HAKEMLİK SÜRECİNDEKİ GELİŞMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ “NASIL İYİ BİR HAKEM OLUNUR?” Prof. Dr. Emine Gül Kapçı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
21 KASIM 2008 Yıldız ECEVİT O.D.T.Ü. SÜRELİ YAYINLARIN SOSYAL BİLİMLERİN GELİŞİMİNE KATKISI VE ULAKBİM-SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANININ ROLÜ Ulusal Akademik.
Bir makale nasıl değerlendirilir
Dumansız Hava Sahası uygulaması ile basında olumlu ve olumsuz haber akış ilişkisinin değerlendirilmesi Elif Dağlı, Murat Güner, Efza Evrengil, SSUK.
KASIM 2013 UMEDER 2. SRC ÇALIŞTAYI.
GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
Journal Citation Reports - Dergi Atıf Raporları -
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
DERGİLERİN KALİTE GÜVENCESİ OLARAK HAKEMLİK VE BAZI SORUNLARI
Akademik Etik İhlalleri
Türkiye’de ve Dünyada Dergi Editörlüğü ve Hakemlik Sistemi Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
Akademik Yayıncılıkta Elektronik Ortama Geçiş Tamer Başar Automatica Baş-Editörü Beckman Institute, ECE, CAS, CSL, ITI University of Illinois, Urbana,
TÜBİTAK Bilimsel Araştırma Projelerini Hazırlama Eğitimi Şubat 2014
REHBERLİK DERS II.
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Emerald kullanıcılarınıza yayın yapma konusunda nasıl yardımcı olabilir? Kullanıcılarınız için yardımcı kaynaklar Mine Tonta Business Manager, Turkey.
BIOMED CENTRAL’IN AÇIK ERIŞIM YAKLAŞIMLARI VE ÇÖZÜMLERI Johanna KuhnBioMed Central Muğla Üniversitesi.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
TEST – 1.
Kısa özet yazımı Dr. Oğuz Reşat Sipahi
Sağlık Bilimleri Alanında Yayınlanan Akademik Dergilerdeki Değişim: Dönemi Üzerine Bir İnceleme Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi.
ISI Yolunda Turkish Journal of Zoology (Turk J Zool)
SAĞLIK HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ GRUBU ÇALIŞTAY RAPORU Prof. Dr
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
Makale Değerlendirme ve Hakemlik (Peer Review)
2 ve 1’in toplamı 3 eder..
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
DOĞRU YANIT C SEÇENEĞİDİR DOĞRU YANIT D SEÇENEĞİDİR.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TEKNİK RAPOR YAZIMI Önemli Noktalar Kurtuluş Küllü
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Genç bir alan ( ) Az akademisyen (96 prof., 43 doç., 140 yrd.doç.) Az yayın ( süreli yayın)
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretmen Veli İşbirliği için Web Tabanlı Platform Tasarımı
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Uzmanlık Eğitiminin Akreditasyonu süreci neden gerekli ?
BASKETBOL HAKEMLİĞİNDE SON SÖZ. A TAKIMIB TAKIMI MASA 1.Hakemin ilerlemesi ve gelişmesi sadece sahadaki kararları ve davranışları ile mümkün olmaz. Sosyal.
Bilimsel Nitelikte Dergi İçin (Uluslararası) Kriterler
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
AKADEMİK ÇALIŞMALARDA YAZIM TEKNİKLERİ
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
ARAŞTIRMA ETİĞİ. BİLİM Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.
ARAŞTIRMA ETİĞİ.
Yaşam ve Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yazı Değerlendirme Süreci Prof. Bünyamin ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı.
SOSYAL BİLİMLERDE YAZILARIN DEĞERLENDİRME SÜRECİ Prof. Dr. Yaşar AYDEMİR Gazi Üniversitesi.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
BAŞVURU ESASLARI I. TEMD Üyesi olmak II. ≤ 40 yaş olmak
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Ders2: Akademik yayınlarda yapılan yanlışlar
GEAK Çalışma Protokolü Taslağı
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
Teorik kavramlarımızla gerçek dünyayı anlamanın olanaklı olduğu inancı olmaksızın, dünyamızın iç uyumuna inanmaksızın, bilim denen şeyin ortaya çıkması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sosyal Bilimlerde SSCI İndeksli Dergilerde hakemlik Sürecinin İşleyişi
REHBERLİK DERS II.
Ankara Üniversitesi Akademik Performans Çalışması:
Bir Bilimsel Makale Nasıl Yazılır?
Sunum transkripti:

HAKEMLİK SÜRECİNDEKİ GELİŞMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ “NASIL İYİ BİR HAKEM OLUNUR?” Prof. Dr. Emine Gül Kapçı

İYİ HAKEMLİK “Makalenizin nasıl değerlendirilmesini istiyorsanız, siz de hakemlik yaptığınızda makaleleri öyle değerlendirin”

AKRAN DEĞERLENDİRMESİ (Peer review) İlk örnekleri 18. yy’da İngiltere’de Standart uygulama 20.yy son çeyrek Yazar –hakem rolleri değişiyor Birden fazla hakem Çift yönlü kör hakemlik Karar editörde

AMAÇ hakem özellikleri ve sorumlulukları konusunda gerçekleştirilen araştırma sonuçları bu alandaki güncel tartışmaları ve yaklaşımları değerlendirmektir. BÖYLECE; akademik yayıncılığın en önemli unsurları olan yazar, hakem ve editörlere farklı uygulamaların varlığından haberdar etmek, geleceğin hakemlerine katkıda bulunma

Yetkin Hakemlerin Özellikleri Konusundaki Araştırmalar Araştırılan Değişkenler derginin editörler kurulunda bulunma desteklenen bir araştırmanın yürütücüsü olma hakemlikle ilgili eğitim alma formal eğitimini tamamladıktan sonra geçirdiği süre cinsiyet yaş istatistik eğitimini alma akademik derece hakemlik yaptığı dergi sayısı hakemlik yapma süresi aday makaleyi değerlendirme süresi

Yetkin Hakemlerin Özellikleri Konusundaki Bulgular Anlamlı Bulunan Değişkenler Yaklaşık 3 saatte makaleyi değerlendirme ve genç akademisyen Diğer Bulgular Değişkenler yetkin hakemliğin yalnızca %8’ini açıklamıştır Editör ya da yazar önerisine dayalı hakemlikte farklılık yok Sonuç Yetkin hakemlerin özelliklerini ortaya koyan araştırmaları yapmak kolay değil!

Yetkin Hakemlerin Özellikleri: Editör Görüşleri Hemen yanıt verme ve çabuk okuma Yapıcı değerlendirme Somut önerilerde bulunma Yazarı değil makaleyi değerlendirme Kendini okuyucunun yerine koyma Alelacele yapılan eleştirilerden kaçınma Sağlam gerekçelere dayanarak makaleyi reddetme Reddetse bile yapıcı önerilerde bulunma

Hakemlik Sürecindeki Gelişmeler 1. Editörlerin, hakemlerin hakemliklerini değerlendirmeleri. 2. “Yayınlarsın ya da telef olursun” (publish or perish) anlayışından hızla uzaklaşılması gerektiği 3. Hakemlik için içsel motivasyon artık yeterli değil mi? 4. Yılın en iyi hakemleri ödülü 5. Yazarlardan çalışmalarının neden yayınlanması gerektiğini anlatan bir paragraf yazmaları istenmesi

6. En iyi hakemleri belirlemek amacıyla “hakem faktörü ” (HF) hesaplama önerilerinde bulunulmuştur. 7. Yazarın yazım kurallarına uyulduğuna ilişkin bir form doldurmasını beklemektedir . 8. Hakemlik formu, hakemin makale hakkındaki genel görüşlerini editörlere özetlemek amacıyla doldurulmaktadır. 9. “büyük değişiklikler yapıldıktan sonra aday makalenin yeni baştan değerlendirilmesi” seçeneğinin pek olmaması 10. “yalnızca editöre iletilecek gizli bilgi” (etik ihlaller, basılmaması gerektiği gibi)

11. “Körleme” (Blinding) “Maskelememe” (Unmasking) ve “Açık Hakemlik” (Open review) “maskelememe” olduğunda, hakemlik yapmak istememekte-, kabul ettiklerinde ise makalelerin kabul oranları artmakta, hakemler daha özenli biçimde raporlarını yazmaktadırlar Körlemenin olduğu uygulamalarda yanlılıkta azalma olmakta, bu makalelere daha fazla atıfta bulunulmaktadır.

12. “Açık hakemlik” uygulamasında, aday makaleler oldukça geniş bir hakem grubunun ve ilgilenen tüm bilim kişilerinin görüşlerine sunulmaktadır. tüm öneriler ve eleştiriler saydam ilgili tüm bilim kişileri ve tüm araştırmacılar getirilen önerileri ve eleştirileri izleyebilmektedir en önemli avantajı belki de, tüm bilim kişilerini eğitici / bilgilendirici olması entelektüel aşırmacılığın önüne geçilebileceği hakemlerin üzerindeki ağır yükü oldukça hafifletmesidir Sonuçta, dergiye ya çok iyi makaleler gönderilmekte ya da “açık hakemlik” uygulaması aday makalenin niteliğini artırmaktadır

14. Çevrim-içi hakemlik eğitimi 13. Aynı aday makaleyi değerlendiren hakemlerin birbirlerinin raporlarını görebilmeleri formel ya da informel hakemlik eğitimini almayan hakemlere, bir anlamda, uygulamalı hizmet-içi eğitim Hakemlerin birbiriyle çelişen eleştirileri ya da istekleri nin önüne geçilmesi 14. Çevrim-içi hakemlik eğitimi 15. Genç akademisyenlerle birlikte aday makaleyi değerlendirme 16. Hakem olmaya karar verdim seçeneği

SONUÇ Bu sunum, akran-hakemlerin denetiminden geçmeden basılacağı bildirildiğinden, bu sunumun “reddedilme” olasılığı bulunmuyor… sizlerden “küçük değişikliklerle kabul” almayı ümit ediyorum.

Teşekkürler…