Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İÇ KONTROL STANDARTLARI
Advertisements

KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
ORTADOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
S.S.K.B. MUHASEBE VE MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI Abdullah ATEŞ Sibel ÖZSOYSAL
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
İç Kontrol Sistemi ve İç Kontrol Standartları
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI UYUM EYLEM PLANI
T.C. NEVŞEHİR ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
ERZURUM BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Mali Sisteminde Gerçekleştirilen Yapısal Değişiklikler ve Üniversitemiz Açısından Yeni Mali Sistemin.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
BİR YÖNETİM MODELİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
T.C. ORDU ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
Kamu Harcama Süreci.
MUHASEBE EĞİTİMİ.
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI.
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL 08-09/09/2006-Kızılcahamam M. Sait ARCAGÖK MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
MALİ YÖNETİM VE KONTROL ALANINDA YAŞANAN GELİŞMELER VE HEDEFLER Mehmet BÜLBÜL Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı 1 Mayıs.
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ Nurtaç ARSLAN İç Kontrol Dairesi Başkan V.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Temel Kavramlar
KESİN HESAP.
Harcama Yetkilileri.
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
BÜTÇE KESİN HESAP FAALİYET RAPORLARI.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Kamu mali yönetim ve kontrol sistemini yeniden düzenleyen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kamu idarelerinde iç kontrol sistemlerinin.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
HARCAMA.
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI TAŞINIR İŞLEMLER SERVİSİ GENEL HATLARIYLA TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ.
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU UYGULAMASI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol

İç Kontrol Tanımı İç kontrol; idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, mali bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan mali ve diğer kontroller bütünüdür. 

İÇ KONTROL NEDİR? (1) İç kontrol, idarenin amaçlarına ulaşmasını sağlamak üzere oluşturulan; organizasyon, yöntem, süreç, iç denetim, mali ve mali olmayan kontroller bütünüdür.

İÇ KONTROL NEDİR? (2) İç kontrol bir süreçtir İç kontrol bir amaç değil, idareyi hedeflerine ulaştırma amacını taşıyan bir yönetim aracıdır İç kontrol kişiler tarafından uygulanır İç kontrol sadece form, belge, el kitabı ve prosedür değil, bunların yanı sıra organizasyonu, personeli ve yönetim tarzını da kapsayan bir sistemdir

İÇ KONTROLÜN AMAÇLARI Kaynakların etkili ve etkin bir şekilde ve idarenin amaçlarına uygun olarak kullanımını sağlamak Mevzuata uygunluğu sağlamak İdarenin faaliyetleri hakkında düzenli, zamanında ve güvenilir bilgi sağlamak İdarenin varlıklarını korumak, yolsuzluk ve usulsüzlüğü önlemek

İÇ KONTROLÜN TEMEL ÖZELLİKLERİ İç kontrol, yönetim sorumluluğu çerçevesinde sürekli ve sistematik bir şekilde yürütülür. İç kontrol, yeterli ve makul güvence sağlayan bir yönetim aracıdır. İç kontrol, risk esasına dayalıdır. İç kontrol, idarenin bütün görevlilerini kapsar. İç kontrol, mali alanla sınırlı olmayıp, mali ve mali olmayan kontroller bütünüdür. İç kontrol sistemi, her yıl değerlendirmeye tabi tutulur. İç kontrol düzenleme ve uygulamalarında “iyi mali yönetim ilkeleri” esas alınır.

İÇ KONTROL Etkin Bir İç Kontrol Sisteminin Kurulması İdarelerin Yönetim Sorumluluğundadır. Kamu idarelerinde yeterli ve etkili bir kontrol sisteminin oluşturulması için gerekli önlemler üst yönetici tarafından alınır.

MALİ YÖNETİM VE KONTROL YAPISI BAKAN ÜST YÖNETİCİ Mali Hizmetler Birimi İç Denetim Birimi Muhasebe Birimi* Harcama Birimi Harcama Birimi Harcama Birimi Harcama Sonrası Denetim Ön Mali Kontrol İç Kontrol

İÇ KONTROL SORUMLULUĞU Üst yöneticiler: Sistem kurma ve gözetim Harcama yetkilileri: Uygulama ve ön mali kontrol Gerçekleştirme görevlileri: Uygulama ve ön mali kontrol Mali hizmetler birimi: Sistemin kurulması, standartların uygulanması çalışmaları ve ön mali kontrol Muhasebe yetkilileri: Ödeme kontrolü, kayıtların usulüne ve standartlara uygunluğu ve saydamlık

ÜST YÖNETİCİLERİN İÇ KONTROL SORUMLULUĞU İdarede iç kontrol standartlarının ve iç kontrol ile ön mali kontrol alanında yapılan düzenlemelerin uygulanmasını sağlamak İş ve işlemlere yönelik süreç akış şemaları hazırlatmak Görev, yetki ve sorumlulukları açık bir şekilde belirlemek Görevlerin bilgili ve yeterli personel tarafından yürütülmesini ve personelin yeterli eğitim almasını sağlamak Kontrol prosedürlerini belirlemek İdarede uygun bir iletişim ağı oluşturmak Kontrol listeleri ve öz değerlendirme formları oluşturmak İç kontrol güvence beyanını düzenlemek

İÇ KONTROL GÜVENCE BEYANI-1 Güvence Beyanı Verecek Olanlar Üst yöneticiler Bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama yetkilileri Mali hizmetler birimi yöneticisi

İÇ KONTROL GÜVENCE BEYANI-2 Güvence Beyanı Kapsamı Tahsis edilen kaynakların planlanmış amaçlara ve iyi mali yönetim ilkelerine uygun olarak kullanıldığı Uygulanan iç kontrol sisteminin işlemlerin yasallık ve düzenliliği konusunda yeterli güvenceyi sağladığı Bilgilerin doğruluğu

İÇ KONTROL GÜVENCE BEYANI-3 Üst yönetici olarak yetkim dahilinde; Bu raporda yer alan bilgilerin güvenilir, tam ve doğru olduğunu beyan ederim. Bu raporda açıklanan faaliyetler için bütçe ile tahsis edilmiş kaynakların, planlanmış amaçlar doğrultusunda ve iyi mali yönetim ilkelerine uygun olarak kullanıldığını ve iç kontrol sisteminin işlemlerin yasallık ve düzenliliğine ilişkin yeterli güvenceyi sağladığını bildiririm. Bu güvence, üst yönetici olarak sahip olduğum bilgi ve değerlendirmeler, iç kontroller, iç denetçi raporları ile Sayıştay raporları gibi bilgim dahilindeki hususlara dayanmaktadır. Burada raporlanmayan, idarenin menfaatlerine zarar veren herhangi bir husus hakkında bilgim olmadığını beyan ederim. (Yer-Tarih) İmza Ad-Soyad Unvan

Yeni Mali Yapıda Maliye Bakanlığı MALİYE BAKANLIĞI İç Denetim Merkezi Uyumlaştırma Birimi (İç Denetim Koordinasyon Kurulu) İç Kontrol (BÜMKO)

İÇ KONTROL MERKEZİ UYUMLAŞTIRMA FONKSİYONU (1) İç kontrol ve ön mali kontrol alanında gerekli düzenlemelerin yapılması İç kontrol standartlarının belirlenmesi Ön mali kontrol standart ve yöntemlerinin belirlenmesi İç kontrol ve ön mali kontrol düzenleme ve uygulamalarının izlenmesi ve uyumlaştırılması Koordinasyon, rehberlik, eğitim

İÇ KONTROL MERKEZİ UYUMLAŞTIRMA FONKSİYONU (2) Yönetim sorumluluğu çerçevesinde her idare kendi iç kontrol sisteminden sorumlu olmakla birlikte,merkezi uyumlaştırma birimi; İç kontrol sistemi için mevzuatı oluşturmak, İkincil ve üçüncül düzey düzenlemeleri yapmak, Standartları belirlemek, İdarelerde uygulanan sistemleri izlemek, Uygulama farklılığını gidererek uyumlaştırmak, İdareleri yönlendirmek, İyi uygulama örneklerini yaygınlaştırmak, Koordinasyon, rehberlik, eğitim fonksiyonlarını yürütmek, Görevini yapmak suretiyle ülkenin iç kontrol sistemini uyumlaştırmakla görevlidir.

ÖN MALİ KONTROL Süleyman TOYAN

Ön Mali Kontrol Tanım: İdarelerin gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerine ilişkin mali karar ve işlemlerin; idarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutarı, ayrıntılı harcama programı, finansman programı, merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer mali mevzuat hükümlerine uygunluğu ve kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması yönlerinden yapılan kontroldür.

ÖN MALİ KONTROLÜN NİTELİĞİ İç kontrolün bir parçasıdır Danışma ve önleyici niteliktedir Bağlayıcı değildir Sadece bir birimin görevi değildir Harcama yetkilileri ve gerçekleştirme görevlilerinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz

Önceki Sistemde Ön Mali Kontrol Yapan İdareler Maliye Bakanlığı Maliye Bakanlığının Birimleri Sayıştay İdareler

Ön Mali Kontrol - 1 MALİYE BAKANLIĞI Sözleşme Tasarılarının Vizesi Avans ve Kredi İzinleri Harcırah Vizeleri Yan Ödeme Cetvellerinin Vizesi

Ön Mali Kontrol - 2 MALİYE BAKANLIĞI BİRİMLERİ Gider Yüklenme Belgeleri Ödeme Emirlerinin Vizesi Uygunluk Denetimi İhale Komisyonlarına Katılım

Ön Mali Kontrol - 3 SAYIŞTAY Sözleşme ve Bağıtların Tescili Kadro Cetvellerinin Vizesi Ödeme Emirlerinin Vizesi

Ön Mali Kontrol - 4 İDARELER Tahakkuk Memurları İhale Komisyonu Üyeleri Diğer Görevliler İta Amirlerinin Gözetim Görevi

ÖNCEKİ SİSTEMDE ÖN MALİ KONTROL SAYIŞTAY MALİYE BAKANLIĞI (BÜMKO) Ödeme Emrinin Vizesi Sözleşmeler Harcama programı Söz.Tescili Sözleşme Tasarısı Vizesi Program Vizesi Sözleşme Tasarıları Harcama programı BÜTÇE DAİ.BŞK. BAKANLIKLAR Vize Edilen Program Ödeme Emri Düzenleme Talebi Ödeme Emri Gönderilmesi Ödeme Emri Gönderilmesi Ödenek İhtiyacının Ödeme Emri Gönderilmesi Bildirilmesi SAYMANLIK TAŞRA BİRİMİ ÖDEME İŞLEMİ

Sisteme Eleştiriler Harcamada Katı Ön Kontrol Yetki-Sorumluluk Dengesizliği İdarelere Yeterli İnisiyatif Verilememesi Ödeme Aşamasında Uygunluk Kontrolü

Yeni Ön Mali Kontrol Sisteminin Getirdikleri (1) Sayıştay’ın vize/tescil gibi ön mali kontrol görevi sona erdirildi Maliye Bakanlığı’nın vize yapmak gibi ön mali kontrol görevi kaldırıldı

Yeni Ön Mali Kontrol Sisteminin Getirdikleri (2) Ödeme aşamasında yapılan uygunluk kontrolü kaldırıldı; ön mali kontrol görevi idarelere devredildi İdarelerin mali yönetim ve kontrole ilişkin görev ve yetkileri artırıldı

Yeni Ön Mali Kontrol Sisteminin Getirdikleri (3) Ön mali kontrol, riskli alanlar dikkate alınarak yapılan danışma ve önleyici niteliği haiz bir kontrol haline getirildi İç kontrolün bir unsuru oldu

ÖN MALİ KONTROLDE YENİ YAPI Harcama Birimleri Mali Hizmetler Birimi Merkezi Uyumlaştırma Birimi

ÖN MALİ KONTROLDE YENİ YAPININ FONKSİYONLARI Süreç Kontrolü Harcama Birimleri Mali Hizmetler Birimi Taahhüt ve Sistem Kontrolü Standart ve Yöntem/Uyumlaştırma Merkezi Uyumlaştırma Birimi

HARCAMA BİRİMLERİNDE ÖN MALİ KONTROL Süreç kontrolü (işlemlerin ardışık kontrolü) Gerçekleştirme görevlisi kontrolü Harcama yetkilisi kontrolü Muhasebe yetkilisi kontrolü Mali hizmetler birimi kontrolü

GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ Ödeme Emri Belgesini “ Kontrol edilmiş ve uygun görülmüştür” şerhini düşerek imzalarlar. Bu Kanun çerçevesinde yapmaları gereken iş ve işlemlerden sorumludurlar.

MUHASEBE YETKİLİSİ Ödeme aşamasında: Yetkililerin imzası Ödemeye ilişkin belgeler Maddi hata Hak sahibinin imzası yönünden ön mali kontrol yapar.

MUHASEBE YETKİLİSİ Bunların dışında Kontrol ve inceleme yapamaz Belge arayamaz Bunlarla ilgili hata veya eksiklik bulunması halinde Ödeme yapılmaz Ve ödemeye zorlanamaz

Mali Hizmetler Biriminde Ön Mali Kontrol (1) Tasarıların mali yükü Taahhüt evrakı ve sözleşmeler Ödenek gönderme belgeleri Ödenek aktarmaları Kadro dağılımları Seyahat kartı

Mali Hizmetler Biriminde Ön Mali Kontrol (2) Seyyar görev tazminatı Geçici işçi pozisyonları Yan ödeme cetvelleri Sözleşmeli personel sözleşmeleri Ön mali kontrole tabi tutulacak diğer mali karar ve işlemler idarelerince belirlenecektir.

İDARELERCE ÖN MALİ KONTROLE TABİ TUTULACAK DİĞER MALİ KARAR VE İŞLEMLER Bu işlemler tür, tutar ve konu itibarıyla belirlenir Bu düzenlemeler üst yöneticinin onayı ile yürürlüğe konulur Bu düzenlemeler Maliye Bakanlığına bildirilir

ÖN MALİ KONTROLDE GÖREVLER AYRILIĞI İLKESİ Harcama yetkilisi ile muhasebe yetkilisi görevi aynı kişide birleşemez Mali hizmetler biriminde ön mali kontrol görevini yürütenler mali işlem sürecinde görev alamazlar

İÇ KONTROLE İLİŞKİN DÜZENLEMELER 5018/55,56,57,58,60 İç Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik Faaliyet Raporları Hakkında Yönetmelik Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu 5176 sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması Hakkında Kanun e-bütçe Say2000i Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Standart Dosya Planı

Diğer Kaynaklar

İÇ KONTROLE İLİŞKİN BAZI İNTERNET SİTELERİ www.bumko.gov.tr www.muhasebat.gov.tr www.sayistay.gov.tr www.coso.org www.intosai.org www.aicpa.org www.gao.gov www.theiia.org

Teşekkür Ederim