CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
Advertisements

C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
SINIF:5-d OKUL: İHLAS İ.Ö.O
Elif vural b YÜRÜTME.
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
1924 ANAYASASI.
1926’ da Türk Medeni Kanunu çıkarılarak kadın-erkek eşitliği sağlandı.
CUMHURİYET DÖNEMİ DEVLET TEŞKİLATINDA GELİŞMELER
MEŞRUTİYET DÖNEMİ OSMANLI HUKUKU
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Hukukun Temel Kavramları
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
6 ÜNİTE YAŞAYAN DEMOKRASİ KURULTAYDAN MECLİSE KONULAR
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
Sosyalbilgiler Öğreniyorum
ANAYASA HUKUKUNA GİRİŞ
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
ATATÜRK'ÜN ÖNDERLİĞİNDE GERÇEKLEŞENLER.
TÜRK ANAYASALARININ “KUVVETLER AYRILIĞI” YÖNÜNDEN MUKAYESESİ
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Siyasal Alanda Yapılan Devrimler
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
MEŞRUTİYET DÖNEMİ Meşrutiyetin ilan edilmesinde;
Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak
ATATÜRK’ÜN İNSAN HAK VE HÜRRİYETLERİNE VERDİĞİ ÖNEM
TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR
Geçmişten geleceğe.
ATATÜRK İNKILAPLARI.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKİLAP TARİHİ HUKUK ALANINDA YAPILAN DEVRİMLER
Yasalar AYDIN GÖKMEN. YASA NEDİR*? Devletin yasama gücünce belli biçimlere uyularak düzenlenen ve yürürlüğe girdikten sonra herkesin uyması zorunlu olan,
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRK’ÜN YAPTIĞI HİZMETLER
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
Türk Medeni Kanununun Kabulü (17 Şubat 1926): Evlenme, boşanma, miras ve aile hukuku ile ilgili kanunlar medeni hukuk kapsamındadır. Avrupa devletlerinde.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
ATATÜRK İLKELERİ.
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
MEDENİ HUKUK.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
ATATÜRK İLKELERİ
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞ. gör. Benay KESKİN İŞOĞLU 3. Hafta
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
HUKUK BAŞLANGICI 12.
1) 1921 Anayasası/ Teşkilat-ı Esasiye Kanunu (20 Ocak 1921)
Sunum transkripti:

CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK

Hukuk nedir? İnsanların birbirleriyle ve devletle olan ilişkilerini düzenleyen kurallara hukuk denir. Hukuk kurallarını koyan, uygulanıp uygulanmadığını denetleyen en yüksek organ ise devlettir.

Hukuk alanında yapılan inkılapların amaçları Hukuk alanında birlik sağlanmak istenmesi Eski hukuk anlayışının çağdaş yaşamın akışına ve gelişmelere uygun olmaması

Hukuk alanında da laikliğin gerçekleştirilmek istenmesi Hukuk alanında kadın-erkek eşitliğinin sağlanmak istenmesi Batı uygarlığı ile hukuk alanında aynı seviyeye ulaşılmak istenmesi

Medeni Kanun’un Kabulü (17 Şubat 1926) Osmanlı devletinde miras, şahitlik, boşanma gibi konularda erkeklerin hakları daha fazlaydı. Laik hukuk anlayışı içinde bu farklılık kabul edilemezdi. Dini kurallara göre düzenlenmiş Mecelle Türkiye Cumhuriyeti’nin kanunu olamazdı.

Bütün bu unsurlar göz önüne alındığında Avrupa ülkelerinde uygulanan medeni kanunlar incelenmiş ve İsviçre Medeni Kanunu tercüme edilip düzenlendikten sonra Türk Medeni Kanunu olarak kabul edilmiştir.

Medeni Kanunun İsviçre’den Alınmasının Nedenleri Avrupa’da hazırlanan son medeni kanun olması Akılca ve pratik çözümler getirmesi Laik bir anlayışla hazırlanmış olması Demokratik olması Kadın-erkek eşitliğine dayanmış olması

Medeni Kanunun Kabulünün Sonuçları Hukuk alanında birlik sağlanmıştır. Kadınlar istediği işte çalışma hakkını elde etmiştir. Böylece kadın-erkek arasında ekonomik ve sosyal alanlarda eşitlik sağlanmıştır.(siyasal haklar henüz verilmemiştir.)

Laik hukuk anlayışı toplumun her kesiminde uygun hale getirilmiştir. Azınlıklar kendi ‘öz hukuklarını’ (cemaat hukuklarını) uygulama hakkından kendi istekleri ile vazgeçmişlerdir.

Resmi nikah zorunlu olmuş ve evlilik devlet tarafından kontrol altın alınmıştır. Tek eşlilik zorunlu hale getirilmiştir. (Türk ailesinin modern yapıya kavuşması)

Mirastan kız ve erkek çocukların eşit miktarda mal alması yasal hale getirilmiştir. Boşanma hakkı düzenlenmiş ve bu konuda kadınlara da hak tanınmıştır.

Tüm bu yenilikler ile Türk ailesi Medeni Kanun ile dine dayalı hukuk sisteminden uzaklaştırıldı ve Batı modelinde yeniden yapılandırıldı.

Diğer bazı yenilikler: 8 Mayıs 1928: İsviçre’den Borçlar Kanunu alındı. 10 Mayıs 1928: Almanya’dan Ticaret Kanunu alınmıştır. 1 Temmuz 1928: İtalya’dan Ceza Kanunu alınmıştır.

Türk Kadınının Siyasi Hakları 3 Nisan 1930’da Belediye Yasası ile kadınlara yerel seçimlere katılım hakkı verildi. 1933’te muhtarlıklara seçilme hakkı verildi. 1934’te milletvekili seçme-seçilme hakkı tanındı.

Türk kadının toplumsal ve ekonomik ilişkilerin yanı sıra siyasal alanda da yerini almış ve Türk erkekleriyle hak ve özgürlükler açısından eşit konuma yükselmiştir. Böylece ulus egemenliği daha da güçlendirilmiştir.

ANAYASALARDA YASAMA, YÜRÜTME VE YARGI

DEVLET BAŞKANLARININ KONUMU 1876 Anayasasına göre; 1909’da 1876 Anayasasında yapılan değişiklere göre; 1982 Anayasasına göre; DEVLET BAŞKANLARININ KONUMU Osmanlı soyunun en büyük evladı saltanat ve hilafet makamının sahibidir. Padişaha karşı hiçbir mahkemede, hiçbir şekilde dava açılamaz. Padişah, Meclis-i Umumi ’de anayasaya bağlılık yemini edecektir. Padişah ve ailesi ödeneklerini yasaya göre alacaktır. Cumhurbaşkanı TBMM tarafından gizli oyla seçilir. Cumhurbaşkanı-nın kimseye bağlı olmaksızın imzaladığı kararlar ve emirler aleyhine yargı mercilerine başvurulamaz. Cumhurbaşkanı, vatana ihanetten dolayı, TBMM üye tam sayısının en az dörtte üçünün vereceği kararla suçlu kabul edilir.

(HÜKÜMET KURULMASI) YÜRÜTME 1876 Anayasasına göre; 1909’da 1876 Anayasasında yapılan değişiklere göre; 1982 Anayasasına göre; (HÜKÜMET KURULMASI) YÜRÜTME Padişah yürütme organının başıdır. Bakanlar Kurulunun üyeleri olan sadrazamı, şeyhülislamı ve vekilleri kendisi seçer, atar ve gerektiğinde görevden alır. Padişah şeyhülislamı ve sadrazamı atayacak, sadrazamın seçtiği vekilleri de usulen atayacaktır. Bakanlar Kurulu padişaha değil, Mebusan Meclisine karşı sorumludur. Cumhurbaşkanı, başbakanı vekillerin içinden atar, başbakanı seçtiği Bakanlar Kurulu listesini onaylar, gerekli gördüğü hallerde Bakanlar Kuruluna başkanlık eder, anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları gerekli gördüğü takdirde halkoyuna sunar.

(MECLİSLER, KANUN GÖRÜŞMELERİ) 1876 Anayasasına göre; 1909’da 1876 Anayasasında yapılan değişiklere göre; 1982 Anayasasına göre; (MECLİSLER, KANUN GÖRÜŞMELERİ) YASAMA Yasama meclisi, Meclisi Umumi adının taşımakta olup ikim kanatlıdır. Bunlardan Ayan Meclisi üyeleri ve başkanını padişah seçer. Mebusan Meclisi üyeleri ise her dört yılda bir yapılan seçimle bu göreve gelirler. Mebusan Meclisi başkanı ile yardımcısının , meclis tarafından gösterilen üçer aday arasından yine padişah seçer ve atar. Mebusan Meclisi, 1. ve 2. başkanlarını bizzat kendisi seçer. Meclisten çıkan yasayı padişah veto etse dahi; meclis veto edilen yasayı üçte iki çoğunlukta kabul ederse padişah bunu onaylamak zorundadır. Yasama yetkisi Türk milleti adına TBMM’nindir. Bu yetki devredilemez. Kanun teklif etmeye Bakanlar Kurulu ve milletvekilleri yetkilidir. Cumhurbaşkanı, yayımlanmasını uygun bulmadığı kanunları, bir daha görüşülmek üzere, TBMM’ye gönderir. TBMM, geri gönderilen kanunu aynen kabul ederse kanun cumhurbaşkanınca yayımlanır.