1 İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı Modül 23 Prof. Arnold Schilder BCBS Muhasebe Görev Gücü Başkanı 3 Mayıs 2006.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uluslar arası Muhasebeciler Federasyonu
Advertisements

Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
Bankacılık Etik İlkeleri
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Denetim (mali/iç) Ismael el Barzouhi, Denetim Müdürü
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
AVRUPA’YA GİDEN YOL – MUHASEBE RAPORLAMA VE KURUMSAL GÜÇLENDİRME PROGRAMI Denetim Mesleğinin Kamu Gözetimi David DEVLIN Başkan 1.
DG Taxation and Customs Union Slide: 1 European Commission - DG Taxation and Customs Union İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı– Modül Nisan.
1 © 2006 IASC Foundation, all rights reserved. IASB’ın KOBİ’ler için Muhasebe Standartları Projesi Paul Pacter IASB Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletme.
BRENTON WOODS SİSTEMİNİN ÇÖKÜŞÜ VE KÜRESELLEŞME
ARALARINDA ASAL SAYILAR
KUR DEĞİŞİMİNİN ETKİLERİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
1 UFRS ve Basel 2 Ian Michael Muhasebe ve Denetim Politikası Dairesi Finansal Hizmetler Kurumu Contact:
Benoît Lebrun Başkan, Muhasebe Çalışma Grubu FEE 7 Haziran 2005 Muhasebe ve denetim düzenlemesinde gelişmiş program Muhasebe Direktifleri.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı Modül 22 Mali Tabloların ve Vergi Raporlamasının Genel Amaçları Stefano Marchese FEE, Vergilendirmeden Sorumlu.
IFRS’nin Sigorta Sektöründe Uygulanması Avusturya Çalışması Hakim Karin Harreither, CPA REPARIS Viyana Bakanlar Konferansı 2006, Mart 2006.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
5. ÜNİTE Finansal Analiz Finansal Yönetim, 2. Baskı
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı
KOBİ’LERİN İHTİYAÇLARINA CEVAP VERMEK KOBİ’lerin ve Diğer Paydaşların İhtiyaçlarına Cevap Vermek SLOVENYA Örneği Dr. Meta Duhovnik, SLOVENYA.
® International Accounting Standards Committee Foundation December World Bank—Advanced Program in Accounting and Auditing Regulation Uluslararası.
Slide 1 Kurumsal Mali Sorumluluk ve Muhasebe Standartları « Dördüncü Yönerge » - yıllık hesaplar 1978 « Yedinci Yönerge » - konsolide hesaplar 1983 – Değişiklikler.
29 Kasım Direktifin Uygulanması Macaristan’da Kamu Gözetimi Katalin Fekete Başkan Yardımcısı Macaristan Denetçiler Odası.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
© 2006 KPMG The Advanced Program in Accounting and Auditing Regulation Module İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı Modül 24: UFRS’lerin.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
7 Eylül 2005, Çarşamba Litvanya Cumhuriyeti Muhasebe Enstitüsü Avrupa Birliği’nde Ulusal Bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü.
MUHASEBE VE DENETİM STANDARTLARININ VE DÜZENLEMELERİNİN ULUSLARARASI DÜZEYDE UYUMLAŞTIRILMASI Paul Boyle Başkan DÜNYA BANKASI İLERİ MUHASEBE VE DENETİM.
Slide 1 AB Müktesebatı Muhasebe ve Denetime Giriş: Jurgen Tiedje Muhasebe ve Denetim Birimi Avrupa Komisyonu.
1 DÜNYADA ve TÜRKİYE’DE DENETİM MESLEĞİNE GENEL BAKIŞ.
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Muhasebesi REPARIS Çalıştayı Annette Davis Mart 2006.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Sermaye Piyasası ve Meslek İlişkisi DOÇ. DR. SERHAT YANıK İSTANBUL ÜNIVERSITESI SIYASAL BILGILER FAKÜLTESI.
Devlet Muhasebe Standartları
İnceleme Dairesi Başkanlığı
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
SLOVAKYA - Geçiş Ekonomisinde Profesyonel bir Kuruluş oluşturmak
Sunum transkripti:

1 İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı Modül 23 Prof. Arnold Schilder BCBS Muhasebe Görev Gücü Başkanı 3 Mayıs 2006

2 Gündem 1.Finansal raporlama ile ihtiyati raporlama arasındaki etkileşim 1.UFRS ve ihtiyati raporlama 2.Boşluğun kapatılması : süzgeçler, kılavuzlar, şablonlar 2.IAS 39: denetleyici tepkisi 1.Düzenleyici sermaye üzerindeki etki 2.Kredi zararı karşılığı kılavuzu 3.Sonraki çalışmalar 3.Sıkı denetim ihtiyacı: son girişimler

3 Genel Bakış 1.İhtiyati denetleyicinin ihtiyaç duyduğu bilgiler her zaman finansal raporlamadan (=yayınlanan mali tablolar) elde edilemeyebilir 2.Tamamen ayrı ihtiyati raporlama pahalıdır ve iç kontrol risklerine ve davranışsal risklere yol açabilir 3.Dolayısıyla: mümkün olduğunca finansal raporlamayı kullanın

4 UFRS ve ihtiyati raporlama Finansal raporlama giderek daha fazla riske duyarlı hale geliyor  IAS 39 (yeni finansal araçların tanınması ve ölçülmesi, (toplu) kredi zararı karşılıkları), IAS 32 (yeni araçların sunulması), UFRS 7 (finansal risk açıklamaları), yeni finansal yapıların konsolidasyonu Düzenleyici sermaye yapısı da giderek daha fazla riske duyarlı hale geliyor  1. Direk: (IRB-yaklaşımı, işletme riski), 2. Direk: değerlendirme, 3. Direk: açıklamalar Ancak…

5 UFRS ve ihtiyati raporlama … risk algılamasında farklılıklar vardır …  Finansal raporlama riske tarafsız bakar; ihtiyati raporlama aşağıya doğru risk üzerinde odaklanır  Finansal raporlama, portföy riskinin ve portföy risk yönetiminin tanınmasına doğru daha yavaş ilerlemektedir  Finansal raporlama daha kısa bir zaman ufkuna doğru hareket ediyor; giderek “şu an” ne olduğu üzerinde odaklanıyor

6 UFRS ve ihtiyati raporlama … ve risk ölçümündeki farklılıklar  Finansal raporlama giderek daha esnek ölçüm ilkelerine doğru hareket ediyor  Adil değerlerin giderek daha fazla kullanılması; aynı zamanda likit olmayan finansal araçlar için de  IAS 39 adil değer seçeneği (FASB adil değer seçeneği önerisi)  Finansal raporlama, riskleri ihtiyati raporlamadan daha açık bir şekilde birbirinden ayırır  Düzenleyici sermaye, açık risk ağırlıklandırmaları yoluyla hesaplanır

7 UFRS ve ihtiyati raporlama … ve sunumdaki farklılıklar  Finansal raporlama, şekil açısından daha az spesifik hale geliyor  Bankalar için spesifik standartlar yok  Spesifik raporlama formatları yok

8 Boşluğun Kapatılması İhtiyati süzgeçler: (1) yapay volatiliteyi önlemek, (2) düzenleyici sermaye seviyesini korumak için, finansal raporlamayı ayarlar İhtiyati kılavuz: ihtiyati raporlamayı desteklemesi için finansal raporlamayı tamamlar (örneğin; adil değer seçeneği, kredi zararı karşılıkları) İhtiyati raporlama şablonları : ihtiyati raporlamayı desteklemesi için finansal raporlamayı tamamlar (örn., FINREP, COREP)

9 İhtiyati Süzgeçler Yapay volatilitenin ortadan kaldırılması  Bankaların kendi kredi durumları için, pasifler üzerindeki adil değer kazanç ve zararların tersine çevrilmesi  Nakit akışı vadeli işlemlerinin üzerindeki adil değer kazançlarının ve zararlarının tersine çevrilmesi

10 İhtiyati Süzgeçler Düzenleyici sermaye seviyesinin korunması Örnekler:  Müşteri değerinin düşülmesi  Aşağıdakiler için ihtiyati çerçevenin korunması: (1) borç – öz sermaye sınıflandırması; (2) ticaret defteri; (3) seküritizasyonlar  1. Kısım ve 2. Kısım sermaye arasında adil değer kazanç ve zararlarının yeniden tahsis edilmesi

11 İhtiyati Kılavuz İhtiyati süzgeçler her durumda tercih edilen yol değildir  Finansal raporlamanın güçlü yönlerini kullanın  Bankalar üzerindeki raporlama yükünü kabul edin Sorunu çözdüğü durumlarda ihtiyati kılavuzu uygulayın  İhtiyat normları ile tutarlı sıkı risk yönetimine tabi ise finansal raporlamayı kabul edin  Değilse, ihtiyati önlemleri düşünün

12 İhtiyati raporlama şablonları FINREP (Finanansal Raporlama çerçevesi): UFRS’lere dayalı COREP (Ortak Raporlama Çerçevesi): CRD’ye dayalı  Denetleyici uygulamalarının daha fazla yakınlaştırılmasını sağlayın  Bilgi uyumlaştırmasını sağlayın  Bilgi değişimini kolaylaştırın  Sınır ötesi faaliyet gösteren bankalar üzerindeki raporlama yükünü azaltın

13 Gündem Finansal raporlama ile ihtiyati raporlama arasındaki etkileşim UFRS ve ihtiyati raporlama Boşluğun kapatılması : süzgeçler, kılavuzlar, şablonlar IAS 39: denetleyici tepkisi Düzenleyici sermaye üzerindeki etki Kredi zararı karşılığı kılavuzu Sonraki çalışmalar Sıkı denetim ihtiyacı: son girişimler

14 Genel Bakış 1.IAS 39, ihtiyati denetleyici için faydaları ve sakıncaları vardır 2.Denetleyici tepkisi gereklidir 3.IAS 39 devam etmekte olan bir süreçtir

15 Düzenleyici Sermaye Üzerindeki Etki Nitel analiz, tepkiye gerek olduğunu göstermiştir  Basın bültenleri (ihtiyati süzgeçler)  İhtiyati kılavuz (adil değer seçeneği, kredi zararı karşılıkları) Nicel (CEBS) analiz, izlemeye gerek olduğunu göstermiştir  Adil değer seçeneği  Kredi zararı karşılıkları  Vadeli işlem muhasebesi

16 CEBS Etki Analizi (geçiş) ∆(%) Finansal aktifler (HFT)9771,69674 Finansal aktifler (FVO) Finansal aktifler (AFS) Krediler ve Alacaklar4,8704,717-3 Finansal aktifler (HTM) Finansal pasifler (HFT)5691, Vadeli İşlem Türevleri (pasifler)1362,531 Milyar Euro

17 Düzenleyici Tepkisi: Neden? İhtiyat: zararların ileriye dönük olarak tanınması; kazançların kritik olarak tanınması Güvenilirlik: alınıp-satılmayan araçların ölçümü Ekonomik Riskin Tanınması : volatilite; portföy riski (yönetimi) Tanımlar: uygun sermaye araçları, ticaret defteri, menkul kıymetleştirilen aktifler

18 Düzenleyici Tepkisi: Ne? İhtiyati Süzgeçler (daha önce uygulandı) İhtiyati Kılavuzlar  Adil Değer Seçeneği kılavuzu (istişare ediliyor)  Kredi Zararı Karşılıkları kılavuzu (istişare ediliyor)

19 Kredi Zararı Karşılığı Kılavuzu (1) Kılavuzun Amacı  Finansal raporlama standartları kapsamında, sıkı kredi zararı karşılıkları ilkesini vurgulamak  Kredi zararı karşılıklarının ihtiyat perspektifinden değerlendirilmesi için kılavuzluk sağlamak  Kredi zararı karşılıklarının ihtiyat normlarını karşılamadığında önlem alma ihtiyacını vurgulamak

20 Kredi Zararı Karşılığı Kılavuzu(2) Kılavuzun içeriği  On ilke:  Denetleyici beklentileri  Denetleyici eylemleri  Finansal raporlama çerçevesi ile ihtiyati çerçeve arasındaki farklılıkları vurgulamak  Kredi riski değerlendirmesi, finansal raporlama ve ihtiyati raporlama için ortak girdi kullanımını teşvik etmek

21 Kredi Zararı Karşılığı Kılavuzu (3) Kılavuzun Uygulanması  Kredi zararlarının ne zaman kabul edileceğini tespit edin  Kredi zararlarının nasıl hesaplanacağını belirleyin  Kredi zararlarını ihtiyati normlara karşı analiz edin  Verileri ve süreçleri mümkün olduğunca bütünleştirin  Ayrılma noktasından itibaren ayrı veri ve süreç yönetimi

22 Kredi Zararı Karşılığı Kılavuzu (4) Kılavuzun uygulanması  Süreç incelemesi  Dış denetçi ile diyalog  İhtiyati denetleyici ile diyalog  Dış denetçi ve ihtiyati denetleyici arasındaki diyalog

23 Önümüzdeki Çalışmalar: Kısa Vade 1.Bankaların sermaye tabanı ve iş uygulamaları üzerinde adil değer seçeneğinin uygulanmasının izlenmesi 2.Bankaların IAS 39 kapsamındaki kredi zararı karşılıklarının seviyesinin izlenmesi 3.Adil değer ölçüm projesindeki gelişmelerin izlenmesi (adil değer hiyerarşisi dahil) 4.IAS 39 vadeli işlem muhasebe çerçevesinin daha iyi hale getirilmesi bakımından yeniliklere açık olmak

24 Önümüzdeki Çalışmalar: Uzun Vade 1.Daha fazla paydaş tabanı sağlamak amacıyla temel hususların ele alınması  Kavramsal çerçeve projesi ilk katkıdır 2.Dikkate alınması gereken temel hususlar:  Risk duyarlılığı : ekonomik riskin tanınması  Risk algılaması: ileri görüşlülük  Risk ölçümü: güvenilirlik  Tatbikat ve yürütmenin uygulanabilirliği ve maliyeti

25 Gündem Finansal raporlama ile ihtiyati raporlama arasındaki etkileşim UFRS ve ihtiyati raporlama Boşluğun kapatılması : süzgeçler, kılavuzlar, şablonlar IAS 39: denetleyici tepkisi Düzenleyici sermaye üzerindeki etki Kredi zararı karşılığı kılavuzu Sonraki çalışmalar Sıkı denetim ihtiyacı: son girişimler

26 Genel Bakış 1.Düzenleyici çerçeve denetime dayalıdır (güvenilir raporlama) 2.Denetimler bağımsız olarak ve yüksek kalitede gerçekleştirilebilir ve algılanabilir 3.Denetimde iyileştirmeler yapılmıştır 4.Hala daha fazla iyileştirme yapılabilir

27 Düzenleyici çerçeve ile etkileşim Finansal raporlama girdilerine dayalı olan ihtiyati raporlama, güvenilir bilgilere dayanır (örneğin finansal raporlama standartlarının uygulanması (adil değerler, kredi zararı karşılıkları)) Piyasa disiplini (3 Direk dahil) güvenilir bilgiye dayanır

28 Denetimdeki son girişimler Düzenleyici müdahale Gözetimin uygulamaya konulması: PCAOB (ABD), EGAOB (AB) Mevzuat revizyonu (AB 8. Direktifi)

29 Denetimdeki son girişimler IFAC kurumsal reformu Gözetimin uygulamaya konulması : PIOB’un güçlü düzenleyici girdiye sahip olması Bağımsız bir başkana ve proaktif Çalışma Gruplarına sahip yeni CAG Kamu çıkarı üzerinde daha fazla odaklanılması : Uluslararası Denetim ve Güvence Standartları Kurulu (IAASB) Uluslar arası Muhasebe Eğitim Standartları Kurulu (IAESB) Uluslar arası Muhasebeciler için Etik Standartları Kurulu (IESBA)

30 Denetimdeki son girişimler IFAC teknik reformu Revize Etik Kuralları Açıklık Projesi Standartların gözden geçirilmesi Halka açık kuruluşların açık bir şekilde tanımlanması Kurumsal davranış da dahil olmak üzere davranış üzerinde odaklanma

31 AB 8. Direktif Resmi kabul 2006’da öngörülüyor; iki yıl içerisinde ulusal kanunlara uyarlanacak 1.Bağımsız kamu gözetimi 2.Denetçi bağımsızlığı (denetim hizmetleri – denetim dışı hizmetler) 3.Zorunlu rotasyon (kilit denetim ortağı; kamuya açık kuruluşlar; en fazla her 7 yılda bir) 4.Borsaya kayıtlı şirketler için denetim komitesi veya eşdeğer bir organ oluşturma zorunluluğu 5.Sınırlı sorumluluk (EC sonuna kadar rapor yayınlanmasını istedi)

32 Önümüzdeki Süreç BCBS şimdiye kadar yapılan çalışmaları takdir ediyor İyileştirmenin devam ettiği alanlar PIOB odağı: IFAC kurullarının dengeli oluşumu, kamuya karşı hesap verebilirlik, tüm dünyada denetim kalitesi Teknik iyileştirmeler: Açıklık Projesi, etik kuralları, IAPS 1006’nın gözden geçirilmesi (bankaların mali tablolarının denetimi) XBRL gibi interaktif araçlar üzerinde özellikle durulmalı (finansal ve ihtiyati raporlama) Düzenleyiciler ve denetim mesleği arasında diyalogun devam ettirilmesi Düzenleyiciler arasında diyalogun devam ettirilmesi