VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Veri Haberleşmesi Sunumu Konu : ZigBee
Advertisements

INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
NEDEN İNVERTERLİ KOMPRESÖR?
ARAÇ BİLGİSİ İLE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
GAZ ABSORPSİYONU SİSTEMLERİ TASARIMI
Brenner und Heizsysteme Yağ basınç püskürte Ç Seri M Brenner und Heizsysteme.
İlk hareket ve kontrol sistemleri
DİŞLİ KUTUSU Öğr.Gör.Ferhat HALAT.
PANOLARDA YAPILAN ÜRETİM ŞEKLİNE GÖRE UZUNAYAK ÇEŞİTLERİ
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
ATEŞLEME SİSTEMİ OM07B2_06 T.C. Eskısehir Osmangazi Üniversitesi
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Motorların Ariza Nedenleri ve Giderilmesi
Uzay çatıdan inen profiller (hava ve elektrik tesisatı için) Hava boruları – elektrik tesisatı için kanallar BANT BAŞI RULOLU BANTBANT SONU PERFORMANS.
Diesel Motor Karakteristikleri
Multitronik Şanzıman.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
YAKITLAR VE YANMA OKTAN benzin içinde bulunur. Tutuşma sıcaklığı heptandan yüksek setandan düşüktür. (BENZİNLİ MOTORLAR) SETAN motorin içinde bulunur.
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİZ?
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
KULA (Kentiçi Ulaşım Aracı)
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
OLAMAZ YİNE HAL DEĞİŞTİRİYORUM 
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
Bardaklara aynı sıcaklıkta çay koymamıza rağmen,bir süre sonra bardaklardaki çayların sıcaklıklarının aynı olmadığını fark ediyoruz. Çünkü bazı bardaklar.
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
1.Katılar ve sıvılar Katı maddelerin belirli bir şekli vardır. Dışarıdan bir etki olmadıkça şekilleri değişmez. Sıra, masa, sandalye Yemek yaparken kullandığımız.
Su Halden Hale Girer Doğada su halden hale girer. Yeryüzündeki sular birçok hava olayı ile yeryüzüne geri döner. Yeryüzündeki sular Güneş’in etkisiyle.
TEREYAĞI 3.6. Tereyağının tuz içeriği  
Bazı Kısaltmalar İlk Çalıştırma - Marş : Cranking - H/Y (hava / yakıt oranı) 2:1 ile 12:1 arasında motor soğutma suyu sıcaklığına.
ELEKTRİK MAKİNELERİ VE
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Active Control of Spray Combustion
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
BENZİNLİ OTOMOBİL MOTORLARINDA YAKIT EKONOMİSİ
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
HAZIRLAYAN: TEVFİK TOLGA SEVİM
Diesel Motor Karakteristikleri
Bu Gösteri Zonguldak Karaelmas Üniversitesi
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
3- Yağlama Sistemi.
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
MOBİL KAZIK ÇAKMA MAKİNESİ
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
DİFERANSİYEL.
Otomobilin Tarihçesi. Hazırlayanlar Berat Salih AY Atakan AKMAN Ömer VERNEZ Mehmet Salih CANİŞ Nilsu KÖŞKER Rabia FİDAN.
Sunum transkripti:

VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU

VTEC NEDİR ? Değişken supap zamanlaması, motor işletim sisteminin hangi devire göre hangi supap zamanlamasının kullanılacağını belirlenmesi ve her devirde en verimli çalışmayı sağlamasıdır Böylece motor düşük devirlerde az yakıt tüketirken yüksek devirlerde de iyi bir performans sunmaktadır.

Otomobil markalarındaki değişken zamanlamalı supap kontrol sistemleri için kullandığı terimler: VTEC.......HONDA’nın VVT-i......TOYOTA’nın VANOS........BMW’nin VVC........ROVER’ın kullandığı sistem

DOHC VTEC SOHC VTEC VTEC-E 3 KADEMELİ VTEC VTEC ÇEŞİTLERİ DOHC VTEC SOHC VTEC VTEC-E 3 KADEMELİ VTEC

DOHC VTEC DOHC VTEC sistemi, yüksek devirli bir DOHC motorunda hem gücü hem de torku optimize etmek için geliştirilmiştir. Her iki supap için, 3 kam profili bulunur. Dış taraflardaki profiller düşük devirlerde, ortadaki profil ise yüksek devirlerde kullanılır

SOHC VTEC Üstten tek eksantrikli bir motorda, her silindir sırası için bir kam mili bulunur. Emme ve egzoz profilleri aynı kam mili üzerinde yer alır. Kam milinin orta kısmında 3 kam profili bulunmaktadır, bunlar emme kam profilleridir. Bu 3 kam profilinden dış tarafta olanlar düşük devirlerde kullanılırken, ortadaki profil yüksek devirlerde kullanılır. Fakat SOHC VTEC motorlarda egzoz supaplarının zamanlamaları değiştirilmez. Egzoz supapları tüm devir bantları için aynı profilleri takip eder.

DOHC VTEC - SOHC VTEC ARASIDAKİ FARK… egzoz supaplarının zamanlamaları arasındaki farktır. Bunun yanı sıra SOHC VTEC motorların yapıları, DOHC VTEC motorlara göre daha basittir.

VTEC-E Amacı : VTEC-E sisteminin asıl amacı, düşük devirlerde yakıt ekonomisini artırmak için oldukça fakir yakıt-hava karışımı sağlamaktır. 1,5 litrelik SOHC VTEC-E sistemine sahip motor 92 HP güç üretmektedir. 12 supap modunda hava-yakıt oranı 20:1 ve üzerinde olabilmektedir ve buda oldukça fakir bir karışımdır!!!

Peki Nasıl Çalışır? Tork üretmek için, yakıt silindir içine emilen hava ile birlikte yakılır. Ne kadar çok tork üretileceği, direkt olarak, yakıt-hava karışımının birbiriyle ne kadar iyi karışmasıyla ilgilidir Düşük devirlerde motorların emme dolgu hızı, yakıt ve havanın iyi bir şekilde birbirine karışabilmesi için yeterli değildir. VTEC-E, yapay olarak emme dolgu hızını türbülans etkisi yaratacak şekilde artırır. Bu şekilde yakıt ve hava arasında oldukça iyi bir karışım gerçekleşir.

Yapısı… VTEC-E motoru ise, iki farklı emme kam profiline sahiptir. Düşük devirlerde, her emme supabı kendi emme profilini takip eder. Emme kam profillerinden biri diğerine göre oldukça normal kalmaktadır. Diğeri ise, neredeyse yuvarlak bir profile sahiptir. Düşük devirlerde sadece bir emme supabı çalışmaktadır. Emilen dolgu bu supaptan silindire girmektedir ve sonuç olarak silindir içinde türbülans efekti oluşturulmaktadır. Türbülans etkisi, dolgunun çok iyi bir şekilde karışmasını sağlamaktadır. Bu sayede motor, oldukça fakir karışımlarda çalışabilmektedir. VTEC sistemi, düşük devirlerde çalışmayan emme supabını aktif hale getirmek için kullanılır

3 KADEMELİ VTEC Kademeli VTEC sistemi, VTEC-E ve SOHC VTEC sistemlerini birleştirmiştir.Bu sayede motorun yakıt tüketimi düşürülmüş ve yüksek devirlerde yüksek güç elde edilmiştir. Kademeli VTEC sistemine sahip 1,5 litrelik motor 128 HP güç üretmektedir.

KADEME 1 (… 2500 d/d ‘ya kadar) Birinci kademede külbütörler bağımsız olarak alışmaktadır. Düşük devirlerde sadece bir emme supabı çalışmakta,diğer emme supabı ise neredeyse yuvarlak bir kam profilini takip etmektedir. Bu kademede motor, 2500 d/d’ye kadar 12 supap modunda çalışmaktadır. 12 supaplı modla birlikte fakir yanma modu (lean-burn) devrededir, yakıt-hava oranı 20:1 gibi bir orana ulaşmaktadır. Bu sayede düşük devirlerde yakıt ekonomisi sağlanmaktadır.

KADEME 2 (2500-6000 d/d) İkinci kademe motorun orta devir bandında devrededir. 2500 d/d’de devreye girer ve 6000 d/d civarında devreden çıkar. Uygulanan yağ basıncı pimi iterek iki emme supabının külbütörlerinin beraber çalışmasını sağlar. İki supap da düşük kam profilini takip etmektedir.

KADEME 3 (6000 d/d ve sonrası ) Üçüncü kademede 6000 d/d’den sonra yağ basıncı iki kanaldan da geçerek ortadaki kam profilini kilitler ve her iki emme supabı da daha yüksek liftle daha uzun süre açık kalır.

SONUÇ OLARAK… VTEC teknolojisi ile motorlar düşük devirlerde az yakıt tüketirken yüksek devirlerde de iyi bir performans sağlamaktadır…

TEŞEKKÜRLER ESKİŞEHİR 2006