İNŞAAT İŞ MAKİNALARINDA GÜVENLİK
YASAL MEVZUAT 4857 Sayılı İş Kanunu İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Tüzüğü Yapı İşlerinde İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Tüzüğü Maden Ve Taş Ocakları İşletmelerinde Ve Tünel Yapımında Alınacak İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Önlemlerine İlişkin Tüzük Yapı İşlerinde Sağlık Ve Güvenlik Yönetmeliği İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık Ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği
TANIMLAR Yapı İşleri : İnşa ve inşaat mühendisliği işlerinin yürütüldüğü işler İş Makinası : İşin yapılmasında kullanılan makineler, Operatör : İş ekipmanını kullanma görevi verilen işçi veya işçiler,
YAPI İŞLERİ (İNŞA VE MÜHENDİSLİK ÇALIŞMALARI) LİSTESİ 1- Kazı 2- Hafriyat 3- İnşa 4- Prefabrike elemanların montajı ve sökümü 5- Değiştirme veya donatma 6- Tadilatlar 7- Yenileme 8- Tamir 9- Sökme 10- Yıkım 11- Restorasyon 12- Bakım, boyama ve temizleme 13- Drenaj
İNŞAAT İŞLERİ İŞ MAKİNALARI OPERATÖRLER DENETİM
İŞ MAKİNALARI Kaldırma Araçları Kazı ve Malzeme Taşıma Araç ve Makineleri
Kaldırma Araçları Bütün kaldırma araçları ile bağlantıları, sabitleme ve destekleme elemanları da dahil bütün yardımcı kısımları; (a) Kullanım amacına uygun ve yeterli sağlamlıkta tasarlanmış ve imal edilmiş olacak, (b) Doğru şekilde kurulacak ve kullanılacak, (c) Her zaman iyi çalışabilir durumda olacak, (d) Yürürlükteki mevzuata göre, periyodik olarak kontrol, test ve deneyleri yapılacak, (e) Bu konuda eğitim almış ehil kişilerce kullanılacaktır. Kaldırma araçları ve yardımcı elemanlarının üzerlerine azami yük değerleri açıkça görülecek şekilde yazılacaktır.
Kaldırma ekipmanı ve aksesuarları belirlenen amacı dışında kullanılmayacaktır.
İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Tüzüğü’nün 373 – 437 İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Tüzüğü’nün 373 – 437. maddelerinde “Kaldırma Makinalarında Alınacak Güvenlik Tedbirleri”nden bahsedilmektedir. Normal vinçler Oklu, raylı, köprülü, ayaklı köprülü, tek raylı, motorlu seyyar, seyyar atölye vinçleri Platformlu kaldırıcı arabalar, Maçunalar, Elektrikli, pnömatik, hidrolik zincirli ve halatlı palangalar
VERİLMEMİŞ SADAKA Sayın şefim, iş kazası tutanağına “planlama hatası” diye yazmıştım. Bunu yeterli görmeyerek ayrıntılı anlatmamı istemişsiniz. Şuanda hastanede yatmama neden olan olaylar aynen aşağıda anlattığım gibi olmuştur. Bildiğiniz gibi ben bir duvar ustasıyım. İnşaatın altıncı katındaki işimi bitirdiğim zaman biraz tuğla artmıştı. Yaklaşık 250 kg olduğunu tahmin ettiğim bu tuğlaları aşağı indirmek gerekiyordu. Aşağı indim, bir varil buldum, ona salam bir ip bağladım. Altıncı kata çıktım. İpi bir çıkrıktan geçirip ucunu aşağıya salladım. Tekrar aşağıya indim ve ipi çekerek varili altıncı kata çıkardım. İpin ucunu sağlam bir yere bağlayıp tekrar yukarı çıktım. Bütün tuğlaları bir varile doldurdum, aşağı indim. Bağladığım ipin ucunu çözdüm. İpi çözmemle birlikte kendimi birden havalarda buldum. Nasıl bulmayayım? Ben yaklaşık 50 kiloyum. 250 kg.lık varil süratle aşağıya düşerken beni yukarı çekti. Heyecan ve şaşkınlıktan ipi bırakmayı akıl edemedim. Yolun yarısında varille çarpıştık. Sağ iki kaburgamın bu sırada kırıldığını sanıyorum. Tam yukarı çıkınca iki parmağım iplikle beraber çıkrığa sıkıştı. Parmaklarım bu sırada kırıldı. Bu esnada yere çarpan varilin dibi çıktı ve tuğlalar etrafa saçıldı. Varil hafifleyince bu sefer ben aşağı, varil yukarı çıkmaya başladı ve yolun yarısında yine varille çarpıştık. Sol bacağımın kaval kemiği bu sırada kırıldı. Can havliyle ipi bırakmayı akıl ettim. Yukarı başımı kaldırdığımda boş varilin süratle üzerime geldiğini gördüm. Kafa tasımında böyle çatladığını sanıyorum. Bayılmışım gözümü hastanede açtım.
İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Tüzüğü Madde 374- Kaldırma makinelerinin çelik halat uçları, tambur içine sağlam bir şekilde bağlanacak ve halat üzerindeki kaldırma kancaları en aşağı seviyede olduklarında, tambur üzerinde en az iki tam devir yapacak boyda halat sarılı kalmış bulunacaktır.
İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Tüzüğü Madde 376- Kaldırma makineleri, kabul edilen en ağır yükün en az 1, 5 katını, etkili ve güvenli bir şekilde kaldıracak ve askıda tutabilecek güçte olacak ve bunların bu yüke dayanıklı ve yeterli yük frenleri bulunacaktır.
İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Tüzüğü Madde 379- Kaldırma makinelerinde yüklerin kaldırılmaları, indirilmeleri veya taşınmaları, yetiştirilmiş manevracılar tarafından verilecek el ve kol işaretlerine göre yapılacaktır.
SEYYAR VİNÇLERDE KALDIRMA VE TAŞIMA ARAÇLARINDA GÜVENLİK TEDBİRLERİ
Yükler çalışanların üzerinden geçirilmemeli, Sesli ikaz sistemleri bulunmalı, Yük asılı durumdayken, operatör makineyi terk etmemeli, Kancalarda emniyet mandalı bulunmalı, Vinç ile insan taşınmamalı
Görüş alanı dışında çalışılıyorsa işaretçiden istifade edilmeli İşaret ve sinyallerin anlamları bilinmeli Araca hareket halinde inip binmemeli Herhangi bir yerde tamirat yapılacağı zaman basınç düşürülmeli Akünün su seviyesi kontrol edilirken fener kullanılmalı, sigara ve açık ateşten sakınılmalı
Kazı Ve Malzeme Taşıma Araç Ve Makineleri Bütün kazı ve malzeme taşıma araç ve makineleri; (a) Mümkün olduğu kadar ergonomi prensipleri de dikkate alınarak uygun şekilde tasarlanmış ve imal edilmiş olacak (b) İyi çalışır durumda olacak, (c) Doğru şekilde kullanılacaktır. Kazı ve malzeme taşıma işlerinde kullanılan makine ve araçların sürücü ve operatörleri özel olarak eğitilmiş olacaktır.
Kazı ve malzeme taşıma işlerinde kullanılan makine ve araçların kazı çukuruna veya suya düşmemesi için gerekli koruyucu önlemler alınacaktır.
Kazı ve malzeme taşıma işlerinde kullanılan makine ve araçlarda sürücünün bulunduğu kısım, aracın devrilmesi durumunda sürücünün ezilmemesi ve düşen cisimlerden korunması için uygun şekilde yapılmış olacaktır.
İş makinesi giremez
İş makinesi
EL İŞARETLERİ İşaretçi : El–kol hareketleri ile İşaretleri veren kişi, Operatör : İşaretçinin talimatları ile hareket eden kişi İşaretçi, operatöre manevra talimatlarını vermek için el–kol hareketleri kullanacaktır. İşaretçi, kendisi tehlikeye düşmeyecek şekilde, bulunduğu yerden bütün manevraları görsel olarak izleyebilmelidir.
Anlamı Tarifi Şekil BAŞLAT Hazır ol Başlama komutu Avuç içleri öne bakacak şekilde her iki kol yere paralel DUR Kesinti / ara Hareketi durdur Avuç içi öne bakacak şekilde sağ kol yukarı kalkık TAMAM İşlemin sonu Her iki kol göğüs hizasında eller kenetli
Mesafe her iki elin arasındaki boşlukla ifade edilir Anlamı Tarifi Şekil KALDIR Sağ kol avuç içi öne bakacak şekilde yukarı kalkıkken yavaşça daire çizer İNDİR Sağ kol avuç içi içeri bakacak şekilde yere doğru indirilmişken yavaşça daire çizer DÜŞEY MESAFE Mesafe her iki elin arasındaki boşlukla ifade edilir
Anlamı Tarifi Şekil İLERİ Her iki kol avuç içleri yukarı bakacak şekilde bel hizasında bükülüyken kollar dirsekten kırılarak yukarı hareket eder GERİ Her iki kol avuç içleri aşağı bakacak şekilde göğüs önünde bükülüyken kollar dirsekten kırılarak yavaşça gövdeden uzaklaşır SAĞ Manevracının sağı Sağ kol avuç içi yere bakacak şekilde yere paralel sağa uzatılmışken sağa doğru yavaşça küçük hareketler SOL Manevracının solu Sol kol avuç içi yere bakacak şekilde yere paralel sola uzatılmışken sola doğru yavaşça küçük hareketler YATAY MESAFE Eller arasındaki boşluk mesafeyi ifade eder
TEHLİKE Acil dur. Avuç içleri öne bakacak şekilde her iki kol yukarı kalkık
OPERATÖRLER
EMNİYET BÜYÜK ORANDA OPERATÖRE BAĞLIDIR. OPERATÖRÜN, EN KÖTÜ DURUMLARDA DAHİ, SAĞLIĞINI KORUMAK VE GÜVENLİĞİ SAĞLAMAK İÇİN YAPABİLECEĞİ BİRÇOK ŞEY VARDIR.
Emniyet cihazları sadece operatöre yardımcı olur. İŞ GÜVENLİĞİ İÇİN; İş Güvenliği bilinci olan tecrübeli operatör önemlidir. Emniyet cihazları sadece operatöre yardımcı olur.
DENETİM
ARAÇLARIN ŞANTİYE GİRİŞ ÇIKIŞ TAKİP ÇİZELGESİ TARİH ARACIN PLAKASI ARACIN CİNSİ GİTTİĞİ YER ÇIKIŞ SAATİ GİRİŞ SAATİ GELDİĞİ YER AÇIKLAMA
İş Makinelerinde Meydana Gelen Kaza Türleri
Tipik trafik kazası niteliğinde olan kazalar Başkaları tarafından kullanılması sonucu kaza Arazinin uygun olmaması sonucu devrilme
İş makinesinin yoldan çıkıp devrilmesi
Diğer İş Makinelerine Çarpma
İşaretçiler, iş tarif edenlere ve yol gösterenlere çarpma
Yanında çalışan kişiye çarpma
Yapılan iş esnasında meydana gelen kazalar Kaldırılan taşın devrilmesi, İstifin yıkılması Sert zeminde çalışırken etraftaki kişilere malzeme sıçraması Kanalda çalışırken toprak kayması Teleskobik vincin ayakları açılmadan bomun uzatılması sonucu devrilme,
İş makinesine çıkıp inerken düşme
Vinç bomunun, damperin veya makinenin, Elektrik hattına teması
Boşaltma esnasında devrilme
Makinenin arızalanması(frenin tutmaması, halatın kopması)sonucu kaza
İş makinesinin (ekskavatörü) başka maksatla (Vinç gibi) kullanılması sonucu devrilmesi
Forklifte aşırı yük yükleyip önünü görememe
İşe Uygun Makine Kullanmama
Tamir bakım çalışmaları esnasında meydana gelen kazalar Radyatör vantilatörüne temas sonucu kaza, Traktörün şaft miline kapılma sonucu kazalar
Hidrolik boşalması sonucu, kepçenin veya damperin altında kalma
Kazaların Sebepleri
Operatörün (Sürücünün) ehil olmaması Makinenin bakımlı olmaması Makinenin emniyet sistemlerinin olmaması Trafikte gerekli tedbirlerin alınmamış olması İşyeri ortamında gerekli tedbirlerin alınmamış olması
EN EMNİYETLİ ÇALIŞMA YÖNTEMİ MEVCUT BİLGİ VE TECRÜBESİ İLE OPERATÖRLER TARAFINDAN BULUNACAKTIR
OPERATÖR EĞİTİMİNE ÖNEM VERİLMELİDİR Operatörlerin bilgileri sık sık yenilenmelidir Emniyet tedbirlerine inanmaları sağlanmalıdır Tedbirlere uyma alışkanlığı kazandırılmalıdır Kişiye kendini kontrol edebilme kabiliyeti kazandırılmalıdır
Operatör Belgesi G sınıfı sürücü belgesi
Operatörün bir emniyet programı olmalıdır İŞMAKİNASI İLE YAPILAN ÇALIŞMALARDA EMNİYET TEDBİRLERİ, BİR EMNİYET PROGRAMI ÇERÇEVESİNDE ALINMALIDIR Operatörün bir emniyet programı olmalıdır
1- İŞ ELBİSESİ VE KORUYUCU MALZEMELER İş elbisesi uygun olmalıdır Yırtık sarkık kısımlar olmamalıdır Yüzük, saat, bilezik gibi takılar takılmamalıdır Ceplere düşecek şeyler konmamalıdır
Operatör çalışmalar esnasında; Baret Emniyet Kemeri Emniyet gözlüğü Eldiven Reflektör yelek Kulaklık Maske Gözlük ve diğer gerekli malzemeler kullanılmalıdır.
2- OPERATÖRE KULLANDIĞI MAKİNENİN ÖZELLİKLERİ BİLDİRİLMELİDİR. Makinenin operasyon karakteristikleri Makinenin bakımı Makinenin kapasiteleri Makinenin limitleri
KONTROL CİHAZLARINI NASIL KULLANACAĞI ÖĞRETİLMELİDİR. Yerleri Fonksiyonları Görevleri Göstergeleri Uyarı cihazları
3- İŞ MAKİNESİ BAKIMLI OLMALI,KONTROL EDİLMELİ, İŞE EMNİYETLE HAZIRLANMALIDIR Makine kontrol edilmeli, her parçasının emniyetli olarak yerinde olduğu ve görev yapar durumda olduğu belirlenmelidir. Korkuluklar ve rüzgarlıklar, Uyarı cihazları Dikiz Aynaları Koruma cihazları, Emniyet kemerleri kontrol edilmelidir.
UYANIK OLUNMALI, TETİKTE OLUNMALIDIR. Olumsuz durumlar için önceden hazırlıklı olunmalıdır. En kötü ihtimal düşünülmeli, buna göre hazırlıklı olunmalıdır. İlk yardım malzemesi Yangın söndürme malzemesi olmalı nasıl kullanılacağı bilinmeli Ani yardım için nerelere baş vurulabileceği bilinmelidir. Herkesin, ilk yardım ve kurtarma faaliyetleri konusunda yeterli bilgiye sahip olması gerekmektedir.
ARAÇLARDA BULUNMASI GEREKEN İLK YARDIM MALZEMESİ CİNSİ MİKTARI (*) 1) Büyük sargı bezi (10 cm x 3-5 m.) 2 adet 2) Hidrofil gaz steril (10x10 cm 50'lik kutu) 1 kutu 3) Üçgen sargı 1 adet 4) Hidrofil pamuk (70 gr.) 1 paket 5) Flaster (2 cm x 5 m) 6) Çengelli iğne 10 adet 7) Küçük makas (paslanmaz çelik) 8) Esmark bandajı 9) Turnike (en az 50 cm. örgülü tekstil malzemeden) 10) Yara bandı 11) Plastik örtü (150 cm x 200 cm) 12) İçindekilerin listesi (*) Araçlarda bulunan her 10 koltuk için 1 çanta içi malzeme ilave edilir.
4- ÇALIŞMA ALANININ EMNİYETİ SAĞLANMALIDIR Yolda veya çalışma esnasında refakatçiye ihtiyaç olup olmadığı belirlenmelidir. İşaretçilerin kullandığı işaretlerin manaları bilinmelidir. Yolun durumu, virajlar, delik çukur çamur buz olup olmadığı, ağır trafik durumu, kalın toz duman sis gibi durumlar bilinmelidir. Gerekli işaretlerin belirlenmesi, İşaretçi (Manevracı)nın belirlenmesi gereklidir.
Tehlikeli Sahalarda Özel Tedbirler Alınmalıdır Bu sahalar; Görüşün iyi olmadığı karanlık yerler Görüşün iyi olmadığı tozlu yerler Üstten bir malzemenin düşebileceği yerler Enerji hatlarının(Havai hatlar)olduğu yerler Yeraltı enerji hatlarının olduğu yerler Yeraltı gaz borularının olduğu yerler vb.
5- OPERASYONA BAŞLAMADAN ÖNCE, SON KONTROL YAPILMALI Operasyona başlamadan önce, bütün mahfazalar, emniyet kemerleri, makineye ait ve kişisel koruma donanımı gözden geçirilmeli, uygun ve görev yapar durumda olduğu belirlenmelidir. Tamirata ihtiyaç gerektiren makineler tamir edilmeden ve çalışmasında sakınca olmadığına dair yetkililerden onay almadan çalıştırılmamalıdır.
Kaymayı önlemek için, kavrama demirlerindeki, basamaklardaki ve operatör kabinindeki yağın, gresin, karın, buzun ve çamurun silinmemsi gereklidir. Aracınıza çıkmadan önce, aracın etrafında dolaşmalı, aracın yanında, altında veya içinde kimsenin olmadığından emin olunmalı, civarda çalışan işçiler uyarılmalı, makinenin çalıştırılacağı duyurulmalıdır.
6- ARACI ÇALIŞTIRIRKEN EMNİYETTE OLMAK GEREKLİDİR Emniyet kemeri bağlanmalı, Kontrol levyelerinin boşta olması sağlanmalı, Motor operatör koltuğundan çalıştırılmalı, Çevredekiler ikaz edilmeli, uyarılmalı, Motor çalıştıktan sonra bütün göstergeler kontrol edilmeli ve uygun ve çalışır durumda olduğu görülmeli,
7- İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE MAKİNA TEST EDİLMELİDİR Servis acil durum ve park frenleri kontrol edilmelidir Durup kalkabileceğinizden emin olunmalıdır Vitesler kontrol edilmelidir Direksiyon kontrol edilmelidir Diğer ekipmanlar kontrol edilmelidir Kontrol işlemleri EMİN BİR SAHADA yapılmalıdır.
8- DİĞER İNSANLARA DİKKAT EDİLMELİDİR Makine ve çevresinde diğer kişiler olmamalıdır Operatör kabininde veya başka bir yerde insan taşınmamalıdır Kova veya kepçe, asansör olarak kullanılmamalıdır Yük, insan üstünden geçirilmemelidir
Geri manevralarında, geri manevra alarm sisteminin çalışmasından emin olunmalı, bir işaretçi yardımcı ile manevra yapılmalıdır. TAŞINAN YÜKLER OPERATÖRÜN GÖRÜŞ ALANINI KAPATMAMALIDIR. Tehlikeli sahalarda bir görevli tehlikeyi gözlemek üzere görevlendirilmeli, gerekli durumlarda operatörü ikaz etmelidir.
9- MAKİNA PARK EDİLECEĞİ ZAMAN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Kepçe ve bağlantı yere indirilmeli Vites boşa alınmalı Motor kapatılmalı Anahtar alınmalı Park freni çekilmeli Düz yerde park edilmeli Eğimli sahada dikey açıda park edilmeli Eğimli yerde park edilmesi zorunlu olduğunda tekerlekler bloke edilmeli Operatör kabini bekçi kulübesi gibi kullanılmamalı
10- BAKIM ESNASINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Makine bakımı düz bir yerde yapılmalıdır Tekerlekler bloke edilmelidir Kepçe, bıçak gibi bağlantılar zemine indirilmelidir Basınçlı sistemler boşta bırakılmalıdır Akü boşa alınmalıdır Mafsallı makinelerde direksiyon çevresi kilidi bağlanmalıdır Gerekli ikaz ve uyarı levhaları takılmalıdır Kepçe, bıçak, damper gibi araçlar kaldırılacak ise emniyet (demirleri )sistemleri ile desteklenmelidir.
Zeminin düzgün ve kuru olasına dikkat edilmelidir. Araç kriko ile kaldırıldıktan sonra mutlaka sehpalarla desteklenmelidir. Basınçlı kısımlar açılırken dikkatli olunmalı, önce basıncın düşmesi sağlandıktan sonra kapak tamamen açılmalıdır. Ağır parçaların kaldırılması ve taşınmasında taşıma kaldırma kaidelerine riayet edilmelidir.
11- YANGINA KARŞI DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR Benzine dikkat edilmelidir Benzinle parça yıkanmamalıdır Yakıt ikmali esnasında sigara içilmemeli Yakıt ikmali esnasında motor kapatılmalı Motor sıcak ise daha çok dikkat edilmeli Yakıtın, sıcak yüzeylere dökülmesi önlenmeli
Yakıt ikmali esnasında statik elektriğe dikkat edilmeli Akünün yanında sigara içilmemeli, açık alevle bulunmamalı Start sıvıları emniyetli yerde muhafaza edilmelidir Hangi söndürücülerin hangi yangınlarda kullanılabileceği bilinmelidir Seyyar yangın söndürücüler dolu bulundurulmalı, kontrolleri yapılmış olmalı, etiketlenmiş olmalıdır
12- LASTİKLERİN TAKILMASINDA, ŞİŞİRİLMESİNDE, TAŞINMASINDA Tedbirli davranılmalıdır. LASTİK KİLİT HALKALARI fırlayarak büyük kazalara sebep olduğu sık rastlanmaktadır. Bu sebeple, lastik yapılırken, Çok eskimiş yıpranmış lastik kullanılmamalı Lastikler uygun basınçla şişirilmeli Lastik şişirirken yanda durulmalı Lastik yaparken ve şişirirken koruyucu kafeste olmalı. Lastik yaparken uygun aletler kullanılmalı
OPERATÖRLERİN Alkollü İçecek Almaları Engellenmelidir.
Her Zaman; Bütün sinyallerin kontrol edilmesini sağlayınız. Motoru çalıştırmadan veya vasıtayı hareket ettirmeden önce kornaya basılmasını sağlayınız. Çıkma - inmeyi usulüne göre yapılmasını sağlayınız. Bütün lastik tedbirlerine dikkat edilmesini sağlayınız. Her an kamyonun kontrol edilmesini sağlayınız.
Hiçbir Zaman; Aşırı hız yapılmasını engelleyiniz. Yetkisiz kişiler taşınmasını engelleyiniz. Basamaklar üstünde seyahat etmeye izin vermeyiniz. Hareket halinde bir vasıtadan inme / binme yapılmasını engelleyiniz. Tamirat gerektiren hiçbir vasıtanın kullanılmasına izin vermeyiniz. . Emniyeti geliştiriniz, arttırınız, ilerletiniz ve genişletiniz.
NEDEN EMNİYET SİZİN İÇİN ÖNEMLİDİR? ÇÜNKÜ; KAZALAR CAN YAKAR KAZALAR MADDİ KAYIPLARA SEBEP OLUR KAZALAR MANEVİ KAYIPLARA SEBEP OLUR KAZALAR TEDBİR ALINIRSA ÖNLENEBİLİR
SONUÇ OLARAK; KAİDELERE UYUN EMNİYETİ DAHA ÇOK ARTIRMA İMKANLARINI ARAŞTIRIN
Başaracağımıza inancımız tamdır. SLOGANIMIZ (0) SIFIR İŞ KAZASI (0) SIFIR İŞ GÜCÜ KAYBI (0) SIFIR İŞ GÖREMEZLİK GÜN SAYISIDIR Başaracağımıza inancımız tamdır.
UZMAN Bir fabrikada imalat hattındaki çok önemli olan ana makinelerden biri arızalanınca fabrikadaki tüm üretim de durdu. Mevcut teknisyenler makineyi çalıştırmak için çok uğraştılar, ancak ne yaptılarsa nafile, bir türlü başaramadılar. Sonunda dışarıdan uzman çağırdılar. Uzman gelip makineyi inceledi. Durumuna baktı. Sonra çantasından bir çekiç çıkardı. Elinde çekiçle makineye yaklaştı. Makinenin belli bir noktasına elindeki çekiçle dikkatlice sert bir vuruş yaptı. Makine hemen çalışmaya başladı ve hiçbir arıza olmamış gibi devam etti. Fabrika tekrar harekete geçti. Uzman fabrikadan ayrıldıktan iki gün sonra faturasını gönderdi : 'Hizmet bedeli karşılığı 1.000 USD (bin dolar)' Fabrika müdürü bu faturaya çok kızdı. Tepesi attı ve bir çekiç darbesi için bin doları çok buldu. Uzmandan ayrıntılı fatura göndermesini istedi. Uzman, bir gün sonra aşağıdaki ayrıntılı faturayı gönderdi: Makineye çekiçle vurma bedeli.............. …..1 $ Nereye vuracağını bilme bedeli............... 999 $ Toplam.................................................. 1.000 $