ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1650- Comenius(Orbis Sensualium) Eğitimde gerçek nesneler ve görseller kullanılmalı çünkü herşeyi duyu organlarımızla öğreniriz tezi savunulmaktadır. 1800- Pestalozz( Nesne Öğretimi Kuramı) Öğretim somuttan soyuta yapılmalıdır.
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ 20. Yüzyıl (1900’ lü Yıllar) 1900- 1920 (Görsel Hareket Dönemi) Resimli kitaplar dönemi, okul müzeleri hareketi, gerçek nesneler, maketler, örnekler, modeller. 1920- 1930 (Kayıtlı Ses Dönemi) Sesli kayıt çoğaltılabiliyor, radyo yayınları başlıyor. Çağdaş anlamdaki teknolojiler arasında radyo uzaktan eğitim amaçlı kullanılan ilk kitle iletişim aracıdır. Bu dönemde işitsel teknoloji gelişmiştir. Bireysel öğrenme sistemleri(Winnetta ve Dalton Projeleri) ABD’ de ortaya atılmıştır. Kendi hızına göre çalışılan, alıştırma testleri yapılan ve hazır olunduğunda sınava girilen bir sistemdir. Bireysel Öğrenme Sistemleri, Sözleşmeli Öğretim olarak da adlandırılmaktadır.
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1940- 1950 (Hareketli Görüntü Dönemi) Eğitici filmler(II.Dünya Savaşı Dönemi) Bu dönemde ABD’ de eğitici filmler aracılığıyla askerlere eğitim verilmiştir. Eğitim teknolojisine ayırılan ödenekler ve araştırma desteği ciddi biçimde artmıştır. Bu araştırmalarda öğrenme ilkeleri, görsel-işitsel kaynakların öğrenme- öğretme üzerine etkileri ve öğretim materyalleri tasarımı ele alınmıştır.
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1950- 1960 (Televizyonun Eğitimde Kullanımı) «Kafa çekimi» yöntemi ile gerçekleştirilen televizyon eğitimi donuk ve sıkıcı bir eğitim olarak sonuçlanmıştır. II. Dünya Savaşı sırasında öğretim tasarımının öncülerinden Robert Gagne ve Leslie Briggs askeri eğitim hizmetleri için görevlendirilmiştir. Her görev için; uygun kişiler nasıl seçilecek(giriş yeterlilikleri), seçilen kişiler nasıl yetiştirilecek(öğretim tasarımı) ve eğitim sonunda performansları nasıl değerlendirilecek, bunlar üzerine program geliştirmişlerdir.
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1960- (Sınırlı Etkileşim Dönemi) Davranışçı Psikoloji (Skinner’ in çalışmaları 1950) Programlı öğretim (küçük adımlarla öğretim ilkesi) üzerinde durulmuştur. 1962- Mager’ in Programlı Öğretim Amaçlarının Yazılması İstendik öğrenme davranışlarının belirlenmesi, davranışın nasıl sergileneceğinin belirlenmesi, davranışın değerlendirileceği ölçütlerin belirlenmesi gerektiği öne sürülmüştür. Bloom- Eğitsel Amaçlar Taksonomisi; Amaçların yazımına sınıflandırma getirilmiştir. (Blişsel-Duyuşsal-Devinişsel) Bağıl değerlendirmeden Mutlak değerlendirmeye yönelim başlamıştır.
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1957- Rusya Spotnik Uzay uydusu gönderilmiştir. 1970- Bilgisayar eğitim alanına girmiştir. Kitaptaki bilginin bilgisayara aktarılması süreci başlamıştır.(Pozitif kullanıcılar) Eğitim teknolojisi alanında kimlik tartışması yaşanmıştır. Bu dönemde alan sadece araç-gereç kullanımından ibarettir. Öğretim modelleri ortaya çıkmıştır: Kemp-1971, Gagne ve Briggs-1974, Dick ve Carry-1978.
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1980- Çoklu Ortam Dönemi (Etkileşimli video, cd, bilgisayar) Davranışçı psikolojinin etkisi azalmış, bilişsel psikolojinin etkisi artmıştır. CD-Rom’ lar yaygınlaşmaya başlamıştır. Performans Teknolojisi Elektronik performans yönetim sistemleri (EPYS)(Hızlı Prototipleme) 2000- Sanal Ağlar Dönemi (İnternet, Web, Sanal İletişim Ortamları) Web tabanlı eğitime, çevrimiçi (online) ve mobil öğrenmeye ağırlık verilmiştir. Web destekli öğretim, öğretim tasarımcıları için yeni iş olanakları ortaya çıkarmıştır. Bilgi Yönetim Sistemi(Knewledge Management System)