Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERDAL YILMAZ PSİKLOJİK DANIŞMAN
Advertisements

YALAN SÖYLEMEK.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
ANA BABA VE ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OLUMLU OLUMSUZ TUTUMLAR
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
AKRAN BASKISI.
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Okul Rehberlik Servisi
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
HAZIRLAYAN:BURCU GÜLBAHAR BAĞLAR RAM
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
ŞİDDET NEDİR???.
HOŞGELDİNİZ.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DUYGULARI İFADE EDEBİLME
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ÇOCUK VE SUÇ.
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER ……………….. İlköğretim Okulu.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
İŞ AİLE SAĞLIK DOSTLAR BENLİK.
ANA BABA VE ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN YALAN SÖYLEME Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN

Yalan, insanların doğruyu açıklamak istemediklerinde ya da bir olayı örtbas etmek istediklerinde ortaya koydukları bir tutumdur. Kişi iç dünyasını tehdit eden ya da tehdit etme potansiyeli olan dış etkenlere karşı kendini savunmaya geçer ve tepki gösterir. Yalan söyleme de bu tepkilerden biridir.

Çocuklar 3-3.5 yaşlarına kadar diğer insanların fikirlerinden habersizdirler. Kandırma davranışını büyüklerini memnun etmek ve cezadan kaçınmak için kullanırlar. Sonuçlarını kestiremedikleri yalanlar söylerler. Çocukların büyük kısmı korkudan ve fazla baskı altında bulunduklarından yalan söylerler. Doğruyu değiştirerek ifade etme konusu çocuğun gelişim süreci içinde belli bir döneme kadar normal olarak kabul edilen bir durumdur.

İlk çocukluk yıllarında çocuklar tarafından gerçek olarak anlatılmayan şeyleri yalan söylemekle karıştırmamak gerekir. Çocuk zengin hayal gücü ve yaratıcılığı ile bazen gerçek dışı şeyler anlatabilir. Çocuklar 6-7 yaş dönemine kadar hayali arkadaşlarıyla aralarında geçen diyaloglardan söz edebilir veya izledikleri bir olayı kendi algıladıkları biçimde süsleyerek veya biraz abartarak anlatabilirler.

Çocuğun gelişim süreci içerisinde “Gerçeklik duygusu” nun oturması zaman alır. 10 yaş civarında çocuk yalanı ve etkilerini ciddi olarak algılayabilir ve değerlendirebilir. Gelişimin akışı içinde bu tür davranışların çevrenin de yardımıyla kaybolması beklenir. Çocuk büyüdükçe kendine olan güveni arttıkça gerçeği değiştirme ihtiyacı da zamanla ortadan kalkar.

Ergenlik dönemiyle birlikte bazı konuların gizlenmesi veya beyaz yalanlar söylenmesi aile ve çevre tarafından desteklenebilir. Ergenlik döneminin sonuna doğru özerk bir birey olma çabası ile yalana başvurabilirler. Ailede ilgi ve sevgi yoksunluğu yalanı arttır. Özellikle erkek çocuklarda hırsızlık ve saldırganlık gibi olumsuz davranışların yalana eşlik ettiği gözlenmektedir.

Ancak çocukların gerçeği değiştirmeleri gelişim süreci içinde özellikle ilköğretimin ilk yıllarından sonrada devam ediyorsa yetişkinlerin bunun üstünde düşünmeleri, sebepleri ortaya çıkartmak için çaba göstermeleri gerekmektedir. Burada ailelerin ve öğretmenlerin dikkat etmeleri gereken en önemli şey çocuğun yalana başvurma sıklığıdır.

Çocuklar neden yalan söyler? Çocuklar hiç bir sebep yokken yalana başvurmazlar. Hiç bir çocuk doğuştan yalana eğilimli değildir. Çocukları mutlaka yalan söylemeye iten ailesel, çevresel veya toplumsal bir faktör vardır. Aile içinde veya çevrede çok sık yalan söyleniyor olması çocuğun da yalan söyleme davranışını taklit etmesine ve yalan söyleyen kişileri model almasına neden olur.

Yalan söyleme davranışının altında yatan sebepler Aile içinde yalan söyleniyor olması İlgi, sevgi ve şefkat eksikliği Toplumsal bakış açısı Özlenen ve istenen şeylere ulaşma çabası Cezadan ve sorumluluktan kaçmak için Değersizlik ve onaylanma gereksinimi Ana-babayı hayal kırıklığına uğratmama çabası Geçmişte yaşanan kötü olayları gizlemek ve yok saymak Arkadaşlar arasında onay görme ihtiyacı Baskıcı ve otoriter ana-baba tutumu Ödül-ceza sisteminde tutarsızlık Stres ve kaygıdan uzaklaşmak için, Ergenlikte gencin bağımsız olma çabası.

ÖNERİLER Çocuğa her durumda sevildiğini hissettirmek çok önemlidir. Anne-babalar ve öğretmenler çocuğa “doğru” model olmalıdır. Fiziksel, sözel şiddet ve cezadan uzak durulmalıdır. Çocuk istenmeyen bir davranışta bulunduğunda onu cezalandırmak yerine, onunla yaptığı bu davranış hakkında konuşma yolu seçilmelidir. Anne-baba ve öğretmenlerin çocuğa ilişkin beklentileri “gerçekçi” olmalıdır.

Olaya uyumlu tepki verilmelidir. Çocuğa sürekli yapmaması gereken şeyleri hatırlatıp, eleştirmek yerine, ondan beklenen davranışlar konuşulmalıdır. Çocuk gerçeği söyleme konusunda cesaretlendirilmelidir. Anne-babalar çocukları ile onların istek, ihtiyaç ve hayallerini paylaşmalıdır. Onlara bu istekleri doğrultusunda destek vereceklerini hissettirmelidir.

Anne-babalar çocuklarını başka çocuklarla kıyaslamamalıdır. Çocuğun yalanla yüzleşmesi ve yaptığı davranışı kabul etmesi sağlanmalıdır. Anne-baba ve öğretmenler çocuğun içinde bulunduğu gelişim dönemi ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olmalıdır. Yalan söylemeye neden olan faktörler belirlenip, ortadan kaldırılmaya çalışılmalıdır. Çocuğun duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebileceği ortamlar yaratılmalıdır.