Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

ANLATIM BOZUKLUKLARI.
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER)
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
tarafından yayınlanmaktadır.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
ZAMİRLER.
CÜMLE TÜRLERİ.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
1/10 Zamir A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir olan kelime, nesne görevindedir? Bahçede hepimiz oturuyorduk. Sınıfta kimseyi bulamadı. Hayatı.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ZAMİRLER.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
ADI:TUĞBA NUR SOYADI:KÖKTEN SINIF:6/B NUMARA:1101
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
CÜMLENİN ÖGELERİ NECİP YAĞCI GAZİANTEP VEHBİ DİNÇERLER FEN LİSESİ
6. EYLEM KİPİNDE ANLAM KAYMASI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
1)Aşağıdakilerden hangisinde bir ad, ayrılma durumundadır? A)Uğurcan eve girdi. B)Onur ekmeğini de getirdi. C)Bana doğruları kim öğretecek. D)Elif kitabı.
KELİME TÜRLERİ ZAMİRLER.
HAZIRLAYAN: ABDULMUTTALİP KÖKSAL
Anlatım Bozuklukları-1
TÜRKÇE / Sözcükte Anlam
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
l) ANLAMA DAYALI ANLATIM BOZUKLUĞU ll) YAPISAL ANLATIM BOZUKLUĞU
YAPI BİLGİSİ.
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları-2
TÜRKÇE / Cümlenin İfade Ettiği Anlam Özellikleri
ANLATIMIN NİTELİKLERİ
A NLAM B AKıMıNDAN A NLATıM B OZUKLUKLARı MUSTAFA AKGÜL.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
NESNE.
TÜRKÇE / CÜMLE TÜRLERİ CÜMLE TÜRLERİ.
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
ANLATIM BOZUKLUKLARI ANLAM YÖNÜNDEN BOZUKLUKLAR
BAĞLAÇLAR Eş görevli kelime, kelime grubu ya da cümleleri bağlayan kelime türlerine bağlaç denir.
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Bu konu , üniversite sınavlarında kesinlikle çıkan konuların başında gelir.
CÜMLENİN ÖĞELERİ 1. YÜKLEM Türkçe bir cümlede, yüklem mutlaka olmalıdır. Yüklemi olmayan bir cümle olmaz. Yüklem, tümcede iş, oluş, hareket, davranış,
ANLAMINA GÖRE CÜMLELER
ANLATIM BOZUKLUKLARI. ANLAM BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI 1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren.
ZAMİR (ADIL).
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
ANLATIM BOZUKLUKLARI. Dilin kurallara ve anlatım ilkelerine aykırı kullanılmasından kaynaklanan bozukluklara anlatım bozukluğu denir. İkiye ayrılır: A.Sözcük.
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
EK FİİL (EK EYLEM) TÜRKÇE / EK FİİL (EK EYLEM) Eren TAŞKAYA
Zamirler OĞUZ DİLBER. İsim olmadıkları hâlde isimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Zamirler bir varlığın adı değildir, geçici olarak o varlığın adının.
Anlatım Bozuklukları-1 KURAL DİKİCİ TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ.
ADILLAR (ZAMİRLER).
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Anlatım Bozuklukları.
Sunum transkripti:

Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN 1090320058 GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

Gereksiz Sözcük Kullanma Sözcükleri Birbiriyle Karıştırma Anlama dayalı anlatım bozukluklarını birkaç bölüme ayırarak inceleyebiliriz: Gereksiz Sözcük Kullanma Sözcükleri Birbiriyle Karıştırma Sözcükleri Yanlış Anlamda Kullanma Sözcüğün Yapısındaki Yanlışlık Yerinde Kullanılmayan Sözcük ve Öğeler Anlamca Çelişen Sözcüklerin Bir Arada Kullanılması GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

Anlama dayalı anlatım bozuklukları (devamı) 7. Deyim ve Atasözü Yanlışları 8. Gereksiz Yardımcı Eylemler Kullanma 9. Mantık Hataları 10. Zamir Eksikliğinden Kaynaklanan Anlatım Bozuklukları 11. Karşılaştırma Hataları GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

Gereksiz Sözcük Kullanımı: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna yol açar. Salona eski antika eşyaları koymuş. Antika zaten eskidir, yenisi olmaz. Eski ile antika beraber kullanılmaktadır. Onu buraya sen getirmişsin. Bu cümlede sen sözcüğü yüklemden önce geldiği için önemle vurgulanan kavramdır, gereksiz değildir. Yüklem GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

2. Sözcükleri Birbiriyle Karıştırma: 2. Sözcükleri Birbiriyle Karıştırma: Anlamları veya yazılışları çok benzer olan sözcüklerin karıştırılması cümlenin anlam bütünlüğünü bozar. Bu binalar gerçekten çok yaklaşık yapılmış. Yaklaşık kelimesi yerine yakın kelimesi kullanılmalıydı. Deterjandan elleri tahrip oldu. Tahrip yerine tahriş kelimesi kullanılmalıydı. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

3.Sözcükleri Yanlış Anlamda Kullanma: Sözcük anlamlarına uygun yerde kullanılmadığı zaman ya da yanlış anlama gelecek şekilde kullanıldığında anlatım bozukluğuna yol açar. İki sınıf arasındaki ayrıcalık çoktu. Burada iki sınıf arasındaki ayrılıktan söz ediliyor. Kızılay’ı kapsayan çöpleri alın. Başkalarından üstün tutma Sınırlarının içine almak Kızılay’ı kaplayan çöpleri alın Her yerini örtmek GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

4. Sözcüğün Yapısındaki Yanlışlık Bir sözcük dil bilgisi kurallarına aykırı türetilirse anlatım bozukluğuna yol açar. Mehmet Efendi on beş yıldır bakkalcılık yapıyor. Yiyecekleri kokturmuşsun. Bölgevi sorunlar artıyor. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

5. Yerinde Kullanılmayan Sözcük veya Öğeler : Bir sözcüğün cümlenin akışına veya anlamına uygun yerde kullanılmaması anlatım bozukluğuna yol açar. Babasının rahatsızlığını duyunca telgrafla geleceğini size bildirmişti. Bu cümlede” gelme “eyleminin telgrafla yapıldığı anlaşılıyor. Babasının rahatsızlığını duyunca geleceğini telgrafla bildirmişti. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

6. Anlamca Çelişen Sözcüklerin Bir Arada Kullanılması Bir cümlede anlamca birbirine ters olan sözlerin birlikte kullanılması cümlenin anlam bütünlüğünü bozar. Genellikle kesinlik ihtimal çelişkisi görülür. Bu sınavdan kesinlikle beş alabilirsin. kesinlik olasılık Bu sınavdan kesinlikle beş alırsın. Bu sınavdan beş alabilirsin. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

7. Deyim ve Atasözleri Yanlışları Deyimler ve atasözleri kalıplaşmış ve halk diline, kültürüne yerleşmiş kelime gruplarıdır. Bu yüzden deyimlerdeki kelimler kesinlikle değiştirilemez. Kullanılan deyim, cümleye de uygun olmalıdır. “Öğretmenin anlattığı konu tüm öğrencilerin dikkatini çekmişti. Herkes kulak kabartmış, öğretmeni dinliyordu.” cümlesinde “kulak kabartmış” yanlış kullanılmıştır. Çünkü “kulak kabartmak” fark ettirmeden dinlemek anlamındadır. Burada “kulak kesilmek” deyiminin kullanılması gerekirdi. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

8. Gereksiz Yardımcı Eylemler Kullanma: Türkçede doğrudan fiil olarak çekimlenebilecek bir kelimenin yardımcı eylem olarak çekimlenmesi yanlıştır. Sınavı kazanacağını umut ediyoruz. Sınavı kazanacağını umuyoruz. Kısa sürede iyi olacaksın. Kısa bir sürede iyileşeceksin. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

9. Mantık Hataları: İyi ve sağlam bir cümlenin temel mantık ilkelerine uygun olması gerekir aksi takdirde anlatım bozukluğu yapılmış olur. “Bırakın patates doğramayı yemek bile yapamaz o.” cümlesinde “bırakın” sözcüğünün cümleye kattığı anlamdan dolayı sanki patates doğramak yemek yapmaktan daha önemliymiş gibi görülüyor. Bu yanlışın düzeltilmesi için cümle, “Bırakın yemek yapmayı, patates bile doğrayamaz o.” şeklinde söylenmelidir. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

10. Zamir Eksikliğinden Kaynaklanan Anlatım Bozuklukları Bazı cümlelerde iyelik zamiri kullanılmadığı taktirde bir anlam belirsizliği ortaya çıkar. Cümlenin başına hem senin hem de onun zamirini getirebiliyorsak orada bir anlam belirsizliği vardır. Burada oturduğunu bilmiyordum. Bu cümle, anlam yönünden belirsizdir. Kimin oturduğunu gösteren zamir yazılmamıştır. Bu cümleden iki anlam çıkarılabilir. Senin burada oturduğunu bilmiyordum. Onun burada oturduğunu bilmiyordum. ? Senin Onun GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

Zamir Eksikliğinden Kaynaklanan Anlatım Bozuklukları (Devam) Not: Bazen de bu belirsizlik noktalama işaretleriyle giderilir. Hırsız, çocuğu kovaladı. Genç, adama seslendi. O, soruları yapamadı. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN

11.Karşılaştırma Hataları Bazı cümlelerden iki farklı anlam çıkabilmektedir. Bu tip karşılaştırma bildiren cümlelerdeki anlatım bulanıklığı giderilmediği takdirde anlatım bozukluğu ortaya çıkar. *Adam, politikayla karısından çok ilgileniyor. *Bu kötü insanlara sizden çok kızıyorum. *Sen onu benden çok aradın. GÜLFİNAZ ÇALIŞKAN