MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BÜYÜK ENDÜSTRİYEL KAZALARIN KONTROLÜ HAKKINDA YÖNETMELİK SEVESO BİLDİRİMİ Bilindiği üzere endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan büyük endüstriyel kazaların.
Advertisements

Hayvansal Atıklar ve Alınacak Önlemler
PHARE TWINNING PROJECT TR 04-IB-EN- 04 TRAINING NATURAL MINERAL WATER 11 TO 15 JUNE Endüstriye yönelik eğitim Şişelenmiş sulara uygulanan gıda güvenliğinin.
YAŞAR KOCAMAN MAHMUT ASLANBAY İSA GÜNDÜZ YASİN DEMİRKOPARAN
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Yeniden Yerleşim Planlaması
Havza Yönetiminde Etkin Toprak Koruma Önlemleri
Yüzme Suyu Uygulamalarında Yeni Direktifle Gelen Değişiklikler
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
1 GENEL BAĞLAYICI KURALLAR GBK’ler ÇEVRESEL İZİN No. 4.
TOPRAK NUMUNESİNİN ALINMASI.
AB’ye Uyum Sürecinde Tarım ve Çevre
ACİL EYLEM PLANI HAZIRLIĞI
Dr. Uygar Özesmi Genel Müdür TEMA Vakfı
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
MODÜL 1 Kentsel Atık Su Direktifi Senad Ploco. Hedefler: İnsan sağlığı ve çevreyi kentsel ve tarım ve gıda sektörü gibi bazı sektörlerin atık su deşarjlarının.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
MODÜL 1 Nehir Havzası Yönetim Planlaması Senad Ploco
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
TARIM-ÇEVRE İLİŞKİLERİ Prof. Dr. Murat ALTIN
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskı ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Saha Analizi Açısından Türkiye’deki Mobil Laboratuvarların.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Su Bütçesi Temel Bilgiler Senad Ploco.
ISO- 9001:2008 Standardı - 8. Maddenin Tanıtımı ve Yorumlanması, Kalite İyileştirme Araçlarına Bakış 7. Hafta.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Avrupa’da Önemli Su Yönetimi Konuları Senad Ploco.
Modül 3: Çevresel Hedefler, Tedbirler Programı, Ekonomik Analiz, Muafiyetler Çevresel Hedefler Yannick Pochon Afyon, 2015.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Yüzey suları izleme Biyolojik boyut Yannick Pochon.
Referans Şartların Belirlenmesi
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Karakterizasyon Raporu Senad Ploco.
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
2. BÖLÜM SULAMA SİSTEMLERİ
Modül 4: Mavi Belge (Blueprint) ilişkili Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Eğitim Becerileri, Sınır Aşan Su Konuları, Halkın Katılımı, Müzakere Becerileri.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME SUNUSU
Sıcak Noktaların Belirlenmesi, Gürültü Azaltım Önlemlerinin Seçilmesi ve Eylem Planlama– 31-Ağustos -4 Eylül, Antalya Bu proje Avrupa Birliği ve.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 04 Aralık 2013, Bursa İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi ve uyum.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Mevcut Durum Proje Çıktıları Çevresel Kalite Standartlarının Uygulama Adımları Uygulamada Karşılaşılacak Olası Sorunlar ve Aksaklıklar Çözüme Yönelik.
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
 Proje Kapsamı ve Çalışma Programı  Gerekli Verilerin Temini  Su Kalitesi Modeli  Ekolojik Bilgi Kuralı  WFD Explorer  İhtisas Heyeti Çalışma Takvimi.
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
1/ tarihinde gerçekleştirilen Çalışma Grubu 1’inci Toplantısı’nda görüşülen konular şunlardır: Su kaynakları modellerinin çeşitleri nelerdir?
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
TÜRKİYE’DE BÜTÜNLEŞİK SU YÖNETİMİ Türkiye'de Kıyı Yönetimi: Son Gelişmeler Ulusal Çalıştayı Marmaris/Muğla, Nisan 2013 Aybala KOÇ Orman ve Su İşleri.
1. SUNUM İÇERİĞİ Kirleticiler 2008/105/EC sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif ile Getirilen Yenilikler 2.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
1. 2 Kuruluşu 4 Temmuz 2011 tarihli ve 645 sayılı KHK.
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
1 İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI İçme ve Yeraltı Sularını İzleme Şube Müdürlüğü Hale DUMAN Şube Müdürü.
Sunum Planı 2 Kurulum Süreci Gerçekleştirilecek Çalışmalar Giriş USBS Hakkında Fizibilite Süreci Hedef & Fizibilite Çıktıları Yapılan Çalışmalar.
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
Veysi GÜMÜŞ Jeoteknik Hizmetler ve Yeraltısuları Dairesi Başkanlığı Etüd ve Değerlendirme Şube Müdürü 09 – 11 Şubat /21 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI.
08 Aralık 2014 Numune Alma ve Numunelerin Analize Hazırlanması Konulu Hizmetiçi Eğitim Nermin ANUL Şube Müdür V. İZLEME İLE İLGİLİ ULUSAL MEVZUAT VE İZLEME.
This project is co-financed by the European Union and the Republic of Turkey AB Eşleştirme Projesi SU KALİTESİ İZLEME KONUSUNDA KAPASİTE GELİŞTİRME Türkiye,
1/20. 2/20  NHYP Projesine ilişkin Genel Bilgi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Önlemler.
Nermin ANUL Laboratuvarlar Şube Müdürü Mayıs 2013 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İzleme Dairesi Başkanlığı SU ÇERÇEVE DİREKTİFİ.
SEYHAN HAVZASI SEKTÖREL SU TAHSİS PLANI HAZIRLANMASI PROJESİ T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Güney CAN Uzman Havza Yönetimi.
İNSAN FALİYETLERİNİN EKOSİSTEMLERİN SÜRDÜREBİLİRLİĞİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Arazi Tahribatının Dengelenmesi (ATD) Ulusal Hedeflerinin Oluşturulması 1.
Toprak kirliliği. Toprak kirliliği nedir Toprak kirliliği, katı, sıvı ve radyoaktif artık ve kirleticiler tarafından toprağın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
EKOLOJİK (= ORGANİK) TARIM TANIMI, İLKELERİ
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
ORGANİK GÜBRE MEVZUATI VE TAVUK GÜBRESİNİN BİTKİSEL ÜRETİMDE KULLANIM İMKANLARI BÜGEM Yaşar ORHAN .gov.tr.
ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ. ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ.
Sunum transkripti:

MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma Nitrat Direktifi R. Michael Jackman Antalya Aralık, 2014

Nitrat Direktifi (91/676/EEC) Hedef Tarımsal kaynaklı nitratların suya karışmasıyla oluşan kirliliğin azaltılması İlerde oluşabilecek benzer kirliliğin önlenmesi Kapsam Kirliliğe maruz kalmış ya da kalması muhtemel suların belirlenmesi Tebligattan sonra alanın tamamında Nitrat Hassas Zonların (NVZ) tanımlanması

İyi Tarım Uygulamaları Prensipleri (COGAP) Tüm suların korunmasını sağlamalı kirliliğe karşı - Su Çerçeve Direktifi ile bağlantı İki yıl içinde COGAP hazırlanmalı Çiftçiler tarafından gönüllü olarak uygulanmalı Eğitim Programları Prensiplerin uygulanmasını teşvik etmek üzere, çiftçilere bilgi ve eğitimler sunulmalıdır.

İzleme Yüzey Suları Nitrat Hassas Zonlar belirlenirken ve revize edilirken; Tatlı su kaynaklarındaki nitrat vesiyesi, yüzey suyu iyileştirme çalışmalarının yakınlarına kurulmuş yüzey suyu örneklem istasyonundan alınan temsili numunelerdeki nitrat miktarı bir yıldan uzun bir süre olmak üzere izlenmelidir. Taşkın zamanlarında daha sık olmakla birlikte örnekler ayda bir kez alınmalıdır. Yeraltı Suları 80/778/EEC Direktifi (Eski İçme Suyu Direktifi) üzerinde yapılan düzenlemeleri de göz önünde bulundurarak, düzenli aralıklarla, yeraltı suyu akiferlerini temsil eden örneklem istasyonlarından alınan numuneler izlenmelidir.

SU BELİRLEME KRİTERLERİ Yüzey Tatlı Suları İçme suyu olarak kullanılan yüzey tatlı suları, Su Çerçeve Direktifi ile değiştirilen Yüzey Suyu Çekme Direktifi ile belirlenenden daha fazla nitrat bulundurabilir. Yeraltı Surları NO3 gibi 50 mg/l’dan daha fazla nitrat bulunduran yeraltı suları. Diğer Su Kütleleri Doğal tatlısu gölleri, diğer tatlı su kütleleri, haliçler Ötrofik olan ya da gelecekte olaiblecek kıyı ve deniz suları.

KRİTERLER Bu kriterler uygulanırken: Su ve arazinin fiziksel ve çevresel karakterleri, Çevredeki (su ve toprak) nitrojen bileşenlerinin davranışları, 3. Eylem programlarının etkileri dikkate alınmalıdır.

Eylem Planları Nitrat Hassas Zonların belirlenmesinin ardından iki yıl içinde Eylem Programları oluşturulmalıdır. Planlar kapsamında: Tarım ve başka kaynaklardan gelen nitrojen bileşenleri ile ilgili mevcut bilimsel ve teknik veri ve (b) İlgili çevresel şartlar dikkate alınmalıdır - Su Çerçeve Direktifi ile bağlantı

Eylem Planları Eylem programları dört yıl içinde uygulamaya geçmelidir. Programlar: Direktif’in Ek III dokümanındaki önlemler (b) Üye Ülkeler İyi Tarım Uygulamaları Kanunu kapsamında listeledikleri önlemleri içermelidir.

İYİ TARIM UYGULAMALARI PRENSİPLERİ (COGAP) Nitrat kirliliğini azaltmak için Arazideki gübre kullanım zamanlarının uygun olup olmadığı 2. Eğimli arazideki gübre kullanımı 3. Suya doygun, sel basmış, donmuş ya da karla kaplı arazideki gübre kullanımı 4. Su yapılarının yakınındaki gübre kullanımı

İYİ TARIM UYGULAMALARI PRENSİPLERİ (COGAP) 5. Hayvansal gübre ya da silaj gibi bitki materyali kaynaklı kirlenmenin önüne geçmek, sızıntı olmasını engellemek için bunların depolanabileceği büyüklükte depolama araçlarının hazırlanması 6. Gerek kimyasal gerek hayvansal gübrenin, miktar, eşit olarak serpilmesi gibi uygulanma prosedürleri ile ilgili düzenlemelerin yapılması.

İYİ TARIM UYGULAMALARI PRENSİPLERİ (COGAP) Ayrıca: 7. Ekim nöbeti, belli sabit ürünler için ayrılan alanlar gibi arazi kullanımının yönetimi 8. Topraktaki nitratı bertaraf edecek bazı türlerin yağmurlu dönemlerde mevcut olmasının sağlanması 9. Her bir çiftçinin kullandığı gübreyi takip etmek için gübreleme planları hazırlanması 10. Sulama sistemi kapsamında bitki köklerine ulaşmayan ve yüzeyde biriken ya da eğimle akıp giden suyun da kirlenmesinin önlenmesi

İzleme programlarını en az dört yılda bir tekrarlayın Geleceğe Yönelik İzmele Planı İzleme programlarını en az dört yılda bir tekrarlayın Son dönemde alınan örneklerdeki nitrat miktarı 25 mg/l’nin altında çıktıysa ve nitrojen miktarının artmasına neden olacak herhangi bir faktörün ortaya çıkma ihtimali yoksa bu süre uzayabilir ve program sekiz yılda bir gerçekleştirilebilir. Yüzey tatlı suları, haliçler, kıyı sularındaki ötrofikasyon durumu her dört yılda bir incelenmelidir.

Ek III-EYLEM PROGRAMINA EKLENMESİ GEREKEN ÖNLEMLER Bazı gübre türlerinin kullanımının yasak olduğu dönemler Hayvansal gübrenin depolanması için hazırlanacak araçların kapasitesi, hassas zonlarda, gübre kullanımın yasak olduğu uzun dönemde bile yeterli olmalıdır. 3. İyi tarım Uygulamaları ile uyumlu olarak, ve hassas alanların toprak şartları, toprak tipi, eğim, iklim şartları, yağış miktarı ve suluma şartları göz önünde bulundurularak, gübre kullanımında kısıtlamalar

Etkinlik Uygulama sırasında eylem programlarının hedeflerine ulaşamayacağı anlaşılırsa ek önlemler alınmalıdır. Üye Ülkeler bu önlem ya da eylemleri belirlerken etkinliklerini göz önünde bulundurmalıdır. Ülkeler, bu önlemleri belirlerken, etkinlikleri ile birlikte diğer muhtemel önleyici tedbirlere göre daha maliyet-etkin olduklarını da değerlendirmelidirler. Ek eylem programlarının etkinliğini izlemek için uygun programlar yürütülmelidir. Eylem planlarını incelemeleri ve en az dört yılda bir gerekiyorsa revizyona gidilmelidir.

EYLEM PROGRAMINA EKLENMESİ GEREKEN ÖNLEMLER Bazı gübre türleri, arazi kullanımı ve ekim nöbeti gibi tarım uygulamalarını göz önünde bulunduran ve ürünlerin öngörülebilien nitrogen gereksinimleri ve ürünlere toprak ve gübreden gelen nitrojen dengelenmelidir ve Şu noktalar dikkate alınmalıdır: ürün kullanmaya başladığında topraktaki nitrojen miktarı mineralizasyon sonucu oluşan topraktaki organik nitrojenin miktarı hayvansal gübre kaynaklı nitrojen bileşenleri kimyasal ve diğer gübrelerden kaynaklanan nitrojen bileşenleri

EYLEM PROGRAMIN ÖNLEMLERİ Önlemler, her yıl toprağa hektar başına, ister gübre olarak ister de hayvanların kendileri aracılığıyla olsun, 170 kg’dan fazla Nitrojenin salınmaması salınmamasını sağlamalıdır. Bu miktar hayvan sayısı kullanılarak hesaplanabilir.

EYLEM PROGRAMI ÖNLEMLERİ Ancak: Eylem programının ilk dört yılı içinde, hektar başına düşen Nitrojen miktarı için ülkeler sınır olarak 210 kg olarak belirleyebilirler. Bu dört yıl içinde ve dört yıldan sonra, Üye Ülkeler, Direktif kurallarını ihlal etmemek adına farklı miktarlar belirleyebilir ve aksi halde; uzun büyüme sezonu nitrojen kullanımı fazla olan ürünler hassas alan içinde yüksek yağış oranı istisnai şekilde yüksek nitrojen denitrifiye eden bilen topraklar gibi özel durumlarla açıklama yapmaları gerekir.

REFERANS ÖLÇME YÖNTEMLERİ Kimyasal gübreler Nitrojen bileşenleri 77/535/EEC sayılı ve 22 Haziran 1977 tarihli Komisyon Direktifi’nin Üye Ülkelerce yakınlaştırılmış yasalar kapsamında gübre örneklem ve analiz yöntemleriyle ilgili olan 89/519/EEC (2) sayılı AB Direktifi ve 2003/2003 sayılı AB yönetmeliğine uygun şekilde ölçülmelidir. Tatlısular, kıyı ve deniz suları Nitrat ölçümü Su Çerçeve Direktifi ile uyumlu bir çekilde yapılmalıdır.

RAPORLARDA YER ALMASI GEREKEN BİLGİLER Önleyici bir eylemlerin alınacağına dait bir ifade. 2. Aşaüıdakilerin yer aldığı bir harita: Madde 3 (1) ve Ek I ile uyumlu biçimde belrilerken hangi kriterlerin kullanıldığı ifade edilerek suların tespit edilmiş olması (b) Mevcut ve yeni tespit edilen hassas alanların lokasyonları 3. Hassas alanların tespitlerinin değerlendirildiği ve varsa bu alanlarla ilgili düzeltme ve eklemelerin de bulunduğu izleme sonuçlarının bir özeti.

RAPORLARDA YER ALMASI GEREKEN BİLGİLER Eylem planlarının bir özeti: gerekli önlemler iyi tarım uygulamaları prensipleri (COGAP) varsa başka ek önlemler ve uygulanan eylemler izleme programlarının sonuçlarının bir özeti Özellikle Nitrat Hassas Zonlar (NVZ) olmak üzere suların alınan önlemlere ne zaman cevap vermesinin beklendiğine dair bir zaman çizelgesi ve bu öngörülerin belirsizlik seviyesi ile ilgili bilgi

Sınıraşan konular Doğrudan ya da dolaylı olarak başka ülkeye tahliye olan bir su ile ilgili Üye Ülkeler diğer ülkeyi ve AB’yi kirleticilerle ilgili uyarabilirler. Uygun durumlarda, belirsiz kaynakların tespiti için Komisyon’dan talepte bulunabilirler. Etkilenen suları korumak için Direktif’le uyumlu eylemlerin hayata geçirilmesi

Kaynaklar 2003/2003 sayılı AB Yönetmeliği: ALTUN/NPMNE/TR2010/0740.01-2/FWC/082 numaralı AB Projesi Raporu ‘Kirlilik İzleme Ağının Genişletilmesi ve CoGAP Uygulamaları’ projesi kapsamında hazırlanmış İyi Tarım Uygulamaları Prensiplerinin (CoGAP) Uygulanmasına yönelik Eylem Planları Nitrat Kirliliği İzleme Ağı Genişletilmesi ve CoGAP Uygulamalarına yönelik MoFAL’a ait Artırılmış Eylemler

Organik ve sentetik nitratlar tarım arazilerinin gübrelenmesi için yüzyıllardır kullanılmaktadır. ürün hasadında önemli artışlar olmuştur fakat aşırı kullanım suları zehirleyebilir. Dolayısıyla çok geç olmadan bu durumu kontrol almamız gerekir Teşekkürler