TÜRK DİLİ II 3. HAFTA KOMPOZİSYON YAZIMI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKÇEYE SAHİP OL!.
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
Betül gürlek SÖZCÜKTE ANLAM.
Noktalama İşaretleri.
KUŞ GÖZLEMİ.
UZAKTAN UZAĞA… Öyle gülüp harap etme içimi, İçimden bir şeyler düştü, düşecek.. Bilmem, nasıl aşık ettin ki beni, Ulaşamadığım, sen kaldın bir tek..
ADLARIN YERİNE KULLANILAN KELİMELER “ADIL”
BİR KADINI BEKLEMEK ATAOL BEHRAMOĞLU
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
PARÇADA ANLAM.
SIFATLAR ÖN AD.
Dilin Tanımı ve Özellikleri
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKÖĞRETİM OKULU.
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
Öz et.
YOZLAŞAN TÜRKÇE !!!.
TÜRK DİLİ I HAFTA: 1 DİL VE KÜLTÜR.
101-TÜRK DİLİ DERSİ GÜZ DÖNEMİ 1. HAFTA
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
TÜRKÇE / Parçada Anlam.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
ANLAMLARINA GÖRE KELİMELER
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
A:Asıl kök ve öz derinliklerdedir
TÜRKÇENİN YOZLAŞMASI.
SÖZ ÖBEKLERİ (GRUPLARI)
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Gezi Yazısı-Anı)
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
EDATLAR.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Ebru SEVİM Meltem DEMİR Ders: Türkçe Sınıf: 5
Türkçe Okuduğunu Anlama Ali geçen hafta annesi ile Adana’ya gitti.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
İSİM TAMLAMALARI.
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
TÜRKÇE TÜRKÇE DERSİ SUNUMU.
ATASÖZLERİ VE DEYİMLER
DEĞERLERİMİZ İYİLİK VE HOŞGÖRÜ
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
İSİMLER (ADLAR) Varlıkları veya kavramları karşılayan sözcüklerdir.
TÜRK DİLİ II Okutman Vedat BALKAN Hafta KOMPOZİSYONDA GİRİŞ, GELİŞME ve SONUÇ Bir yazının; giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç ana bölümü vardır.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Türk Dili I Hafta 1 1 TÜRK DİLİ I Okutman Vedat BALKAN Hafta 1.
Atatürk, yaşamı boyunca tüm sevdiklerine "Çocuk" diye seslenirdi. Çocuk sözcüğünü çok severdi. Bu sözde bir sevgi, bir yaşam ve bir canlılık bulurdu.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
Atasözlerİ.
Slayt Hazırlarken ve Sunarken …
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
TÜRKÇENİN YOZLAŞMASI.
SOHBET (SÖYLEŞİ) Bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

TÜRK DİLİ II 3. HAFTA KOMPOZİSYON YAZIMI

HAFTA İÇERİK 3 KOMPOZİSYON YAZIMI 1. Kompozisyonda Giriş, Gelişme Ve Sonuç 2. Paragraf Türleri a. Olay Paragrafı b. Düşünce Paragrafı c.Tahlil Paragrafı d.Tasvir Paragrafı KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama 3.1. KOMPOZİSYONDA GİRİŞ, GELİŞME ve SONUÇ Bir yazının; giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç ana bölümü vardır. Yazının bütün bölümleri önemlidir. İyi bir başlangıç, okuyanların dikkatini çekerek, yazıyı takip etme isteği uyandırır; bu yüzden giriş bölümü önemlidir. Yazıya doğrudan doğruya, konunun tanıtımı, tarifi ya da tasvir, hikâye yahut fıkra ile başlanabilir. Dikkat çekmek ve ilgi uyandırmak için veciz bir sözle başlamak da mümkündür. Doğrudan okuyucuya seslenebilmek için soru ile yazıya girilebilir. Bir terimin açıklanması, araştırma yazıları ve konunun genişçe işlendiği yazılarda, düşüncelerin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için, bir önsöze ihtiyaç vardır. Gelişme bölümü yazının gövdesini oluşturur; büyüyen, genişleyen kısımdır. Yardımcı fikirler burada açılarak işlenir; örnekler, atasözü, vecize ve başkalarının görüşleri yardımıyla ana fikir genişletilir. Sonuç bölümde, konuyla ilgili olarak söylenmesi gerekenler tamamlanmalıdır. Kısa yazılarda, işlenilen fikri içine alan kısa bir cümle sonuç yerine geçebilir. Uzun yazılarda ise yazının başından beri üzerinde durulan fikirler, son paragrafta özetlenir. 3.2. PARAGRAF TÜRLERİ Kompozisyonun yukarıda kısaca anlattığımız her bölümü paragraf halinde yazılır. Bu anlamda paragraf türlerini bilmek oldukça önemlidir. Şimdi aşağıya değişik paragraf türlerini örnekleri ile birlikte alıyoruz: 3.2.1. OLAY PARAGRAFI Yazıda geçen olay veya olayların anlatıldığı paragraflardır. " Bir dört yol ağzında -gelip geçenler azalmıştı- bir ses durdurdu onu bu defa. Cılız, korkak, küçük bir ses. Ama cılızlığına, korkaklığına ve küçüklüğüne rağmen gizli bir umutla yiğitti. Adam elinde olmadan döndü. Gözleri çarpıntılı bir sevinişle sesin geldiği yeri aradı. Tam köşede, sesi gibi cılız bir çiçekçi büzülmüştü: Menevşeler!... Mor menevşeler!... Üç demet kaldı... üç..." ( M.Necati Sepetçioğlu) 3.2.2. DÜŞÜNCE PARAGRAFI Bir fikrin çeşitli yönlerinin tartışılarak anlatıldığı paragraftır. “Dalmışım... Bir an içimden, "Ne olurdu bu sefil, haris, şerefsiz yeşilbaş ördekler olmasa da bu âlem, kuğuların beyaz, dik ve şerefli başlarıyla süslense dedim. Ama o zaman şerefin değeri neyle ölçülecek? Hakkın yarattığı her şey yerinde güzeldir.” (Kuğular, Ali Nihad TARLAN)

3.2.3.TAHLİL PARAGRAFI Bir yazıda anlatılan kişinin ruh halini anlatılan yerin özelliklerini veya bir olayın ayrıntılarının irdelendiği paragraflardır. “Adam, yolun öte yanına geçmişti. Dönüp bakmadı bile. İçinde, tüm damarlarına yayılan hoş bir sıcaklık buğulanıyordu. Yüreği eski yerinde ve o hoş sıcaklık içinde alabildiğine genişlemişti. Menevşeler, iki avucundaydı. Yüreğinin üstüne doğru götürdü. Bir bu menevşeler vardı yeryüzünde şimdi; uzaklarda kalan bir kadın gibi bakan ve gülümseyen bu menevşeler; bir de kendisi. Başka hiç bir şey yoktu. Zaman silinmişti.” ( Menevşeler Ölmemeli, M.Necati Sepetçioğlu) 3.2.4.TASVİR PARAGRAFI Yazıda olayla ilgili kişi veya mekanların en ince ayrıntılarına kadar anlatıldığı paragraflardır. Yazıda yapılan tasvirleri işlediği konulara göre; olay tasviri, eşya tasviri, hayvan tasviri, manzara tasviri, insan tasviri olmak üzere beşe ayırabiliriz. “Anadolu’nun dalları yerlere sarkan mütevazı söğütlerle boyları gökleri delmek isteyen mağrur kavakları altında, suların­da keklikler yıkanan, kenarlarında tavşanlar oynaşan beşaretli, nağmeli dere içleri vardır; buralara yabanî güller, aşısız iğdeler arasından aşüfte edalarla kıvrıla kıvrıla dolaşan gölgeli, rayihalı yollardan inilir, şerbet tatlı pınarlara varılır. Ağaçlara gömülü susuz değirmenlerin başında sazlı arklardan toplanarak gelen renksiz sular birdenbire, sabun köpüğü beyazlığı ile oluğa çar­par, çalkalanır, taşar, damın üzerine çerçevesi sudan, taşları köpükten işlenmiş, her zaman değişen bir parıltılı taç koyar; dışarıda suyun susturucu gürültüsü, içeride taşların uyku veren sesi vardır. Buğday çuvalları üzerinde, kuytu ve karaltı içinde yaşmaklı, semiz güvercinler tembel tembel dolaşırken kapının önünde mavi gökten birdenbire dolan gözleri ve gurup eden aydan bir kızıl renk almış tenleriyle küçük kızlar bekleşir. Sıra sıra değirmenlerin döndüğü Anadolu’nun bu sulak dere içlerini mine işlemeleri bir altın tepsi gibi her zaman yeşil, cilâlı, renk renk gördüm.” (Anadoluyu Gördüm, Refik Halit KARAY) HAFTA İÇERİK 3 KOMPOZİSYON YAZIMI 1. Kompozisyonda Giriş, Gelişme Ve Sonuç 2. Paragraf Türleri a. Olay Paragrafı b. Düşünce Paragrafı c.Tahlil Paragrafı d.Tasvir Paragrafı KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama

3.3. KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 3.3.1. TANIMLA VEYA AÇIKLAMA İLE YAZIYA BAŞLAMA “Dil, insanlar arasında anlaşmayı sağlayan tabiî bir vasıta, kendisine mahsus kanunları olan ve ancak bu kanunlar çerçevesinde gelişen canlı bir varlık, temeli bilinmeyen zamanlarda atılmış bir gizli antlaşmalar sistemi, seslerden örülmüş içtimâi bir müessesedir.” (Türk Dil Bilgisi, Muharrem Ergin, İst., 1962, s.3). TARİHİ OLAYLA YAZIYA BAŞLAMA “Karamanoğlu Mehmet Bey’in Konya’yı zapt ederek (1277-675) vermiş olduğu “Şimden girü hiç kimesne kapuda ve divanda ve mecalis ve seyranda Türk dilinden gayrı dil söylemeye.” şeklindeki buyruğu, bu dil mücadelesinin bütün Anadolu’yu temsil eden sembolik bir ifadesidir.” BİR TASVİRLE YAZIYA BAŞLAMA “Hafif sisli bir gün, ılık bir sonbahar günü... Paris’te Monsuri parkındayım. Ortasında sun'i gölü ve bir kaç yerinde küçük çağlayanları olan bu park: zevkin, sanatın ve bilhassa bakımın bir abidesi... Yer yer pembe, mavi, sarı çiçekleri; suyun üzerine eğilmiş zarif ağaçları, salkım söğütleri; burasını bir cennet bahçesi haline getirmiş. Etraf yüksek ağaçlarla o kadar itinalı sarılmış ki civardaki binalar kat'iyyen görünmüyor. (Kuğular, Ali Nihad Tarlan) ATASÖZÜ, VECİZE VE DEYİMLE YAZIYA BAŞLAMA Atasözü: Uzun deneme ve gözlemlere dayanılarak söylenmiş ve halka mal olmuş, öğüt verici nitelikte söz, darbımesel. Özdeyiş(vecize): Bir düşünceyi, bir duyguyu, bir ilkeyi kısa ve kesin bir biçimde anlatan, genellikle kim tarafından söylendiği bilinen özlü söz, vecize, kelamıkibar, aforizm. Deyim: Genellikle gerçek anlamından az çok ayrı, ilgi çekici bir anlam taşıyan kalıplaşmış söz öbeği, tabir. “Türkiye Cumhuriyeti'nin temeli kültürdür.”; “Millî kültürün her çığırda açılarak yükselmesini Türkiye Cumhuriyeti’nin temel direği olarak kabul ediyoruz” diyen Atatürk bu konuda yine şu anlamlı sözleri söyler: “Kültür derken tarihî ve millî karakterimize uygun bir kültür kastediyorum. Çünkü millî dehamızın, yaratıcılığımızın tam gelişmesi ancak böyle bir kültürle temin olunabilir. Kültür fikrî zeminle mütenasiptir. O zemin milletin karakteridir.” HAFTA İÇERİK 3 KOMPOZİSYON YAZIMI 1. Kompozisyonda Giriş, Gelişme Ve Sonuç 2. Paragraf Türleri a. Olay Paragrafı b. Düşünce Paragrafı c.Tahlil Paragrafı d.Tasvir Paragrafı KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama

3.3.1.5. KONUYU ÖZETLEYEREK YAZIYA BAŞLAMA “Dil öğretiminde, uzmanlarca çeşitli ilkeler ve yöntemler üzerinde durulur. “Kolaydan zora”, “motivasyonu sağlama”, “etkileşme” ilkeleri bunlardandır. Yine dil öğretiminde “bir duygu veya düşüncenin, hareket, mimik, jest ve sözle anlatılması olan” “dramatizasyon yöntemi” de uygulanmaktadır. Biz de bu gerçeklerden esinlenerek dil öğretiminde yararlı olacağı düşüncesiyle dilin canlılığı üzerinde durduk.” (Dilin Canlılığı, M. Sarı) 3.3.1.6. SORU İLE YAZIYA BAŞLAMA “- Okumayı sever misiniz? Böyle sual olur mu? Elbette seversiniz; sevmeseydiniz bu gazeteyi almaz, bu satırları da okumazdınız. Her kim olursa olsun bir muharririn hitap ettiği kimseler muhakkak okumayı seven kimselerdir. Ama kimisi çok kimisi az okur.” (Kitaba Hürmet, Nurullah Ataç) GÜNCEL BİR OLAYLA YAZIYA BAŞLAMA “Son yıllarda, iş yeri adlarındaki yabancılaşma pek çok kişinin dikkatini ve tepkisini çekiyordu. Toplum olarak Türkçeye karşı kayıtsızlığımız, iş adamlarımızı ve esnafımızı da etkilemişti. Marka adı olmamasına rağmen iş yerlerinde yabancı kaynaklı kelime kullanımı giderek yaygınlaşıyordu. İş yerlerine Türkçe ad vermek dururken yabancı kaynaklı adlar verilmesi; caddelerimizin, sokaklarımızın görüntülerini de yabancılaştırmıştı. Caddede yürürken mağaza adlarına bakan kişi; Türkiye'de mi, yabancı bir ülkede mi olduğunu anlayamıyor. Birkaç yıl önce Türk Dil Kurumu, bir caddedeki iş yeri tabelâlarının fotoğrafını afiş yapmıştı. Afişte tek bir cümle vardı: Burası Türkiye mi? Gerçekten de Türkiye’de mi yaşıyorduk?” (Adana’nın Şalgamı Nasıl ‘Shalgam’ Oldu ?, (Prof. Dr. Şükrü Halûk AKALIN) ALINTI YAZI İLE YAZIYA BAŞLAMA “Aslanın vücudu, yediği hayvanlardan mürekkeptir”. Valery'nin, şairin, kendinden önce gelen şairlerle ilgisini anlatan bir sözü. Fakat bu söz, şiir dışı alanlarda da geçerli. Hele devletler arasındaki tek prensip bu, fiilen. Aslanın vücudu böyle. Ama ruhu? İşte o, tam kendine mahsustur. (Aslan Sütü, Sezai Karakoç) HAFTA İÇERİK 3 KOMPOZİSYON YAZIMI 1. Kompozisyonda Giriş, Gelişme Ve Sonuç 2. Paragraf Türleri a. Olay Paragrafı b. Düşünce Paragrafı c.Tahlil Paragrafı d.Tasvir Paragrafı KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama

KOMPOZİSYONDA GİRİŞ, GELİŞME ve SONUÇ Bölüm (Hafta) Özeti-1 KOMPOZİSYONDA GİRİŞ, GELİŞME ve SONUÇ Bir yazının; giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç ana bölümü vardır. Yazının bütün bölümleri önemlidir. İyi bir başlangıç, okuyanların dikkatini çekerek, yazıyı takip etme isteği uyandırır; bu yüzden giriş bölümü önemlidir. Yazıya doğrudan doğruya, konunun tanıtımı, tarifi ya da tasvir, hikâye yahut fıkra ile başlanabilir. Dikkat çekmek ve ilgi uyandırmak için veciz bir sözle başlamak da mümkündür. Doğrudan okuyucuya seslenebilmek için soru ile yazıya girilebilir. Bir terimin açıklanması, araştırma yazıları ve konunun genişçe işlendiği yazılarda, düşüncelerin daha iyi anlaşılmasını sağlamak için, bir önsöze ihtiyaç vardır. Gelişme bölümü yazının gövdesini oluşturur; büyüyen, genişleyen kısımdır. Yardımcı fikirler burada açılarak işlenir; örnekler, atasözü, vecize ve başkalarının görüşleri yardımıyla ana fikir genişletilir. Sonuç bölümde, konuyla ilgili olarak söylenmesi gerekenler tamamlanmalıdır. Kısa yazılarda, işlenilen fikri içine alan kısa bir cümle sonuç yerine geçebilir. Uzun yazılarda ise yazının başından beri üzerinde durulan fikirler, son paragrafta özetlenir. HAFTA İÇERİK 3 KOMPOZİSYON YAZIMI 1. Kompozisyonda Giriş, Gelişme Ve Sonuç 2. Paragraf Türleri a. Olay Paragrafı b. Düşünce Paragrafı c.Tahlil Paragrafı d.Tasvir Paragrafı KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama

Bölüm (Hafta) Özeti-2 3.2. PARAGRAF TÜRLERİ Kompozisyonun yukarıda kısaca anlattığımız her bölümü paragraf halinde yazılır. Bu anlamda paragraf türlerini bilmek oldukça önemlidir. Şimdi aşağıya değişik paragraf türlerini örnekleri ile birlikte alıyoruz: 3.2.1. OLAY PARAGRAFI Yazıda geçen olay veya olayların anlatıldığı paragraflardır. 3.2.2. DÜŞÜNCE PARAGRAFI Bir fikrin çeşitli yönlerinin tartışılarak anlatıldığı paragraftır. 3.2.4.TASVİR PARAGRAFI Yazıda olayla ilgili kişi veya mekanların en ince ayrıntılarına kadar anlatıldığı paragraflardır. Yazıda yapılan tasvirleri işlediği konulara göre; olay tasviri, eşya tasviri, hayvan tasviri, manzara tasviri, insan tasviri olmak üzere beşe ayırabiliriz. KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama HAFTA İÇERİK 3 KOMPOZİSYON YAZIMI 1. Kompozisyonda Giriş, Gelişme Ve Sonuç 2. Paragraf Türleri a. Olay Paragrafı b. Düşünce Paragrafı c.Tahlil Paragrafı d.Tasvir Paragrafı KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama

Kaynaklar 1. SARI, Mehmet, Türk Dili I-II, Okutman Yayıncılık, Ankara 2011. 2. GÜLSEVİN, Gürer vd., Türk Dili I-II, Afyon Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı Yayını, Afyonkarahisar, 2008. 3. Türk Dil Kurumu, Yazım Kılavuzu, Ankara,2009. 4. Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük, Ankara, 2011 5. Türk Dil Kurumu, Yabancı Kelimelere Karşılıklar, Ankara, 1998. HAFTA İÇERİK 3 KOMPOZİSYON YAZIMI 1. Kompozisyonda Giriş, Gelişme Ve Sonuç 2. Paragraf Türleri a. Olay Paragrafı b. Düşünce Paragrafı c.Tahlil Paragrafı d.Tasvir Paragrafı KOMPOZİSYONDA YAZIYA BAŞLAMA ŞEKİLLERİ 1. Tanımla Veya Açıklama İle Yazıya Başlama 2. Tarihi Olayla Yazıya Başlama 3. Bir Tasvirle Yazıya Başlama 4. Atasözü, Vecize Ve Deyimle Yazıya Başlama 5. Konuyu Özetleyerek Yazıya Başlama 6. Soru İle Yazıya Başlama 7. Güncel Bir Olayla Yazıya Başlama 8. Alıntı Yazı İle Yazıya Başlama