
METNİN KONUSU,ANA FİKRİ VE YARDIMCI FİKİRLERİ KONU:Bir yazıda,eserde ele alınan düşünce,olay veya duruma konu denir.
B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Servet-İ fünun edebİyatI
O, şiirinin yanı sıra, eleştirici denemeleriyle de Türk şiirine biçim açısından değerli tohumlar eken yenilikçi bir yazın adamı. Şiirinin dünya şiiriyle.
Konuşmaya yakın söyleyişle samimi bir yazı türüdür
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
bitmeyen sevgi Genç adam ellerinde bir buket çiçek, sahile koşarak geldi... Gözleri şöyle bir sahilde gezindi, aradığını göremeyince ilk gördüğü banka.
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
Makale ve Deneme Makale nedir? Deneme nedir? Makale ve deneme arasındaki farklar nelerdir?
HAZIRLAYAN BETÜLAY ÖZMEN BETÜLAY ÖZMEN 10/İ 10/İ ANLATIM TÜRLERİ ANLATIM TÜRLERİ DİL VE ANLATIM PROJE ÖDEVİ DİL VE ANLATIM PROJE ÖDEVİ 1.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sunum transkripti:

KONULAR Anadüşünce Açıklayıcı Anlatım Örnek Parçayı Soru İle Değerlendirme

ANADÜŞÜNCE Anadüşünce,yazının temelini oluşturan düşüncedir.Bir yazıda “vurgulanmak istenen düşünceye”anadüşünce denir.Paragrafın anadüşüncesini bulmak için önce “konu” saptanır.

UYARI: Anadüşünce (fikir) sorularını çözerken şunlara dikkat edilmelidir:, Yazar bu yazıyı niçin yazmış? Yazarın vermek istediği mesaj nedir?

AÇIKLAYICI ANLATIM Bir konu ya da soruna ilişkin olarak sorulabilecek sorulara yanıt niteliğinde ve açıklayıcı özellikteki bilgilerin verildiği anlatım türüdür.Bu tür yazılı anlatımlarda sık sık başvurduğumuz bir yoldur. Çocuklar buranın özelliği...

PEKİN Pekin,etrafı sıra dağlarla çevrili,düz bir ovaya kurulmuş görkemli bir dünya başkentidir.On milyon insanın yaşadığı bu kent,şehir planlaması açısından başarılı. Geniş caddeleri 10-20-30 katlı yapıların arasında yeşil alanları ile yaşanabilir bir görüntü veriyor doğrusu.Ilıman bir iklimi var.Pekin’in 39 km’lik bir metrosu varsa da yetersiz. Asıl ulaşım bisikletlerle gerçekleştiriliyor bu kentte... Örnek Parça

SORULAR-CEVAPLAR ? 1)Paragrafta aşağıdakilerden hangisinden söz edilmemiştir? a)Pekin’in görkemli bir dünya başkenti olduğundan b)Pekin’de 10 milyon insan yaşadığından c)Şehrin,yeşilliklerle çevrili olduğundan d)Asıl ulaşımın bisikletlerle gerçekleştiğinden C

2)Pekin’in en fazla dikkat çeken özelliği ne olabilir? a)Geniş caddelere ve yüksek binalara sahip olması b)Ulaşımın bisikletlerle sağlanması c)Otuz beş istasyonlu bir metrosunun olması d)Çok kalabalık bir kent olması b

3)Paragrafın türü,aşağıdakilerden hangisidir? a)Roman b)Mektup c) Gezi yazısı d)Makale C

Örnek Parça Gecenin ilerlemiş saatinde, Gökyüzü birden aydınlandı, Evlerin kocaman gölgesinde Acı çığlıklar parçalandı. Çocuk,ana,yaşlı herkes Tedbirli olanlar kazandı. Önce bebeklerden duyuldu ses Kurtulanların gözleri parladı.

SORULAR-CEVAPLAR 1)Şiirde vurgulananlar nelerdir? a)Yangına karşı tedbirli olmak b)Yangınların ne zaman çıktığı c)Yangının en çok hangi bölgelerde çıktığı d)Feleketlerin korkunçluğu a

2)Aşağıdakilerden hangisi bu şiirin başlığı olabilir? a)Felaket b)Yangın c)İnsanlar d)Gökyüzü b

ZEHRA Hava pek açık,güneş batı ufkuna yaklaşmış ve artık ışıkları ağaçlardan pek güçlükle geçebildiği için,bahçe serin bir gölge içinde kalmıştı. Suphi’nin gözüne hoş bir yüz göründü;bu yüzün ne olduğunu fark edemeden başını çekti.Utanarak yürümeye başladı.Fakat şu birdenbire karşılaşma hayalleri duygularını uyandırmış ve gözünün önüne Zehra’nın belirsiz hayali gelmişti. DEVAMI

Bahçede gördüğü kimse,bir gül fidanı-nın sararmış yapraklarını koparmakla uğraşıyordu;saçlarını özensizce,dağınık olarak toplamış,arkasına doğru atıvermişti. Kavuniçi renkli satenden hafif bir entari giymiş;entarinin kolları dirseklerini pek de aşmıyor,beyaz kolları görünüyordu... NABİZADE NAZIM

Boşluk Doldurma 1)Suphi’nin bahçede gördüğü kimse ne yapıyordu? Bahçede gördüğü kimse,bir gül fidanının sararmış yapraklarını koparmakla uğraşıyordu.

2)Parçanın türü nedir? Roman

3)Bahçedeki kişinin özellikleri nedir? Özellikleri;saçlarını özensizce,dağınık olarak toplamış,arkasına doğru atmıştı.Kavuniçi renkli satenden hafif bir entari giymiş,entarinin kolları dirseklerini pek de aşmıyor,beyaz kolları görünüyordu

4)Parçadan betimleme örneği verin. Kavuniçi renkli satenden hafif bir etari giymişti.

SORU İLE PEKİŞTİRME “Bilemeyiz sevgiyi,sevip sevilmeyince, Ateş öğrenilmez,yanmayınca, Gençlik bilinmez,yaşlanmayınca, Mutlu olunmaz,mutsuzluk yaşanmayınca.” Soru:Bu şiirde çıkarılacak sonuç hangisidir? A)İnsanı diğer canlılardan ayıran onu insan yapan sevgidir. B)İnsan çektiği acılarla olgunlaşır. C)İnsanlar yaşam savaşı içinde yanıla yanıla doğruları bulur D)Yaşanılan duygular çelişkilerle iç içedir. C

A)Sanatçı kendi eleştirisini yapabilmelidir. “Her sanatçı dünyayı biraz daha güzelleştirmek,yaşama anlamlar katmak için yola çıkar.Kimsenin katılmadığı güzellik ise soru işaretleri taşır.Elenme olasılığı artar.” Soru:Bu paragrafta anlatılmak istenen düşünce aşağıdakilerden hangisidir? A)Sanatçı kendi eleştirisini yapabilmelidir. B)Sanatçı toplumun güzellik anlayışını önemsemelidir. C)Büyük sanatlar yaratıcıdır. D)Sanatçıda deneyim önemlidir. B

Soru:Bu parçada aşağıdaki düşüncelerin hangisi çıkartılamaz? Anılar korkunç şey!Bir anı yazarına kızıyoruz;ama adamlar ne yapsınlar?Kim herşeyi olduğu gibi anımsar?Hadi anımsadı diyelim,bunu bütün gerçeğiyle anlatabilir mi? Soru:Bu parçada aşağıdaki düşüncelerin hangisi çıkartılamaz? A)Yazarla okuyucuyu bir araya getiren anılardır? B)Yazarı,yaşadığı yaşadığı anılar rahatsız edebilir. C)Yazar anılarını yaşadığı gibi yazmaktan kaçınabilir. D)Hiçbir yazar,kendisine yapılan eleştirileri umursamaz. D

Bir kor düşürür sevgilerin her anışı. Bağrında duyarsın kimi kez bir yanlışı; Bir kor düşürür sevgilerin her anışı. Çarpıntı ve baş dönmesi vermezse,yazık Altmışından sonra yılların tırmanışı Soru:Dörtlüğün teması nedir? A)Ayrılık üzüntüsü B)Gençlik yıllarına duyulan özlem C)Sevgiliye duyulan özlem D)Pişmanlık duyma B

Birkaç Hatırı Sayılır Söz

SON

YAPAN: NİSA AKIN 7-B