Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğrenme Stilleri Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğrenme stilleri Öğrenme stili: bireyin öğrenirken kendine özgü olan tercihleri
Öğrenme stilleri ile ilgili çeşitli modeller geliştirilmiştir.
Bu modellerden biri ve en kolay anlaşılabilir olanı VARK modelidir Bu modellerden biri ve en kolay anlaşılabilir olanı VARK modelidir. Bu model Neil Fleming ve Colleen Mills adlı eğitimciler tarafından üç boyutlu öğrenme stili modeline (görsel, işitsel, kinestetik) dayanılarak 1992 yılında ortaya atılmıştır.
VARK modeline göre öğrenenler ağırlıklı olarak şu yollardan birini ya da bazen birkaçını tercih ederek öğrenirler: Görsel İşitsel Okuyarak ve yazarak Hareket ederek
Modele göre görsel öğrenenler öğrenirken resim, fotoğraf, harita, şema, şekil gibi görsel materyalleri ve bakma, izleme, hayalinde canlandırma gibi işleri tercih ederler.
İşitsel öğrenenler ise öğrenirken ses kayıtları gibi materyalleri ve öğretmenin konuşmasını dinleme gibi işleri tercih ederler.
Modele göre okuyarak yazarak öğrenme; yazılı bilginin görsel kanal ile alınmasını ve bilginin yazıya dönüştürülmesini ifade etmektedir. Okuyarak yazarak öğrenenler öğrenirken not tutma, okuma, altını çizme, özetini yazma gibi işleri tercih ederler.
Kinestetik öğrenenler ise öğrenirken bedenlerini kullanmayı, dokunmayı, ellerini kullanmayı tercih eden bireylerdir. Bu tür öğrenenler öğrenirken model, örnek gibi materyallerin kullanımı ile dans etme, rol yapma, hareket etme gibi işleri tercih ederler.
VARK modeline göre öğrenme stillerini ortaya çıkarabilmek amacıyla çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir.
Öğrenme stillerinden Dunn ve Dunn modeli ise öğrenmede şu özelliklere dikkati çekmektedir: Çevresel özellikler Duyuşsal özellikler Sosyal tercihler Psikolojik özellikler Fizyolojik özellikler
Dunn ve Dunn Çevresel özellikler Ses düzeyi (sesli, sessiz) Işık durumu (aydınlık, loş) Isı durumu (sıcak, serin) Ortam (düzenli, düzensiz, yatakta, yerde, masada)
Duyuşsal özellikler Güdülenme (güdülenmiş, güdülenmemiş) Azim (görevi tamamlama, görevi eksik bırakma) Sorumluluk (sorumluluk hissetme, sorumluluk hissetmeme) Yapı (yapılandırılmış, yapılandırılmamış)
Sosyal tercihler Öğrenme grupları (bireysel çalışma, ikili çalışma, grup içinde öğrenme) Otorite (yetişkinle öğrenme, bağımsız çalışma) Çeşitlilik (öğrenmede farklı yolları tercih etme, öğrenmede aynı yolları tercih etme)
Fizyolojik özellikler Duyusal tercih (dinleme, izleme, dokunma, hareket etme) Yiyecek (yiyecek eşliğinde öğrenme, öğrenirken yememe) Günün zamanı (sabah, öğleye doğru, öğleden sonra, akşam) Hareket (öğrenirken hareket etme, oturarak öğrenme)
Psikolojik özellikler Bütüncül - analitik düşünme (Tümden gelimle öğrenme, tümevarımla öğrenme) Beyin yarımküresi (sağ yarım, sol yarım) Karar verme (tepkisel, düşünerek)
Uygulama VARK modelinin öğretmen açısından pratik faydaları neler olabilir? Tartışınız. Dunn ve Dunn modeline göre öğrencilere nasıl eğitsel rehberlik hizmeti sağlanabilir, modelin pratik faydaları nedir? Tartışınız.