SOSYAL BİLGİLER BEYNİ NASIL DEĞİŞTİRİR?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Advertisements

DUYGUNUN SAPTANABİLECEĞİ 4 DÜZEY
BU ÖZELLİKTE VATANDAŞ YETİŞTİREBİLMENİN YOLU : TOPLAM KALİTE FELSEFESİ VE UYGULAMALARI İLE YOĞURULMUŞ BİR EĞİTİM SİSTEMİ ve KALİTE OKULLARI’NA DÖNÜŞMÜŞ.
KURUMSAL FAKTÖRLERİN DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR ÜZERİNE ETKİSİ: EKONOMETRİK BİR ANALİZ Gökhan Demirtaş.
1 Ocak 1989 – 31 Aralık 2004 Güneş Tutulmaları (3)
BAŞARI İÇİN EGO KULLANMAK
Değerler Eğitimi Özgüven.
Düşündüren Resimler-I KRİTİK VE ANALİTİK DÜŞÜNME PLATFORMU
AB Hakkında Genel Bilgiler
Uluslararası İşbirliği Faaliyetleri
Sınav Endişesi: Anlayalım, kontrol edelim,olumlu endişeye dönüştürelim KOLT: Nazlı Baydar – Aralık 2010 – Ocak 2011.
EĞİTİMDE YAPILANDIRICI YAKLAŞIM
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
kendiliğin nörobiyolojisi
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Yeşim (12) Böbrek Nakli : Mayıs Sağlık durumu iyi,
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Hayatı Edebiyat Yaşamı Eserleri Ödülleri
Beyin Temelli Öğrenme.
Gelişime Giriş.
9.Sınıf Psikoloji 4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri
Depresyon Hastalarında Belirti Şiddeti ve Umutsuzluğun İntihar Davranışı Üzerindeki Etkisi Ülkü Kural
YANSITICI DÜŞÜNME.
Hazırlayan ve Sunan: Ceren TUTKUN
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
İŞBİRLİĞİYLE ÖĞRENME.
EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI 1. Okullar arası Yıldız Erkekler Basketbol - Çeşme Birinciliği 2. Okullar arası Genç Kız Voleybol - Çeşme İkinciliği 3.
Sağlık Ortamlarında İletişim
FRONTAL LOB FONKSİYONU TEORİLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Çocukların % 90’ı bilgisayar oyunları oynar. Oyuncuların yaş ortalaması 33’tür.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
BEYİNLE İLGİLİ 6 İLGİNÇ ŞEY
GÜVEN Güvenin Psikolojideki Yeri Nedir? ???
Çocuklarda zeka gelişiminin en yoğun olduğu dönem 3–11 yaş aralığı olup bu dönemlerde beyin gelişimine çok dikkat edilmelidir..
Bölüm 4 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
EGZERSİZİN BEKLENMEYEN 10 FAYDASI.
Çocuk Sağlıgı Açısından Teknoloji ve İnternetin Zararları
Beyinden Kültüre Sosyal Biliş
İnönü ÜTF Psikiyatri AD
Cinselliğin Psikonörobiyolojisi
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Genetik Ve Davranışın Biyolojik Temelleri, Kalıtım Ve Çevre Dr
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

SOSYAL BİLGİLER BEYNİ NASIL DEĞİŞTİRİR? Barış Özgen Şensoy 24.10.2013

SOSYAL NE DEMEKTİR? Biyolojik olmayan? Öğrenilen? İnsan ilişkileri içerisinde oluşan? İkili ilişkiler ve üçlü ilişkiler?

SOSYAL BİLGİNİN ALANLARI Yüz tanıma, karar verme davranışı, risk alma davranışı Empati, bağlanma ve ilişkisellik Kendini tanıma ve zihin teorisi

SOSYAL BİLGİNİN ALANLARI İnsan ilişkileri ve insana benzeterek düşünme eğilimi Sosyal beyin çalışmaları ve sosyal deneyimlerin beyine etkisi Ahlak ve yasa

KENDİNİ TANIMA Epizodik hafızaya da ihtiyaç var. Epizodik planlama da kullanılıyor – ileriye yönelik plan yapmayı sağlıyor. Kendini tanıma testinden bir sürü hayvan geçiyor; ancak zihin konsepti üretebildiklerini gösteriyor mu?

ZİHİN TEORİSİ Ötekinin zihninin farkında olabilmek ve onu takip edebilmek Niyetli davranış (intentionality) Otizm – sınırı ve seviyesi ne? Çocuklarda kaç yaşında başlıyor – gelişim psikolojisi

ZİHİN TEORİSİ Köpekler: Çözülemeyen problemler için sahibinin yüzüne bakmak (Miklosi vd., 2003) Şempanzeler: İşaret etme davranışını anlamak (Wood vd., 2007)

SOSYAL ÖĞRENME VE SOSYAL BİLİŞ Primatlar akrabalığın izini sürebiliyor – bu epizodik hafızayla da açıklanabilir (Cheney & Seyfarth, 1990) Primatlarda işbirliği ve fedakar davranışlar – tartışma konusu Büyük maymunların (goril, orangutan, şempanze, bonobo) sosyal öğrenme ve bilişten çocuklar kadar yararlanamadığı iddia ediliyor

SOSYAL DEĞERLENDİRME: OTOMATİK Mİ PLANLI MI? Çok kısa sürelerde insanlara dair olumlu ya da olumsuz değerlendirmeler yapabiliyoruz (Willis & Todorov, 2006) Duygusal etkenler değerlendirmeleri etkileyebiliyor (Damasio, 1994): Somatik işaretleyici hipotezi

SOSYAL BEYİN HİPOTEZİ Beynimiz neden bu kadar büyük ve kompleks? Daha büyük prefrontal korteks, görece daha büyük insular ve temporal kortikal bölgeler var (Semendeferi et al, 2001; Semendeferi & Damasio, 2000). Ancak, olumlu sosyal davranışlar beynin büyüklüğünü açıklamada daha kritik görünüyor (Adolphs, 2009).

SOSYAL UYARANLARIN ALGILANMASI Bir uyaranın, sosyal bir bilgi içerdiğini, yani tanıdıktan ya da yabancıdan geldiğini nasıl anlıyoruz? Görsel uyaranların sosyalliği için bilinçli kısmını temporal lob, bilinçsiz kısmını süperior kollikulus aktive oluyor (Adolphs, 2009) Dostluk dolu kucaklamayı, ana dokunma yolağının dışından gelen bir sinyal sayesinde ayrıştırabiliyoruz (Oluasson et al, 2002).

SOSYAL UYARANLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ Sosyal uyaranların değerlendirilmesi nasıl oluyor? Amigdala hasarı duygu okumayı kısıtlıyor (Adolphs et al., 1994). Ayrıca, çevredeki uyaranların güvenilirliğini sürekli kontrol ettiği düşünülüyor (Herry et al., 2007; Whalen, 2007). Ventromedial prefrontal korteks hastaları, bilişsel bir sıkıntı yaşamasalar da, karar alma davranışında sorunlar yaşıyorlar ve duygusal olarak uyarılmıyorlar (Bechara et al., 1996; Camille et al., 2004)

EMPATİ İnsulanın aktive olduğu düşünülüyor (Singer et al., 2004). Fareler, elektriğe maruz bırakılmış farelerle karşılaşınca amigdalada yüksek aktivasyona rastlanıyor (Knapska et al., 2006). Empati, sempatiye dönüşünce, anterior singulat korteks aktive oluyor (Devinsky et al., 1995).

SOSYAL BİLGİ VE BAĞLAM Dışlanma çalışmaları: Anterior singulat aktivasyon yalnızca dışlanma kasten yapıldığı anlaşıldığında aktive oluyor (Eisenberger et al., 2003). Ötekinin dürüstlüğü, insula aktivasyonunu (empati seviyesini) modüle ediyor (Singer et al., 2006). Bilişsel yorum da uyaranların duygusal değerini değiştiriyor: Prefrontal korteks aktivasyonu (Koechlin et al., 2003)

SONUÇ VE TARTIŞMA İnsanın yapabildiği sosyal çıkarımların birçoğunun benzeri çeşitli seviyelerde memeliler ve farelerde gözlemlenebiliyor. Peki, insan sosyal bilişini ayrıştıran ne?

SONUÇ VE TARTIŞMA Cevap olarak şu öneriliyor: 1- Kişinin bilgisini, deneyimini, şimdi- buradanın ötesine taşıyabilmesi, başka birinin perspektifine geçiş yapabilmesi (Buckner & Carroll, 2006, Suddendorf & Corballis, 1997) 2- Evrensel ilkeleri ve ötekilere dair değerlendirmelerimizi hesaba katarak eyleme geçmek (Fehr & Gaechter 2002);

SONUÇ VE TARTIŞMA Bu ikinci madde için şu not düşülebilir: Sosyal olarak olumlu ve fedakar davranışların, yalnızca bonobo gibi «iyi huylu» maymunlarda değil, «rekabetçi» bilinen şempanzelerde olduğu da gözlemleniyor (DeWaal, 2005)

SONUÇ VE TARTIŞMA 3- Yukarda bahsedilen becerileri değişik bağlamlarda ve dikkate değer zaman aralıklarında, birçok bireyin davranışlarını, özelliklerini ve geçmiş davranışlarını değerlendirerek, yani epizodik hafızayı da işin içine katarak kullanabilmek (Stevens et al. 2005).

Teşekkürler Referans bilgileri için haberleşelim. sensoyb@gmail.com