HABTEKUS’08 Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığı Sektörleri Arasındaki Yakınsamanın Getirdiği Düzenleyici Sorunlar Yunus Ş. Kibar Telekomünikasyon.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Elektronik Haberleşme Sektöründe Kişisel Verilerin Korunması
Advertisements

Rekabet hukuku, mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacına yönelik olarak oluşturulan kurallar üzerine inşa edilmiş bir hukuk dalıdır.
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Türkiye’yi İnternete Taşımada Rekabetin Rolü
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
1 Strateji Komisyonu #2010’da Alınacak Aksiyonlar / Hedefler 1 Türkiye'nin stratejik hedefi ve önceliklerine uygun bir Bilişim stratejisine yüksek katkı.
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
Telekomünikasyon sektöründe düzenleme, rekabet ve yatırım ortamı
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.

Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ŞEBEKE DÜZENLEMELERİ VE DENGELEME PİYASALARI
UluslararasI Rekabet Gücü PolİtİkalarI
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
OECD Çok Uluslu Şirketler Rehberi
UZLAŞMAZLIKLAR ve ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
KAMUSAL MAL VE HİZMET TÜRLERİ
«Akıllı Şebeke: Tercih Değil; Zorunluluk»
Üye Paylaşım Toplantısı 11 Kasım Misyon Bilgi teknolojileri ve telekomünikasyon sektörlerini ülkemizin büyümesinin temel bileşeni olarak konumlandırırken,
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
1 BİLİŞİM SUÇLARI YASA TASARISI VE DÜZENLEYİCİ YAKLAŞIMLAR 10 Şubat 2007 İstanbul Meltem ERGÜN.
İNTERNETİN KULLANIM ALANLARI
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
Kamu Yararına Sunulan Hizmetlerin Özelleştirilmesi ve Serbestleştirilmesi Michael Schmidt ICCR Viyana 5 Eylül 2007 Türkiye’ye Köprü Projesi 4. Atölye Çalışması.
AKILLI ŞEBEKELİ KİM İŞLETECEK ? Murad ŞERALIOĞLU İGDAŞ EĞİTİM MÜDÜRÜ
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Öğretim Tasarımı
Bulut Depolama.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı
LOGO EJDER ORUÇ Teknik Düzenleme ve Standardizasyon Dairesi Başkanı.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Dağıtım Şirketleri ARGE Öncelikleri ve İşbirliği Beklentileri
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Elektronik Dergicilik Gökhan Akçapınar Aycan Kavaklı Oumit Farzlı Belkıs Başkan Halil Bozdoğan eee - grup Elektronik Yayıncılık ve.
2014 YILI SEKTÖR DÜZENLEMELERİNE YÖNELİK DEĞERLENDİRMELER TELKODER
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Girişimcilik.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler SİNAN BERTAŞ
ADALET, ERİŞİM VE SINIRLAR Hazırlayanlar: Huriye ADIGÜZEL Zeynep MERGEN Hasibe GÜL.
Temel Bilgi Teknolojileri
TÜRKİYE’DE ENERJİ TİCARETİNİN
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
Sunum transkripti:

HABTEKUS’08 Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığı Sektörleri Arasındaki Yakınsamanın Getirdiği Düzenleyici Sorunlar Yunus Ş. Kibar Telekomünikasyon Kurumu Sektörel Araştırma ve Stratejiler Dairesi Başkanlığı 23 Ekim 2008, İstanbul

Gündem Düzenleme Nedir? Yakınsama Nedir? Süreçlerin Yakınsaması Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığının Düzenlenmesine İlişkin Geleneksel Yapılar Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Sonuçlar

Düzenleme Düzenleme (Regülasyon): Hükümetlerin ya da devlet organlarının (düzenleyici kurumların), piyasalara politikalarını empoze ettiği bir mekanizma. Düzenleme Rejimi: Belirli bir pazarda rekabetçi faaliyetleri yöneten, pazarın yapısını tanımlayan, yerleşik işletmecinin davranış ve performansına kısıtlar koyan normlar, ilkeler ve kurallar bütünü. Düzenleyici kurumlar, piyasalarda ortaya çıkan sonuçların, kamu politikası hedefleri (kaynakların etkin kullanılması gibi) ile bağdaşmasını temin etmekle ilgilenmektedir.

Yakınsama Nedir? ITU, yakınsamayı “geçmişte ayrı teknoloji, piyasa ya da politikalarla tanımlanmış endüstri yapılarını bir araya getiren (entegre eden) teknolojik, hukuki, pazara ilişkin ya da düzenleyici kapasite” olarak tanımlamaktadır. Avrupa Komisyonu (Green Paper), genel anlamda yakınsamayı farklı şebeke platformları aracılığıyla benzer hizmet çeşitlerinin taşınması ya da telefon, televizyon ve kişisel bilgisayar gibi tüketici aygıtlarının bir araya getirilmesi olarak ifade etmektedir. Yakınsama: Sayısallaşma ve genişbant şebekelerinin ortaya çıkması dolayısıyla, telekomünikasyon, Radyo-TV yayıncılığı ve bilişim sektörleri arasındaki teknik ve düzenleyici sınırların, bulanık bir hal alması ya da belirsizleşmesi olarak tanımlanabilir.

Süreçlerin Yakınsaması Teknik Süreçte Yakınsama (Santraller, uydular, kablo kanalları, arayüzler ve direkler gibi kaynakların “şebeke seviyesi”nde paylaşımı olarak tanımlanabilir.) İşlevsel Süreçte Yakınsama (Veri yayıncılığı (data broadcasting), sesli yanıt sistemi (audiotex) gibi yeni hibrid hizmetlerin gelişmesi ya da yayıncılık ve telekomünikasyon sektörlerinin işlevlerine ilişkin algıdaki değişim olarak tanımlanabilir.) Kurumsal Süreçte Yakınsama (Telekomünikasyon ve yayıncılık altyapılarının aynı ana şirket grubunun mülkiyetinde olmasını ya da aynı şirket tarafından telekomünikasyon ve yayıncılık hizmetlerinin birlikte sağlanmasını ifade etmektedir.)

Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığının Düzenlenmesine İlişkin Geleneksel Yapılar Geleneksel anlamda, Radyo-TV yayıncılığı bilginin bir noktadan çok noktaya; telekomünikasyon hizmetleri ise bilginin bir noktadan başka bir noktaya iletimi olarak görülmüştür. Bilişim sektörünün ise; interaktif olarak birçok bilgi kaynağına bireysel erişim sağlaması (çok noktadan bir noktaya) özelliğine sahip olduğu değerlendirilmiştir. Geleneksel olarak iletişim pazarları farklı teknolojilerle tanımlanmış ve yüksek giriş engelleri ile birbirinden ayrılmıştır. Radyo-TV yayıncılığı ve telekomünikasyon sektörlerine uygulanan düzenleme rejimleri tamamen farklı özellikler göstermiştir.

Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığının Düzenlenmesine İlişkin Geleneksel Yapılar Geleneksel Radyo-TV yayıncılığının düzenlenmesinde, hem dağıtım şebekeleri hem de yayın içeriği düzenlemeye tabi tutulmuştur. Radyo-TV yayıncılığı düzenlemelerinin genel amaçları çoğulculuk, tarafsızlık, çocuklar gibi hassas sosyal grupların korunması ve kültürel mirasın geliştirilmesini içermiştir.

Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığının Düzenlenmesine İlişkin Geleneksel Yapılar Avrupa’da telekomünikasyon sektörünün düzenlenmesi ise geleneksel anlamda bir “doğal tekel”in regüle edilmesi olarak görülmüştür. İşletmeciler evrensel hizmet, arabağlantı, yüksek seviyede yatırım, yüksek penetrasyon ve düşük tarife seviyeleri gibi sosyal ve ekonomik hedeflere ulaşılması amacıyla düzenlemeye tabi tutulmuştur. Telekomünikasyon sektöründe içerik düzenlemesi söz konusu olmamıştır. Bilgi teknolojilerine baktığımızda, altyapı regülasyon kapsamında görülmemiş, içerik ise ya regüle edilmemiştir ya da firmaların kendi kendilerini düzenlemesine (self regulation) bırakılmıştır.

Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığının Düzenlenmesine İlişkin Geleneksel Yapılar Telekomünikasyon işletmecileri ve Radyo-TV yayıncılığı yapan kuruluşların tabi olduğu düzenlemeler, bu hizmetlerin kıt kaynaklar gerektirdiği ve ayrı şebekeler üzerinden en iyi şekilde işletilebileceği anlayışı temeline dayanmıştır. Evrensel hizmet yükümlülükleri, uluslararası arabağlantı hesaplaşma rejimi, serbest rekabetin aksine kontrollü bir rekabet anlayışı, kamu hizmeti yükümlülükleri, farklı alanlarda hizmet veren medya ve telekomünikasyon kuruluşlarının mülkiyeti hususundaki kısıtlamalar, bu tür kuruluşların tabi tutulduğu temel düzenlemelere örnek olarak gösterilebilir.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Şebeke Paylaşımı ve Medya Konsantrasyonu Düzenleyici Yetki Karmaşası Çapraz Sübvansiyon ve Hesap Ayrımı Pazar Tanımlamaları Evrensel Hizmet Uygun Düzenleyici Çerçeve

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Şebeke Paylaşımı ve Medya Konsantrasyonu Yakınsama kapsamında şebeke paylaşımı; birden fazla hizmet sağlayıcının birden fazla türde hizmeti aynı altyapı üzerinden sunmasını ifade etmektedir. Telekomünikasyon ve Radyo-TV yayıncılığı sektörlerinin şebeke paylaşımı ile interaktif ses, görüntü ve veri hizmetlerini beraber sunabilen tek bir şebeke haline gelmesi, endüstri liderlerinin işbirliği yapmasına ve birleşmesine neden olabilmektedir. Bu durum medya konsantrasyonunun (Radyo-TV yayıncılığı yapan şirketler ile telekomünikasyon hizmetleri veren şirketlerin birleşmesi ya da aynı kişi ya da grubun mülkiyetine girmesinin) işareti olarak görülebilmektedir.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Şebeke Paylaşımı ve Medya Konsantrasyonu Yakınsamanın yarattığı ortamda firmalar gerekli uzmanlığı ve kaynakları bir araya getirerek değerler zincirinde rekabet avantajlarını maksimize etmek ve böylece yeni bilgi hizmetleri sunulması, yeniliklerin teşvik edilmesi, işlem maliyetlerinin düşürülmesi, ölçek ve kapsam ekonomisinden faydalanılması da dahil entegrasyonun faydalarını lehlerine kullanmak isteyeceklerdir. Hakim konumdaki oyuncular değerler zincirindeki bir unsura ilişkin pazar gücünü pazara başka muhtemel girişlerin önünü kapatmak için kullanabilir.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Düzenleyici Yetki Karmaşası Düzenleyici kurumlar arası rekabet: Koşullu erişim sistemlerine ilişkin düzenleme yapılmasında hem yayıncılıkla ilgili düzenleyici kurum hem de telekomünikasyon otoritesi ehliyet ve yetki sahibi olduğunu iddia edebilmektedir. Düzenleyici kurumlar konunun diğer bir düzenleyici kurumun yetkisinde olduğunu ileri sürebilmekte ve yapılması gereken acil ve hayati düzenlemeler sahipsiz kalabilmektedir. Her iki durumda da, yetki karmaşası ortaya çıkabilmektedir.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Çapraz Sübvansiyon ve Hesap Ayrımı Telekomünikasyon sektöründe özellikle yerleşik işletmecilerin çapraz sübvansiyon yapmak suretiyle rekabet avantajı elde etmesini engelleyebilmek amacıyla hesap ayrımı çok uzun zamandır uygulanan bir yükümlülüktür. Yakınsama çağında, ortak tesis ve çalışanla ortaya çıkarılan sayısız ürün/hizmet için ayrı hesaplar tutmak çok daha zor ve karmaşık hale gelecektir.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Pazar Tanımlamaları Telekomünikasyon sektöründe pazar analizlerinden elde edilen bulgulara uygun olarak etkin piyasa gücüne sahip işletmeciler belirlenmekte ve söz konusu işletmecilere belirli yükümlülükler getirilmektedir. Yakınsama ile; telekomünikasyon ve yayıncılık sektörleri arasındaki sınırlar belirsizleştiğinden hangi işletmecinin hangi pazarda etkin piyasa gücüne sahip olduğunu belirleyebilmek zorlaşacaktır.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Evrensel Hizmet Aynı şebeke üzerinden telekomünikasyon, Radyo-TV ve bilişim hizmetleri sunulduğundan söz konusu hizmetlerin ya da şirketlerin sınıflandırılması ve ayrıştırılması oldukça zorlaşacaktır. Politika belirleyiciler için hangi işletmecinin evrensel hizmet için ne ölçüde bir katkı yapacağını belirlemek oldukça karmaşık bir yapı gösterecektir.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Uygun Düzenleyici Çerçeve Yeni teknolojik gelişmeler ortaya çıktığında söz konusu gelişmelere düzenleyici kurumların ya da politika belirleyicilerin cevabı; Yeni teknolojileri mevcut kurallarla düzenlemek, Mevcut kuralların yanında yeni düzenleyici kurallar geliştirmek, Tüm düzenlemeleri gözden geçirmek.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Uygun Düzenleyici Çerçeve Yakınsamanın yarattığı yeni ortamda; Pazara dayalı yaklaşımın uygun olacağı, Görsel-işitsel hizmetlerin belirli temel özellikleri (kopyalamanın ya da çoğaltmanın düşük marjinal maliyeti, kamu malı özelliği) nedeniyle pazara dayalı çözümlerin uygulanabilir olmadığı, Telekomünikasyon ve yayıncılığın tarihsel süreçte farklı faaliyetler olarak geliştiği ve bu nedenle ayrı pazarlar olarak değerlendirilmesine devam edilmesinin uygun olacağı, Sektöre özgü düzenleme yapısının yerini genel rekabet hukukunun alması gerektiği, Sektöre özgü düzenleyici kurumların bir araya getirilmesinin uygun olacağı.

Yakınsamanın Getirdiği Düzenleme Sorunları Uygun Düzenleyici Çerçeve Rekabetçi bir pazar ortamında dahi evrensel hizmet politikaları ve sürdürülebilir bir rekabetin korunması düzenleme yapılmasının devamını gerektirir. Hollanda’da Kablo TV şirketlerinin TV programları üretmesine izin verilmemektedir. ABD’de ise, 1996 Telekomünikasyon Kanunu ile telekomünikasyon şirketlerinin ve Kablo TV işletmecilerinin birbirlerinin pazarlarına girmesine imkan tanınmıştır. İngiltere düzenleyici kurumu OFCOM ise, hem telekomünikasyon hem de yayıncılık alanında düzenleme yapma yetkisine sahiptir. Çin ise, yakınsamadan sorumlu tek bir bakanlığın oluşturduğu ülkelerden biridir.

Sonuçlar-1 Sayısallaşma ve sıkıştırma teknolojileri iletim (transmisyon) yöntemleri üzerinde ve dolayısıyla düzenleme rejimleri üzerinde önemli etkiler yaratmıştır. Yakınsama nedeniyle Kablo TV işletmecileri telefon hizmetleri sunmaya, telekomünikasyon işletmecileri yayıncılık hizmetleri vermeye ve Radyo-TV yayıncıları da internet üzerinden yayınlar yapmaya başlamışlardır. Bu nedenle, pazarlar arası sınırlar belirsizleşmiştir. Kapsam ve ölçek ekonomisinden yararlanmak amacıyla geçmişte ayrı piyasa oyuncuları olarak görülen telekomünikasyon işletmecileri ve Radyo-TV yayıncıları arasında birleşmeler ve devralmalar (satın almalar) çoğalmaktadır.

Sonuçlar-2 Yakınsama nedeniyle ortaya çıkan düzenleyici sorunlara ilişkin tek bir doğru ve uygun model söz konusu değildir. Ülke şartları da göz önünde bulundurulmak suretiyle, sektöre özgü düzenlemelerin devam etmesi, bunun yanında, yakınsama ile ortaya çıkan yeni hizmetler için söz konusu hizmetlerin doğasına uygun teknoloji-tarafsız ve esnek bir düzenleyici çerçevenin oluşturulması, Uygun düzenleyici çerçevede, görsel-işitsel sektörlerin kendine özgü koşullarının dikkate alınması ve taşıma ve içerik düzenlemelerinin ayrılması, Yetkilendirme rejiminin gözden geçirilmesi uygun olacaktır.

Sonuçlar-3 Yakınsama nedeniyle ortaya çıkan sorunlarla baş edebilmek için, rekabet, Radyo-TV yayıncılığı ve telekomünikasyon düzenleyici otoritelerinin sürekli işbirliği ve koordinasyon içinde olmaları uygun olacaktır. Radyo-TV yayıncılığı ve telekomünikasyon hizmetleri veren şirketlerin aynı grup ya da kişilerin mülkiyetinde olmasına, hakim durumu kötüye kullanma ve çapraz sübvansiyon gibi rekabete aykırı davranışların önlenmesi açısından, kısıtlamalar getirilmesi de düşünülebilir.

HABTEKUS’08 Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığı Sektörleri Arasındaki Yakınsamanın Getirdiği Düzenleyici Sorunlar Yunus Ş. Kibar Telekomünikasyon Kurumu Sektörel Araştırma ve Stratejiler Dairesi Başkanlığı 23 Ekim 2008, İstanbul