Hazırlayan: Hatice Gökçe Demirel.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES YÖNETİMİ.
Advertisements

NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ.
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
DUYGULAR VE DUYGU DURUMLAR
AŞIRI SINAV KAYGISI.
STRESİ ÖNLEME STRESİN TANIMI STRESİN ŞEKİLLERİ STRESİN KAYNAKLARI
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ TEDMEM
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
 bireyin gelişimi ve olgunlaşma düzeyi  bireylerin yetenek düzeylerindeki farklılıklar  Güdülenme  yetişilen sosyo- kültürel çevre  alınan eğitim.
DUYGUSAL ZEKA.
SINAV KAYGISI VE BAŞ ETME YOLLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Kişilik Gelişimi.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ÖFKE KONTROL EDİLEBİLİR BİR DUYGUDUR
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Yönetim Fonksiyonları
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
DUYGULAR VE DUYGU DURUMLAR
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ERGENLİK.
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Sınav Kaygısı.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES YÖNETİMİ
ŞİDDET.
ÖFKEYLE BAŞETME.
STRES YÖNETİMİ.
ÇALIŞMA YAŞAMINDA DUYGULAR VE KİŞİLİK
DUYGU VE HEYECAN.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
STRES. İçerik I. Stres Kavramı II. Yöneticilerde Stres III. Çalışma Yaşamında Stres Kaynakları V. Stresin Belirtileri ve Etkileri VI. Stresle Başa Çıkma.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Hazırlayan: Hatice Gökçe Demirel. DUYGU YÖNETİMİ Hazırlayan: Hatice Gökçe Demirel.

Duygu Nedir? Duygu, insanların olumlu ya da olumsuz olarak anlamlandırdıkları ve iç ya da dış olaylara cevap olarak yansıtan psikolojik bir durumdur. Duygu birçok psikolojik temel öğeden oluşan zihinsel bir sistemdir. Duygu, bir his ve bu hisse özgü belirli düşünceler, psikolojik ve biyolojik haller ve bir dizi hareket eğilimidir. Duygu herhangi bir zihin, his, tutku farklılığı, hareketliliği ya da şiddetli ve uyarılmış zihinsel bir durumdur. Duygu, psikolojik, bilişsel, motivasyonel ve deneyim gibi birçok psikolojik alt sistemden oluşmuş zihinsel tepkiler bütünüdür. Aristoteles ise duygular üstüne şunları söylemiştir: duygular insanların neşeli ya da neşesiz zamanlarındaki algıları ile oluşan ve bağımsız olmayan yani bilinç fonksiyonlar ile birlikte hareket eden zihinsel bir durumdur

Duygunun Bileşenleri Durumsal bir uyarıcının ya da ortamın değerlendirilmesi Fizyolojik ya da bedensel hislerde değişiklik, Anlamlı el, kol, yüz hareketlerinin özgürce ya da anlamlı olarak gösterilmesi, İlk üç bileşenden bir ya da daha fazlasının birleşimini kültürel bir şekilde adlandırılması

Duygu Teorileri 1- Etkinleştirme Teorisi (The Activation Theory) Etkinleştirme teorisi basit olarak uyarılma derecesi deneyimlediğimiz duygular için oldukça önemli olduğunu varsaymaktadır. 2- Yükleme Teorisi (The Attribution Theory) Yükleme teorisi, duygularımızın uyarılma derecesi ve bu uyarılmayı yorumlayışımızın etkilerinin birleşmesi sonucu ortaya çıktığını varsaymaktadır. 3- Dengeleme Teorisi ( The Opponent-Process Theory) Dengeleme teorisi ise, duygusal olarak uyarılma derecemizi dengede tutmaya çalıştığımız varsayımını ileri sürmektedir. 4- Zihinsel-Bedensel Duygu Teorisi Duygunun zihinsel faktörler, uyaran faktörler ve bedensel faktörlerden gelen bilgilerin bütünleşmesi ve bilinç düzeyinde yaşanmasını içerir. “duygunun hissedilmesi”, kişinin bunu “fark etme” “uyanma” dönemini saptayıp adlandırmasıdır. Adlandırma, niteliğini (güzel, iyi, rahat, korkunç, engelleyici vb. ) zihinsel süreçlerin değerlendirmesinden alır.

Keyiflilik (Cheerfulness) Duygu Türleri Neşe (Joy) Güven (Trust) Korku (Fear) Şaşkınlık (Surprise) Öfke (Anger) Tiksinme (Disgust) Kendinden geçme (Extasy) Beğeni (Admiration) Dehşet (Terror) Hayret (Astonishment) Hırs (Fury) İğrenme (loathing) Coşku (Elation) Hoşgörü (Tolerance) Telaş (Panic) (Amazement) Hiddet (Rage) Uzaklaşma (Revulsion) Keyiflilik (Cheerfulness) Kabul (Acceptance) Ürkme (Fright) Belirsizlik (Uncertainty) Düşmanlık (Hostility) Hoşnutsuzluk (Aversion) Sevinç/Keyif (Delight)   Can Sıkıntısı (Dismay) Çılgınlık (Distraction) Rahatsız Etme (Annoyance) Hoşlanmamak (Dislike) Huzur (Serenity) Çekingenlik (Timidity) Bıkkınlık (Boredom) Endişe (Apprenension)

Kötü Davranmak, Zulüm (Outrage) Birincil İkililer Sıklıkla Hissedilir İkincil İkililer Bazen Hissedilir Üçüncül İkililer Nadiren Hissedilir Zıtlıklar (Opposites) Neşe (Joy) Güven (Trust) Korku (Fear) Şaşkınlık (Surprise) Üzüntü (Sadness) Sevgi (Love) Suçluluk (Guilt) Keyif /Sevinç (Delight) Çatışma Tiksinme (Disgust) Uysallık (Submission) Merak (Curiosity) Aşırı Hassaslık (Sentimentality) (Conflict) Öfke (Anger) Dehşet (Alarm) Umutsuzluk (Despair) Utanma (Shame) Sadness Beklenti (Anticipation) Hayal Kırıklığı (Disappointment) ??? Kötü Davranmak, Zulüm (Outrage)   Pişmanlık (Remorse) Kıskançlık (Envy) Karamsarlık (Pessimism) Aşağılama (Contempt) Aşırı Umursamazlık (Cynism) Hastalıklılık (Morbidness) Saldırganlık (Aggresion) Gurur (Pride) Üstünlük (Dominance) (Anticipation İyimserlik (Optimism) Kadercilik (Fatalism) Kaygı (Anxiety)

Duyguların Dili İç Duygular Gözlemlenen Davranışlar Duyguların Fonksiyonu Korku, Dehşet Geri çekilme, Kaçma Koruma Öfke, Hiddet Saldırma Yıkım Neşe, Kendinden Geçme Çiftleşme, sahip olma Çoğalma Üzüntü, Keder Temassızlık Mahrumiyet Onaylama Heveslilik (Greed) Yeme Özümseme (Incorparation) Tiksinme, iğrenme Kusma, Dışkılamak Reddetme Umut, İhtiyat Keşif Hissetme Şaşkınlık, Hayret Durma (Stopping) Yönelim (Orientation)

Duygu Yönetimi Duygu yönetimi çalışanların duygularını nasıl düzenleneceğine ilişkin normların belirlenmesidir. Duygu yönetimi, duygusal zihnin iktidara gelmemesi için gerekli tedbirleri alarak beyni akılcı zihnin yönetiminde tutmak, duyguları iyi tanıyarak onlarla etkili bir şekilde başa çıkma yolunda bilinçli bir çaba göstermek, daha önceden bilinçaltında bastırılmış olan duyguları zararsız hale getirmek, son olarak da anı yaşama yetisi kazanmaktır

Olumsuz düşünceler, kişinin kendini sınırlamasına neden olan inançlardan kaynaklanmaktadır. Bu tür inançlara sahip iş görenler şu özelliklere sahiptir. Başkalarının kendilerine adil davranmadığını düşünürler. Zor işlerin kendilerine verilmesini istemezler. Tüm çalışanların kendilerine karşılıksız olarak sempati duymalarını beklerler. Yanlış yapmaktan korkarlar. Kendilerine kötü davranan insanların cezalandırılmasını isterler. İstedikleri şeyleri istedikleri zaman elde etmek isterler. Duygularını kontrol edemeyeceklerini düşünürler.

Duygu Yönetimi Stratejileri Duygusal denge iki yoldan gerçekleşir: Hoşa gitmeyen duygularla hoşa giden duyguların yer değiştirmesi. Bu yer değiştirme belirli bir duruma geçici olarak uyumu sağladığı için sağlıklı bir uyum değildir. Bu yolla sağlanan duygusal denge çoğunlukla çevre baskısı ile olur ve olgunlaşmamış bir kişiliğin ürünüdür. Hoşa gitmeyen duyguları yaratan şartları farklı bakış açılarından görmeye çalışmak. Duygusal dengenin hoşgörü ile sağlanması geniş boyutlar kazanmış, olgunlaşmış bir kişiliğin ürünüdür. Duygusal hoşgörünün gelişmesi insan ilişkilerinde rahatlık, kişiliğe esneklik ve derinlik katar

Duygu Yönetim Süreci Olarak Duygusal Emek Duygusal emek, kurum kültürü aracılığıyla, çalışanların duygularının kontrol edilmesine ve yönlendirilmesine yönelik eğilimleri ortaya koymaktadır. Bunun sonucunda ise çalışan, iş güvenliği için sadece fiziksel aktivitelerini değil duygularını da ücret karşılığında müşterisinin hizmetine sunmakta, müşterisini etkileyebilmek ve yoğun rekabet ortamında müşterisinin tercih nedeni olabilmek için duygusunu, verimlilik ve kar aracına dönüştürmektedir.

Duygu Yönetiminin Pozitif Etkileri İş hayatında yapıcı hoşnutsuzluk Öz Motivasyon İş hayatında iyimserlik oluşturulması İş hayatında akış hali İş ortamında güvenin oluşturulması

Duygu Yönetiminin Negatif Etkileri Yabancılaşma Sahte Kimlik Bencillik Beklentiyi karşılayamadığında utanç duygusu Duyguların karışık hale gelmesi Bireysel eksiklik duygusuyla varoluşunu sorgulama

Dinlediğiniz için Teşekkür Ederim...