PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
Advertisements

PSİKOSOSYAL KORUMA VE ÖNLEME ÇALIŞMALARI
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Psikoloji Bölümü
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
TRAVMA SONRASI SINIF TEMELLİ PSİKOSOSYAL MÜDAHALE PROGRAMI
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Yönetimde stres kaynakları
TRAVMATİK YAŞAM OLAYLARI VE
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
ZONGULDAK PSİKOEĞİTİM İL EKİBİ SUNAR
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
Psikososyal Okul Projesi
Okul Rehberlik Servisi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ELRAM PSİKOEĞİTİM SEMİNERİ
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN SEM İ NER İ 1.
ANİ YAŞANAN VE YAŞAMI TEHDİT EDEN OLAYLAR
PSİKOSOSYAL VELİ SEMİNERİ
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
AİLE İÇİ ŞİDDET.
TRAVMA VE ETKİLERİ.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM UYGULAMA EL KİTABINDAN DERLENMİŞTİR.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
DOĞAL AFET VE KAZALARDA ETKİLİ MÜDAHALE HİZMETLERİ
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN E Ğİ T İ M İ.
Travma Nedir? Post Travmatik Stres Bozukluğu.
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
TRAVMA Bireyin yaşamını doğrudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki tura yaşantılar travma yaşantısı olarak anılır. Gündelik hayatın aniden.
TRAVMA SONRASI STRES TEPK İ LER İ (PS İ KOE Ğİ T İ M)
1 MERSİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ Okul Psikolojik Danışmanı PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ ………………………………İLKÖĞRETİM.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
Rehberlik Servisi.
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
STRES YÖNETİMİ
Travma Sonrası Genel Tepkiler
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Sunum transkripti:

PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI

PSİKO EĞİTİM NEDİR? Psiko eğitim programı, 1999 ve sonrasındaki depremlerin ardından geliştirilen Psiko sosyal Okul Projesi’nin bir bölümüdür. Depremden etkilenmiş çocuklar ve yetişkinlerle uygulanmıştır. Travmatik bir olaydan sonra geliştirilmiş ve uygulanmıştır.

TRAVMA NEDİR? Hayatın normal akışı sırasında birdenbire ortaya çıkan, yaşamı tehdit edici olayların insanda yarattığı etkiye TRAVMA diyoruz.

TRAVMATİK OLAYLAR TRAFİK KAZASI BİR YAKINININ KAYBI ŞİDDET DOĞAL AFETLER

TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ İSTENMEDEN AKLA GELEN DÜŞÜNCE VE GÖRÜNTÜLER KAÇINMA FİZYOLOJİK UYARILMIŞLIK

OKUL ÇAĞINDAKİ (7-12 YAŞ) ÇOCUKLARDA TSS TEPKİLERİ Okul öncesindeki davranışlara gerileme Okula gitmek istememe Okul başarısının düşmesi Tekrarlanan oyunlar Saldırganlık Gevezelik Erkek çocuklarda silaha, savaş oyunlarına ilgi gösterme

Kabuslar, uyku sorunları Ayrılık kaygısı Doğal olaylardan( yağmur, rüzgâr vb.) korku Dikkat ve konuşma sorunları İsyankar davranışlar Vücutta ağrılar Yatak ıslatma

NELER YAPILABİLİR? Duygularını ifade etmelerine yardım edin, sabırlı, ilgili ve esnek davranın. Oyun oynamalarını teşvik edin, merak ettikleri şeyleri açıklayın. Dikkatleri kolayca dağılabileceğinden okulda ve evde fazla çalışmalarını beklemeyin. Basit ve yapılandırılmış görevler verin, ufak sorumluluklar almalarına fırsat verin. İlerde olabilecek başka travmatik olaylardan kendisini nasıl koruyacağını anlatın.

NELER YAPILABİLİR ? Aile ve arkadaşlarıyla duygularını paylaşmalarına ve ifade etmelerine yardım edin. Kabul, hoşgörü ve destek gösterin. Gündelik faaliyetlere katılmalarını ve spor yapmalarını teşvik edin. Okul başarılarıyla ilgili beklentilerinizi azaltın. Varsa travma sonrası yeniden yapılandırma çalışmalarına katılmaları ve başkalarına yardım etmeleri için onları teşvik edin.

KAYGI VE DEPRESYON TEPKİLERİ Depresif yada sinirli bir ruh hali Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması ve bunlardan haz almama Kilo kaybı veya artışı Kaybedilen kişiyi özleme Sevilen birinin kaybını kabullenmeme Uykusuzluk yada aşırı uyuma Aşırı huzursuzluk Aşırı yavaşlık Enerji kaybı/ azalması ve derin bir yorgunluk hissi

Değersizlik duygusu Aşırı yada duruma uymayan suçluluk duyguları Konsantre olmada; karar vermede zorluk Tekrarlayan ölüm düşünceleri Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler

DİKKAT!.. Yaşanan bir travma sonrası,kişinin kaygı ve depresyon belirtileri göstermesi normal bir durumdur. Depresyon ve kaygı durumu uzun süre devam ediyorsa; birey normal yaşamına devam etmede, uyumda güçlük çekiyorsa ( normalleşme sağlanamıyorsa) rehberlik servisleri ve sağlık kuruluşlarından yardım alınmalıdır.

Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İçin Neler Yapılabilir? Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın. Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin. Tutarlı disiplin uygulayın. Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin.

ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler. Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler. Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler. Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir. Yetişkinlerden korkuyor yada onlara güvenmiyor olabilirler. Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler. Yetişkinleri üzmek yada endişelendirmek istemiyor olabilirler.

TRAVMADAN ETKİLENME DÜZEYİ 1-Aşırı durumlara tanık olma : Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme, yaralıların taşınmasını izleme. 2-Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi : Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar. 3- Yaşamın tehlikeli olduğunu düşünme : Kişi deprem, sel, yangın yada kaza sonucu öleceğini düşünmüşse daha fazla etkilenir. 4- Çocuğun yada kişinin başa çıkma gücü : Kişilerde travmatik olay öncesi varolan başa çıkma gücü etkilenme düzeyini azaltır. 5- Sosyal desteğin doğası ve derecesi : Kişinin yeterli derecede sosyal desteğinin olması etkilenme düzeyini azaltır. 6- Anne-baba tepkileri : Anne-babaları güçlü olumsuz tepkiler gösteren çocuklar travmatik olaydan daha fazla etkileneceklerdir.

TRAVMATİK BİR OLAYDAN SONRA ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİKLERİ Daha hareketli, saldırgan ve talep edici olabilirler. Sınıfta ve evde davranış bozukluğu gösterebilirler. Sessiz, mesafeli ve depresif olabilirler. Oyunlara karşı ilgisiz kalabilirler. Bazı davranışlarında pasif, güvensiz ve bağımlı hale gelerek gerileme davranışı gösterirler. Okula gitmeyi reddedebilirler. Bazıları geceleri altını ıslatmaya başlayabilirler.

TRAVMATİK OLAYLARLA BAŞA ÇIKMADA AİLELERE ÖNERİLER Stres yaratan durumun varlığını kabul etme. Sorunları hep birlikte uğraşarak çözme. Yaşamla ilgili yeni ve olumlu bir bakış açısı geliştirme. Aile içinde birlik ve şefkatin olması. Aile içinde açık ve etkili iletişim. Aile içi rol ve beklentilerde esneklik olması. Aile ortamının güven verici olması.

OKULLARIN VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ Her şey yolunda giderken geldiği okuluna devam etmek, arkadaşları-akranları ile birlikte olmak, yaşantıları paylaşmak, alıştık, bildik ve güvenilir bir ortamda bulunmak çocuk için normalleşmenin sağlanmasını kolaylaştıracaktır. Okulda bulunmak, etkinliklere katılmak çocukların durumlarını tespit etme ve gereksinimlerini daha kolay iletmelerine yardımcı olur. Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, gereksinimlerini herkesten daha iyi bilir ve yardımcı olabilirler. Öğretmenlerin yardımı ile daha ileri düzeyde psikolojik yardıma ihtiyacı olan çocuklar belirlenebilir.

ÖĞRETMENLERİN KATKISI Çocukları travma ve travmatik olaylar hakkında bilgilendirerek hazır bulunuşluk düzeylerini artırabilir. Travmatik olaylara verilen tepkiler konusunda öğrencileri bilgilendirebilir. Sınıfta sıcak ve destekleyici sosyal ortam yaratabilir. Çocukların acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olabilecek ekinlikler düzenleyebilir. Çocukların toparlanma sürecini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir.