MARKA VE KURUMSAL İMAJ TASARIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖRGÜTLERİN KİTLE İLE OLAN İLETİŞİMLERİ
Advertisements

MARKA VE KURUMSAL İMAJ TASARIMI
Strateji Tasarımı İlker acar.
REKLAMCILIK Hafta 2.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
MARKA GELİŞTİRME SÜRECİ
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
MARKA VE KURUMSAL İ MAJ TASARIMI HAFTA V. Marka İ majı I İ maj, genel olarak bir olay, olgu, kurum, kişi hakkında bireyin sahip oldu ğ u algılama olarak.
REKLAMCILIK Hafta 5.
Global pazarlama stratejisi
REKLAMCILIK Hafta 2.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Marka Konumlandırma Brand Positioning
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Hazırlayan: Öğretim görevlisi Aylin Cartı Öğretim görevlisi Emel Tozlu
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
İŞLETMELERDE PAZARLAMA YÖNETİMİ 1
Reklam Fotoğraflarında Görsel İleti Tasarımı
İ GEP Kurum kültürü Dr. Ça ğ rı Topal 1. Tanım Bir grubun üyelerinin sosyalleşme süreciyle ö ğ renip içselleştirdikleri ortaklaşa olarak paylaşıp ilişkilerinde.
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI. KİMLİK Mİ KİŞİLİK Mİ? KİMLİK - Kim olduğunuz - Kendiniz Hakkında ne düşündüğünüz - Kendinizi nasıl sunduğunuz Ya da Böyle.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyaları
E- Ticaret Altyapısı.
STOK MALİYETİ.
ELEKTRONİK TİCARET TÜRLERİ
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
BİRAZ DÜŞÜNELİM! PAZARLAMA NE DEĞİLDİR? PAZARLAMA NEREDE BAŞLAR?
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Reklamın Amaçları.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
BEN BİLİNÇLİ BİR TÜKETİCİYİM
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
Ceyhun YEŞİLŞERİT Rönesans Değişim ve Yönetişim Bilimleri Enstitüsü Marka Olmanın Dayanılmaz Hafifliği.
1 9 Marka Değeri Yaratma.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
HONDA Ürün : Motorsiklet Model : CBR 600 RR Değişiklik : Frenleri Değiştirdik. Yenilik : ABS fren sistemi getirdik.
GIDA AMBALAJLARI VE KONTROLLERİ
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
Teknoloji ve Tasarım Dersi
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
SATIŞ GELİŞTİRME -PROMOSYONU
MARKA YÖNETİMİ Vazgeçme Çağında Yüksek Sadakat Markaları Yaratmak.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
HEDEF PAZAR.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

MARKA VE KURUMSAL İMAJ TASARIMI HAFTA IV

MARKA KAVRAMI I Bir marka, bir satıcının veya bir grup satıcının mal ve hizmetlerinin belirlenmesini ve onların, rakiplerinin mal ve hizmetlerinden ayrı tutulmasını sağlayan isim, terim, işaret, sembol veya bütün bunların bileşimidir. Gerçekte, bir marka, özünde, bir satıcının veya ürünü yapanın kimliğini belirler. O bir isim olabilir, bir tanıtım işareti, bir logo veya bir sembol olabilir.

Marka Kavramı II Markanın kelime olarak anlamı, “resim ya da harfle yapılan işaret, bilet, para yerine kullanılan metal veya başka şeyden parça” ve “bir ticarî malı, herhangi bir nesneyi tanıtmaya veya benzerinden ayırmaya yarayan özel isim veya işaret” olarak ifade edilmektedir. Marka ile ticaret unvanı ya da şirket ismi aynı olabilir. İşletme adının işlevi işletmeyi tanıtmak, markanın işlevi ise ürünleri tanıtmaktır.

Marka Kavramı III Karmaşık bir sembol olan marka, altı anlam seviyesinde incelenebilir: Öz Nitelikler: Marka, belli başlı bazı öz niteliklerin zihinde belirmesini sağlamaktadır. Örneğin Mercedes otomobilleri, dayanıklı, pahalı, iyi tasarlanmış ve prestij göstergesidir. Yararlar: Tutumlar, fonksiyonel ve duygusal yararlara dönüşmelidir. Örneğin, “dayanıklı” öz niteliği “uzun süre yeni bir otomobil almayacağım” fonksiyonel faydasına, “pahalı” öz niteliği ise “bu otomobil kendimi önemli hissettiriyor” duygusal faydasını sağlamaktadır. Değerler: Marka, aynı zamanda üreticinin değerleri hakkında da tüketiciye bir şeyler anlatır. Kültür: Bir marka belirli bir kültürü temsil ediyor olabilir. Örneğin Mercedes otomobilleri sistemli, etkili ve yüksek kalitedeki Alman kültürünü temsil etmektedir. Kişilik: Bir marka belirli bir kişilik yaratabilir. Kullanıcı: Bir marka, o ürünün hangi tip tüketici için var olduğunu anlatır. Örneğin, bir Mercedes otomobil orta yaşlı bir üst düzey yönetici için uygundur.

Öz Nitelikler Volvo? Bosch? Apple?

Kültür? Japon kültürünü yansıtan otomobil? ya Fransız kültürünü?

Eğer …… insan olsaydı??? Nasıl bir kişi olurdu? Tefal? Mercedes Arçelik Apple? Nike? Coca cola? BİM? Vernel?

Markanın Fonksiyonları I Markanın başlıca fonksiyonları ise şu şekilde özetlenebilir: Ayırt Etme Fonksiyonu: Markanın önde gelen fonksiyonu, 556 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 1. maddesinde belirtildiği üzere üretilen mal ve hizmetleri benzerlerinden ayırt etmeye yaramasıdır. Bu amaca uygun olmayan bir işaretin marka olarak kabul edilmesi mümkün değildir. Kaynak Gösterme Fonksiyonu: Genel olarak kaynak gösterme fonksiyonu, markanın bir mal ya da hizmetin hangi kuruluş ya da üretici tarafından üretildiği, piyasaya sürüldüğü, bazen de nerede ve nasıl üretildiği konularında bilgi verme niteliğine sahip olması olarak tanımlanabilmektedir. Garanti Fonksiyonu: Tüketici bakımından markanın garanti fonksiyonu, tüketicinin haklarının korunması noktasında ön plana çıkmaktadır. Tüketici mal ve hizmetinden memnun kaldığı ve güvendiği bir kuruluşun ya da üreticinin ürününü almayı tercih etmektedir.

Markanın Fonksiyonları II Himaye Fonksiyonu: Markanın himaye fonksiyonu sayesinde mal ve hizmetini belli bir kalitede üreten veya piyasaya arz eden müteşebbis, markalı mal ve hizmetin başka mal ve hizmetlerle karışması gibi muhtemel tüm tehlikelerden korunmuş olacaktır. Bu sayede hem üretici ürünün satışından elde edilebilecek tüm faydanın kendisine ait olmasını temin ederken, satışa çıkardığı malların piyasada takibini de kolayca yapabilecektir. Reklam Fonksiyonu: Markanın belki de en önemli fonksiyonu reklamdır. Markalı mal ve hizmetler, reklam aracılığıyla üretildiği yerlerden çok uzak yerlerde bile tanınma ve bilinme imkanına kavuşurlar. Tüketicilerin mal ve hizmet alımı yaparlarken, tercihlerini çoğunlukla markaya bağlı olarak yapmaları nedeniyle, marka seçimi yapılırken halkın zihnine kolay girebilen, basit, kısa ve kolay okunup yazılabilen şekil ve isimlerin tercih edilmesi büyük önem taşımaktadır.

Tüketiciler Açısından Marka Marka isimleri alıcıya ürünün kalitesi hakkında fikir ve güvence verir, malın iadesi kolay olur. Alışverişte etkinliği arttırır, tanıma ve seçme kolay olur. Tüketicilere yararlı olabilecek yeni ürünlere dikkati çeker.

İşletmeler Açısından Marka Marka kullanımı, müşteriler açısından işletmenin garanti belgesi gibi görüldüğünden, marka ve ürün sadakatini arttırmaktadır. Marka sadakatinin artışı, Firmanın pazarlama planlamasını kolaylaştırır Pazarın bölümlere ayrılması daha kolay olur Firma imajı oluşturmaya yardımcı olur Tutundurma faaliyetleri kolaylaşır

Bir Markanı Olmazsa Olmazları Marka, bilgi vermeli! Marka, ayırt etmeli! Marka, cezbetmeli! Marka, güven vermeli!

Marka İle İlgili Temel Kavramlar Marka Farkındalığı Marka Çağrışımları Marka Sadakati Marka İmajı Marka Kişiliği Marka Kimliği Marka Denkliği

Marka Farkındalığı I Bir marka yalnızca insanların zihninde oluşur. Bir tüketicinin zihnindeki marka ismi, işletmeler için marka tercihini sağlayacak bir bağ olabilir. Marka farkındalığında en temel amaç, tüketicinin markayı kendiliğinden hatırlamasıdır.

Marka Farkındalığı II Marka farkındalığı iki şekilde gerçekleşmektedir: Tanıma Hatırlama. Marka farkındalığı tüketici satın alma sürecinde önemli bir rol oynamaktadır. Tükeci belleğine kazınmış markaların satın alma sürecinde tüketici tarafından daha yoğun olarak tercih edilmektedir.

Marka Farkındalığı III İlk akla gelen marka Markayı hatırlama Markayı tanıma Markayı farkında olmama

Marka Farkındalığı IV Marka farkındalığı markanın diğer markalardan ayrılmasını sağlar. Bu nedenle ürün tasarımı, ambalaj, logo, sembol gibi görsel araçlarla direkt olarak ilgilidir. AMA…… Marka farkındalığı yalnızca hatırlanan bir logo ya da görsel kimlik değildir. Bu markaların ürünlerini tüketmesek bile sürekli bir yerlerde karşımıza çıkıp kendilerini bize hatırlatırlar.

Marka Farkındalığı V Marka farkındalığı, markanın fark edilmesi ile ilgili belirsiz duygudan, markanın o ürün kategorisinde tek olduğu inancına kadar geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır.

Marka Farkındalığı VI Bir markayı fark ettirmenin en önemli unsurlarından birisi, müşterilerin markayı düşünmesini sağlamaktır.

ÖRNEKLER • Mentos şeker kolaya atıldığında bir yanardağ gibi kolayı püskürtür. (Gerçek efsaneler yaratmak.) • Üsküdar Kanaat Lokantası 75 yıldan uzun süredir hizmet vermekte, en lezzetli ürünleri sunmakta ve kredi kartı kabul etmemektedir. Bu son detayıyla da övünür. (Güçlü bir geçmiş ve farklılık yaratmak.) •İnci Pastanesi, Türkiye’de ilk profiterolü yapan yerdir. (İlk olmak.)

Marka Farkındalığı Nasıl Yaratılır? Kendinden Söz Ettirerek (Benetton) Slogan Yaratma Melodi Yaratma Maskot ya da Karakter Yaratma (WorldPuan_Vada) Sembol Yaratma Ürün Yerleştirme Sponsorluk Marka Genişlemesi

Ve Sloganlar…. Bence BMC Aç kapa aç kapa Artem Just Do It! Arçelik demek yenilik demek Bira bu kapağın altındadır Impossible is nothing Forever sport United colors of Benetton Turkcell’le bağlan hayata

Ve Marka Melodileri…

Ve Marka Melodileri…

Ve Marka Melodileri…

Ve Marka Maskotları

Ve Marka Maskotları

Ve Marka Karakterleri…

Reklam İletişimi Marka Farkındalığının Neresindedir?

TAM GÖBEĞİNDE!

Markayı Ne Kadar Sık Görürsen O Kadar Çok Hatırlarsın.

………… Deyince, Aklıma …………. Gelir.

Fast food? Bisküvi? Gazlı İçecek? Meyve Suyu? Kot pantolon? Cep telefonu?

Marka Çağrışımları I David Aeker marka çağrışımını, “zihinde marka ile ilişkili olan her şey” olarak tanımlamaktadır. Çağrışımlar markaya ilişkin bilgilerin müşteriler tarafından hatırlanmasına yardımcı olmaktadır. Muhtemel müşterilerin zihninde başka kimsenin sahip olmadığı bir kelimeye sahip olmaya odaklanmalıdır.

Marka Çağrışımları II Çağrışım türleri, doğrudan ve dolaylı olarak ürünle ilgili nitelik ve yararları içerir. Öte yandan ürünün kendi dışındaki faktörlerle de ilgili olabilir.

Aaker’a Göre Çağrışım Türleri Ürün nitelikleri Manevi değerler Faydalar Göreceli fiyat Kullanım Kullanıcı Ünlü kişiler Yaşam tarzı Ürün sınıfı Rakipler Coğrafi çevre

Çağrışım….. BİM Ucuzluk Coca Cola Eğlence Açık Sarı Ona Yumuşaklık Vernel

Ve Diğerleri…. Arçelik Çelik Chanel Koku Beyazlık Alo Kirlenmek Güzeldir Omo Ucuz Deterjan ABC

Ve Diğerleri….

Ve Diğerleri….

Marka Sadakati Marka sadakati, tüketicinin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sadece içinde bulunulan zamanda değil, gelecek dönemlerde de belirli bir markayı tercih etmesi olarak tanımlanabilir. Marka sadakati, tüketicinin marka ile kurduğu duygusal bağ olarak tanımlanabilir.

Marka Sadakatinin Seviyeleri Marka sadakati, satın alma davranışı bilinçli bir hale gelinceye dek, aynı markayı tekrar tekrar satın almayı içermektedir. Marka sadakati tüketici bakımından iki şekilde meydana gelmektedir: Dikey Marka Sadakati Yatay Marka Sadakati

Marka Sadakatini Belirleyen Faktörler İçsel Faktörler Algılanan önem/risk derecesi Ürün performansı/memnuniyet Alışkanlık Yenilik ve çeşitlilik arayışı Markaya tutumsal bağlılık Satın alma isteği Satın alma sıklığı Marka farkındalığı Markanın pazarda bulunma süresi/geçmiş deneyim Tavsiye etme Dışsal Faktörler İşletmelerin uyguladıkları sosyal sorumluluk kampanyaları, Promosyonlar ve fiyat indirimleri Ürünün/markanın stokta bulunmama durumu

Marka Sadakati Oluşum Süreci Birinci Aşama: İlk aşamada, tüketici belirli bir ürün grubundaki her markayı aynı düzeyde algılar. Markayı diğer markalardan ayırmaz. İkinci Aşama: Bu aşamada tüketici markanın varlığını farkına varır. Markayı fark ederek denemek üzere satın alır. Üçüncü Aşama: Tüketici ikinci kez satın alma davranışında bulunur. Eğer markaya yönelik ilk olumlu algısı devam ederse markaya güven duymaya başlar. Dördüncü Aşama: Dördüncü aşamada reklam iletişimi son derece etkilidir. Reklam iletişimi ile tüketici ve marka arasında duygusal bir bağ kurulmaya çalışılır. Beşinci Aşama: Son aşamada birey o markayı kullanmaktan son derece hoşnuttur. Marka sadakati gerçekleşmiştir.

Marka Sadakatinin Dereceleri Tam Bağlılık Bölünmüş bağlılık Kararsız sadakat Tesadüfi marka sadakati Sadakatsizlik