İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Polise güven, meşruiyet ve kanunlara uymak
Bu yüzden, bize Tanrıyı ve küçük bir dua yapmayı hatırlatan böyle bir sunum hazırlamak için kendime izin verdim… Çalışmaktan yorgun düştüğümüz günlerimizde.
MALİ SOSYOLOJİ
OKUL KÜLTÜRÜ.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
ALT KÜLTÜR PSİKOLOJİSİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
MOTİVASYON.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
İyi İnsanlar Neden Etik Dışı Davranışlarda Bulunurlar
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Eğitimin ve Toplum.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
UYGULAMALAR Yeşil Mühendislik Etiği* Kürklü Foklar; Admiral Çukuru, Yeni Zelanda.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
12.1 GİRİŞ Farklı çevrelerin (environments) davranışı etkilemesinin önemli bir yolu ipuçlarıdır (cues). İpuçları, çevrede bulunan ve önemli bilgi.
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ÇOCUK VE SUÇ.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Toplumsal Sapma ve suç SOSY103.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
SOSYOLOJİK TEORİLER VE TANIMLARI
Motivasyon Dürtüler Güdüler
MOTİVASYON.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Hukuk Fakültesi İKTİSAT - I.DÖNEM
AKRAN BASKISI.
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ŞİDDET.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
Örgütlerde Kendimizi Anlamak
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
TEST 1.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON Dr. Ege AKGÜN.
Sunum transkripti:

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ KRİMİNOLOJİ (II) SUÇ TEORİLERİ Prof. Dr. Adem Sözüer Dr. Tuba Topçuoğlu İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ

Sosyal öğrenme teorisi (Sutherland, Akers) Temel kavramlar Temel önermeler Ampirik geçerlilik Suç önleme stratejisi Sosyal öğrenme teorisi (Sutherland, Akers) -ayırıcı birliktelik -tanımlamalar -ayırıcı pekiştirme -taklit -Sapma/suç davranışı ve normlara uyma davranışı aynı sosyal öğrenme süreci sonucunda öğrenilir. -Kişinin sapma/suç davranışını, sosyal öğrenme değişkenlerinin ağırlığı ve yönü belirler. Oldukça araştırma mevcuttur. Ampirik geçerliliği orta-güçlü arası. -Bilişsel/davranışsal tedavi/önleme ve kişiler, aileleri, akran grupları ve diğer gruplar üzerinden müdahale programları

KONTROL TEORİLERİ “Neden suç işleriz?” yerine “Neden suç işlemeyiz?” Kontrol teorileri diğer teoriler gibi insanların sosyal ve hukuki normlardan neden sapma gösterdiğini açıklamaya çalışmak yerine insanların bu normlara neden uyduğunu açıklamaya çalışır. Kontrol teorisine göre hepimiz normlara uyarız; çünkü üzerimizdeki sosyal kontroller bizim suç davranışında bulunmamızı engeller. Üzerimizdeki bu kontroller zayıfladığında ya da tamamen çöktüğünde sapma gösterme ihtimali artar.

KONTROL TEORİLERİ “Neden suç işleriz?” yerine “Neden suç işlemeyiz?” Sosyal kontrol kavramı bir taraftan kişinin öz-kontrol kazandığı sosyalleşme sürecini kapsarken diğer taraftan da sosyal yaptırımların, uyma davranışına karşı gösterilen ödüller ile sapma davranışına karşı gösterilen cezalandırmaların uygulanmasıyla kişinin davranışları üzerinde dışarıdan sağlanan kontrolü içermektedir.

ERKEN KONTROL TEORİLERİ Reiss, sosyal kontrol kavramını kriminolojide ilk uygulayan isimlerdendir. Reiss’a göre suçun sebebi, kişisel ve sosyal kontrollerin başarısızlığıdır. Kişisel kontroller, geleneksel norm ve değerler içselleştirildiğinde oluşur. Sosyal kontroller ise hukuki ve enformel (geleneksel) sosyal yaptırımların dışarıdan uygulanması vasıtasıyla işlev görürler.

ERKEN KONTROL TEORİLERİ Nye ise suçluluğu önleyen 3 temel sosyal kontrol kategorisi belirledi: Doğrudan kontrol: Aile, öğretmenler ve polis gibi dış güçler tarafından doğrudan uygulanan ödüllendirme ve sınırlandırmalar vasıtasıyla gerçekleşir. Dolaylı kontrol: Kişinin geleneksel değerlere bağlı olan kişilerle olan duygusal bağının sonucunda bu yakın kişilere acı ve hayal kırıklığı yaşatmamak suretiyle suç davranışından kaçınması. İçsel kontrol: Dışarıdan bir sınırlama getirilmediği durumlarda kişinin içselleştirdiği değerler ve normlar, vicdanı bu vazifeyi görüyor.

ERKEN KONTROL TEORİLERİ Reckless'ın Sınırlama Teorisi Reckless’a göre kişinin suç işlemesine neden olan 2 temel güç bulunmaktadır: (1) Bireyi suç işlemeye teşvik eden “çekiciler” ve (2) Bireyi suça iten dış faktörler veya “iticiler”. Temel önerme: İçsel ve dışsal olabilen bu suça itici ve çekici etkenler, içsel ve dışsal sınırlama olmadığı durumlarda suçluluğa sebep olacaktır.

ERKEN KONTROL TEORİLERİ Reckless'ın Sınırlama Teorisi Dış sınırlama, bireyin en yakınındaki ailesinden ve dostlarından başlayarak bireyi saran sosyal ortamın bireyi suç işlemekten alıkoyma yeteneğidir. Dış sınırlayıcılar, sürekli gözetim altında tutarak birey üzerinde etkin bir disiplin sağlar ve birey için ulaşılması gereken hedefleri gösterir. Bu süreçte arzu edilen istikamette gösterilen davranışlar takdir edilir ve bireyin kendini güvende hissedeceği hareket alanının çerçevesi çizilir. Bu süreçler sonunda bireyin grubun bir parçası olduğu hissettirilerek bireyde aidiyet hissinin oluşması sağlanır.

ERKEN KONTROL TEORİLERİ Reckless'ın Sınırlama Teorisi İç sınırlama, bireyin öz-kontrol mekanizmasının bir ürünü olarak kendisini suç işlemekten uzak tutarak kendisinden beklenen uyum davranışlarını gösterebilme yeteneğidir. Bu anlamda iç sınırlayıcılar “öz-kontrol, iyi bir benlik kavramı, ego gücü, gelişmiş bir süper ego, hayal kırıklıklarına karşı yüksek direnç, boş işlerle meşguliyete karşı direnç, yüksek sorumluluk hissi, hedefe kilitlenmiş olma, alternatif tatmin yolları bulabilme yeteneği, gerilim azaltıcı gerekçelendirmeler ve benzeri” bileşenlerden oluşur (Reckless, 2003: 228; Dolu, 2012: 272).

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ (1969) Genel önerme: Bir kişinin topluma olan bağı zayıfladığında ya da bu bağ koptuğunda suçluluk ortaya çıkar. Kişinin toplumla olan bağını meydana getiren 4 unsur bulunmaktadır: Bağlılık Adanmışlık Sürekli meşguliyet İnançlar

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ -I- BAĞLILIK Diğer insanlara olan bağlılığımız bizim onların beklentilerini önemsememize neden olacak kadar onlarla ne derece yakın duygusal bağ kurduğumuzla ilgilidir.   İnsanlara ne kadar bağlılık duyarsak, toplumsal normların, vicdanın veya süper egonun içselleştirilmesi o kadar muhtemel olur ve bu insanlarla beraber paylaştığımız normlar tarafından o kadar çok sınırlandırırız kendimizi.

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ -II- ADANMIŞLIK Adanmışlık, kişinin geleneksel değer ve davranış türlerine yaptığı yatırımı ve dolayısıyla da sapma davranışı ya da yasa ihlali ile birlikte tehlikeye atacağı veya kaybedebileceği birikimi teşkil etmektedir. Kişinin iyi bir iş ve iyi bir kariyer inşa etmek ve iyi bir sosyal konum, saygınlık kazanmak için uzun yıllar süren emek ve zahmetleri bu yatırımı meydana getirir.

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ -III- SÜREKLİ MEŞGULİYET Kişinin çalışmak, aile ile zaman geçirmek ve ders dışında sosyal aktivitelerde bulunmak gibi toplumsal değer ve geleneklere uygun aktivitelere dahil olmasını ve bunlarla meşgul olmasını ifade etmektedir. Eğer kişi bu tarz aktiviteler ile çok meşgul ise o zaman suç işlemeye vakti olmayacaktır ve suç davranışı engellenecektir.

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ -IV- İNANÇLAR İnanç kavramı geleneksel değer ve normların benimsemesini ve özellikle de yasaların ve toplumun kurallarının ahlaki olarak doğru bulunması ve bunlara uyulması gerektiğini ifade eder. Dolayısıyla kişinin yasaların ve normların ahlaki geçerliliğine ilişkin inancı, kurallara uymak gerektiği yönündeki inancı zayıflarsa, o kişinin bu normları ihlal etmesi daha muhtemel hale gelecektir.

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİNİN AMPİRİK GEÇERLİLİĞİ Hirschi tarafından yapılan araştırmalar genel olarak bu teoriye ampirik destek sağlamıştır. Sürekli meşguliyet dışında genelde toplumsal bağlar zayıfladıkça suçluluğun arttığını bulmuştur. Ancak yapılan diğer araştırmalardan elde edilen bazı bulgular bu teorinin önermeleri ile uyumlu değildir. Örneğin, bu çalışmalar Hirschi'nin önermesinin tersine suçlu arkadaşlara güçlü bağlılığı olan çocukların daha fazla suçlu olma ihtimalleri olduğunu göstermiştir.

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİNİN AMPİRİK GEÇERLİLİĞİ Genel olarak, Hirschi’nin sosyal bağ teorisi ampirik olarak biraz destek görmüştür. Ancak sosyal bağ ile suçluluk arasındaki ilişkinin boyutu yapılan bu araştırmalarda zayıf ile orta arasında değişiklik göstermektedir.

SOSYAL BAĞ TEORİSİNİN TÜRKİYE’DE TEST EDİLMESİ: Özbay ve Özcan (2006) Ankara’da 1,710 orta okul öğrencisinden veri toplayarak sosyal bağ teorisini test ettiler. Bağımlı sonuç değişkeni: Fiziksel saldırı, okulda ve sapma davranışları Bağımsız değişkenler: Aileye bağlılık Öğretmenlere bağlılık Arkadaşların ne kadar normlara uyduğu Aile gözetimi

SOSYAL BAĞ TEORİSİNİN TÜRKİYE’DE TEST EDİLMESİ: Özbay ve Özcan (2006) Bağımsız değişkenler (devam) Okula adanmışlık: okul ve okulda başarı çocuk için ne kadar önemli Normatif inançlar Okul ile meşguliyet: çocuğun ödevler üzerinde ne kadar zaman ayırdığı Sonuç: Elde edilen bulgular teorinin temel değişkenlerinin suçu açıklamakta başarılı olduğunu göstermiştir.

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ VE SUÇ ÖNLEME Sosyal bağ teorisine göre kişinin toplumla olan bağı zayıfladığında veya kopma noktasına geldiğinde kişi suç işler. Dolayısıyla bu yaklaşıma göre suçun önlenmesi için kişinin toplumsal bağları kuvvetlendirilmelidir. Örn: Çocukların aile ve okula bağlılığını güçlendirmek gerekir (bağlılık). Çocuğun okulda başarılı olması önemlidir (adanmışlık).

HİRSCHİ’NİN SOSYAL BAĞ TEORİSİ VE SUÇ ÖNLEME Çocukları faydalı işlerle meşgul etmek ve enerji ve zamanlarını olumlu faaliyetlerde harcamaları teşvik edilmelidir. Onların vakitlerini meşru faaliyetlerle geçirmeleri sağlanmalı ve meşru olmayan faaliyetlere vakitleri ve fırsatları kalmamalı (sürekli meşguliyet) Çocuklara ve gençlere toplumsal değerleri öğretmek önemlidir (inançlar).

Sosyal kontrol teorisi Temel kavramlar Temel önermeler Ampirik geçerlilik Suç önleme stratejisi Sosyal kontrol teorisi (Hirschi) -Bağlılık Adanmışlık Sürekli meşguliyet İnançlar -Kişinin topluma olan bağı zayıfladıkça ya da koparsa sapma/suçluluk artar Oldukça araştırma mevcuttur. Ampirik geçerliliği zayıf-orta arası. -Kişiler ve aileler üzerinden bağları kuvvetlendirmek amacıyla gerçekleştirilen müdahale programları