Risk Yönetimi KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İÇ KONTROL STANDARTLARI
Advertisements

YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
RİSK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ-1
RİSK YÖNETİMİ VE DEĞERLEMESİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR NELERDİR?
RİSK KAVRAMI RİSKLERİN BELİRLENMESİ
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
ISO Çevre Yönetim Sistemi ve Çevresel Risk Analizi
İç Kontrol Sistemi ve İç Kontrol Standartları
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. ORDU ÜNİVERSİTESİ Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
Kamu İç Kontrol Standartları «İzleme»
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Risk Yönetimi Toplantımıza
TR 07- FI- 02 İÇ KONTROL – temel düzey eğitim COSO RİSKLER HEDEFLER KONTROLLER Ocak 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
SÜREÇ YÖNETİMİ İLE HIZLI BÜYÜMEYİ YÖNETMEK
Hassas Görevler hassas…çok….
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
Risk Yönetimi Bingöl KHB Güvenliği Politikaları Eğitimi Sedat ADEMOĞLU
İÇ KONTROL STANDARTLARI. İÇ KONTROL 5018 sayılı Kamu Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 55. maddesinde İç Kontrol idarenin amaçlarına, belirlenmiş.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
Plan Program Dairesi Başkanlığı Görev Tanımları Genel Müdürlüğümüzün yıllık bütçesini, yatırım programlarını hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak, Genel.
T.C. MALİYE BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
(Kamu İç Kontrol Rehberi) Kurumsal Risk Yönetimi
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI 27 Ekim 2009 Mehmet BÜLBÜL Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
Defterdarlar İç Kontrol Eğitimi
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
RİSKLERİN TESPİT EDİLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
İş Sağlığı ve Güvenliği
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Kamu mali yönetim ve kontrol sistemini yeniden düzenleyen 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kamu idarelerinde iç kontrol sistemlerinin.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
İŞLETME RİSK YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Tülay Korkusuz Polat.
RİSK YÖNETİMİ VE DEĞERLEMESİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR NELERDİR?
3. HAFTA MUHASEBE DENETİMİ. İşletmenin amaçlarına sağlıklı bir şekilde ulaşmasını sağlayacak politika ve süreçler dizisinin oluşturduğu, işletme yönetimi.
Ordu Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
KAMUDA HASSAS GÖREV.
Sporda Yönetim ve Organizasyon
Proje Risk Yönetimi – 2 (Niceliksel ANALİZ)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İş Sağlığı ve Güvenliğinin Temel Prensipleri
Sunum transkripti:

Risk Yönetimi KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı

Riskin Tanımı Risk, kurumun stratejik, mali ve operasyonel hedeflerinin gerçekleşmesini engelleyecek, her türlü olayın gerçekleşme olasılığıdır. (IIA Tanımı) Riskler gerçekleşme olasılığı ve risklerin gerçekleşmesi durumunda ortaya çıkacak sonuçların etkileri göz önünde bulundurularak ölçülür. Tehdit, kurumu muhtemel riske sokabilecek eylem veya olaydır. (IIA : Institute of Internal Auditors) 2

Riskin Temel Özellikleri Riskin iki temel özelliği vardır. Bunlar; (1) belirli bir sonuca ulaşamama ya da istenmeyen bir olayın oluşma olasılığı (2) riskin oluşması durumunda, bu durumların sonuca etkisi

NE YAPMALIYIM ? ADIM RİSK DEĞERLEMESİ

1 ADIM PLANLAMA Bu aşamada risk değerlemesinin kimler tarafından yapılacağı belirlenerek stratejik belgelerdeki amaçlar doğrultusunda değerlemenin kapsamına karar verilir.

Risklerin tanımlanmasında aşağıda verilen soru 2 ADIM RİSKLERİN BELİRLENMESİ Risklerin tanımlanmasında aşağıda verilen soru örnekleri yardımcı olabilir: Amaca ulaşma yolunda yanlış giden nedir? Hangi tür işlemler başarısız olmamıza neden olabilir? Zayıf olduğumuz alanlar neler? Hangi varlıkları daha çok korumalıyız? Hırsızlık ya da yolsuzluk alanları neler olabilir? Faaliyetlerimiz hangi durum ya da olaylar karşısında aksayabilir? En kritik bilgi kaynaklarımız neler? En fazla harcama yaptığımız alanlar hangileri? Takdire dayanan kritik kararlar hangileri? Hangi faaliyet ya da süreçler daha karmaşık? Cezai yaptırımlara maruz kaldığımız alanlar hangileri?

3.ADIM DEĞERLEME Riski tahlil etme Riskin ölçülmesi Riskin önceliklendirilmesi

3 ADIM DEĞERLEME ZARAR SONUÇ DERECELENDİRMESİ (2) ÇOK HAFİF : Eğitim veya hizmet aksaklığı (4) HAFİF : Eğitim veya hizmet aksaklığı (6) ORTA : Eğitim veya hizmet aksaklığı (8) CİDDİ : Eğitim veya hizmet aksaklığı (10) ÇOK CİDDİ : Eğitim veya hizmet aksaklığı

3 ADIM DEĞERLEME OLABİLİRLİK DERECELENDİRMESİ (2) Çok küçük olasılık : Yılda bir (4) Küçük olasılık : Ayda bir (6) Orta dereceli olasılık : Haftada bir (8) Yüksek olasılık : Her gün (10) Çok yüksek olasılık : İş yapıldığı sürece

3. ADIM DEĞERLEME

3 ADIM DEĞERLEME

3 ADIM DEĞERLEME

3 ADIM DEĞERLEME

4 ADIM RİSK YÖNETİMİ Riske Cevap Yönetim ilgili riski değerlendirdikten sonra bu riske nasıl cevap verileceğini kararlaştırır. Tanımlanmış riske cevap verme biçimleri arasında riskten kaçınma, riski kontrol etme, riskin transferi ve riske katlanılması yöntemleri yer almaktadır.

Risk Yönetim Stratejileri 4 ADIM RİSK YÖNETİMİ Risk Yönetim Stratejileri Kaçınma Kontrol etme Transfer etme Kabul etme

Risk Yönetim Stratejileri 4 ADIM RİSK YÖNETİMİ Risk Yönetim Stratejileri Kaçınma Kontrol edilmesi zor fakat kurum için gerekliliği elzem olmayan faaliyetlerden vazgeçilmesidir. (Her kurum için farklılık arz eder) Kontrol etme Riskin gerçekleşmesini önlemek veya etkilerini asgari düzeye indirmek amacına yönelik uygun kontroller bulunmalı ve uygulanmalıdır. Transfer etme : Risk nedeniyle oluşacak zararlardan hukuki olarak başkası sorumlu tutulabilir ( sigorta yapmak gibi) Kabul etme Bazı risklerin, etkileri ve olma olasılıkları düşük olduğundan dolayı küçük sayılır Bu durumda, riski iş yapmanın bir maliyeti ve bedeli olarak bilinçli bir şekilde kabul etmek ve riskin etkisinin düşük düzeyde kalmasını sağlamak amacıyla riski periyodik olarak izlemek uygun olur.

4.ADIM RİSLERİN YÖNETİMİ Önleyici kontroller: İstenilmeyen sonuçların gerçekleşme ihtimalini ortadan kaldırmak veya azaltmak için geliştirilen önlemlerdir. Düzeltici kontroller: İstenilmeyen sonuçların düzeltilmesini sağlamak için geliştirilen önlemlerdir. Acil eylem planları düzenleyici önlemlerin önemli bir unsurudur. Yönlendirici kontrol: Belirli bir sonuca ulaşmayı garantilemek için geliştirilen önlemlerdir. Denetleyici kontrol: İstenilmeyen sonuçların sebeplerini belirlemek için geliştirilen önlemlerdir. Kontrol faaliyetleri, kurumun risk kütüğünde bir bölüm/sütun olarak yer alır. Bu kontrollerin, çoğunlukla önleyici kontrollerden oluştuğu görülmektedir.

4.ADIM RİSLERİN YÖNETİMİ Risk Yönetiminde Görev ve Sorumluluklar Yönetim: Kurum yönetiminin temel sorumluluklarından birisi risk yönetimidir. Risk değerlendirme bir yönetim süreci olduğundan, harcama birimlerinin bu becerilere sahip olması şarttır. Strateji Geliştirme Başkanlığı:Temel risk yönetimi usulleri konusunda bilgi ve becerilerin geliştirilmesi ve bu becerilerin harcama birimlerine aktarılması için gerekli çalışmaları yapar, bilgi aktarımı ve koordineyi sağlar. Kurum personeli: Tüm çalışanlar, Kurumun amaçlarına ulaşmayı engelleyebilecek ya da hizmet sunumunu olumsuz etkileyebilecek risklerden sorumludur. Riskin herkesin sorumluluğunda olması nedeniyle, her bir çalışan görev tanımı çerçevesinde kendisine verilen iş/işlemleri etkin ve verimli bir şekilde mevzuata uygun olarak yürütmek zorundadır. Aynı zamanda, faaliyetlere ilişkin problemleri ve iyileştirme önerilerini, kurum etik değerleriyle bağdaşmayan davranışları, illegal fiil ve eylemleri üst yönetime iletmelidir. İç denetimin risk yönetimindeki rolü: Risk yönetimi sürecinin etkili olup olmadığı, risklerin gereken şekilde tespit edilip edilmediği ve gereken şekilde değerlendirilip değerlendirilmediği konularında tavsiyede bulunmaktır.

5.ADIM DURUMUN İZLENMESİ Son adım tedbirlerin etkinliğinin izlenmesi ve tekrar edilerek gözden geçirilmesidir Bu adımda en azından şu sorular cevaplandırılmalıdır. Seçilen kontrol tedbirleri planlandığı gibi tamamlanmış mı Seçilen kontrol tedbirleri yerinde tedbirler mi ? Bu kontrol tedbirleri uygulanmış mı ? Bu kontrol tedbirleri doğru bir şekilde uygulanmış mı ? Seçilen yöntem çalışıyor mu ? Yapılan değişiklikler amaçlarınıza uygun sonuçlanmış mı ? Tanımlanan riskler ortadan kaldırılmış mı veya yeterince azaltılmış mı ?

İç kontrol sisteminin oluşturulmasında ve risklerin değerlendirilmesinde tüm parametreler ciddiyetle değerlendirilmelidir. Bazen tüm çabaların boşa gidebileceğini de unutmamalıyız… Boşa Kürek Çekenler

teşekkürler…