BİLİŞSEL MODELLER S.Güzin MAZMAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Ders İçeriği Ağaç Veri Modeli Tanım ve Gerçekleştirim İkili Ağaç
Sistem Analizi ve Planlama
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Neler Öğreneceksiniz ? Windows ve temel bileşenleri,
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
4 Kontrol Yapıları: 1.Bölüm.
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
Bölüm 1: Introductions (Tanıtım,Tanım)
SPSS İlk Açılışı.
BPR151 ALGORİTMA VE PROGRAMLAMA - I
Bilişsel Öğrenme Kuramı
SOME-Bus Mimarisi Üzerinde Mesaj Geçişi Protokolünün Başarımını Artırmaya Yönelik Bir Algoritma Çiğdem İNAN, M. Fatih AKAY Çukurova Üniversitesi Bilgisayar.
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
Araştırma Yöntemleri.
Bora GÜRSEL CBÜ BAUM Proje Yöneticisi
Görev Analizi Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Yazılım Proje Yönetimi
Hatalar için niceliksel hesaplar
 2006 Pearson Education, Inc. All rights reserved. Görsel C# ile Windows Programlama Güz 2009 (5. Hafta)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
TEST – 1.
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Chapter 13: Handling Events. 2Microsoft Visual C# 2012, Fifth Edition Olay İşleme Olay – Bir nesne için ilginç bir şey olduğu zaman oluşur. – Programın.
Microsoft EXCEL (2) Kapsam Kopyalama, Yapıştırma Açıklama Ekleme Satır ve Sütunların Boyutlandırılması Bitişik Hücrelere Dayanarak Otomatik Veri Girme.
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Arman ALIR
Derleyici Teorisine Giriş
İNTERNET PROGRAMLAMA - 1
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Bölüm 12: Bilişsel Modeller (Cognitive Models)
Chapter 11: Exception Handling
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Proje Konuları.
© Copyright by Deitel & Associates, Inc. and Pearson Education Inc. All Rights Reserved. 1 Amaçlar Bu derste öğrenilecekler: –Uygulamaları “method”
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
YONT401 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
SQL’ e Giriş Uzm. Murat YAZICI.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 14 Matematiğe Yönelik Bilişsel Yaklaşımlar.
Sentaks (Sözdizim) ve Semantik (Anlam)
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
ETKİLEŞİME FELSEFİ BAKIŞ AÇILARI: NORMAN VE SUCHMAN
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
GÖREV ANALİZİ.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Bilişsel Modelleme
Problem Çözme Yaklaşımları
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
Bilgisayar Bilimi Problem Çözme Süreci-2.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Problem Çözme ve Algoritmalar
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Bölüm 12: Bilişsel Modeller
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

BİLİŞSEL MODELLER S.Güzin MAZMAN

Bilişsel Modeller Bilişsel Model Nedir? Bilişsel Modeller Hedef ve görev hiyerarşisi modeli Dil bilimsel ve dilbilgisel modeller Fiziksel ve araç seviyesi modeller Mimari modelleri BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Bilişsel Model Bilişsel modeller bir şeylere açıklama getirme eğilimimiz sonucu ortaya çıkan; nesnelerin nasıl çalıştığı, olayların nasıl ortaya çıktığı ya da bireylerin davranış biçimlerine ilişkin kavramsal modellerimizidir (Norman, 2002). BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Bilişsel Model Bireyler bilişsel modellerini gerçek ya da hayal, acemi ya da uzman kısacası düzeyi ve biçimi ne olursa olsun sahip olduğu bilgiye dayandırır. Bu modeller bireye deneyimlerini anlama, eylemlerinin sonuçlarını tahmin etme ve beklenmeyen sonuçlarla başa çıkmada yardım eder. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Bilişsel Model Bilişsel Modeller bireylerin; modeller. Anlayışlarını, Bilgilerini, Niyetlerini, Süreçlerini modeller. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Bilişsel Model Performans ve Yeterliliğe Göre Bilişsel Modeller Performans Modelleri Yeterlilik Modelleri İşlemsel Niteliğe Göre Gruplandırma (Computional Flavour) Hedef ve Görev Hiyerarşisi Modeli Dil bilimsel ve Dilbilgisel Modeller Fiziksel - Araç Modelleri Mimari Modelleri Yeterlilik modeli bireylerin herhangi bir davranışı sergileyip sergileyememeği ile ilgilenmeden, uygun davranışların birbirini izleme sırasını belirler. Performans modeli ise sadece gerekli davranış sırasını belirlemekle kalmaz aynı zamanda aynı zamanda kullanıcının bilmesi gerekenleri ve bunların görevi yürütme sırasında nasıl işe koşacağı ile ilgilenir. Özetle yeterlilik modelleri kullanıcından beklenen davranış tiplerini belirler fakat bu davranış için gerekli olan şeyleri analiz etmez. Performans modeli ise oldukça sınırlı uygulamalardaki davranış üzerine odaklanarak analitik güç sağlar. Diğer bir gruplama biçimi de herhangi bir etkinlik planının formüle edilmesi, kazandırılması ya da bu planının yürütülmesini ele almasına göre yapılmaktadır. Yani bazı modeller kullanıcıyı ve ve onunla ilişkili görev dilini anlamaya çalışırken bazıları ise görev dilinin girdi diline çevrilmesi ile ilgilenir. Articulation Translation User’s formulation of the desired task to achieve some goals needs to be translated into the input language (task language → input language) Judged in terms of the coverage from tasks to input and the relative ease with which the translation can be accomplished BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Hedef ve Görev Hiyerarşisi Bireyin bir hedefi alt hedeflere bölerek süreci kontrol etmesindeki zihinsel işlemlerini inceleyen modeldir. GOMS (Hedef-İşlemci-Yöntem-Seçim) CCT(Bilişsel Karmaşıklık Kuramı) BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Hedef ve Görev Hiyerarşisi Granüllülük (Granularity) Nerede başlarız? Nerede bitiririz? Problem çözmenin olmadığı, rutin öğrenilmiş davranışlar Birim görev Karmaşa Bir hedefe ulaşmak için birden çok yol Hata BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

GOMS (Hedef-İşlemci-Yöntem-Seçim) GOAL (Hedef) başarmak istenilen şey, OPERATOR (işlemci) sistemi kullanmak için gerekli en temel eylemler, analizin en düşük seviyesi METHOD (yöntem)hedefi alt hedeflere bölmedeki farklı yollar SELECT (seçim) yöntemdeki farklı yollardan birisinin tercih edilerek seçimi BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

CCT (Bilişsel Karmaşıklık Kuramı) Bu kuramın temelinde GOMS modelindeki hedefleri ayrıştırma olup, bu modele daha kestirimci bir güç sağlar. CCT’nin iki paralel tanımı vardır; Kullanıcının hedefleri, üretim kuralları. Koşul sağlanırsa eylemi gerçekleştir. if condition then action Bilgisayar sistemi (CCT’deki araçlar) BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

CCT, acemiler kullanıcılar için durum ve hareketleri kısıtlandıracak şekilde farklı kurallar oluşturur. Genel olarak acemiler bütün kuralları çalışan belleklerinde test ederler ve her tuşa basıştan sonra sistemden geribildirim alırlar. Bu nedenle acemi davranışları prosedürleşmiş bir şekilde işlemez. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

CCT’deki kurallar hatasız performans ortaya koymak zorunda değildir. Bu kurallar hataları tahmin etmese de hata olgusunu açıklayabilirler. CCT ile hedef yapısının derinliği, kuralların sayısı ve araç tanımı ile karşılaştırmaların ölçümü sağlanır. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Hedef Hiyerarşisine İlişkin Problemler Hedef hiyerarşisi oluşturma bazen kullanıcı yerine bilgisayar diyalogu tarafından tanımlanma riski ortaya koyar. Kestirimler genellikle hata yapmayan uzmanlar için geçerlidir. Oysa uzmanlar da hata yapabilir. Diğer yandan GOMS, sistemi yeni öğrenen acemileri ve ara sıra hata yapan orta düzeydeki kullanıcıları ihmal etmektedir. İnsan bilgisayar etkileşiminin temel amaçlarından biri tüm kullanıcılar için maksimum kullanılabilirlik sağlamak olduğundan, bu modelin büyük bir eksikliği olarak görülmektedir. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Hedef Hiyerarşisine İlişkin Problemler Tüm görevleri hedef yönelimli olarak modellerken, bazı görevlerdeki problem çözme gereksinimi ihmal etmektedir. GOMS ürünün sosyal ve kurumsal etkilerini göz önünde bulundurmamaktadır. Ayrıca GOMS modeli insan bilişine ilişkin kuramları desteklemediği için eleştirilmektedir. İnsan bilişini seri işleme modeli olarak görmekte ve herhangi bir etkinliğin görev bitene kadar devam edeceğini varsaymaktadır. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Dilsel ve Dilbilgisel Modeller İnsanların bilgisayar ile etkileşimleri sırasındaki kullanıcı davranışları ve bilişsel zorluklar genellikle dil bakımından incelenmektedir. Dil kavramı çerçevesinde geliştirilmiş farklı modeller bulunmaktadır. BNF (Backus-Naur Form) Task–Action Grammar (TAG) BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

BNF (Backus-Naur Form) Formal dillerin yazım kurallarını tanımlamak için kullanılan bir yazım kuralları kümesidir. Genellikle bilgisayar programlama dillerinin sözdizimsel yapısını belirlemek için kullanılmaktadır. Bir çok sistem diyalogları BNF kuralları ile kolayca açıklanabilir. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

BNF (Backus-Naur Form) BNF’de tanımlamalar iki çeşittir; Terminal Sembolleri, Terminal Olmayan Semboller. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Terminal Semboller Bir dilde geçerli olan yapıları oluşturmak için birleştirilen daha alt parçalara ayrılamayan (atomik) sembollerdir (+,*,‐,% vb...) Kullanıcı bazında ise en düşük seviyedeki temel davranışlara işaret eder. Örneğin; tuşa basmak, fareyi tıklatmak ya da hareket etmek. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Terminal Olmayan Semboller Bu semboller, dilin kendisinde var olmayan ancak kurallar ile tanımlanan ara tanımları göstermek için kullanılan sembollerdir (‘<‘ ve ‘>’ ). Kullanıcı bazında ise yüksek seviyede soyutlamalardır. Örneğin menüyü seçmek, menüden uygun konuma tıklamak. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

BNF (Backus-Naur Form) Basit syntax nonterminal ::= expression An expression contains terminals and nonterminals combined in sequence (+) or as alternatives (|) draw line ::= select line + choose points + last point select line ::= pos mouse + CLICK MOUSE choose points ::= choose one | choose one + choose points choose one ::= pos mouse + CLICK MOUSE last point ::= pos mouse + DBL CLICK MOUSE pos mouse ::= NULL | MOVE MOUSE+ pos mouse BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

BNF Ölçümleri Kuralların sayısı + ve | operatörlerinin sayısı Zorlukları Farklı anlamlar için aynı sözdizimi Kullanıcı algısının yansımaması Minimal tutarlılık kontrolü BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Task Action Grammar (TAG) Tutarlılığı daha fazla ortaya çıkarma. Kullanıcının gerçek dünya bilgilerinin kodlanması. Gramer kurallarının parametrelerle açıklanması. Anlamsal (semantic) özellikler eklemek için uygundur. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

TAG’lardaki Tutarlılık BNF’de UNIX komutları şu şekilde tanımlanmıştır: copy ::= cp + filename + filename | cp + filenames + directory move ::= mv + filename + filename | mv + filenames + directory link ::= ln + filename + filename | ln + filenames + directory No BNF measure could distinguish between this and a less consistent grammar in which link ::= ln + filename + filename | ln + directory + filenames BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

TAG’ların Diğer Kullanımları Kullanıcının var olan bilgisi. Komutlar ve özellikler arasındaki benzerlikler. Bunlar yürütülen kurallar olarak modellenmişlerdir. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Fiziksel ve Cihaz Modelleri The Keystroke Level Model (KLM) Buxton's 3-state model Bireyin hareket sistemine ait deneysel bilgiyi temel alırlar. Kullanıcının görevleri: arama ve gerçekleştirme. Bu modeller sadece gerçekleştirmeyi içermektedir. Amaçların hiyerarşisiyle bütünleyicidir. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Keystroke Level Model (KLM) GOMS’un en düşük seviyesi. 6 yürütme durum operatörü Fiziksel motor: K - keystroking P - pointing H - homing D - drawing Zihinsel M - mental preparation Sistem R - response Deneysel olarak belirlenen zamanlar. Texecute = TK + TP + TH + TD + TM + TR BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

KLM Örneği GOAL: ICONISE-WINDOW [select GOAL: USE-CLOSE-METHOD . MOVE-MOUSE-TO- FILE-MENU . PULL-DOWN-FILE-MENU . CLICK-OVER-CLOSE-OPTION GOAL: USE-CTRL-W-METHOD PRESS-CONTROL-W-KEY] Alternatifleri karşılaştırma: USE-CTRL-W-METHOD vs. USE-CLOSE-METHOD assume hand starts on mouse USE-CLOSE-METHOD P[to menu] 1.1 B[LEFT down] 0.1 M 1.35 P[to option] 1.1 B[LEFT up] 0.1 Total 3.75 s USE-CTRL-W-METHOD H[to kbd] 0.40 M 1.35 K[ctrlW key] 0.28 Total 2.03 s BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Mimari Modeller Hiyerarşik modeller, dilsel modeller ve fiziksel cihaz modelleri daha çok insan zihni hakkında tahminlerde bulunmaktadırlar. Kullanıcı için etkili ve hatasız bir diyalog sağlamayı amaçlamaktadırlar. Mimari modellerde ise odak noktası hataların tahmin edilmesi ve anlaşılabilmesidir. BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Mimari Modeller Problem Alanı Modeli (Problem Space Model) Bilişsel Alt Sistemlerle Etkileşim 30 BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi

Problem Alanı Modeli (Problem Space Model) Problem alanı modelinde problemlerin belirli bir alanda oluştuğu varsayılır. Problem alanı belirli evreler ve bir dizi işlemleri içerir. Problem alanındaki davranış; Mevcut evreye dayalı geçerli işlemi seçme Yeni evreyi gerçekleştirmek için mevcut evreye uygulanması Problem alanı içindeki işlemler; Hedef biçimlendirme İşlem seçimi İşlemin uygulanması Hedefi tamamlama

Problem Alanı Modeli (Problem Space Model)

Bilişsel Alt sistemlerle Etkileşim Biliş, algı ve eyleme ilişkin modeldir. Bireyi bir bilgi işleme cihazı olarak görmeye bütüncül bir bakış açısı getirir. Eylemlerin kullanıcı tarafından otomatikleştirildiğinde belirli prosedürlerin nasıl kolaylaştığı ile ilgilenir. Farklı iki psikolojik geleneği bir bilişsel mimaride birleştirir. Kısa süreli bellek araştırmalarının mimari ve genel amaçlı bilgiyi işleme yaklaşımı Psiko-dilsel araştırmalar ve yapay zeka problem çözme literatürünün işlemsel ve gösterimsel yaklaşımı

Teşekkürler…  BTO - 611 İnsan - Bilgisayar Etkileşimi