Öğretici Metinler SOHBET.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAF.
Advertisements

1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Eski zamanlarda adına hatıra defteri denen bir oluşum vardı
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
DÜZYAZI TÜRLERİ MAKALE DENEME SOHBET FIKRA
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
CÜMLE ANLAMI HAZIRLAYAN:BUKET MAMAHAR AÇIKGÖZ
Yazarın herhangi bir konudaki görü ş lerini, kesin kurallara varmadan, kanıtlamaya kalkmadan, okuyucuyu inanmaya zorlamadan.
Emre Tataroğlu Cem Köseoğlu
Zeynep Lal Kırmızyeşil 11C
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
Günlük Betsi Levi 11-c.
Zor insanla başa çıkma yolları
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Kırlangıcın biri, bir adama aşık olmuş
ANI Öykü Özfırat 11D.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
İLETİŞİM SORUNLARI.
Hazırlayan: Ali Akpınar
Hazırlayan: Ali Akpınar
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları ( Röportaj - Mülakat )
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
CÜMLEDE ANLAM.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
YAZI TÜRLERİ.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
Cümlede Anlam.
ANI TÜRÜ Esra Gürçay.
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Mustafa bilge 2/d sınıf öğrt.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Gezi Yazısı-Anı)
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ HAZıRLAYAN: AHMET AKTAŞ. 1- DÜRÜST VE DOĞAL OLUN Kesinlikle yapay olmayın. Siz ne kadar saklamaya çalışsanız bile mutlaka açık verirsiniz.
ÖĞRETİCİ YAZILAR 1-MAKALE 2-FIKRA 3-RÖPORTAJ 4-ELEŞTİRİ 5-GÜNLÜK
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF DERS NOTLARI
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
YAZI TÜRLERİ.
Konuşmaya yakın söyleyişle samimi bir yazı türüdür
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
  Bir görüşü savunmak, bir düşünceyi kanıtlamak veya bilgi vermek amacıyla yazılan yazılara makale diyoruz.  Makale bir gazete yazısıdır.  Gazete.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
ANLATIMIN ÖZELLEKLERİ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Türk Edebiyatında Anı Ve Anı Türünde Yazılan Önemli Eser Ve Yazarları * * * *
Ad-Münevver Soy Ad-Topaloğlu No-3412 Sınıf-9/M Ders-Türk Dil Ve Edebiyatı Konu-Makale Öğretmen-Okşan Kaynak-İnternet.
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
MAKALE. Herhangi bir konuda bilgi vermek, bir gerçeği ortaya koymak, bir tezi kanıtlamak veya bir düşünceyi savunmak amacıyla kaleme alınan ve temel öğesi.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
SOHBET (SÖYLEŞI). SOHBET NEDIR?
Sohbet (Söyleşi).
Mektup Nasıl Hazırlanır? Attila ZORBEY 4-E 309.
Sunum transkripti:

Öğretici Metinler SOHBET

Öğretici Metinler Sohbet nedir? Bir yazarın bir konudaki kişisel görüş ve düşüncelerini karşısındakiyle sohbet ediyormuş gibi fazla derine inmeden anlattığı yazı türüdür.  

Öğretici Metinler Özellikleri Gazete ve dergilerde yayımlanır. Bir düşünceyi açıklar veya bir görüşün tutarsız yanlarını dile getirir. Söyleşide bir konu sınırlaması yoktur. Gündelik olaylar, edebiyat ve sanat dünyası , ortak yaşamlar, toplumsal değerler ve meseleler vb. söyleşinin konusu olabilir. Önemli olan konunun sıkıcı olmamasıdır.

Öğretici Metinler Özellikleri Sohbet türündeki yazılarda, gerçek sohbetteki gibi samimi, senli benli, cana yakın, nükteli bir üslup kullanılır. Karşılıklı konuşma havası hakimdir. Yazar bu durumu soru cevaplı cümlelerle sağlar. Düşünceler derinleştirilmeden, kesinliğe kaçmadan, bilimsel yolla ispatlanmadan, konuşma tavrı ve edasıyla ifade edilir.

Öğretici Metinler Özellikleri Yazar düşüncelerinin doğruluğunda ısrarcı değildir. Öznel bir bakış açısıyla kaleme alınır. Yazar düşüncelerini emredici bir tavırla değil, okuyucunun düzeyine inerek, okuyucuyla sıcak bir ilişki kurarak ortaya koyar. okuyucuyu suçlamaz, bir suçu veya kusuru varsa “biz” li ifadelerle suç ve kusuru üstlenir, genelleştirir.

Öğretici Metinler Özellikleri Sohbet türünde açıklayıcı ve söyleşmeye bağlı anlatım kullanılır. Dil ağırlıklı olarak göndergesel işlevde kullanılır. Açık, akıcı, yalın ve duru bir anlatım kullanılır. Devrik cümleler, soru/cevap gibi okuyucuyu sıkmayan günlük konuşma diline yakın bir dil kullanılır.

TÜRKÇE / Cümlenin İfade Ettiği Anlam Özellikleri Yazılı anlatım türü olan sohbet ile radyo ve televizyonlarda yayınlanan sohbetler arasında benzerlikler vardır: İkisinde de amaç,herhangi bir konu hakkındaki duygu ve düşünceleri karşılıklı konuşma havasında, samimi, dostça, açık yürekli bir tavırla hoşça zaman geçirmek için okuyucuyla veya dinleyiciyle paylaşmaktır.

TÜRKÇE / Cümlenin İfade Ettiği Anlam Özellikleri Sohbet ile Fıkra Arasındaki Farklar Sohbet türünde yazar karşısındakine sorular yöneltir, cevap verir; fıkrada ise karşılıklı konuşma üslubu yoktur. Fıkra türünde konunun güncel olması gerekirken sohbetin konusunun güncel olması zorunlu değildir; sohbet, herhangi bir konuda yazılabilir. Sohbetlerde fıkrada olduğu gibi kamuoyu oluşturma amacı yoktur.

TÜRKÇE / Cümlenin İfade Ettiği Anlam Özellikleri Sohbet ile Deneme Arasındaki Farklar Sohbet okuyucuyla konuşuyormuş gibi yazılırken; deneme ise kendi kendine konuşuyormuş gibi yazılır. Sohbetlerde nükteli halk söyleyişi vardır; deneme ise ağırbaşlı, özenli bir anlatıma sahiptir.

TÜRKÇE / Cümlenin İfade Ettiği Anlam Özellikleri Sohbet ile Makale Arasındaki Farklar Sohbette senli-benli, samimi bir anlatım; makalede ciddî, kitabî bir anlatım vardır. Sohbette günlük konuşma dili kullanılırken, makalede akademik bir dil kullanılır. Sohbette kanıtlama amacı yoktur. Makalede kanıtlama, bilimsel bir sonuca ulaşma amacı vardır. Sohbette konu derinlemesine incelenmez, makalede konu derinlemesine ele alınır.

Türk Edebiyatında Sohbet Öğretici Metinler Türk Edebiyatında Sohbet Türk edebiyatında özellikle Servet-i Fünun döneminde görülmeye başlamıştır. Ahmet Rasim, Şevket Rado, Melih Cevdet Anday, Suut Kemal Yetkin gibi isimler bu türün başarılı örneklerini vermiştir.

Türk Edebiyatında Sohbet Öğretici Metinler Türk Edebiyatında Sohbet Ahmet Rasim Muharrir Bu Ya, Ramazan Sohbetleri Haldun Taner Hak Dostum Diye Başladım Söze Melih Cevdet Anday Dilimiz Üstüne Konuşmalar Yahya Kemal Eğil Dağlar (deneme/söyleşi) Aziz İstanbul (deneme/söyleşi) Edebiyata Dair (deneme/söyleşi) Tarih Musahabeleri İsmet Özel Bakanlar ve Görenler, Çenebazlık, Cuma Mektupları, Faydasız Yazılar

Türk Edebiyatında Sohbet Öğretici Metinler Türk Edebiyatında Sohbet Şevket Rado Hayat Böyledir, Eşref Saati, Saadet Yolu Suut K. Yetkin Edebiyat Söyleşileri Ahmet Kabaklı Sohbetler Falih R. Atay Pazartesi Konuşmaları

Güler Yüz (Şevket Rado) Öğretici Metinler Güler Yüz (Şevket Rado) Asık suratlı insanlardan hoşlanır mısınız desem tabii bana gülersiniz. Zaten ben de biraz gülmeniz için söze böyle başladım. Güler yüze ve gülmeye dair olan bu konuşmayı asık suratla dinlemenizi istemem tabii. Konuşurken söze başladığınız sırada karşınızdakinin kaşlarını çattığını, asık bir suratla sizi dinlediğini görürseniz konuşmak hevesiniz kırılır. Lafı kısa kesip bu tatsız sohbeti bir an önce bitirmeye bakarsınız. Bir de karşınızdakinin sizi güler yüzle dinlediğini, hatta araya biraz da tatlı söz karıştırarak sohbete renk verdiğini görecek olsanız konuştukça konuşacağınız gelir.  

Güler Yüz (Şevket Rado) Öğretici Metinler Güler Yüz (Şevket Rado) Zaten öyledir. Güler yüz her şeyden önce insana cesaret verir. Çünkü güler yüzlü insanlar her kusuru hoş gören, affeden insanlardır. Dünyada ilk adımlarını yeni atmaya başlamış bir çocuğa herkes güler yüzle bakar. Onun her kusuru yapabileceğini ve bütün kusurların affedilmeye layık olduğunu önceden kabul ettiğimiz için çocuk karşısında gülümser bir yüz takınırız. Olgun insanlar yalnız çocuklara değil, herkese affedici, kusura pek aldırmayıcı bir yüzle bakarlar. Bu dünya öyle çatık kaşla dolaşmaya, şunun bunun kalbini kırmaya değer bir dünya değildir. Onun için güler yüzlü insanlar arasında yaşayanların hayatı daha tatlı geçer.  

Güler Yüz (Şevket Rado) Öğretici Metinler Güler Yüz (Şevket Rado) … Hayatı iyi karşılamanın sırrını bulabilmek için her şeyden önce gülümsemeyi öğrenmeli. Belki siz de bilirsiniz: Her hadiseyi güler yüzle karşılayan bir adama, “Eh… Hayatta muvaffak olduğun için sen tabii daima gülersin. Ama biz öyle miyiz ya?” demişler. Adam, bir kere daha gülmüş, “Yanılıyorsunuz, hem de çok yanılıyorsunuz. Ben hayatta muvaffak olduğum için gülmüyorum. Tam tersine! Güldüğüm için hayatta muvaffak oluyorum.” demiş. Bu söz boşuna söylenmiş bir söz değildir. İçinde bilinmesi gereken bir hakikat saklı.  

Güler Yüz (Şevket Rado) Öğretici Metinler Güler Yüz (Şevket Rado) … Bektaşi’nin hikâyesini bilirsiniz: 80 yaşında öldüğü hâlde mezar taşına “5 sene yaşadı” diye yazdırmış. Bu beş sene onun hayatta gülerek, neşe içinde yaşadığı, gam kasavet nedir bilmeden hoşça geçirdiği senelermiş. Hayatınızı yaşadığınız yıllar boyunca uzatabilmek için her anınızı gülerek geçirmeniz gerekir.  Gene bizim bir şairimiz bir dostuna hediye ettiği resminin altına “Ağlarım hatıra geldikçe gülüştüklerimiz!” diye yazmıştır. Bu da güzel bir sözdür. Çünkü en iyi hatıra gülerek geçen günlerin hatırasıdır. Hayatta o günlerin sayısı az olursa insan bir gün gelir, “Ne etmişim de gülmemişim!” diye ağlayabilir.   Yüzünüzden tebessüm eksik olmasın.