Gelişimsel Açıdan OTİZM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Psikoloji Yüksek Lisans 1
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OTİZM.
Yaygın Gelişimsel Bozukluk Uzm. Dr
MUSTAFA ABAK Özel Eğitim Öğretmeni
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE
OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU
OTİZM-YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
MADDE YOKSUNLUĞU Doç. Dr. Duran Çakmak.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
Asperger Sendromu ve Benzer Durumlarda Okul Psikolojisi Uygulamaları
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
OTİZM.
BÖLÜM 14 ÇOCUKLUK ÇAĞINDA GÖRÜLEN RUHSAL PROBLEMLER
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
Otizmin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
Otizm, Otizmli Çocuklarda Davranış Problemleri
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
2 ZİYA IŞIK 3 4 eşyalara poşetleri AliMerve ZiyaVeli’ye Orhan Şu testi o testte Annemin 4 öğrenci.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
GELİŞİMSEL YETERSİZLİKLER: TEORİDEN UYGULAMAYA
OTİSTİK BOZUKLUK DR. HATİCE AKOVA 2014.
ÜSTÜN ZEKALI VE DAHİ ÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
YENİDOĞAN İŞİTME TARAMASI EĞİTİMİ
Otizm ve Atipik Otizm (Yaygın Gelişimsel Bozukluk BTA)
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Sunum transkripti:

Gelişimsel Açıdan OTİZM Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül HKÜ, Yüksek Lisans 1. Sınıf, 2. Dönem 2103-2014

TANIM Toplumsal etkileşim ve iletişimde problemlere neden olan nörobiyolojik bir bozukluktur. Tarihçe: Leo Kanner,1943 Asperger, 1944 Tanılama, 1980

OTİZM/ Çekirdek belirtiler 1. Toplumsal karşılılıkta ve etkileşimde bozulma 2. Sözel ve sözel olmayan iletişimde bozulma 3. Sınırlı ilgi alanı ve tekrarlayıcı davranışlar

Otizm/İlave sorunlar Hiperaktivite Uyku Probemleri Anormal duygusal tepkiler Kendine zarar verici davranışlar Ajitasyon Duygudurum değişkenliği Depresyon

GELİŞİMİN HANGİ NOKTASINDA YOLLAR AYRILIYOR? Her çocuk gibi bakan, işiten, dokunan otistik çocuğun bu deneyimlerden aldığı ve anladığı ne zaman farklılaşıyor? GELİŞİMİN HANGİ NOKTASINDA

Otistik olan Otistik olmayan “Sinyal” Otistik olan Otistik olmayan Algı farkı; Nerede? Ne zaman?

Yüze Bakma Yeni doğan bir bebek annesinin yüzünün daha ziyade şekline bakar. Belli bir yere bakmaz, rastgele göz gezdirir. 4 aylıkken bebeğin annesinin gözlerine ve ağzına bakıyor olması gerekir (Yüzün “hareket” merkezleri) Otistik bebeklerde de gelişim böyle mi?

“Doğduğundan beri bir tuhaflık olduğunu anlamıştım, göz göze gelemiyorduk” Bazı bebeklerde, insan yüzünün temel sinyal kaynakları olan gözler ve ağzı fark etmeye yarayan beyin sistemleri en baştan beri çalışmıyor. Bazıları ise, başlangıçta göz teması kurabiliyorken, bu becerileri azalıyor ya da kayboluyor.

OTİZMDE yüz ve yüz ifadesi algısı NASILDIR? Yüzdeki duyguları tanımada zorluklar yaşarlar. Gözlere daha az dikkat ederken, ağza daha çok odaklanırlar. Normalde nötral yüz gösterildiğinde fusiform girus aktivasyonu olurken otistiklerde aktivasyon olmaz.

Toddler at risk of having autism Typically-developing toddler

İşitilen Sesi İşlemleme ve Ses Üretme Otizm tanısı alan bazı çocukların ebeveynleri, çocuklarının baştan beri pek ses çıkarmadığını söyler. (İşitme kaybı?) Bazı bebekler de önceleri ses çıkarıyorken, bu becerileri kaybolur ve çevrede konuşulan dile uygun sesler hiçbir zaman çıkmaz. Her çocuk için işitilen sesin işlemlenmesi ve ses üretimi süreci aynı değil…

“Birincil eksiklikler” ve bunlarla ilişkili Atipik Gelişim!!! “Birincil eksiklikler” ve bunlarla ilişkili “atipik biyolojik gelişim sırası” oluyor….

“insan sesine önem vermeme” Otizmde saf bir dil bozukluğu yok… Dil ve konuşma ile ilgili birincil eksikliklere eşlik eden; “Sosyal beceri eksikliği” “insan sesine önem vermeme”

Birincil eksiklikler İkincil Eksiklikler Üçüncül Eksiklikler İşlemleme eksikliği Konuşmama, anlaşılmaz sesler çıkarma Üçüncül Eksiklikler İrritabilite, öfke patlaması (adaptasyon mekanizması sonucu, reaktif etki) Başka faktörler

Tanılama: Aileler 18. ay civarı bir şeylerin yolunda gitmediğini fark ediyorlar. Genelde 2 yaşında yardım aramaya başlıyorlar. Klinik muayene Tarama testleri Gelişim testleri

İLETİŞİM İsmine tepki vermeme İstediklerini söyleyememe Konuşma gecikmesi Komutları yapmama Bazen duyuyor gibi görünse de duymuyor gibi davranma İşaret etmeme, bay bay yapmama Kelimelerinde gerileme

TOPLUMSALLAŞMA: Anlamlı gülmesi yok Tek başına oynamayı tercih eder Çok bağımsız Erken yaptığı şeyler var Göz teması zayıf Kendi dünyasında bizi umursamaz Diğer çocuklarla ilgilenmez

DAVRANIŞLAR: Yoğun tutturmalar Aşrı hareketli/işbirliği kurmaz veya karşıt davranır Oyuncaklarla oynamayı bilmez Gittikçe eşyalarla daha çok zaman geçiriyor Oyuncaklara bağlanır; devamlı yanında taşımak ister Eşyaları sıralar Belirli ses ve dokulara aşırı duyarlı Riskli hareketleri var

Otizmin görüldüğü genetik hastalıklar Frajil X sendromu (FMR-1) Tuberokleroz (chr. 16) Fenilketonüri (otozomal resesif) Down Sendromu Williams sendromu Cornelia de Lange sendromu Joubert sendromu Moebius sendromu Smitt-Lemli-Opitz sendromu Nörofibromatozis (chr. 17) Sotos sendromu Hipomelanozis Ito Aarskog sendromu