RASYONEL SAYILAR
Artan bölüm, geriye kalan bölüm, . küsur kesir kavramı size ne anlatıyor?
A B C D
Genel olarak ve olmak üzere şeklinde yazılabilen sayılara rasyonel sayı denir. Rasyonel sayıların oluşturduğu küme Q (QuotientOran) ile gösterilir. Kesir çizgisi Sayının işareti Yukarıdaki bilgiler ışığında her hangi bir tam sayıyı paydasına 1 yazarak rasyonel sayı şekline getirebiliriz. Bu da bizi her tam sayının aslında bir rasyonel sayı olduğu sonucuna götürür.
Örnek: Sonuç: Rasyonel sayılar kümesi tam sayılar kümesini kapsar. Q Z N
Rasyonel Sayıları Sayı Doğrusunda Gösterme Bu konuyu örneklerle ele alalım: 1.) sayısını sayı doğrusunda gösterelim. Payda 5 olduğundan tüm birimler 5 eşit parçaya bölünmeli. Pozitif bir sayı olduğundan 0’ın sağında olmalı. Parçaları sayarken 0 dan başladığımıza dikkat edelim. Sayı doğrusunda 0’a karşılık gelen nokta başlangıç noktasıdır.
2.) sayısını sayı doğrusunda gösterelim. Payda 4 olduğundan tüm birimler 4 eşit parçaya bölünmeli. Negatif bir sayı olduğundan 0’ın solunda olmalı. 3.) sayısını sayı doğrusunda gösterelim. Payda 4 olduğundan tüm birimler 4 eşit parçaya bölünmeli. 2 tam
verin dedim. Bana yarısını verdiler. Rasyonel Sayıları Sıralama Şu ekmeğin sını verin dedim. Bana yarısını verdiler. Bu bebeğin istediği ekmek kendisine verilenden çok mudur; az mıdır?
“Sayı doğrusunda sağa gidildikçe sayıların değeri büyür.” Ancak her sıralama yapılacağında sayı doğrusu çizmek ve incelenecek rasyonel sayıları sayı doğrusunda göstermek hem zahmetli hem de hata yapma riskinin daha yüksek olduğu bir yöntemdir. Bu nedenle farklı yöntemlerle rasyonel sayılar sıralanabilir. 1.) Pozitif Rasyonel Sayılar a.) Paydaları eşit olan sayılardan payı büyük olan daha büyüktür. b) Payları eşit olan sayılardan paydası küçük olan büyüktür.
ETKİNLİK: 5 saniyede en büyük benim. 1.) Herkes küçük bir kağıt çıkarsın. 2.) 5 saniye içinde herkes boş bir kağıda bir pozitif rasyonel sayı yazsın. 3.) Öğretmenin seçeceği bir kişi elindeki kağıdı kaldırsın. 4.) Öğretmen kalkan kağıttaki sayıyı sınıfa okusun. 5.) Şimdi herkes kendi yazdığı rasyonel sayıyı kontrol etsin. Unutmayın! Süreniz 30 saniye. 6.) Kimin yazdığı sayı okunandan büyükse o el kaldırsın. 7.) Öğretmenin el kaldıranlardan seçeceği kişi elindeki kağıdı kaldırsın. 8.) 4. maddeden itibaren uygulama devam etsin. Bu uygulamayı en büyük sayıyı bulana dek devam ettirin.
EN BÜYÜK KİM?
2.) Negatif Rasyonel Sayılar Negatif rasyonel sayılarda sıralama yaparken mutlak değeri büyük olan daha küçük olacağından, sayılar önce pozitifmiş gibi sıralanır, daha sonra sıralama ters çevrilir. Örnekler: sayılarını büyükten küçüğe sıralayalım. 1.) sayılarını küçükten büyüğe sıralayalım. 2.) sayılarını büyükten küçüğe sıralayalım. 3.) sayılarını küçükten büyüğe sıralayalım. 4.)
Benim adım Gayret, en küçükleri benim. Ben de Saffet’ten büyük Himmet’ten küçüğüm. Ben Saffet, Gayret’in bir büyüğüyüm. Sıra sende Hayret ağabey. Aşağıdaki sayıları küçükten büyüğe bize uygun olarak dağıtın bakalım.