LİBERALİZM ve devlet anlayışı ögretim görevlisi M

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Advertisements

TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
MALİ SOSYOLOJİ
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Üniversite Sanayi İşbirliğinde İskandinav Modeli
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
CEZADA TAKDİR HAKKI.
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
Devlet Anlayışlarının Kamu Harcamalarının Boyutlarına Etkileri
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
İYİ YÖNETİŞİM.
AYDINLANMA ÇAĞI.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
REHBERLİK.
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
YONT221 KAMU YÖNET İ M İ NDE DEVLET İ N ETK İ NLEŞT İ R İ LMES İ KAMU YÖNET İ M İ NDE REFORM VE YEN İ DEN YAPILANMA Ö ğ retim Görevlisi: M.NECAT İ C İ.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
Siyaset Bilimine Giriş
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ SOSYAL DEMOKRASİ VE ÜÇÜNCÜ YOL
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Klasik iktisadi yaklaşım
Eğitimin ve Toplum.
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
BİRLİK.
KAPİTALİZM VE SOSYALİZMİN KARŞILAŞTIRILMASI
Kapitalizm ve Sosyalizm KARŞILAŞTIRMASI
SOSYALİZM NEDİR? Kara dayalı sistemindeki özel mülkiyet yerine ortak mülkiyetin, sermayeyi elinde tutan azınlık kitlenin kendi istekleri doğrultusunda.
LİBERAL KAPİTALİZM.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ yerelleşme EKSENİNDE Avrupa BİRLİĞİ öğretim görevlİsİ: Mehmet necatİ cİzrelİoğullarI.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
LİBERALİZM ve devlet anlayışı Araştırma görevlisi PH. D. M
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
LİBERALİZM ve devlet anlayışı Ögretim görevlisi M
REFAH DEVLETİ.
LİBERALİZMİN TEMEL TARTIŞMALARI
SİYASAL İDEOLOJİLER 3. HAFTA LİBERALİZM.
LİBERALİZM Öğretim elemanI: PH.D . M. NECATİ CİZRELİOĞULLARI
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
ULUSLARI İLİŞKİLER TEORİLERİ VE ÖRGÜTLER
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Sunum transkripti:

YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİN GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ LİBERALİZM ve devlet anlayışı ögretim görevlisi M. NECATİ CİZRELİOĞULLARI

Genel Bakış “Liberalizm, bireyin özgürlüğünü, özerkliğini, temel haklarını garanti altına almayı amaçlayan ve bu nedenle siyasal iktidarın sınırlandırılması üzerinde duran bir düşüncedir.” “Liberalizm, tarihsel birikim ve çatışmaların süzgecinden geçerek günümüzde bütün bir siyasal sistem olarak varlığını sürdürmektedir.” Liberalizm daha çok insan hakları, demokrasi ve ekonomik anlamda ise kapitalizm kavramları çerçevesinde tartışılmaktadır. “Demokrasi, insan hakları, hukukun üstünlüğü gibi sosyal, siyasal ilkeleri içine alarak daha güçlü ve geniş alanlara yayılmaya çalışmaktadır.”[

Türkiye’de “liberal” denildiği zaman akla öncelikle demokrat, insan hakları savunucusu, özgürlükçü kişi ve kurumlar akla gelmektedir.

Liberalizmin Temel İlkeleri Liberalizmin temel ilkeleri olarak; Sınırlı minimal devlet, Serbest girişim, Bireycilik, İnsan Hakları, Hukuka bağlı devlet, Özgürlük, İşbirliği gibi kavramlar sıralanabilir.

Kant ‘kendi yasanı kendin yap’ Bireycilik, toplumsal, siyasal ve ekonomik hayatta bireyin ön planda tutulmasıdır. Locke, bireyin her türlü otoriteden kurtularak özgür olmasını ve kendi hayatını kendisinin kurması gerektiğini ‘herkesi kendinin yargıcıdır, Kant ‘kendi yasanı kendin yap’ Liberalizmde birey toplumda herşeyin üstündedir, birey toplumdan önce vardır.  Kant’a göre, “İnsan kendi başına bir son, bir amaçtır, asla bir araç değildir.” Liberalizme göre bireyin çıkarı ön plandadır ve “bireylerin çıkarından toplumsal çıkar doğacaktır.

Özgürlük “Friedman liberalizm için asıl olanın gönüllü işbirliği ve özgür tartışma olduğunu söyler Liberalizme göre bireyin özgürlüğüne yönelebilecek en büyük tehdit devlettir. Sınırlı Devlet: Devlet sınırlandırılmalı, eğer sınırlandırılmazsa bireye müdahale edecektir ve birey arka plana itilecektir. Bu nedenle devlet hareket ederken toplumun rızasını almak zorundadır ve anayasa ile sınırlandırılmalıdır. Devletin amacı topluma en iyi şekilde hizmet etmektir ve bireyin özgürlüğünü ve çıkarını korumaktır.

Piyasa Ekonomisi, Bireylerin kendi istekleri doğrultusunda serbestçe faaliyet gösterecekleri alanları kendilerinin seçmesini sağlar. Bireylerin bu tercihleri devlet tarafından korunmalı ve bunlara yönelik her türlü olumsuz müdahale engellenmelidir. Piyasa ekonomisinde karar mekanizması birey olmalıdır. Kararları devlet verdiği takdirde, bireylerin aldığı kararların piyasa ekonomisine etkisi, verimsiz ve düzensiz olacaktır.

Liberalizmin Çeşitleri Klasik liberalizmin odak noktası bireydir Müdahaleci ve baskıcı bir devlet değil, sınırlı ve sorumlu devlet isteyen bir anlayış... Klasik liberaller, insanoğlunun kendi ayakları üzerinde durabilme kapasitesinin yüksek olmasını kendi bencil çıkarları peşinde koşmalarına bağlarlar. Başkalarının zorlamasına veya müdahalesine tabi olmadan yalnız bırakıldığı sürece özgürdür

Ekonomiden yüksek fayda sağlanabilmesi için devlet müdahalesinin olmadığı bir piyasa pazarının oluşturulması gereklidir. Böylelikle, bu düzen, özel mülkiyetçiliğin gelişmesini ve bireylerin özgürlüklerinin korunmasını sağlayacaktır.

Sosyal Liberalizm Sosyal liberalizmin doğuş sebebi; sanayi toplumlarında ortaya çıkan adaletsizlik ve eşitsizliklerdir. Sosyal liberalizm; sosyal adalet, toplumculuk, Bireyin ve toplumun hayatında devletin daha fazla yer edinilmesi anlayışını benimsemiştir. negatif özgürlük bireyin üzerindeki dışsal sınırlamaları kaldırırken açlıktan ölme özgürlüğünden daha fazla bir şey demek olmadığını, pozitif özgürlük ise; bireyi güçlendirmeyi ve felce uğrayan sosyal felaketlerden insanların yaşamlarını muhafaza eder

Sosyal liberalizm, 1929 Dünya Bunalımı ile birlikte yoksulluğu azaltmak, toplumsal refahı artırmak ve sosyal adaleti sağlamak amacıyla klasik liberalizme tepki olarak ortaya çıkan bir kavramdır.

Neo-Liberalizm Neo-liberalizmin amacı, Devlet müdahalesinin minimal düzeyde olduğu bir toplumda kendi kendine işleyerek, kendine özgü kurallarıyla süreklilik gösteren piyasa mekanizmasını oluşturmaktır. Devlet müdahalesinin minimal düzeyde tutulması düşüncesi, sadece piyasa mekanizması ile sınırlandırılmamalıdır. Toplumsal ve siyasal sistemde de devlet müdahalesi pek az istenen bir durumdur. Devlet müdahalesinin olmadığı bir sistemde bireyler kendilerini daha iyi ifade edip, özgür olacaktır

Neo-liberalizmin temel öğeleri, birey ve pazardır. Amacı ise, piyasa üzerindeki devlet müdahalesini kaldırmaktır. Bir Pazar sisteminin etkili, verimli olabilmesi ve büyüme göstermesi için serbestçe işlenmesi temin edilmelidir. Bu durumda, devlet müdahalesi olmaksızın işleyebilen bir sistemde bireyler daha özgür olacaktır.

Liberalizmin Devlet Anlayışı Liberalizmin, insana ve onun aklına, bu aklın ve kişisel çıkarın olumluluğuna vurgu yapan, buna karşılık ilişkilere karışmayan bir devlet anlayışına dayanmakta…

Liberal düşüncede Devlet; Liberal Devlet Modeli; Anayasal Hükümet İnsan hakları Bireyin önceliği Piyasa ekonomisiyle sınırlamak Bu durum, devletin toplumla birey arasındaki ilişkileri güvence altına alması demektir. Liberal Devlet Modeli; Farklı bireysel veya grup olarak yaşayış tarzları ve arayışları konusunda tarafsız bir devlet modeli yaratmak… Devlet; Bireysel özgürlükleri onların çeşitliliklerini içinde kabul ederek kanun gücüyle teminat altına alabilecek, ancak müdahale etmeyecektir. Devlet tarafsız olmalı ve bireysel çıkarlar kasışında taraf tutmamalı…

Liberalizm, devletin küçültülmesinde amaç olarak, ulusal ekonomi içinde kamu ekonomisinin görev ve fonksiyonlarının mümkün ölçüde daraltılmasını ve piyasa ekonomisi faaliyetlerinin genişletilmesini savunmaktadır. ÖZELLEŞTİRME YERELLEŞME

Liberalizmin devlete biçtiği rolün özellikle ekonomik krizlerle daha Son yüzyıla bakıldığında devletin rolündeki değişim açısından dört dönem geçirildiğini ve belki de beşinci dönemin başında olduğumuz düşünülebilir: 1900–1930-liberal devlet (karışmayan devlet) demokrasi ve insan haklarını güçlendirme amaçlı- 1930–1980-sosyal devlet (karışan müdahaleci devlet) 1980- 2000’lerin başı liberal düzenleyici devlet- Günümüzde liberal düzenleyici ve yönetişen devlet İçinde bulunduğumuz yıl itibariyle mali ve ekonomik anlamda kısmı müdahaleci devlet. Liberalizmin devlete biçtiği rolün özellikle ekonomik krizlerle daha müdahaleci bir devlete değişmesi, zamanla müdahaleci devletin büyüyerek çalışamaz hale gelmesi ve tekrar küçülme eğilimine girerek düzenleyici devlete dönüşmesi ve günümüzde halkın karar mekanizmalarına katılımının artırılması amacıyla birlikte yönetmek üzere yönetişim düşüncesinin geliştirilmesine çalışılması ve son olarak içinde bulunduğumuz dönem itibariyle yaşanılan mali krizle devletin çözüm üretmek üzere tekrar mali anlamda müdahaleci bir yaklaşım sergilemesi son yüzyılda devletin ekonomi ve kamu hizmetlerindeki rolü açısından çizdiği zikzakları (gelgitleri) olarak tanımlanabilir. Şimdi kısaca bu dönemleri sırasıyla ele alarak devletin rolündeki değişim serüvenini incelemek yararlı olabilir.

Dünyanın siyasi, ekonomik, idari ve kültürel alanda yaşadığı hızlı değişime devletlerin ayak uydurmada zorlandığı söylenebilir. Yaşanılan iki dünya savaşı, 1929 ekonomik buhranı, 1973 ekonomik krizi ve diğer gelişmeler devletin kamu hizmetlerinin sunulmasında ve ekonomiye müdahalede çizgilerin değişimine neden olmuştur.

Son olarak içinde bulunduğumuz dönem itibariyle yaşanılan mali Liberalizmin devlete biçtiği rolün özellikle ekonomik krizlerle daha müdahaleci bir devlete değişmesi, Zamanla müdahaleci devletin büyüyerek çalışamaz hale gelmesi ve tekrar küçülme eğilimine girerek düzenleyici devlete dönüşmesi Günümüzde halkın karar mekanizmalarına katılımının artırılması amacıyla birlikte yönetmek üzere yönetişim düşüncesinin geliştirilmesine çalışılması Son olarak içinde bulunduğumuz dönem itibariyle yaşanılan mali krizle devletin çözüm üretmek üzere tekrar mali anlamda müdahaleci bir yaklaşım sergilemesi Son yüzyılda devletin ekonomi ve kamu hizmetlerindeki rolü açısından çizdiği zikzakları (gelgitleri) olarak tanımlanabilir. Türkiye’de 1923 yılında Cumhuriyet ilan edilmiş ve 1930’lu yıllara kadar liberal ekonomik politikalar uygulanmıştır. Ancak ülkenin sanayileşmemiş olması, üretimin çok yetersiz olması ve ekonomik kaynaklarının sınırlı olması ve özel sektörün olmaması liberal politikalarının uygulanmasının anlamsızlaştırmıştır. Çünkü birçok alanda özel sektör şirketleri olmadığı için bu ürünlerin devlet tarafından desteklenmesi ve üretilmesini zorunlu kılmıştır.

İngiltere’de hem savaşın yaralarını sarmak hem de ekonomik Liberalizm, devlet anlayışı için bireysel özgürlüklerin ve toplumsal rızanın temel alınması gerektiğine inanır. İktidarın bozucu, mutlak iktidarın mutlaka bozucu olduğunu savunan liberalizm bu iktidarın sınırlanması gerektiğine inanır İngiltere’de hem savaşın yaralarını sarmak hem de ekonomik kalkınmayı sağlamak amacıyla sosyal devlet (welfare state) düşüncesi ortaya çıkmış ve 1945 yılı itibariyle devletçi ekonomik politikalar ve kamu hizmetlerinin tamamını devletin sunduğu yeni sosyal ve idari politikalar devreye sokulmuştur. Sosyal devletin uyguladığı politikalarda ekonomiye karma bir yaklaşım benimsenmiş ve özel sektörle beraber devletin de kuracağı iktisadi teşebbüsler yoluyla özellikle özel sektör için cazip olmayan ya da özel sektörün gücünün yetmediği kamu hizmeti niteliği olan ekonomik alanlara girmesi amaçlanmıştır.

Liberalizm için en uygun araç herhangi bir baskı ve zorun bulunmadığı gönüllü işbirliği ve özgürlük ortamıdır. İdeal olan sorumlu bireyler arasında özgürce tartışmaya dayalı fikir birliğidir. Çoğunluğa boyun eğmeden fikir birliğini sağlamaktır.

Yönetişim (governance) ilk defa 1989 yılında yayınlanan OECD raporunda Bentham, devletin topluma yapacağı her müdahalenin toplumsal mutluluğu bozacağını düşünür. Asıl olan bireyin mutluluğunun sağlanmasıdır ki devlet bunun için sadece güvenli bir ortam yaratmakla yükümlüdür. Devletin amacı bireyin faydasını belirlemek değil ona hizmet ekmektir. Yönetişim (governance) ilk defa 1989 yılında yayınlanan OECD raporunda yer almıştır. Yönetişim ile amaçlanan devlete biçilen düzenleyici rol çerçevesinde belli bir kamu hizmeti alanında karar mekanizmalarında o hizmet alanındaki hem kamu örgüt ve kişileri hem de toplumdaki örgüt ve kişiler rol almalı ve kararları beraber vermelidir. Böylece demokrasinin ilerletilmesinde ve halkın katılımının sağlanmasında yönetişim yaklaşımı önemli destek sağlayacaktır.